تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 24 بهمن



 

 

1287ش:بهمن سال 1287 هجري خورشيدي (فوريه 1909) در سراسر ايران هردم تب قيام برضد استبداد محمدعلی شاه قاجار بالامي رفت و در گوشه و کنار کشور گروههاي مجاهد راه مشروطيت (طالبان حکومت پارلمانی) تشكيل مي شد و .... خشم مردم از تیرماه 1287 که سرهنگ ولادیمیر لیاخوف Vladimir Platonovitvh Liakhov افسر روس و فرمانده نیروی قزاق تهران به دستور شاه مجلس را به توپ بسته بود شدت گرفته بود. 24 بهمن ماه اين سال گروههاي مجاهد شمال کشور در رشت به هم پيوستند و روز بعد شماری از مهاجران قفقازي ازجمله دهها ارمنی سوسیالیست ملی (داشناک) نيز ـ به تشویق هواداران مشروطیت ـ به آنان اضافه شدند. سران اين گروهها در همين روز تصميم گرفتند كه يپرم خان داویدیان(داوتیان) Yeprem Khan Davidian ساله 41 متولد شهر گنجه و از مهاجران قفقازي را فرمانده افراد مسلح خود کنند تا آنان را به صورت يك یگان رزمی آماده نبرد درآورد و اين كار سريعا انجام گرفت. انتخاب یپرم خان به این دلیل بود که مبارزه مسلحانه با تزار روسیه را در کارنامه خود داشت و عوامل تزار اورا به سیبری تبعید کرده بودند که از آنجا گریخته و به ایران آمده بود. وی تزار روس را حامی محمدعلی شاه می دانست. يك هفته بعد حكومت رشت به دست مشروطه طلبان مسلح افتاد و «آقابالاخان» حاكم رشت و تني چند از مقامات دولتي توسط مشروطه خواهان مسلح كشته شدند. این افراد بندر انزلی را هم تصرف کردند.

مشروطه خواهان شمال سپس از محمدولي خان تنكابني (سپهدار) دعوت كردند كه رياست جنبش را به دست گيرد. وي دعوت را پذيرفت و از مازندران وارد رشت شد.

مشروطه خواهان مسلح سپس به سوي قزوين به حركت در آمدند و در پي يك زد و خورد شديد شهررا تصرف و قاسم خان فرمانده پادگان شهركه دستور مقاومت داده بود اعدام شد.

این مشروطه طلبان سپس رهسپار تهران شدند و با كمك همفکران ديگر و نیز سواران بختياري كه از اصفهان آمده بودند پس از شکست و فراری دادن نیروی دولتی در بادامک، در جولای 1909 (تیرماه 1288) پايتخت را متصرف و محمد عليشاه را به ساختمان تابستاني سفارت روسيه فراري دادند كه در آنجا تا خلع از سلطنت پناهنده بود. پس از اين پيروزي، مجلس رای داد که پيرم خان رئيس پليس تهران شود که تا پايان عمر (ششم ماه مه 1912= 16 اردیبهشت 1291) در اين سمت بود. پیرم خان در این روز در جنگ با صارم الدله ـ شاهزاده قاجار ـ در منطقه همدان کشته شد.

 

Yeprem Khan Davidian

 

1289ش:مرتضي قلي خان صنیع الدوله رئيس نخستین دوره مجلس شوراي ملي در بهمن ماه 1289 (سوم فوريه 1911 ) در تهران ـ چهار راه مخبرالدوله ـ هدف گلوله دو قفقازي تبعه روسيه قرار گرفت و كشته شد. این دو قفقازی پس از ارتکاب قتل دستگیر شده بودند که سفارت روسیه در تهران استرداد آندو را طبق قراردادهای دوجانبه (تحمیلی به دولت قاجارها) از وزارت امور خارجه ایران خواستار شد و وزارت امورخارجه دو قاتل را تحویل گرفت و به سفارت روسیه تسلیم کرد!. مخبرالسلطنه (برادر مرتضی قلی خان) انگیزه و چگونگی قتل را در کتابی که برنگاشته شرح داده است. مرتضی قلی خان تحصیلکرده آلمان و مسلط به زبانهای آلمان و فرانسه، قبلا وزیر دارایی بود. وی منتخب اعیان تهران برای نمایندگی مجلس بود که به ریاست آن نیز انتخاب شده بود. در آن زمان انتخاب نمايندگان برحسب طبقات جامعه بود و اعيان هم یک طبقه به حساب می آمدند که مرتضی قلی خان نماینده آنان در مجلس بود. مرتضی قلی خان پسر علی قلی خان مخبرالدوله بود. استرداد دو قاتل مرتضی قلی خان اوج ضعف دولت قاجارها را نشان می دهد که مردم پس از اطلاع از آن متاثر شده بودند ولی نیروی نظامی نبود که از آن بخواهند ایستادگی کند. در آن زمان انگلستان و روسیه در ایران نیروی مسلح داشتند. این دو دولت طبق موافقتنامه سن پترزبورگ (به امضای همین دو دولت) خودرا مجاز به هر اقدامی در ایران می دانستند.

