تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -3 بهمن



 

 

1857م: 23ژانويه سال 1857 (سوم بهمن) يك روز تاريك ديگر در تاريخ طولاني و پراز رويداد ميهن ما بود. در اين روز نيروهاي اعزامي انگلستان به رياست «اوت رام» پس از شش هفته نبرد خياباني، بندر بوشهر و حومه آن را تصرف كردند تا دولت تهران مجبور به صرف نظر كردن از شهر هرات و غرب افغانستان امروز شود كه از زمان تاسيس كشور ايران به دست كوروش بزرگ هميشه بخشي وفادار از ايران و كانون فرهنگ و ادب ما، و براي مدتي نيز شاهزاده نشين ايران و مقر حكومت خراسان بود و شاه عباس که در هرات به دنيا آمده بود پيش از احراز سلطنت در اين شهر مي زيست. نيروهاي اعزامي انگلستان نهم دسامبر 1856 پس از يک گلوله باران شديد گام بر خاک وطن ما در ساحل بوشهر گذارده بودند و از همان لحظه نبرد خياباني آغاز شده بود. دولت لندن اول نوامبر 1856 به ايران اعلان جنگ داده بود زيرا که اخطارهاي ديپلماتيک آن دولت به ايران که از هرات و غرب افغانستان خارج شود مورد بي اعتنايي تهران قرارگرفته بود. در نبرد خياباني 45 روزه، عمدتا مردم معمولي از شهر و حومه بوشهر دفاع مي کردند. گلوله باران بوشهر توسط ناوهاي انگليسي صورت گرفته بود. افغانستان که بر سر آن اين عمليات صورت گرفته بود از اوايل قرن هجدهم مطمح نظر انگليسي ها بوده است که علل درگيري کنوني غرب در آنجا به همان زمان باز مي گردد زيرا که افغانستان نزديکترين راه زميني ورود قدرت هاي "اوراسيا" به اين منطقه حساس جهان است. منطقه هرات قسمتي از بخش اصلي ايرانزمين بوده است که در عهد باستان «آريانا» خوانده مي شد. «افغانستان» نامي است كه انگليسي ها بر ايران خاوري گذارده اند.

نيروهاي انگليسي كه باكشتي از هند وارد آبهاي بوشهر شده بودند نهم دسامبر 1856 (شش هفته پيش از آن) درپي يك گلوله باران طولاني در ساحل بوشهر پياده شده بودند و در اين مدت مردم معمولي از منطقه بوشهر دفاع مي كردند، زيرا كه دولت تهران نيروي قابل ملاحظه در بوشهر و كازرون نداشت. درباره دفاع مردمي (ميهني) از بوشهر كتاب ها و رساله هاي بسيار نوشته شده است.

 

عباس ميرزا وليعهد كه مورخان در ايراندوستي او ترديد نكرده اند


1307م:با هدف مبارزه با فساد اداري از جمله اختلاس و ارتشاء و پارتي بازي كه در ایران از قرن سیزدهم میلادی آغاز و در عهد قاجارها گسترش يافته و در ادارات دولتي به صورت يك امر عادي در آمده بود و از پيشرفت كار جلوگيري مي كرد، از سوم بهمن ماه 1307 هجري سازمان قضايي ويژه و مختص تعقيب قضايي و مجازات مقامات و كاركنان سازمانهاي عمومي (ادارات دولتي، شهرداري ها و ...) به نام ديوان كيفر كاركنان دولت آغاز بكار كرد كه در تاريخ ايران يك انقلاب اداري به شمار آورده شده است.

علي اكبر داور وزير دادگستري وقت خوشنامترين قضات وقت از جمله عبدالعلي لطفي (سه دهه بعد، وزير دادگستري دولت مصدق)، علي حائري شاهباغ (در زمان دكتر مصدق، دادستان تهران)، الهيار صالح و ... را به عضويت در اين ديوان منصوب كرد كه اندكي پس از تاسيس، دست به تعقيب قضايي و توقيف مقامهايي چون عبدالحسين تيمورتاش وزير دربار زد.

