تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 23 بهمن



 

 

 

1405م:اميرتيمور گوركان كه سه بار به ايران لشكر كشيد 12 فوريه سال 1405 ميلادي (23 بهمن ماه) در 69 سالگي در كزاخستان امروز [در ايران؛ قزاقستان نوشته مي شود که با کوزاک روس = قزاق اشتباه می شود] درگذشت و پيكر اورا به سمرقند منتقل و در گورگاهی كه خود در اين شهر ایران باستان ساخته بود دفن كردند. تيمور درجريان لشكركشي به چين بود كه بيمارشد و درگذشت. او يك مغول تبار از ايل«بارلاس» بود كه در ناحیه «كش» واقع در منطقه فرارود كه امروز شهر سبز خوانده مي شود، به دنيا آمده بود. حملات نظامي تيمور را به زبان تاتاري «يورش» نوشته اند. قلمرو تيمور از هند تا قفقاز و از مرز غربي مغولستان تا دمشق وسعت داشت كه پس از مرگ او ديري نپاييد.

تيمور در يكي از لشكركشي هايش به ايران، شهر اصفهان را ويران و در اين شهر از كلّه مقتولان مناره ساخت. با وجود اين، ابن خلدون از او به عنوان مردي اديب پرور و علاقمند به اصحاب فكر و دانش و مشوّق هنر، معماري و مهندسي ياد كرده است. مورّخان نظامي نوشته اند كه تيمور نبردها را عمدتا با جنگ رواني و تبليغات قبلي در مهارت و شجاعت لشکریانش و سلاحهاي برتر آنان مي بُرد. او ناچار به اين كار بود، زيراكه به حد كافي رزمنده نداشت و خشونت هاي او هم عمدتا به همين دليل بود. با اين كه ازبكها از قوم ديگري هستند و از منطقه اورال آمده اند، امير تيمور را موسس ازبكستان مي دانند!.

جهان غرب به اقتباس از مورّخان ايراني، اميرتيمور را تيمور لنگ (تيمور لين) مي نويسد. «پارسي» زبان مكاتبات رسمي سازمانهاي دولتي و موسسات فرهنگي دوران امیرتیمور و تیموریان ازجمله در منطقه فرارود و هندوستان بود.

[مورخان روس سالروز مرگ تيمور را 18 فوريه نوشته اند كه نتيجه تفاوت تقويم قديم با تقديم يونيورسال ميلادي است.].

 

تصوير اميرتيمور

 

1332ش:فاطمه پهلوي 18 بهمن 1332 به همراه شوهر آمريکايي اش علي هيلر به تهران بازگشت و برغم پيش بيني قبلي مورد استقبال اعضاي خانواده سلطنتي وقت قرار گرفت. وي سه سال پيش از آن بدون کسب اجازه از وزارت امور خارجه ايران با هيلر که يک روزنامه نگار آمريکايي بود ازدواج کرده بود. طبق قانون، وي به عنوان يک زن ايراني قبلا بايد از وزارت امور خارجه ايران کسب اجازه مي کرد. اين قانون ازدواج زن ايراني را با اتباع کشورهاي ديگر منوط به کسب اجازه از دولت (وزارت امورخارجه ايران) کرده بود. به علاوه، ازدواج مسلمه (زن مسلمان) با مرد غير مسلمان ممنوع بود که بعدا هيلر مسلمان شده بود. اين ازدواج که در جريان مبارزه براي ملي شدن نفت ايران صورت گرفته بود، موقعیت شاه را شديدا تضعيف کرده بود. بعدا اين ازدواج که با عشق! آغاز شده بود به طلاق ختم شد و فاطمه با خاتمي دوست شاه و فرمانده نيروي هوايي ازدواج کرد که خاتمي هم چند سال بعد هنگام تمرين با کايت کشته شد.