 

1342ش:دولتين ايران و تركيه رواديد ورود اتباع دو كشور به خاك يكديگر را 23 بهمن 1342 لغو كردند. رفت و آمد اتباع به این دو کشور بدون نیاز به ویزا، از آن زمان ادامه داشته و در دهه نخست پس از انقلاب، ترکیه به صورت مرکزی درآمده بود برای ایرانیانی که خواستار رفتن به سایر کشورها و عمدتا جهت پناهنده شدن و یا درصدد دریافت ویزا از کنسولگری های آمریکا در ترکیه و رفتن به این کشور بودند. تا انقلاب سال 1979 (1357 هجری) اتباع ایران برای سفر به بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای اروپای غربی (انگلستان، فرانسه، آلمان، هلند و ...) نیاز به ویزا نداشتند. مهاجرت میلیونها ایرانی در سه دهه گذشته از علل اولیه برقراری مجدد ویزا شده است. درنظرسنجی سال 2006، هفتاد و دو درصد ایرانیانی که به تابعیت آمریکا درآمده و مصاحبه شده بودند در پاسخ به این پرسش موسسه کسب نظر که چرا اقدام به تغییر تابعیت داده اند مشکل مسافرت با گذرنامه قبلی را در صدر دلایل خود بیان داشته و گفته بودند که چون سفرکردن باگذرنامه جمهوری اسلامی نیاز به ویزا از همه کشورها و معطلی زیاد و سوء ظن فراوان داشت با چندسال اندیشه کردن بالاخره درخواست تابعیت دادند تا با گذرنامه وطن تازه مشکل مسافرت و دردسر فرودگاهی و سوار شدن به هواپیما نداشته باشند.


2004م:از فوايد خواندن تاريخ مروركردن رويدادهاي گذشته ـ علل و نتايج آنها و آگاهي از تجربه گذشتگان با هدف خودداري از تکرارشان است. فوايد ديگر مرور در تاريخ دريافت پند و هشدار و ترس از قضاوت آيندگان است. بنابراين، رويداد روز بايد مشروح و دقيق باشد تا کار مورخ آسان گردد و اين، روزنامه نگار است كه بايد در همان روز وقوع، رويدادها را با نهايت دقت و امانتداري جمع آوري كند و به دست «ثبت» دهد كه اگر او كامل و دقيق نباشد (كه در دهه هاي اخير نبوده است) نسلهاي بعدي محكومند كه بي خبر بمانند و اشتباهات گذشته را تكرار بكنند. رويدادي كه امروز مي توان آن را به آساني نوشيدن آب به دست ثبت داد، فردا و فرداهاي دور تنها با مشقّت و صرف وقت و هزينه مي شود آن را از لابلاي يادداشت هاي اداري، خصوصي و ... به دست آورد، نوسازي كرد (به صورت متاع رسانه اي درآورد) و اين بار به عنوان يادآوري و هشدار ارائه كرد. چرا در دهه هاي اخير ثبت همه رويدادها به همان صورتي كه اتفاق مي افتند دشوار است؟ زيرا كه هر مقام داراي مشاور تبليغاتي شده است (روابط عمومي كه گاهي يك خبرگزاري بين المللي است)، كه رويدادها را برحسب منافع و مصالح «مقام» تحريف و مطرح مي سازد و يا اين كه در دهان او مي گذارد تا بيان دارد، يعني نطق مقامات را هم همين ها (نطق نگاران) تهيه مي كنند كه اصطلاحا «مصنوعي» است. چرا با اين همه ابزار ارتباطي و اطلاع رساني، مردم امروز از حقايق بي اطلاع مي مانند و به همين صورت آيندگان؟ زيرا كه واقعيت ها و همه رويدادها به آنان داده نمي شود. رسانه ها پر از خبر و مطلب است ولي همه اش تشريفات، اطلاعيه، اعلاميه و تبليغ، آمار نادقيق مصلحتي و شرح ديد و بازديد هاي رسمي و .... در سابق در وطن خودمان، هر ماه ميزان پول در گردش و متوسط بهاي كالا با تحليل و تفسير انتشار مي يافت؛ در پايان هر سال جزئيات درآمد حاصل از نفت اعلام مي شد، هر هفته شمار پرونده هاي وارده و مختومه شده دادگستري و نوع آنها به نظر مردم مي رسيد، جزئيات بودجه و دخل و خرجها با تفسير و تحليل منتشر مي شد و در كتابخانه ها در دسترس بود، متن قوانين مصوب پارلمان و مصوبات شوراي وزيران و بخشنامه هاي وزارتخانه ها، جزئيات مربوط به معاملات دولتي (مزايده و مناقصه ها)، انتصابات و نقل و انتقالهاي اداري و تغييرات شركتهاي غير دولتي و مسافرت هاي خارجي مقامات به طور روزانه به چاپ مي رسيد و ....