در مراسم معرفي این قضات، رضاشاه از آنان خواسته بود كه بدون ملاحظه و با شدت تمام با دزدان اداري كه در سازمانهاي دولتي لانه كرده اند و به شهرت ايران در افكار عمومي جهان لطمه زده اند و نيز هرگونه فساد اداري ازجمله سردوانیدن مراجعان و دادن گزارش دروغ مبارزه كنند و چهره فرهنگ اداري ايران را از لوث وجود افراد فاسد پاك سازند. اتلاف تعمدی وقت مردم عملی مجرمانه است که مرتکب باید مجازات شود، غرامت بدهد و از ادامه کار دولتی محروم شود.

داور در اين مراسم گفته بود كه با اجراي قانون تاسيس دفاتر اسناد رسمي، مسئله بزرگ ديگر كه سند سازي (جعل و تزوير) براي خوردن املاك افراد و جامعه (اراضي ملي) است نيز حل خواهد شد و تكليف دولت كه حفظ اموال اتباع است و در قانون اساسي به آن متعهد شده است به انجام خواهد رسيد.

 

به ترتيب عبدالعلي لطفي، علي حائري شاهباغ، الهيار صالح، علي اکبر داور

 

1340ش:درپی تظاهرات گسترده تهران که از یکم بهمن 1340 (21 ژانویه 1962) آغاز شده بود سوم بهمن دکتر مهدی آذر، دکتر غلامحسین صدیقی و دکتر سنجابی ـ سه همکار برجسته دکتر مصدق دستگیر و بازداشت شدند. دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ کابینه مصدق و دکتر صدیقی جامعه شناس معروف وزیر کشور در آن کابینه بود. اين سه تن پس از براندازي 28 امرداد 1332 نيز زنداني شده بودند. در تظاهرات یکم بهمن 1340 بیش از 200 تن مجروح شده بودند. در روزهاي پس از آن، دانش آموزان دبیرستانی و بازاریان نیز به این تظاهرات پیوستند و سوم بهمن، ناراضیان که خواستار برگزاری یک انتخابات آزاد و مطابق استاندارد بین المللی بودند در میدان بهارستان اجتماع کردند و در اینجا براثر تیراندازی پلیس یک نفر کشته و گروهی دیگر مجروح شدند. بعدا چند مقام ديگر دولت برانداخته شده مصدق ازجمله داريوش فروهر، مهندس حسيبي، مهندس زيرک زاده و اميرعلايي هم بر بازداشت شدگان قبلي افزوده شدند.

در تظاهرات هفته اول بهمن تهران به تاسیسات دانشگاه تهران و ازجمله مرکز آموزش اتمی نوپای آن آن آسیب وارد آمد. دولت نه تنها مصدقی ها و سایر ملیّون بلکه کمونیستها را هم متهم به تحریک دانشجویان به تظاهرات و ایجاد ناامنی کرد. دولت تنی چند از کارکنان سفارت شوروی در تهران را نیز متهم کرد که در تظاهرات دیده شده بودند و در این زمینه به دولت مسکو اعتراض کرد. در همان هفته، دولت آمریکا یک کمک 18 میلیون دلاری در اختیار دولت تهران گذارد که این عمل تامل برانگیز و بامعنا تلقی شده بود.

 

2005م:ديك چني معاون وقت رئيس جمهور آمريكا 20 ژانويه 2005 در مصاحبه با شبكه تلويزيوني ام اس ـ ان بي سي گفت كه در فهرست نقاط مشكل ساز جهان، ايران در صدر ليست قرار دارد و اشاره كرده بود كه ممكن است، نخست اسرائيل به حذف تهديد اتمي ايران اقدام كند، به همان گونه كه اوايل دهه 1980 در عراق عمل كرد.