 

هيلر و فاطمه


2005م:محمد خاتمي رئيس وقت قوه مجريه جمهوري اسلامي ايران كه معمولا كلامي ملايم دارد يازدهم فوريه 2005 در برابر صدها هزار ايراني كه به مناسبت سالروز انقلاب اين كشور در ميدان آزادي تهران اجتماع كرده بودند، اين بار با لحني شديد، بيگانگاني را كه از احتمال حمله به ايران سخن مي گويند مورد خطاب قرارداد و گفت: ما جنگ طلب نيستيم ولي اگر مهاجم پاي خود را بر خاك وطن مان بگذارد برايش جهنمي سوزان خواهيم ساخت. ملت ايران بر ضد هر گونه تجاوز يكپارچه و متحد است. در طول 15 روز منتهي به 11 فوريه 2005 جورج دبليو بوش رئيس جمهور وقت آمريکا و وزير امور خارجه اش با جملاتي تهديدآميز سه بار از كره شمالي و ايران خواسته بودند كه از برنامه هاي اتمي خود دست بر دارند. جورج دبليو بوش گفته بود كه يك ايران اتمي به صورت نيرويي براي بي ثبات كردن جهان درخواهد آمد و از دولتهاي غربي خواسته بود كه با كمك يكديگر مساعي اتمي ايران را متوقف سازند.

جورج بوش در اين اخطار خود بار ديگر از واژه «دنياي آزاد» كه مربوط به دوران جنگ سرد با شوروي بود استفاده كرده و گفته بود: ما دنياي آزاد (غرب) با هم هستيم تا پيام روشني به ايران بدهيم كه از فکر ساخت سلاح هسته اي خارج شود.

جورج بوش اوايل حكومت خود در نطق سالانه در نشست اعضاي قوه تقنينيه آمريکا و سران دو قوه ديگر اين کشور كره شمالي، عراق و ايران را سه محور شرارت خوانده بود. دولت بوش در پي بيان همين مطلب در مارس 2003 عراق را بدون كسب مجوز از شوراي امنيت مورد حمله نظامي قرار داد و اشغال كرد.

 

2005م:جورج دبليو بوش در فوريه 2005 به «فريار شيرزاد» معاون مشاور امنيت ويژه كاخ سفيد در امور اقتصادي، مسئوليت تمشيّت امور انساني، تثبيت اوضاع و نوسازي را نيز واگذار كرد. فريار در نخستين دور زمامداري بوش به سمت معاونت مشاور امنيت ويژه منصوب شده بود. فريار فرزند روزنامه نگار ايراني ناصر شيرزاد است. پدر فريار در دهه 1330 مدير عامل خبرگزاري ملي ايران (پارس ـ ايرنا) بود كه بعدا معاون خبري ـ سياسي سازمان انتشارات و راديو ايران شد و با كنار رفتن نصرت الله معينان از وزارت اطلاعات و جهانگردي (ارشادفعلي) به وزارت امورخارجه منتقل و سمت كنسولي يافت و مدتي هم سركنسول ايران در نيويورك بود. ناصر شيرزاد بود كه خبرگزاري دولتي را از صورت يك دستگاه جمع آوري اطلاعيه هاي وزارتخانه ها و نطق هاي رسمي و ترجمه گزارش خبرگزاري ها و مطبوعات خارجي خارج ساخت و مولد مستقل خبر و نظر (از داخل و خارج) كرد. خود او، خبرهاي مهم روز را دنبال مي كرد و براي مثال؛ پوشش رويداد زلزله مرگبار قزوين در شهريور 1341 را شخصا بر عهده گرفت و چند هفته در محل حادثه بسر برد. وي از 1979 در حاشيه شهر واشنگتن يك مركز فرهنگي ايراني به نام «خانه كتاب» را كه خود او تاسيس كرده است اداره مي كند.

 

فريار شيرزاد


1554م:12 فوريه سال 1554 «جين گري Jane Grey» نواده هنری هفتم كه به مدت 9 روز (از نهم تا نوزدهم جولای 1553) پادشاه انگلستان بود به دستور «ماري تودورMary Tudor » ملكه تازه انگلستان در ارگ لندن گردن زده شد. در كنار «جين» شوهر او نيز به همان صورت اعدام شد.

«جين» به وصیّت ادوارد ششم پادشاه متوفی [پسر هنری هشتم] سلطنت انگلستان را پذیرفته بود ولی ماری و الیزابت دو خواهر ناتنی ادوارد اعتراض کردند که چرا ادوارد آندو را دور زده و عمه زاده اش را جانشین کرده است. جین که چنین دیده بود داوطلبانه به سود ماري از سلطنت كناره گيري كرده بود، زيرا مايل نبود كه انگلستان گرفتار مشکلات داخلی و جنگهاي مذهبي شود. جين پروتستان و ماري كاتوليك بود و مي خواست كه با فيليپ پادشاه كاتوليك اسپانيا هم ازدواج كند. ماري پس از درگذشت پدرش ـ هنري هشتم ـ به مذهب مادر خود «كاترين اراگون» بازگشته بود. هنري هشتم كه در طول سلطنت خود دستور داده بود دو تن از شش همسرش را گردن بزنند و پاپ را كه حاضر نشده بود كاترين همسر اول اورا طلاق دهد از رياست كليساي انگلستان بركنار كرد و خود رياست فائقه اين كليسا را برعهده گرفته بود.