دو مثال از دو رويداد که به صورت خبر در فوريه 1945 و فوريه 2004 انتشار يافت و "تاريخ" شده است تا مورد قضاوت قرارگيرد و درس عبرت شود:

12فوريه 2004 ولاديمير پوتين رئيس كشور روسيه كار جلب «راي» براي تجديد انتخاب خود را با بيان اين حقيقت آغاز كرد كه مردم عادي از انحلال شوروي طرفي نبستند و سودي نبردند و برنده اين تراژدي، در هر جمهوري، گروهي كم و نخبگان بودند و .... وي انحلال شوروي را يك اشتباه تاريخي بزرگ خواند. در طول چند سال گذشته ديديم كه نتوانست و يا نخواست كاري براي رفع آن اشتباه صورت دهد و قدرت رقيب کوشيد که با اختراع «انقلابهاي نارنجي» مسئله فروژاشي دائمي و غير قابل برگشت شود.

سيزدهم و چهاردهم فوريه 1945 شهر«درسدن» آلمان در دو روز متوالي و جمعا با 1183 بمب افكن انگليسي و امريكايي ويران و جمعا 45 هزار تن كشته و90 هزار نفر ديگر مجروح شدند. در اين بمباران که در آخرين ماههاي جنگ جهاني دوم صورت گرفت و ترديد به شکست هيتلر نبود، بر اين شهر بي دفاع، بمب هاي آتشزا فرو ريخته شد كه گرمايي معادل ششصد درجه ايجاد و تيرهاي آهن ساختمانها را ذوب کرد. 4 سال پيش از اين بمباران (در همين روز)، هيتلر سرمست از پيروزي تصرف لهستان، فرانسه و ... به كمك ايتاليا به شمال آفريقا نيرو فرستاده بود و چندي بعد هم شوروي را مورد حمله قرار داده بود و با اين زياده طلبي ها، آلمان را به صورتي درآورده بود كه چند توپ ضد هوايي براي دفاع از «درسدن» نداشت. با مشارکت آلمان نوين در لشكركشي هاي ناتو، به نظر مي رسد كه سران فعلي آلمان وقت مروري بر رويدادهاي تاريخي و مشاهده روزنگارها را در ستون ويژه مطبوعات ندارند تا بدانند كه همه انسانها بمانند درسدني ها قابل نابود شدن و سوختن هستند.

 

2003م:در پي مخابره خبر «مسابقه كاريكاتور هولوكاست» در «همشهري»، خبرگزاري انگلستان را با خبر خود در آن زمينه به سراسر جهان ارسال داشته بود و نوشته بود كه اين عكس در سال 2003 توسط «راهب هماوندي» از گوشه اي از تحريريه همشهري گرفته شده است كه اين روزنامه متعلق به شهرداري تهران مي خواهد چنين مسابقه اي را ترتيب دهد.

هفتم فوريه 2006 (روز انتشار خبر) چند شبكه تلويزيوني آمريكا اين خبر را با تصوير بالا پخش كردند و يك مفسر تلويزيوني به تفسير عكس پرداخته و گفته بود كه تصاوير «چه گوارا» و «احمدشاه مسعود» بر ديوار تحريريه هم از چيزهاي ديگر روايت مي كند و اشاره دارد كه چپگرايي و احساسات ناسيوناليستي در ميان روزنامه نگاران ايران ريشه يافته است زيرا كه «چه گوارا» مظهر تمايلات چپ و احمد شاه مسعود نماد ناسيوناليست پارسي شناخته شده اند.

 

اظهار نظر يک مفسر آمريکايي پيرامون عكس گوشه اي از تحريريه روزنامه همشهري


990م:رئيس كشور افريقايي غنا (گانا) در فوريه سال 990 ميلادي (طبق محاسبه مورخان اروپايي 13 فوريه آن سال) در پايتخت این کشور كه آن هم شهر «غنا» نام داشت در برابر گروهي از سران قبايل افريقاي غربي قلمرو خودرا از صحراي آفريقا تا انتهاي سنگال اعلام داشت كه پس از قلمرو حكومت اسلامي شمال آفريقا (افريقيه) به صورت بزرگترين كشور افريقايي در آمده بود.

وي يك محله از شهر غنا را اختصاص به بازرگانان خارجي طلا داده بود كه عمدتا اتباع كشورهاي اسلامي خاور ميانه و شمال افريقا بودند. واژه غنا نيز از زبان عربي است كه توسط همان ها رايج شده است.