اظهارات چني در آغاز دوره دوم رياست جمهوري جورج دبليو بوش پخش شد. تحليلگران بي طرف در تفسير اين مصاحبه گفته بودند: اظهارات چني يك بار ديگر نشان داد كه آمريكا استراتژي درازمدت خود را به اين آساني و دريافت امتيازهاي كوچك تغيير نمي دهد، كما اين كه پس از فروپاشي شوروي، هنور نسبت به روسيه و روسها بدبين است و براي محدود كردن قدرت مسكو، از هر فرصتي که به دست آورد استفاده مي کند. چني در طول حيات سياسي خود که به دهه 1960 و سپس دوره حکومت نيکسون و فورد باز مي گردد ياد گرفته است که چگونه از حربه تهديد و ارعاب براي پيشبرد سياست استفاده کند ولي اشاره او به احتمال تکرار حمله هوايي دهه 1980 اسرائيل به عراق نمي تواند عملي شود زيرا که تاسيسات اتمي عراق در ساختماني مشخص قرارداشتند و تاسيسات هسته اي ايران در نقاط مختلف اين کشور و در زير کوهها. به علاوه درصورت حمله هوايي اسرائيل به ايران، ارتش اين کشور وارد عراق و افغانستان خواهد شد و از اين رهگذر، کويت و ... به مخاطره خواهند افتاد. دبعلاوه؛ ايران متحداني همچون حزب الله در لبنان و حماس در فلسطين دارد. بنابراين مشاوران کاخ سفيد انجام چنين حمله اي را که بدون کمک آمريکا امکانپذير نخواهد بود تاييد نخواهند کرد. ضمنا پيشرفت هاي موشک ايران را هم نبايد از نظر دورداشت.

در پي انتشار اين اظهارات «ديك چني»، برخي از تفسيرنگاران به معامله تازه نفتي ـ گازي شعبه (آفشور) هاليبرتون با ايران كه چني قبلا مدير ارشد آن كمپاني بود اشاره كرده و گفته بودند كه برخي از مطبوعات تهران با كنايه، از اين عمل دولت خود (مقامات مربوط وقت در سال 1383 هجري - دولت خاتمي) انتقاد كرده اند.

به گفته اين مفسران، هاليبرتون كه در مورد گرانفروشي به دولت آمريكا در عراق و موارد سوء استفاده ديگر، بدنامي دارد و نام آن مترادف با تقلبات است براي گريز از قانون منع معاملات كمپاني هاي آمريكايي با ايران، يك شعبه «آفشور» در كيش براي معامله سوختي (مورد اشاره) تاسيس كرده و نهم ژانويه 2005 (11 روز پيش از اظهارات تهديدآميز چني) اكبر تركات مدير عامل شركت نفت پارس اعلام كرده بود كه هاليبرتون و اورينتال برنده نهايي مناقصه حفاري فازهاي 9 و 10 ميدان گازي پارس جنوبي شده اند و ... . كمپاني هاي آمريكايي از فعاليت نفتي در ايران ممنوع بوده اند.

اين مفسران اضافه كرده بودند كه اظهارات بيستم ژانويه 2005 چني يك بار ديگر نشان داد كه آمريكا استراتژي دراز مدت خود را به اين آساني و دريافت امتيازهاي كوچك تغيير نمي دهد.

ترديد نيست كه اشاره مفسران خارجي به انتقاد «برخي از روزنامه هاي ايران» از برنده شدن هاليبرتون، سرمقاله بيست و دوم دي ماه (11 ژانويه 2005) روزنامه كيهان (وابسته به دفتر رهبري ايران) به قلم مدير آن، حسين شريعتمداراي، نيز بوده است.

اين سرمقاله اشاره هايي به وجود «چندگونه كاري» در دستگاههاي دولت وقت ايران دارد و از آنجا كه سرنخ هايي چند به دست پژوهشگران تاريخ معاصر ايران مي دهد، متن اين سرمقاله را با تيتر و امضاي آن در زير مي آوريم، از اين قرار:

 

ديک چني

 