«جين» و شوهرش برضد ماري تودور عملي انجام نداده بودند، ولي محبوبيّت جين كه زني آرام بود ماري را آشفته ساخته بود و بيم از آن داشت كه تا «جين» زنده باشد او نخواهد توانست بدون دغدغه سلطنت كند، و نگران بود که هر آن مردم به حمايت از جين بپاخيزند و اورا بركنار كنند. بنابراین، مترصد فرصت براي حذف كامل او بود كه اين بهانه را «توماس ويات» يكي از اميران انگليسي كه با سه هزار سوار براي تصرف لندن و بركناري «ماري تودور» به حركت درآمده بود به دست داد.

«ويات» براي جلوگيري از ازدواج ماري با فيليپ پادشاه اسپانيا و دشمن انگليسيها به اين لشكر كشي دست زده بود، ولي ماري آن را به حساب جين گذارد و دستور اعدام وي و شوهرش (لرد گيلفورد دادلي) را صادر كرد. جين هنگام اعدام 37 ساله بود.

«ويات» موفق به تصرف لندن نشد و ماري با پادشاه اسپانيا ازدواج كرد، ولي زن و شوهر موافقت كرده بودند كه در دو كشور زندگي كنند!. ماري چهار سال پس از اعدام «جين» درگذشت و خواهرش اليزابت يکم (دختر دوم هنري هشتم) به پادشاهي انگلستان رسيد كه او هم «ماري استیوارت» ملكه اسكاتلند را اعدام كرد.

 

جين گري

 

1733م:««جيمز اُگلِثورپ James E. Oglethorpe» ژنرال و نماینده مجلس انگلستان 12 فوریه 1733 در ناحیه ساوانا [منطقه ای میان کارولینای جنوبی و فلوریدای وقت اسپانیا و اینک یک شهر بزرگ به همین نام] ايجاد مهاجرنشين انگليسي تازه اي را در آمریکای شمالی اعلام داشت و آن را به نام پادشاه وقت انگلستان ـ کینگ جورج دوم «جورجيا» نام نهاد كه سیزدهمین ايالت وقت بشمار آمده، از ایالت های جنوب شرقی آمریکا و حکومت نشین آن شهر «اتلانتا» است. این ژنرال که شهرت خودرا از جنگهای عثمانی و اتریش [جنگهای 1717 تا 1718) به دست آورده که با نظامیان انگلیسی به کمک اتریش شتافته بود بعدا نماینده مجلس انگلستان شده و با چند نماینده پارلمانی دیگر پرچم نجات تنگدستان، بیکاران، بدهکاران و زندانیان این کشوررا بدوش گرفته بود و راه نجات آنان را در انتقالشان به منطقه ای در آمریکای شمالی دیده بود که مهاجر اروپایی نداشت و هنوز در دست بومیان (اصطلاحا سرخپوستان) بود. وی با خود 113 بیکار انگلیسی را به ساوانا آورده بود که هزاران تن دیگر از این قماش بعدا به او پیوستند. جورجیا [اینک ایالتی ده میلیونی به وسعت 153 هزار کیلومتر مربع] تا دو ـ سه دهه پس از استقرار انگلیسی های مهاجر همچنان در دست بومیان قبیله «کریک» بود. نخستین اروپاییان که از این منطقه دیدن کرده بود گروه «هرناندو دسوتو» اسپانیایی در سال 1540 بود. گروه اُگلِثورپ در آغاز کار با بومیان رفتاری دوستانه داشت و جلب نظر سران قبیله کریک را کرده بود، ولی بعدا که بومیان متوجه تصاحب اراضی شان شدند درگیری آغاز شد. بزرگترین جنگ با کریکها در قرن هجدهم در سال 1786 و در قرن نوزدهم در سال 1812 روی داد و برغم کمک چروکیهای منطقه کارولینا و سمینولهای فلوریدا، کریکها شکست خوردند. دوازدهم فوریه 1825 دولت محلی جورجیا (مرکب از اعقاب مهاجران انگلیسی) به بوميان این متطقه تا یکم سپتامبر سال بعد مهلت داد [كه از اراضي آباء ــ اجداديشان دست بكشند و] از جورجيا خارج شوند و تهدید کرد که در پایان مهلت با زور اخراج و يا نابود خواهند شد. به این ترتیب، کریکها تا سال 1827 منکوب،سمینولها پراکنده و چروکیها به اکلاهما تبعید شدند.