احمد بن حسين همداني كه در سال 998 ميلادي در شهر هرات فوت شد درباره غنا نوشته است: در غنا، طلا مانند هويج از زير شنها بيرون مي آيد. وي اضافه كرده است كه بيشتر طلاي كشور هاي اسلامي و روميه (روم شرقي) از غنا مي آيد.

اروپائيان پس از استعمار غنا، به همان مناسبت نام «ساحل طلا» بر آن گذاردند كه بعد از كسب استقلال بار ديگر به نام غنا (گانا) بازگشته است.


1542م:13 فوريه سال 1542 كاترين هوارد پنجمين زن هنري هشتم پادشاه وقت انگلستان در برج لندن (ارگ شهر) با شمشير گردن زده شد. كاترين 21 ساله بود و تنها دو سال پيش از آن با هنري ازدواج كرده بود. شهرت هنري هشتم كه عمدتا به خاطر طلاقها و ازدواجهاي پي در پي او و از اين رهگذر درگيري با واتيكان (پاپ) بود نخست به زنانش اتهام عدم وفاداري مي زد و سپس به دست جلاد مي سپرد. مجازات زنا اعدام نبود، ولي چون متهم زن پادشاه بود، نوعي خيانت به كشور به حساب آورده مي شد و مستوجب مردن قرار مي گرفت. اعدام كاترين در حالي بود كه پدرش يك لرد انگليسي و عمويش دوك نورفوك بود كه جرات مخالفت نداشتند. كاترين را پك روز پيش از اعدام به برج لندن برده بودند تا تمرين كند كه چگونه سرش را روي تخته قرار دهد كه گردنش با يك ضربه شمشير قطع شود و او اين تمرين را چند بار انجام داده بود كه امروزه اعدام ظالمانه خوانده مي شود.

 

كاترين هوارد


1601م: 13فوريه1601 (شش سال پیش از استقرار انگليسي ها در قاره آمريكا) James Lancaster جيمز لانكاستر(1618 ـ 1554) به عنوان نماينده كل كمپاني هند شرقي با پنج کشتی و 500 مرد مسلح انگلستان را به سوي مشرق زمين ترك كرد كه روزي بد براي همه شرق بشمار آمده است. فرمان تاسيس كمپاني هند شرقي انگلستان (با هدف ظاهری ایجاد مراکز داد و ستد و گسترش بازرگانی) 31 دسامبر 1600 ميلادي به امضاي اليزابت اول ملكه اين كشور رسيده بود. در ظاهر، گردانندگان اين كمپاني 216 تن از اميران، اشراف و بازرگانان انگلستان بودند و سرمايه اوليه اش 72 هزار پاوند طلا بود. هدف اصلی لندن، رقابت با پرتغال و هلند و استعمار شرق بود. اليزابت اول مدت اعتبار اين كمپاني را 15 سال تعيين كرده بود. در آن زمان شاه عباس يكم در ايران سلطنت داشت. لانکاستر افسر نیروی دریایی انگلستان در جریان جنگ دریایی سال 1588 با اسپانیا، فرمانده ناو ادوارد بوناونچر بود. این جنگ به برتری اسپانیا پایان داد و به تدریج انگلستان را بر جایگاه آن نشاند.

لانكاستر با مشرق زمین آشنا بود و راههاي دريايي آن را مي دانست. وي قبلا با همان ناو توپدار ادوارد بوناونچر يك سفر دريايي تحقيقاتي به سيلان (سریلانکا)، مالاكا (مالزیا) و سوماترا (اندونزی) كرده بود. وی در سفر دوم در چند نقطه کشتی های هلندی و پرتغالی ها را تصاحب کرد و با استفاده از اشتباهات پرتغالی ها که برای استقرار در هند به زور متوسل شده بودند توصیه کرد که در آغاز کار بهتر است از امپراتور تیموری هندوستان (جهانگیرشاه) کسب اجازه شود. لانکاستر که از دولت لندن لقب «سرSir» گرفته است در سال 1607 در ناحیه سورات در ساحل غربی هند مستقر شد و .... كمپاني هند شرقي بعدا به تملك دولت انگلستان در آمد و استعمار هندوستان، شبه جزیره مالاکا (مالزیا)، سریلانکا، هنگ کنگ، برمه، استرالیا، نیوزیلند، جزایر اقیانوس هند، ایجاد سنگاپور و ... آغاز شد. بايد دانست كه انگليسي ها عمدتا از مقرّ حكومتي خود در هندوستان در امور ايران و منطقه خلیج فارس و بعدا همه آسیای جنوبی و غربی مداخله مي كردند.

