تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 22 بهمن



 

 

 

683م:مورخان اروپايي ماه فوريه سال 683 ميلادي را آغاز بپاخيزي مختار ابوعبيده ثقفي در عراق به خونخواهي حسين ابن علي (ع) و يارانش نوشته اند و اضافه كرده اند كه در اندك مدتي بيش از 20 هزار ايراني با اسب و اسلحه به وي پيوستند و ظرف چهار سال بسياري از لشكريان بني اميه و سردارن اعزامي از شام (سوريه، لبنان و بخشي از فلسطين و ...) را از پاي در آوردند.

به نوشته اين مورخان، قيام مختار فرصت مناسبي به ايرانيان داده بود تا با عربان كه بر وطن آنان مسلط شده و نوه پيامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسير كرده بودند درآويزند.

قيام مختار 40 سال و چند ماه پس از شكست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال 687 در جنگ با سپاه امويان شام كشته شد. «مختارنامه» كه شرح جنگهاي مختار به زبان فارسي بود، پس از پيدايش چاپ سنگي در ايران به چاپ رسيد و تا مدتي يک کتاب پرخواننده بود. در سپاه مختار به فارسي تكلم مي شد.


1340ش:چستر باولز مشاور ويژه و دستيار نزديك جان اف كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا ازحزب دمكرات در ديدار از ايران در اين روز در بهمن ماه 1340 (11فوريه 1962) از كارهاي اصلاحي دكتر علي اميني نخست وزير وقت كه اواخر دهه 1990 در پاريس فوت شد به ويژه برنامه اصلاحات ارضي او تمجيد كرد. پيش از وي، تالبوت معاون وزير امور خارجه امريكا كه به تهران آمده بود از مبارزه دولت دكتر اميني با فساد اداري و تعقيب قضايي بيش از چهارصد مقام و كارمند دولت قدرشناسي كرده بود. قبل از او نيز اورل هريمن عضو كابينه آمريكا ضمن ديدار از ايران از برنامه اصلاحات دولت اميني تقدير بعمل آورده بود. مقامات آمريكائي صندوق بين المللي پول هم برنامه هاي صرفه جويي دكتر اميني را مورد تقدير قرار داده بودند.

دكتر اميني كه در جريان اعتصاب و تظاهرات وسيع معلمان مدارس ابتدايي و موسطه تهران در ارديبهشت سال 1340 نخست وزير شده و برجاي شريف امامي نشسته بود و شهرت داشت كه مورد حمايت رئيس جمهوري وقت آمريكاست اصلاحات خود را انقلاب سفيد نام نهاده بود.

نور الدين الموتي وزير دادگستري او بسياري از مقامات سابق از جمله ابتهاج، مهام، فرود و ... رابه اتهام سوءاستفاده هاي اداري تحت تعقيب قضايي قرار داده بود. برنامه صرفه جويي دکتر اميني هنگامي که ارتش را هم شامل شد صداي شاه را درآورد. وي فروش ارز به مسافران را محدود، ورود اشياء لوكس را تنها با ارز آزاد مجاز كرده بود و....

دكتر اميني در دوران نخست وزيري خود كه تا تيرماه 1341 ادامه داشت بيش از هر نخست وزير ديگر ايران نطق ايراد كرد و راديو دولتي مجبور بود كه نطقهاي او را به طور كامل پخش كند. تشكيل اجتماعات را در ميدان جلاليه ( پارك لاله امروز) آزاد كرده بود، ولي هنگامي كه جبهه ملي ميتينگ هاي خود را در آنجا برگزار كرد دستگيري ها آغاز شد كه اميني آن را به حساب شاه و عوامل او گذاشت. در زمان دكتر اميني از سانسور مطبوعات تا حدي محسوس كاسته شده بود. در همين زمان بود كه مهندس مهدي بازرگان با اطلاع دكتر مصدق كه در احمدآباد (و عملا در حالت تبعيد) بود نهضت آزادي ايران را تاسيس كرد.

دكتر اميني با وجود حمايت هاي آمريكا از او، بعدا گله كرد كه دولت آمريكا در طول حكومت او تنها 60 ــ 70 ميليون دلار به ايران كمك كرده بود. وي در ماههاي بهمن و اسفند 1340يك سفر طولاني به اروپا انجام داد، ولي موفق به دريافت كمكهاي مالي قابل توجه از اروپائيان نشد.