 

2005م:دولت كره شمالي (جمهوری دمکراتیک خلق کره) دهم فوريه 2005 رسما اعلام كرد كه داراي سلاح هسته اي است و تاکید کرد که از این اسلحه تنها به صورت دفاع از خود (سلف ديفنس) استفاده خواهد كرد و بنابراین، ديگر لزومي ندارد كه در مذاكرات خلع سلاح چند جانبه شركت جويد. در اين اعلاميه اشاره شده بود كه ممكن است يكي از اين سلاحها را آزمايش كند. اين دولت قبلا هم اشاره هاي مبهمي داير بر داشتن اسلحه اتمي كرده بود.

«هان سونگ ريول» نماينده جمهوري دمكراتيك خلق كره در مقرّ سازمان ملل دو روز بعد (12 فوریه) مفاد اعلاميه دولت متبوعش را تاييد كرد و گفت كه كره شمالي اينك يك قدرت اتمي است و ديگران از اين زاويه بايد به آن نگاه كنند. منابع آمریکایی حدس زده اند که کره شمالی 12 تا 20 بمب اتمی در زرّادخانه خود داشته باشد. طبق اظهار این منابع، کره شمالی دارای موشکهای چند مرحله ای قاره پیما است که می توانند کلاهک های اتمی را به غرب آمریکا، کانادا و آلاسکا برسانند. این منابع گفته اند که تردید دارند چین و روسیه ـ در هر وضعیت و شرایط ـ از حمایت از کره شمالی دست بردارند.


2005م:بودجه سال مالي 2005 - 2006 ايالات متحده آمريكا هشتم فوريه 2005 به كنگره اين كشور پيشنهاد شد. اين بودجه دو تريليون و 570 ميليارد دلاري يك كسري 390 ميليارد دلاري داشت كه در طول آن سال مالي، ارقام هزينه اين بودجه عملا افزايش يافت. كسر بودجه سال مالي گذشته آمريکا 412 ميليارد دلار بود.

در بودجه سال مالي 2005 - 2006 آمريكا، اعتبارات 9 وزارتخانه از مجموع 15 وزارت كاهش يافته بود تا كسر بودجه 22 ميليارد كمتر از سال پيش از آن باشد. طبق ارقام اين بودجه، اعتبارات امور دفاعي در سال 2005 - 2006 (بدون احتساب هزينه هاي نظامي عراق و افغانستان) به ميزان 4 و هشت دهم درصد نسبت به سال قبل از آن افزايش يافته و به 419 ميليارد و سيصد ميليون دلار (تقريبا 20 برابر بودجه نظامي روسيه) رسيده بود. در اين بودجه نظامي افزايش خريد جنگ افزارهاي تازه پيش بيني شده بود. بودجه هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا كه شامل دو رقم عادي و محرمانه است افزايش چشمگير يافته بودند. براي تامين افزايش هزينه هاي امنيتي، دريافت عوارض از بليت مسافرت با هواپيما (به نام عوارض 11 سپتامبر، جستجوي بدني مسافران و بارها و ...) به اندكي بيش از دو برابر رسيده و صداي اعتراض شركتهاي هواپيمايي را كه رو به زياندهي گذارده اند بلند كرده بود. برغم افزايش بودجه نظامي و امنيتي آمريكا براي آن سال، اعتبارات 150 مورد هزينه هاي دولتي ديگر با حذف برنامه و يا محدود كردن آن كاهش يافته بودند از جمله 48 قلم از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش. يك مورد از محدود كردن برنامه هاي آموزش و پرورش، كاهش ميزان وام دانشجويي بود و ديگري حذف برنامه مبارزه با مصرف مواد مخدر در مدارس.