2006م:بيست و يکم ژانويه 2006 رسانه ها نوشته بودند كه ايران عمل سه دولت اتحاديه اروپا مبني بر خودداري از ادامه مذاكره با آن کشور و ارجاع قضيه پژوهشهاي فيزيك اتمي ايران به نشست فوق العاده آژانس بين المللي انرژي اتمي را تقبيح كرده و گفته است كه از هرگونه تصميم احتمالي ضد ايران اين آژانس نگران نخواهد شد و حتي از احاله موضوع به شوراي امنيت باك نخواهد داشت. اين رسانه ها اضافه كرده بودند: ايران گفته است كه از اقدام عجولانه انگلستان، فرانسه و آلمان مبني بر ارجاع قضيه به نشست 35 دولت نگران نيست ولي اين روش كه نوعي ارعاب است در عرف مناسبات بين المللي، عملي درست نبوده است، راه درست؛ روش ادامه مذاكرات بود. دولت ايران كه به توان ملت متكي است، درحال تحقق دادن به خواست ملت است و مرعوب هيچ قدرتي نخواهد شد. به گزارش رسانه ها، در همين روز وزير دفاع اسرائيل اشاره كرده بود كه اسرائيل براي اقدام نظامي آماده مي شود تا ايران را وادار به متوقف ساختن فعاليت هاي اتمي كند و افزوده بود كه اسراييل نمي تواند يك ايران اتمي را در منطقه تحمل كند. در همين زمينه واشنگتن پست نوشته بود كه اقدام تازه ايران، يك ايستادگي در برابر غرب است.

به نوشته مطبوعات آمريکا، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه که تلاش مي کرد از مسئله اتمي ايران، نهايت استفاده را ببرد، 21 ژانويه 2006 در اين زمينه در كرملين با كرينكو رئيس آژانس اتمي اين كشور تبادل نظر كرده بود.

 

پوتين با رئيس آژانس اتمي روسيه مذاكره مي كند


1265م:بيست و سوم ژانويه سال 1265 ميلادي (درست745 سال پيش) روزي است كه پارلمان انگلستان آغاز بكاركرد و به تدريج حكومت اين كشور پارلماني شد كه براي بسیاری از كشورها الگو شده است. پارلمان انگلستان نخستین مجمع ملی در هزاره دوم نیست؛ قبلا یک «کشور ـ شهر» ایتالیا دارای پارلمان شده بود. در يك حكومت پارلماني، گزينش رئيس دولت به جاي انتخابات عمومي، در دست پارلمان است. چنين دولتي با راي عدم اعتماد پارلمان برکنار مي شود. از زمان تاسیس پارلمان در لندن فرصیه های متعدد برای اطمینان بخشترین روش انتخاب وکیل و رئیس دولت (اصطلاحا؛ تمرین دمکراسی) ارائه داده شده است که نشست استادان علم حکومت در ژانویه 1991 (چند هفته پس از فروپاشی شوروی) بهترین روش و عملی ترین راه را انتخابات دو مرحله ای اعلام کرد به این ترتیب که هر یکهزار تا پنجهزار رای دهنده از میان نامزدهای محل، یک الکتور انتخاب کنند و این الکتورها بعدا اعضای پارلمان و یا رئیس دولت را برگزینند. همین الکتورها که ماموریت آنان تا پایان دوره ادامه خواهد داشت در شرایطی خواهند توانست که عضو مجلس را با دو سوم آراء برکنار کنند. در این روش انتخاباتی، تقلّب و اعمال نفوذ در حد اقل خواهد بود و نیازی هم به انتخابات میاندوره ای نخواهدبود. این الکتورها و همچنین هرگونه مجلس و مجمع ملی حق نخواهند داشت کار رفراندم را که مربوط به آحاد اتباع کشور است انجام دهند.


1294م:در جريان جنگ جهاني اول چند ايراني در آلمان نشريه «كاوه» را به زبان فارسي منتشر ساختند كه نخستين شماره آن، تاريخ انتشارش را سوم بهمن ماه 1294 (ژانويه 1915) نشان مي دهد. از مطالب اين نشريه كه مدتها منظما انتشار يافت اينك به عنوان يك ماخذ استفاده مي شود.


1556م: 23ژانويه سال 1556 مرگبارترين زلزله تاريخ بشر در ايالت شانسي (شان شي، شان هسي) چين روي داد و 800 هزار تا يك ميليون نفر را كشت. اين زلزله در قسمت كوهستاني اين ايالت كه شمال آن را صحراي شن فرا گرفته است روي داده بود. جاده ابريشم از شهر «شيان» در همين ايالت آغاز مي شود. همين زلزله سبب شد مسلمانان كه در آن ايالت چين به «هوني» ها معروف بودند از آنجا مهاجرت كنند.