 

James Lancaster

 

1903م:در چنين روزي در سال 1903 نخستين خودرو 850 دلاري فورد در كارخانه اش در خيابان ماك واقع در شهر ديترويت ميشيگان ساخته شد كه بعدا به يك پزشك فروخته شد . نام اين خودرو « مدل ــ آ » بود. موتور اين خودرو بنزين سوز داراي دو سيلندر و توان آن هشت اسب بخار بود و مي توانست تا 48 كيلومتر در ساعت حركت كند. تا آن زمان ، اتومبيل يك كالاي لوكس بود . هنري فورد با ساختن فورد« مدل ـ آ» آن را به صورت يك وسيله ضروري زندگاني در آورد كه هركس استطاعت خريد آن را داشته باشد و در وقت صرفه جويي كند و زودتر به كارش برسد. به اين ترتيب داشتن اتومبيل از انحصار ثروتمندان خارج شد.

اين خودرو با كمك مهندس ويليز طراحي شده بود و مزد كارگران سازنده آن يك دلار و نيم در هر روز بود. با ورود همين اتومبيل كوچك و ارزان به بازار ، آمريكا به صورت كشور اتومبيل در آمد كه زندگي كردن بدون آن در اين كشور دشوار است . بسياري هستند كه مي گويند آمريكائيان عاشق اتومبيل هستند و بدون آن احساس كمبود مي كنند.

اتومبيل فورد« مدل ــ آ» عمدتا براي مصرف داخل آمريكا بود و مدلهاي گرانتر صادر مي شد.

 

خودرو 850 دلاري فورد وارد بازار شد

 

2005م:تصميم11 فوريه 2005 وزيران 26 گانه كشورهاي عضو «ناتو (پيمان دفاعي اتلانتيک شمالي)» داير بر اين كه نيرو به غرب افغانستان بفرستند و اين نيروها در هرات و سه شهر ديگر نزديك به مرز ايران هم مستقر شوند جلب توجه اصحاب نظر را كرده بود زيرا كه برخي از روسها را به خشم آورده و پاره اي از هنديان و چينيان را نگران ساخته بود. اين تصميم در نشست دو روزه وزيران ناتو در «نيس» فرانسه گرفته شده بود. دولتهاي عضو ناتو كه تا دو دهه قبل بيش از 14 كشور نبودند اين تصميم را «اقدامي براي حفظ صلح در افغانستان» اعلام كرده بودند، ولي ناظران بي طرف آن را گامي در جهت توسعه ناتو و حوزه عمل آن دانسته اند كه شايد بخواهد تا آن سوي مرزهاي شرقي ايران گسترش يابد و شش هزار كيلومتر فراتر از اقيانوس اطلس شمالي برود.

بطبق گزارش هاي وقت، روسهايي كه تلفات 15 هزارنفري دهه 1980 خودرا در افغانستان و عمدتا با پول و تحريك و كمك نظامي غرب از ياد نبرده اند از شنيدن اين تصميم وزيران "ناتو" به خشم آمده وگفته بودند كه قرار بود پس از انحلال پيمان ورشو، ناتو هم منحل شود كه مي بينيم در غياب شوروي دست به گسترش خود زده و دارد روسيه را محاصره مي كند. اين روسها كه نرمش دولت متبوع را در برابر غرب عامل تشويق ناتو به گسترش بيان داشته بودند سئوال کرده بودند: چه فرقي است ميان ورود نيروهاي ما به افغانستان در دهه 1980 كه به دعوت دولت وقت كابل صورت گرفت و استقرار فعلي ناتو؟. در آن زمان، اعضاي ناتو حتي بازيهاي المپيك مسکورا هم ببه خاطر ورود نظاميان ما به کابل تحريم كردند. باقي ماندن چند ساله ما در افغانستان به خاطر تحريكات و مقابله غير مستقيم آنها بود. آنها اينك از برگزاري انتخابات، استقرار دمكراسي و حكومت قانون در افغانستان سخن مي گويند؛ اگر چنين است، پس چرا نيروهاي خود را در آن سرزمين افزايش مي دهند و مي خواهند شكل استقرار كامل به آن بدهند. اگر افغانستان داراي دولت قانوني شده است كه ديگر نياز به نيروي خارجي نبايد داشته باشد. وقتي مردم دولتي را انتخاب كنند خودشان بايد آن دولت را محافظت كنند. در دهه 1980 سربازان ليتوانيايي به نام ارتش شوروي به افغانستان رفتند و اينك همان سربازان را مي خواهند با پرچم ناتو به آنجا باز گردانند!.

همان گزارش ها حکايت داشت که در ميان اين روسهاي خشمگين، شماري از نظاميان اين كشور كه در دهه 1980 در افغانستان بودند ديده مي شدند. همين عده سكوت ولاديمير پوتين در برابر توسعه طلبي هاي ناتو را تشويق اين اتحاديه نظامي غرب را به گسترش بيان کرده بودند. اين روسها اتحاديه اروپا را عملا بال سياسي ـ بازرگاني ناتو خوانده بودند و گفته بودند که اين دو سازمان از هم جدايي ندارند و بيشتر اعضايشان مشترك است.