در ميان برنامه هاي حذف و يا محدود شده ديگر كمك مالي به كشاورزان، سوبسيد بليت قطار راه آهن بياباني (امتراك)، مديك ايد (پرداخت هزينه درمان بي نوايان)، پرداخت اجاره خانه معلولين و از كار افتادگان، خدمات درماني نظاميان سابق، دادن كمك مالي به شهرها جهت استخدام پليس، پژوهش نفت و مواد سوختي و ... بود. با وجود ادامه كسر بودجه آمريكا، در برنامه دولت براي كاهش ماليات ثروتمندان درجه يك و دو تغييري حاصل نشده بود!.


2005م:فيدل كاسترو رئيس وقت دولت كوبا از دوشنبه 14 فوريه 2005 دود كردن سيگار را در اماكن عمومي اين كشور ممنوع كرد. كوبا زادگاه توتون و تنباكوست كه كريستف كلمب در سال 1492 آن گياه را در كوبا مشاهده و کشت آن را در سراسر جهان گسترش داد. گفته شده بود كه گام بعدي كوبا ممنوع ساختن كشيدن سيگار در ملاء عام خواهد بود زيرا كه دودكردن سيگار در انظار بدآموزي دارد و باعث مي شود كه ديگران به كشيدن سيگار تشويق شوند. فيدل کاسترو، خود قبلا از دودکردن سيگار دست کشيده بود. سازمان بهداشت جهاني "سيگار" را قاتل رديف اول انسانها اعلام کرده است زيرا که عامل بسياري از بيماري ها از جمله سرطان و مشکلات قلب و عروق است.

فيدل کاسترو در پي يک بيماري از سال 2008 از انجام امور اجرايي کناره گيري کرده و نظرات خود پيرامون رويدادهاي روز جهان و اندرزهايش را مي نويسد که منظما در وبسايت او درج و رسانه ها در همه کشورها نقل مي کنند و مستقيما نيز به اطلاع سران دولتها مي رسد.

 

2005م:«تام ويلنر» وكيل قضايي يازده كويتي كه به اتهام همكاري با القاعده در پايگاه گوانتانامو بازداشت بوده اند هشتم فوريه 2005 اعلام كرد كه نظاميان آمريكايي از موكلان او در زير شكنجه اعترافاتي گرفته اند كه طبق موازين دادرسي، چنين اعترافاتي اعتبار قضايي ندارد و نبايد به چنين سخناني اسنتاد کرد و حتي آنها را يک حقيقت دانست و باور کرد. اين زندانيان براي نجات خود از كتك خوردن با زنجير و شوك برقي، آب به گلويشان بستن (واتر بوردينگ) و ... هر مطلبي را كه بازجوها خواسته بودند اعتراف كرده بودند و وي در صدد تنظيم اعلام جرم نسبت به اين طرز اعتراف گرفتن است. اين نوع اعتراف گيري درعين حال نقض قانون اساسي آمريکا و عملي جرمانه است.

 

تام ويلنر


2005م:يك دادگاه ايالت ماساچوست آمريكا 11 فوريه 2005 يك كشيش كاتوليك خلع لباس شده به نام شانلي را كه متهم به سوء استفاده جنسي از پسران نوجوان در محل كليسايش بود مجرم شناخت و به زندان محکوم ساخت كرد. مذهب کاتوليک ازدواج کشيش ها را ممنوع کرده است و لذا اتهام شانلي منحصر به فرد نبوده است.

 

شانلي


1502: مسيحيان اسپانيا كه منطقه «گرانادا» را تصرف كرده بودند به مسلمانان آنجا تاكيد كردند كه مسيحي شوند و يا مهاجرت كنند. اين منطقه اروپايي در زمان امويان تصرف و ساكنانش مسلمان شده بودند . بسياري از آنان هم از مهاجران عرب بودند.

1818: « اوتو لودويگ » نويسنده آلماني به دنيا آمد.

1818: شيلي مهاجر نشين قديمي اسپانيا در منتهي اليه قاره آمريكا استقلال يافت.

1882: اتحاديه سوسيال دمكرات هلند در آمستردام تشكيل شد.

1921: وينستون چرچيل پسر لرد چرچيل وزير مستعمرات انگلستان شد. وي در دوران جنگ جهاني دوم و سپس در دوران ملي شدن نفت ايران نخست وزير انگلستان بود.

1938: ارتش آلمان وارد اتريش شد. اين دو سرزمين آلماني نژاد پيش ازجنگ جهاني دوم كشور واحدي را تشكيل داده بودند.

1960: دولتين ايران و تركيه رواديد ورود اتباع دو كشور به خاك يكديگر را 23 بهمن 1342 لغو كردند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------