بر سر بودجه ارتش با شاه اختلاف شديد پيدا كرد كه گفته شد شاه شكايت او را به حاميانش در واشنگتن كرده بود و بالاخره بر اثر همين موضوع هم كناره گيري كرد و اسدالله علم جاي اورا گرفت.

 

علي اميني

 

1357ش:در اين روز در سال 1357 (11فوريه 1979 ميلادي) انقلاب ايران، دوازده روز پس از بازگشت آية الله عظما خميني از تبعيد 14ساله به تهران به پيروزي رسيد. ارتش در اين روز و در پي بي اعتنايي مردم به حكومت نظامي و ريختن به خيابانها اعلام بي طرفي كرد، آخرين نخست وزير نظام سلطنتي پنهان شد و نخست وزير دولت موقت انقلاب زمام امور را به دست گرفت. 22 بهمن سالروز پيروزي انقلاب روز ملي اعلام شده است و هرسال برگزار مي شود.

 

اين عكس در صفحه 1151 كرونيكل (روزنگار) قرن 20 با مطلب سالروز پيروزي انقلاب سال 1979 ايران به چاپ رسيده است

 

1650م:امروز سالمرگ رنه دکارت Rene Descartes فیلسوف فرانسوی است که 11 فوریه 1650 در سوئد فوت شد. وی به دعوت دربار سوئد به استکهلم رفته بود. دکارت 31 مارس 1596 به دنیا آمده بود. Discours de la Methode مهمترين اثر این فيلسوف و رياضي دان فرانسوي است که روش تازه ای برای «يافتن حقيقت» را به دست مي دهد. در همين كتاب است كه مي گويد: تافكر مي كنم (مي توانم فكر كنم) زنده هستم، و يك انسان زنده بايد به جامعه فايده برساند.

عقايد و نظريه هاي دكارت كه از مهمترين فلاسفه اروپا در قرون جديد بشمار مي رود بيش از هرانديشمند ديگر در دوران معاصر مورد استفاده بوده است. دكارت نخستين انديشمندي بود كه روش ارسطو را دنبال نكرد و براي تحقيق و اثبات، يك روش علمي در پيش گرفت كه به انقلاب در فلسفه تعبير شده است. تعريف او از جامعه كه به صورت يك فرمول رياضي عرضه شده هميشگي و جاويدان خواهد بود و هر روز به آن استناد و بر پايه اش قانون نوشته مي شود.

اين فرمول كه در مدارس تدريس و تشريح مي شود در مورد هرجامعه از كوچكترين آن (خانواده = زن و شوهر) تا احزاب، جوامع ملي و جامعه بين المللي صدق مي كند و شامل مي شود. دانستن مفهوم فرمول دکارت برای هرکس از فرد عادی تا سیاستمدار و دولتمرد لازم است که بدون در نظر داشتن آن و بکاربردنش در انتخاب همسر و همکار، و رفتار در زندگاني خانوادگي و عمومي موفق نخواهد شد. اگر در فرمول جامعه كه دكارت آن را به دست داده است تغييري حاصل شود معادله برهم خواهد خورد و ديگر، جامعه اي وجود نخواهد داشت. اين فرمول بسيار مهم از اين قرار است:

جمع (دو نفر يا بيشتر) + هدف مشترك + كمك به هم براي رسيدن به هدف مشترك = جامعه

اگر در طرف اول اين فرمول، يكي از سه عنصر لنگ بزند معادله به وجود نخواهد آمد، يعني جامعه اي نخواهد بود، و در اين صورت جامعه تبديل به «اجتماع» مي شود (جمع شدن چند نفر در گوشه ای با هدف هاي مختلف و یا بدون همكاري باهم).

مثال: زن و مرد + هدف مشترك كه همانا رفع نياز و تامين سعادت است + همدلي و همياري براي رسيدن به هدف مشترك = جامعه خانواده. به همين ترتيب ساير جوامع. طبق این فرمول؛ اگر زن و شوهر داراي يك هدف نباشند و اگر داراي يك هدف باشند ولي براي رسيدن به اين هدف به يكديگر كمك نكنند و هميار و همدل نباشند، جامعه خانواده وجود نخواهد داشت. فلسفه طلاق همين است.

 

Rene Descartes

 

1847م:توماس اديسونThomas Alva Edison كه 1200 اختراع الكتريك به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است یازدهم فوریه 1847 در اهايو آمريكا به دنيا آمد. وي در سال 1879 لامپ برق را اختراع كرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون 18 اکتبر 1931 درگذشت.