در اين زمينه، هنديان نگران اشاره کرده بودند كه استقرار ناتو در افغانستان ممکن است دنباله سياست و برنامه هاي قرن 19 انگلستان باشد و سبب پشتگرمي هر چه بيشتر پاكستان به ناتو شود و اين اتحاديه نظامي بهانه براي استقرار در پاكستان به دست آورد.

نگراني چينيان عميق تر به نظر مي رسيد زيرا كه آمريكا (عضو بزرگتر ناتو) در آسياي ميانه (قزقيزستان) كه دروازه ضعيف تر چين است نيروي نظامي دارد. چين از دير زمان در ايالتهاي غربي خود دشواري هايي داشته است.

اصحاب نظر با توجه به اين وضعيات گفته بودند كه افغانستان با اين كه به دريا راه ندارد با قرارگرفتن ميان روسيه، چين ، هند و ايران اهميت استراتژيك خود را همچنان حفظ كرده است ولي سران ناتو پيش از گرفتن تصميم به استقرار در هرات لازم بود كه قرارداد ايران و انگلستان بر سر هرات را كه در پاريس تنظيم شد و رئيس دولت وقت فرانسه به عنوان شاهد امضاي خود را پاي آن گذارد ملاحظه و مرور مي کردند.

معدودي از مفسران كه افسانه بن لادن و تروريسم القاعده را بهانه انجام برخي برنامه هاي بين المللي مي پندارند پيشنهاد کرده بودند كه مبارزه با اين دو عامل به سازمان ملل و در نتيجه همه دولتها واگذار شود تا بهانه بسط نفوذ و مداخله نظامي بعضي دولتهاي معين قرار نگيرد. اگر تروريسم القاعده يك مسئله جهاني است قاعدتا بايد حل آن به سازمان ملل و مساعي جهاني سپرده شود.

 

بانو ميشل اليو ماري وزير دفاع وقت فرانسه و ميزبان نشست وزيران ناتو

 

2004م:دوازدهم فوريه 2004 ، ولاديمير پوتين مرد نیرومند روسيه اعلام کرد که انحلال شوروي در هر معيار و مقياس و با هر تعريف و تعبير، يك مصيبت بود. وی افزود که مردم عادي از انحلال شوروي طرفي نبستند و سودي نبردند و برنده اين تراژدي، در هريک از جمهوري هاي شوروي سابق؛ گروهي كم و اصطلاحا الیت ها بوده اند و ....

پس از انحلال شوروی در دسامبر 1991، اين نخستين بار بود كه يك رهبر روسيه به صراحت چنين مطلبي را بيان مي داشت. این بیان صریح ولادیمیر پوتین، بسياري از حسابها را به هم ريخت و رشته اي است كه سر دراز خواهد داشت. تحليلگران غرب در همان وقت آن را نخستین تکان يك حركت نيرومند ناسيوناليستي و سرآغاز يك دگرگوني بزرگ تلقي كرده بودند. چند سال پيش از این بیان صریح پوتین، مجلس ملی روسیه (دوما) با تصویب یک قطعنامه انحلال شوروي را عملي غيرقانوني و نامشروع اعلام کرد زیرا که برای تحقق آن یک رفراندم سراسری انجام نشده بود.

پوتین در پی مصیب و تراژدی خواندن انحلال اتحادیه جمهوري هاي 15 گانه، دست به اقدامات متعدد زد تا روسيه فدراتيو به سرنوشت اتحاد شوروي دچار نشود ازجمله محدود کردن اختیارات مجالس ایالتی، پایان دادن به مافیابازی در اقتصاد و فراری و یا زندانی ساختن چند نفر از آنانکه روی منابع تولید که قبلا عمومی بودند دست انداخته بودند، قطع پیشروی غرب در قلمرو شوروی سابق، بازسازی بنیه دفاعی و اقتصاد، مبارزه با فساد اداری و ایجاد یک حزب از ائتلاف چند حزب چپ ملایم و ناسیونالیست برای اجرای برنامه ها، افشاء فساد دمکراسی غرب و ....

پوتین کار بازگردانیدن مسکو به جایگاه قدیمی اش را با تصمیم به تجدید پیمانهای دوستی دوجانبه شوروی سابق با دولت ها آغاز کرده و تاکنون آن را در مورد چین و کوبا عملی ساخته است. پای به آمریکای لاتین گشوده که قبلا دوست منحصر به فرد مسکو در آنجا، کوبا بود، فکر ایجاد یک اوپک گاز طبیعی، ایجاد یک منطقه تکنولوژی پیشرفته ـ نظیر سلیکون ولی ـ آمریکا، به دست گرفتن بازار جهانی اسلحه، ورود به میدانهای نفتی کشورهای دیگر، ... و اخیرا اشاره به این موضوع که اگر استقرار در افغانستان، واقعا کاری است لازم ؛ ماهم هستیم.