1968م:23 ژانويه 1968 ناوچه هاي جمهوري دمكراتيك خلق كره (كره شمالي) پوئبلو - كشتي نظامي آمريکايي ويژه تجسس و جمع آوري اطلاعات را تصرف و کارکنان آن را بازداشت كردند. در آن زمان، بازداشت اين افراد كه يازده ماه در زندان كره شمالي بودند به يك مسئله جهاني مبدل شده بود و تا فرمانده كشتي،کاپيتان لويد باچر، اعتراف نكرد كه در آبهاي كره شمالي ماموريت استراق سمع (جاسوسي) داشته وي و ملوانان كشتي آزاد نشدند. در جريان تصرف اين کشتي، از 83 افسر و ملوان اين کشتي يک تن کشته و ده نفر ديگر مجروح شده بودند. اين كشتي 906 تني ساخت 1944 مجهز به دستگاههاي الكترونيك استراق سمع و ساير وسائل تجسسي از زمان توقيف هنوز رها نشده و در کره شمالي است و توريست ها از آن ديدن مي کنند. دولت آمريکا هنوز اين کشتي را از رده خارج نساخته و تنها کشتي نظامي آاين دولت است که در توقيف يک دولت ديگر قرار دارد. دولت آمريکا بارها تلاش کرده است تا شايد بتواند دولت کره شمالي را راضي به آزادکردن پوئبلو کند ولي هنوز موفق نشده است. در دهه هاي اخير استفاده از کشتي هاي ويژه تجسس کاهش يافته است. اينك عمدتا ماهواره ها از فضا اين اطلاعات را جمع آوري مي كنند و به همين دليل آزمايش موشك ضد ماهواره چين (در ژانويه 2007) در غرب توليد نگراني فراوان كرده بود.

پوئبلو هنگام توقيف شدن مسلح بود ولي در برابر ناوچه هاي كره شمالي مقاومت نكرده بود و به همين سبب فرمانده آن، كاپيتان لويد باچر پس از آزاد شدن مجبور به اداي توضيح در برابر پنج ادميرال امريكايي شد. وي گفته بود كه اگر مقاومت مي كرد همه افراد او كشته مي شدند و اين مقاومت مانع از تصرف كشتي هم نمي شد.

وزارت خارجه آمريكا پس از تصرف پوئبلو، اعلام كرده بود كه اين کشتي در خارج از 12 مايل آبهاي ساحلي كره شمالي تصرف شده بود، ولي دولت كره شمالي تاكيد بر ورود اين كشتي به آبهاي ساحلي آن كشور در درياي ژاپن داشت که بالاخره کاپيتان کشتي به آن اعتراف کرد.

جنجال پوئبلو همچنان ادامه دارد. مصوبه سال 1996 کنگره آمريکا سبب شد که سه تن از کارکنان وقت پوئبلو (W. Massie,D. McClarren & D. Tuck) و نيز ورثه کاپيتان باچر Lloyd Bucher به يک دادگاه فدرال آمريکا مستقر در شهر واشنگتن دادخواست دهند و از بابت بازداشت 11 ماهه از دولت کره شمالي درخواست غرامت کنند. اين شاکيان مدعي شکنجه خود در طول بازداشت شده بودند و هنري کندي قاضي دادگاه در آخرين روز سال 2008 (31 دسامبر) راي داد که کره شمالي جمعا 65 ميليون دلار به شاکيان بپردازد که دولت کره شمالي اعتنا نکرده است. کنگره آمريکا در موصوبه سال 1996 خود مصونيت کشورهاي اصطلاحا حامي تروريسم را از شکايات اتباع آمريکايي لغو کرده است و از آن پس اتباع امريکا توانسته اند عليه اين دولتها دادخواست غرامت بدهند و يکطرفه پيروز شوند. برخي از دولتها به تلافي اين عمل کنگره آمريکا چنين حقي را در مورد اتباع خود برقرار کرده اند. حکم دادگاه فدرال مستقر در شهر واشنگتن تفسيرهاي متعدد به دنبال داشت ازجمله اينکه ممکن است روسيه به استناد آن اجازه دهد اتباع آن کشور عليه دولت آلمان و ... شکايت کنند.