 

Thomas Edison

 

1800م:ويليام اج.اف.تالبوت W. Henry Fox Talbot مخترع كاغذ عكس 11 فوریه 1800 به دنيا آمد. تالبوت که 77 سال عمر کرد در 17 سپتامبر 1877 درگذشت. وي در سال 1841 با استفاده از ملح نقره كه در برابر نور و متناسب با میزان تابش آن سياه مي شود و كاغذ معمولي (کاغذ با لعاب ملح نقره)، موفق به ساختن كاغذ عكاسي شد كه پيشرفت بزرگي در فن عكاسي بوده است. این روش چاپ عکس به Calotype = Talbotype معروف شده است. تالبوت يك سياستمدار و عضو پارلمان انگلستان بود كه در اوقات فراغت به تكميل فن عكاسي مي پرداخت که سرگرمی او بود. تالبوت در سفر به پاریس و نیویورک، تصاویر متعدد به طریقه فتوگراوور Photogravure تهیه کرد. همزمان با تالبوت، جان هرشل (فضاشناس، ریاضی دان و شیمی دان معروف) کاغذ نگاتیو Negative ساخت که می شد با بکاربردن آن به تعداد زیاد و در زمانهای متفاوت تصویر (پوزیتیو) تهیه کرد. عکس های پیش از اختراع هرشل، تنها پوزیتیو (پازیتیو) بودند. واژه های فتوگرافی و نگاتیو ـ پوزیتیو از هرشل است که دو داروی عکاسی سینو تایپCyanotype و کریستوتایپ Chrystotype(ثبوت عکس) را تهیه کرد. پیش از ایندو مخترع، داگر Daugerre فرانسوی در سال 1836 موفق به گرفتن عکس به صورت گراوور و به جای کاغذ برسطح بشقاب فلزی شده بود. با این روش، 30 دقیقه طول می کشید تا یک تصویر بوجود آید. عکاسی به صورت تازه را «ژوزف نایپس J. Niepce» فرانسوی در سال 1826 پایه ریزی کرد. نخستین عکس او که در تاریخ عکس به «نگاهی از پنجره» معروف شده است و پشت بام برداشته شده بود هشت ساعت طول کشیده بود.


1377م:فوریه سال 1377 ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اينک جمع نفوس آن از 94 هزار تن تجاوز نمی کند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فوریه 1377 آغاز شده و يک هفته طول کشيده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.


1924م:نخستين هواپيماي دوباله «تي. دبليو ـ 3» که با استفاده از تجربه هاي جنگ جهاني اول و تكنولوژي تازه تر در فوريه سال 1924 ساخته شد و پروازهاي آزمايشي مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهريور) همين سال سه خلبان آمريكايي با يك هواپيما «تي. دبليو ـ 3 » پرواز به دور كره زمين را انجام دادند و دور زمين را در 363 ساعت طي كردند و 28 سپتامبر به آمريكا باز گشتند.

 

يك هواپيماي تي. دبليو ـ 3

 

1966م:يك سال پس از آغاز بمباران شمال ويتنام (ويتنام شمالي وقت) از سوي هواپيماهاي نيروي هوايي و نيروي دريايي آمريكا، از يازدهم فوريه 1966 در اين حملات از بمب افكن هاي سنگين هشت موتوره بي ـ 52 نيز استفاده شد. اين هواپيما ها كه عمدتا براي حمل سلاحهاي هسته اي ساخته شده اند براي بمباران هانوي و هايفونگ از پايگاه جزيره گوام به پرواز در مي آمدند. هدف از اين بمبارانهاي سنگين و شديد كه تا اوايل 1973 ادامه داشت به زانو در آوردن دولت هانوي بود كه ديديم چنين نشد.

هر هواپيماي «بي ـ 52» قادر است 20 تن بمب متعارفي حمل و در ارتفاع 50 هزار پايي پرواز كند. هنوز اين هواپيما ها از رده خارج نشده اند و نيروي هوايي آمريكا درجنگ 1991 با عراق از آنها استفاده كرد.