 

پوتين

 

2005م:برجستگان حزب دمكرات آمريكا 12 فوريه 2005 در نشست سراسري خود «هوارد دين» را به رياست کميته ملي اين حزب برگزيدند تا شكست آن در انتخابات نوامبر 2004 را جبران كند. وي يك پزشك چپگراست كه وارد سياست شده و قبلا فرماندار ايالت ورمانت بود. دکتر دين در انتخابات سال 2004 رياست جمهوري آمريکا نامزد شده بود و ضمن نطق هاي انتخاباتي خود از آن دسته از اعضاي حزب دمکرات در کنگره آمريکا که اوايل سال 2003 به جورج دبليو بوش اختيار تعرض نظامي به عراق داده بودند انتقاد کرده و گفته بود که اين نمايندگان بايد با توجه به نظر انتخاب کنندگان خود راي مي دادند. وکيل بايد طبق خواست و نظر موکل رفتار کند و رعايت اين خواست لازم است.

گفته شده بود كه برجستگان حزب دمکرات در فوريه 2005 از دکتر دين قول گرفته بودند كه چپگرايي نكند زيرا كه چپگرايي «جان كري» در انتخابات نوامبر 2004 سبب ترس ثروتمندان آمريكايي و شكست حزب دمكرات شده بود. دکتر دين به برجستگان حزب دمکرات قول داده بود كه از آن پس انتقادهاي خود را روي سياست خارجي جورج دبليو بوش و حزب جمهوريخواه متمركز کند. دكتر دين (متولد 1948) فردي پر انرژي و در نطق عمومي كردن روش تهاجمي دارد. در آن سالها (تا پيش از سال 2008) بالارفتن بهاي مستغلات و سهام برشمار ثروتمندان آمريكا افزوده بود. تلاشهاي هوارد دين در پيروزي هاي حزب دمکرات آمريکا در انتخابات 2006 و سال 2008 ازجمله پيروزي باراک اوباما تاثير فراوان داشت؛ در انتخابات سال 2006 مجلس نمايندگان و در انتخابات 2008 قواي اجرايي و مقننه آمريکا ـ هردو به دست حزب دمکرات اين کشور افتاده است. باوجوداين، برجستگان حزب دمکرات به توصيه "اوباما" در ژانويه 2009 تيم کين فرماندار پيشين ويرجينيا را برجاي دکتر دين نشانيدند و رئيس کميته ملي حزب کردند. طبق نظرسنجي هاي فوريه 2010، انتخاب کنندگان آمريکايي بويژه ناوابستگان (غير حزبي ها) از حزب دمکرات مايوس شده و گمان نمي رود که اين حزب بتواند در انتخابات نوامبر 2010 اکثريت فعلي خودرا در مجلس نمايندگان حفظ کند.

 

Dr. Howard Dean

 

2005م:فيدل كاسترو که پس از کناره گيري از کار اجرايي سرگرم نوشتن مقاله و انتشار آنها در وبسايت است 12 فوريه 2005 در جريان يك نطق شش ساعته دولت جورج دبليو بوش را متهم كرد كه براي ترور هوگو چاوس رئيس كشور ونزوئلا سرگرم تهيه نقشه است زيرا كه نتوانسته با كودتا و انتخابات و شانتاژ او را كنار بزند. کاسترو گفت که دولت بوش از اجراي برنامه هاي اصلاحات چاوس و فرضيه سوسياليسم قرن 21 او مي ترسد و دوستي اش را با دولتهاي رقيب و يا معاند آمريكا تحمل نمي كند و خريدهاي تسليحاتي وي را از روسيه بدعتي مي داند كه مآلا به زيان صنايع اسلحه سازي آمريكا تمام مي شود.

كاسترو اين نطق شبانگاهي را در اجتماع گروهي از اقتصاد دانهاي جهان كه در هاوانا گرد آمده بودند ايراد كرد.

 

کاسترو و چاوز

 

2005م:در آمريكا گرفتن گواهينامه رانندگي و يا تجديد گواهينامه هاي سابق سخت شده است. روزگاري به هركس، صرف نظر از وضعيت اقامت او درآمريكا گواهينامه رانندگي مي دادند زيرا كه جز در چند شهر بسيار بزرگ، اتوبوس شهري و مترو در همه نقاط شهرها وجود ندارد و بدون داشتن اتومبيل، فعاليت محدود است. مجلس نمايندگان آمريكا 11 فوريه 2005 با اكثريت ضعيفي لايحه دولت مبني بر سختگيري در دادن گواهينامه رانندگي را تصويب كرد. پس از اجراي اين قانون، متولدين كشورهاي ديگر از جمله دارندگان كارت اقامت دائم بايد مدتها صبر كنند تا اجازه صدور گواهينامه و يا تجديد آن از سوي وزارت امنيت داده شود و در صورتي كه چنين اجازه اي داده نشود، تنها دادگاه است كه مي تواند حكم به صدور گواهينامه دهد كه تشريفات طولاني و هزينه سنگين گرفتن وكيل را دارد.