 

Lloyd Bucher فرمانده پوئبلو

 

2003م:طبق سرشماري دوره اي كه نتيجه آن 23 ژانويه 2003 اعلام شد معلوم شد كه در جامعه ايالات متحده (آمريکا)، لاتين ها اقليت رديف اول شده اند و سياهپوستان اقليت رديف دوم را در جامعه اين کشور مهاجرنشين تشكيل مي دهند. بر پايه اين آمار، شمار لاتين هاي ايالات متحده در سال 2002 ميلادي 37 ميليون و شمار سياهان 36 ميليون و يكصد هزار و اندي بود. رشد سالانه لاتين ها در ايالات متحده در سال 2000 چهار و هفت دهم در صد، سياهان كه در قرون 17 تا 19 از آفريقا به صورت برده آورده شده بودند يك و نيم در صد و سفيد پوستان كه عمدتا مهاجران اروپايي هستند شش دهم در صدبوده است.

در قاره آمريكا به نژاد مخلوط اروپايي ــ سرخپوست كه به اسپانياني تكلم مي كنند و كاتوليك هستند «لاتين ها = هيسپانيک» گفته مي شود. نفوس سرخپوستان (بوميان ايالات متحده ) در سال 2002 کمتر از نيم درصد كل جمعيت اين كشور بود حال آنکه چهار قرن پيش، هنگام ورود انگليسي ها به آمريکاي شمالي از چهل ميليون تجاوز مي کرد!. بوميان (سرخپوستان) که تا اواخر قرن نوزدهم براي حفظ اراضي نياکان با مهاجرن و دولت مهاجرنشينان جنگيدند در اراضي محصور (رزرويشن) قرارداده شده اند و به دلايلي در مصرف الکل افراط مي کنند . رزرويشن هاي آنان دقيقا تحت کنترل اف بي آي (پليس امنيت داخلي آمريکا) قرار دارد و به باور اصحاب نظر همين عوامل مانع از بپاخيزي آنان شده است. نگراني دولت هاي ايالتي از آن است که روزي در اين رزرويشن ها يک "بن لادن" بوجود آيد. افتادن قدرت به دست افراد بومي در چند کشور آمريکاي لاتين و ازجمله ونزوئلا و اکوادور بر آن نگراني افزوده است.

جمعيت ايالات متحده در سال 2006 از سيصد ميليون تجاوز کرده است. گفته شده است که در اين کشور، ده تا 15 ميليون مهاجر غيرقانوني هم زندگي مي کنند که در آمار بالا به حساب نيامده اند.

 

2005م:پس از اعتراف يانوكويچ به شكست خود و به اين ترتيب بازشدن راه براي رئيس جمهور اوكراين شدن «يوشچنكو»، 22 ژانويه 2005 برخي از رسانه هاي غرب اين تحول را نوعي شکست سياسي براي ولاديمير پوتين مرد نيرومند روسيه به تعبير كرده بودند زيرا كه پوتين در پي دور قبلي انتخابات اوکراين، با عجله پيروزي يانوكويچ را تبريك گفته بود و بعدا هم پيش بيني كرده بود كه اگر انتخابات دور دوم اوكراين 25 بار تكرار شود نتيجه نخواهد داد مگر اين كه از نو برگزار شود. پوتين همچنين علنا دولتهاي اروپاي غربي، آمريكا و اسرائيل را به دادن كمك مالي به انتخابات يوشچنكو متهم كرده بود. «يوشچنكو» هوادار غرب و «يانوكويچ» طرفدار نزديكي اوکراين به روسيه بود. اوکراين قرنها بخشي از امپراتوري روسيه و بعدا شوروي بود و اين وضعيت تا سال 1991 ادامه داشت و نزديك به نيمي از جمعيت آن روس هستند.

کولن پاول وزير امورخارجه وقت آمريکا با اين که از عمر وزارت او بيش از سه روز باقي نمانده بود، از اين فرصت کوتاه استفاده کرد، به اوکراين شتافت و بيست و دوم ژانويه 2005 و پيش از اين که يوشچنکو کار رياست جمهوري را آغاز کند با او ملاقات و پيروزي اش را تبريک گفت و اين عکس صميمانه را با او گرفت. اين اقدام پاول بسيار با معنا خوانده شده، که پيروزي غرب در او کراين در معارضه اخير را بازتاب مي دهد.