دو بمب افكن بي ــ 52 نيروي هوايي امريكا در حال ريختن بمبهاي خود بر ويتنام شمالي در فوريه 1966

 

دو بمب افكن بي ــ 52 نيروي هوايي امريكا در حال ريختن بمبهاي خود بر ويتنام شمالي در فوريه 1966

 

1990م:نلسون ماندلا (متولد هجدهم ژانویه 1918) پس از 27 سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی ( عمدتا مهاجران هلندی) یازدهم فوریه 1990 آزاد شد. ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه و زندانی شده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در Robben Island گذرانده بود. شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، سازش و گذشت» بود. او از ماه مه 1994 تا ژوئن 1999 بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد. همانطور که گفته بود پس از افتادن حکومت به دست اکثریت ـ سیاهپوستان آفریقای جنوبی و با به اجرا درآوردن برنامه «اعتراف کن و بخشوده شو»، هیچکدام از عاملان دوران تبعیض نژادی مجازات نشد. ماندلا که چهره محبوب بین المللی شده است یک سال دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به خدمات ماندلا به صلح و انسانیت، در مصوبه نوامبر 2009 خود زادروز اورا یک روز جهانی ـ روز ماندلا ـ اعلام کرد.

 

Mandela


1991م:سازمان جهانی UNPO) Unrepresented Nations and people organization) یازدهم فوریه 1991 با این هدفها در لاهه آغاز بکار کرد:

ـ دفاع از حق تعیین سرنوشت.

ـ حمایت از رعایت حقوق انسان (موارد مندرج در اعلامییه جهانی حقوق بشر) در استاندارد جهانی.

ـ دفاع از دمکراسی و ردّ Totalitarianism و هرگونه خودکامگی و استبداد.

ـ حمایت از جنبش هایی که خشونت و تروریسم را ردّ می کنند و هرگونه اعتراض مسالمت آمیز و ابراز نظر.

ـ محافظت از محیط زیست.


1531: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان از این روز رئیس فائقه کلیسای انگلستان هم شد. هنری قبلا همه ارتباط کلیسای انگلستان را با پاپ قطع کرده بود زیرا که پاپ اورا به سبب ازدواج مجدد تکفیر کرده بود. هنری هشتم در مواردی به جای طلاق، زنان خودرا اعدام کرده بود. پیش از جداشدن کلیسای انگلستان از دستگاه پاپ، طلاق و ازدواج مجدد در این کشور ممنوع بود.

1814: نروژ از اتحادیه کالمار Kalmar جداشد و استقلال کامل یافت. با خروج نروژ، اتحادیه کالمار مرکب از کشورهای سوئد، دانمارک و نروژ نیز از میان رفت. در طول عمر این اتحادیه هم در چند مورد اعضای آن اختلاف شدید پیدا کرده و به جان هم افتاده بودند بودند.

1826: دانشگاه لندن آغاز بكار كرد.

1861: نشست ايالات جنوبي آمريكا كه از اتحاديه (فدراسیون آمریکا) جدا شده بودند در اين روز «جفرسون ديويس» را به سمت رئيس جمهور کنفدراسيون آمريکا (ايالت هاي جنوبي) برگزيد و اعلام داشت كه قانون اساسي كنفدراسيون همان قانون اساسي فدراسيون آمريكا خواهد بود و به اين ترتيب آمريكا از اين روز داراي دو رئيس جمهور شد. ديويس كه قبلا وزير جنگ آمريكا و سناتور «ایالت مي سي سي پي» در سناي آمريكا بود تا سال 1865 كه ايالات جنوبي در جنگ داخلي شكست خوردند رياست اين ايالات را برعهده داشت و پايتخت او ريچموند ويرجينيا بود. پس از جنگ، دیویس به خاطر اين عمل خود محاكمه و مجازات نشد و همين عمل و نيز صرف نظر کردن از مجازات نظاميان و مقامات کنفدراسيون مانع از ادامه خصومت و احيانا انفصال ديگري شد. ديويس "الكساندر استيونس" را به معاونت خود برگزيده بود.

1953: شوروي مناسبات خود را با اسرائيل قطع كرد.

1964: زد و خورد يوناني زبانهاي قبرس با تركهاي اين جزيره در بندر ليماسول آغاز شد.

2006: در یک شکارگاه در تکزاس و هنگام تیراندازی به مرغهای وحشی که از میان بوته ها به پرواز درآمده بودند، ساچمه های فشنگ تفنگ دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت و سینه یک حقوقدان تکزاسی به نام هری وایتینگتن Harry Whittington اصابت کرد و وی را از چند ناحیه مجروح ساخت که به بیمارستان منتقل شد. این حقوقدان متولد 1927 که در عین حال یک سرمایه گذار در مستغلات است و از فعالان حزب جمهوریخواه بود از آن پس به فعالیت خود در این حزب پایان داده است!. بعدا یک حمله قلبی این حقوقدان به حساب وجود براده های گلوله در ماهیچه قلب او تشخیص داده شده است. چنی، خود دچار مشکلات قلبی است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------