 

1922م:باستان شناسان در دره فراعنه در محل شهرستان «تبس» پايتخت مصر باستان، در كنار رود نيل كه به لوكسور معروف است در 5 متري مقبره توتانخامون (فرعون جوان) مقبره ديگري در زير زمين كشف كردند كه در آنجا تابوتهاي حاوي اجساد موميايي شده مربوط به سلسله هجدهم (1922 تا 1887 پيش از ميلاد) قرار داده شده است. تابوتها پوشش چوبي با صورت كنده كاري و نقاشي شده انسان دارند . حدس زده مي شود که مقبره مکشوفه تازه مربوط به بستگان توتانخامون باشد اين کشور بيستم ژانويه 2006 صورت گرفت ولي خبر آن يازدهم فوريه اين سال انتشار يافت.

در كنار تابوت ها، ظروف سفالي حاوي غذا ديده مي شود تا مردگان (پس از دفن!) گرسنه نمانند. علامت «آمن (آفتاب)» در اين اتاق سنگي ديده مي شود. گور توتانخامون در سال 1922 (84 سال پيش) كشف شده بود. در ادامه خاكبرداري در محل اين مقبره ، مجسمه ديگري از «آمن هوتپ سوم»، فرعوني كه نزديك به چهار هزار سال پيش در گذشته است به دست آمده است.

 

كشف گور 4 هزار ساله در مصر

 

2006م:بانو «الويسا وسكوئز» كوتوله 38 ساله كه كوژپشت و داراي استخوانهاي بي قاعده (كج و معوج)، زهدان كوچك و نيز مبتلا به بيماري نرمي استخوان است فوريه 2006 در بيمارستان دانشگاه ستنفورد (واقع در پالو آلتو، جنوب شهر سانفرانسيسكو) يك پسر دو كيلو گرمي به دنيا آورد. زاييمان در هفت ماهگي با عمل سزارين انجام شد و حال مادر و نوزاد، رضايتبخش اعلام شده بود. پزشكان قبلا به الويسا كه داراي شوهر است هشدار داده بودند كه بكوشد تا حامله نشود كه برايش خطرناك است ولي او گوش نكرده بود. الويسا كه قدش به يك متر هم نمي رسد به علت بيماري نرمي استخوان با ولچر حركت داده مي شود. پزشكان تعجب کرده بودند كه چگونه نوزاد كلسيم لازم را از مادر به دست مي آورد. عكس بالا، الويسا و نوزاد او را در بيمارستان نشان مي دهد.

 

الويسا و نوزادش در بيمارستان


1986: پارلمان انگلستان قوانين مربوط به آزاديها و حقوق تضمين شده مردم اين كشور را كه « بيل آو رايتز » عنوان گرفت تصويب كرد . دوقرن بعد همين نام را بر ده اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا كه متضمن همين حقوق و آزادي ها است گذاردند.

1741: يك روزنامه نگار آمريكايي به نام «اندرو بدفورد » نخستين مجله مشابه آن چه را كه امروز ديده مي شود منتشر ساخت و نام آن را « مگازين » گذارد كه در لغتنامه ها به مجله يعني نشريه ويژه مطالب مهم اطلاق مي شود و يك واژه عمومي شده است.

1859: «فرانك وان در گوس» تئوريسين كمونيست در هلند به دنيا آمد.

1945: ارتش شوروي پس از 29 روز جنگ شديد شهر بوداپست را از دست ارتش هيتلر خارج ساخت . در اين نبرد 29 روزه 159 هزار تن كشته شدند. بي جهت نيست كه روسها مي گويند اگر دولتهاي اروپاي شرقي روزي دشمن روسيه شوند بايد بهاي سنگين آزاد شدن از دست هيتلر را به روسيه كه به خاطر انها متحمل تلفات سنگين شد بپردازند.

1975: رئوف دنكتاش رهبر اقليت ترك قبرس تشكيل فدراسيون ترك و يوناني قبرس را اعلام داشت.

2006:دكتر ابراهيم الجعفري نخست وزير موقت عراق 11 فوريه 2006 با اكثريت يك راي در نشست نمايندگان پارلماني شيعيان عراق به عنوان نامزد نخست وزيري آنان انتخاب شد. وي كه از فعالان حزب «الدعوه» بشمار مي رود در دوران حكومت صدام حسين، مدتي را در ايران و انگلستان بسر برده بود. شيعيان عراق بيش از هريك از گروهاي ديگر در پارلمان تازه (دائمي) اين كشور داراي نماينده هستند ولي اكثريت مطلق را به دست ندارند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------