برخي روزنامه هاي آمريکا و اروپاي غربي با چاپ اين عکس، به کنايه مطالبي نوشته بودند که دهن کجي به پوتين از آنها استنباط مي شد.

در عوض، رسانه هاي ساير کشورها به نقل از اصحاب نظر به پوتين اشاره کرده بودند که چگونه با غرب صحبت کند؛ با خشونت - خشونتي که بمانند گذشته از مسکو انتظار آن را دارند. او بايد مروري بر گزارش ها و عکسهاي مطبوعات شوروي پيش از دهه 1980 کند تا برخورد با غرب را از آنها ياد بگيرد. روسيه از نظر قدرت چيزي از کشورهاي اروپاي غربي و ديگران کم ندارد لذا بايد قاطع باشد و در جاي خود تشر بزند، و كوتاه نيايد. قدرت نظامي تنها براي حمله و دفاع نيست، براي اتكاء به آن در مذاكرات و اعمال نظر هم هست و .... جهانيان هنوز نمي توانند جدايي 15 کشور شوروي سابق را از يک بدنه هضم و باور کنند زيرا که قرنها امپراتوري روسيه را تشکيل مي دادند و در دوران شوروي هرکدام به صورذت يک ايالت عمل مي کردند. فرهنگ اين ملل از هم جدايي ناپذير است.

بعضي از از تفسيرنگاران هم نوشته بودند که عقب نشيني ظاهري پوتين براي آماده ساختن خود براي تعرض در فرصت ديگر است. اين تعرض، نظامي نخواهد بود. تعرض راههاي متعدد دارد . ادامه مداخله غرب در برخي از بخشهاي شوروي سابق؛ پاسخگويي و مقابله پوتين را توجيه خواهد کرد.

 

پيروزي پاول و يوشچنکو در معارضه اوکراين

 

2005م:23 ژانويه 2005 اعلام شده بود که ظرف سه ماه (از آغاز اكتبر تا پايان دسامبر 2004) در سراسر جهان 51 ميليون و ششصد هزار «دسک تاپ» نو به فروش رفته بود كه 13 و هفت دهم درصد بيش از سه ماهه ( فصل) پيش از آن بود. در اين آمار، كامپيوترهاي پرتابل (لپ تاپ) به حساب نيامده بودند. سه ماهه آخر سال 2004 هفتمين فصل متوالي افزايش دو رقمي درصد فروش كامپيوتر روي ميزي (دسك تاپ) بوده و هفتاد و يك درصد كامپيوتر هاي ساخت همان فصل به فروش رفته بودند. بهاي كامپيوتر روي ميزي در سال 2004 باز هم كاهش يافته و متوسط جهاني آن هر دستگاه 300 دلار و متوسط بهاي لپ تاپ550 دلار بود. گزارش هاي سالهاي بعد حکايت از افزايش فروش نوت بوک ها (لپ تاپ) دارد بگونه اي که در سال 2008 شمار فروش اين دو نوع کامپيوتر تقريبا مساوي شده و در ژانويه 2009 بهاي متوسط لپ تاپ در آمريکا حدود چهارصد دلار بوده است.

به همين نسبت كه تعداد كامپيوتر زياد مي شود بر مشتركان اينترنت افزوده مي گردد و هر دولت مي كوشد كه هر روز بيش از روز پيش از آن بهره برداري سياسي (تبليغ و ضد تبليغ) و اطلاعاتي (جاسوسي) كند. استفاده تلفني راه دور از اينترنت و نيز بكار بردن كامپيوتر متصل به اينترنت براي گوش كردن به راديو و ديدن برنامه هاي تلويزيوني کاملا عمومي شده است. طبق گزارش مربوط به افزايش فروش كامپيوتر روي ميزي كه 23 ژانويه 2005 انتشار يافته بود، بر شمار خوانندگان اديشن اينترنتي(آنلاين) نشريات در سال 2004 نسبت به سال 2002 ده و 9 دهم درصد افزوده شده بود.

به موازات افزايش استفاده از اينترنت، پولسازي و سوء استفاده هاي ديگر از شبکه شبکه ها افزايش يافته که باعث نگراني جامعه شناسان شده است ولي تا آخرين روز سال 2008 دولت ها و پارلمانها در اين زمينه اقدامي نکرده بودند که حفاظت از اتباع از جمله اغفال شدن آنان تکليف بدون چون و چراي هر دولت مربوط است.

 

2006م: 22ژانويه 2006 «ايوو مورالس» رئيس جمهور منتخب بوليوي طي مراسمي با حضور سران و نمايندگان كشورهاي مختلف از جمله سران ونزوئلا، آرژانتين و برزيل، وليعهد اسپانيا، معاون وقت رهبري کوبا، نماينده ويژه دولت ايران، سران قبايل سرخپوست سراسر قاره آمريكا از جمله ايالات متحده دوران زمامداري پنج ساله خود را آغاز كرد. از سوي دولت آمريكا، معاون وزارت خارجه اين كشور در مراسم شركت كرده بود. مورالس روز پيش از اين آيين، در مراسم ديگري كه در «تيواناكو» محل معبد باستاني اقوام سرخپوست در بلندي هاي آندز برگزار شده بود كه از سطح دريا 3هزار و 860 متر ارتفاع دارد مقام رياست سرخپوستان بوليوي را پذيرفت و لباس و كلاه ويژه را پوشيد. وي در اين مراسم قول داد كه به هرگونه الگو و آثار استعمار در بوليوي پايان دهد. وي در عين حال گفت كه مردم بوليوي نبايد به پول نفت و گاز اين كشور چشم بدوزند، از اين درآمد صرفا براي صنعتي كردن، عمران و بهبود وضعيت كشاورزي و تامين درمان و آموزش و پرورش رايگان و نگهداري از سالخوردگان بايد استفاده شود. بوليويايي ها بايد سخت كار كنند تا كشورشان را سوئد آمريكاي لاتين سازند.

شركت سران سرخپوستان قاره آمريكا در چنين مراسمي بي سابقه اعلام شده بود. مورالس يك كشاورززاده از قبيله بوميان «آيمورا» است كه تا قرن 11 تمدني بسيار درخشان داشتند. وي نخستين بومي (سرخپوست) است که به رياست جمهوري بوليوي برگزيده شده است.

 

پس از مراسم سوگند، چاوز رئيس جمهور ونزوئلا که او نيز نيمه سرخپوست است دست مورالس را بلند کرده است


1561: فرانسيس بيكن انديشمند انگليسي به دنيا آمد.

1793: براي دومين بار آلمان و روسيه «لهستان» را ميان خود قسمت كردند . بار سوم ، اين تقسيم در سال 1939 انجام گرفت .

1849: اختراع ماشين ساخت پاكت به ثبت رسيد.

1932: (1310 هجري خورشيدي ) ميان ايران و جمهوري تركيه يك موافقتنامه مرزي ، حكميت و پيمان مودت امضاء گرديد.

1950: (1328 خورشيدي) نخستين بانك غير دولتي ايران به نام «بانك بازرگاني» تاسيس شد كه در ساختمان سابق بانك شاهي انگلستان در ميدان توپخانه مستقر گرديد و آغاز بكار كرد. بانك بازرگاني پس از انقلاب سال 1357 بمانند ساير بانكها ملي شد.

1973: ريچارد نيكسون رئيس جمهوري آمريكا توافق اين دولت با دولت ويتنام شمالي را براي پايان دادن به جنگ دو كشور اعلام داشت.

2006: در پي وقوع دو انفجار در لوله انتقال گاز به گرجستان و ارمنستان (لوله موزدوك ـ تفليس)، ميخائيل ساكشويلي رئيس جمهور گرجستان (فارغ التحصل از يك دانشگاه در آمريكا) 21 ژانويه 2006 در اعلاميه اي شديد اللحن، دولت روسيه را متهم كرده بود كه پشت سر اين دو انفجار قرار داشته است. وي افزوده بود كه گرجستان در معرض سابوتاژ روسيه است و گفته بود كه توضيح روسيه درباره اين دو انفجار قانع كننده نبوده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------