تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -23 دی



 

473م:منذر بن نعمان حكمران حيره (مناطقي در غرب فرات و شط العرب) كه سالها ميزبان و آموزگار فنون جنگهاي صحرايي بهرام پنجم (بهرام گور) بود 13 ژانويه سال 473 ميلادي در گذشت. وي يک عرب مسيحي بود. از زمان فتح بابل به دست كوروش بزرگ تا جنگ قادسيه، سران حيره خودرا تحت الحمايه ايران مي دانستند. عراق جنوبي (بين النهرين) يک ايالت ايران و مناطق عرب نشين حاشيه غربي خليج فارس از جمله بحرين بخشي از قلمرو ايران را تشکيل مي دادند. دولت ايران سعي داشت که در امور داخلي آنان مداخله نکند و به همين دليل ميان طرفين درگيري وجود نداشت و تنها مورد مهمي كه تاريخ از آن يادكرده سركوبي بسيار خشونت آميز عرب توسط شاپور دوم بود كه اينان از آن پس عنوان «ذوالاكتاف» بر او گذارده اند.

 

1349ش:23دي ماه 1349 در تهران اعلام شد كه مذاكرات ايران باكنسرسيوم نفت به نتيجه نرسيده است كه خبري بد براي اقتصاد جهان بود و پي آمدهاي منفي آن بر اقتصاد بين المللي و بورسها و بازارها سبب شد كه مذاكرات سريعا از سرگرفته شود و كنسرسيوم تاحدّي تسليم نظر ايران گردد كه اعلاميه به نتيجه رسيدن مذاكرات به سود ايران، چهار روز بعد انتشار يافت.

از اوايل دي ماه و در طول مذاكرات، ساواك و رئيس امنيت داخلي آن پي در پي اعلاميه و برنامه تلويزيوني عمدتا برضد كنفدراسيون دانشجويان ايراني مدارس خارج و تظاهرات دانشجويي در داخل منتشر و اجرا مي كردند كه براي پی بردن به ریشه قضيه نياز به تحقيقات بيشتري است.

نگاهي به رويدادهاي ده سال آخر عمر نظام سلطنتي ايران كه کم و بیش در روزنامه ها انعكاس يافته نشان مي دهد كه به همان اندازه كه در آمد ايران از نفت بالا مي رفت ناآرامي هاي داخلي و تظاهرات دانشجويان ايراني سرگرم تحصيل در كشورهاي ديگر گسترش مي يافت!. برخی از محققین این وضعیت را نتیجه روزافزون بودن شکاف میان فقیر و غنی در ایران و تبدیل کشور به یک جامعه طبقاتی بیان کرده اند که شماری کم (یک اقلیت نسبتا کوچک ـ خواص) روی ثروت ها و مقامهای کشور دست گذارده بودند و دیگران با هراندازه معلومات، آگاهی، شایستگی و مهارت به این ثروتها و مقامها (معاملات دولتی، وکالت مجلس، انتشار نشریه و ...) دسترسی نداشتند و به تدریج ناله هایشان تبدیل به فریادشد و شاه این فریاد را نشنیده گرفت تا دست کم با تغییرات و اصلاحات نسبی در سیستم موافقت کند ... و درنتيجه فریادها در سال 1357 (1978 میلادی) توفان شدند، همه چيزرا از جاي برکندند و ....

برخی از تاریخنگاران نوشته اند: در دهه 1970 به همان اندازه که درآمد ایران از نفت افزایش می یافت؛ اعیان و اشراف (خواص) توانمندتر، طبقه نادار و روستائیان فقیرتر و ضعیفتر و طبقه متوسط بی خیال از این گسترش جدایی به خوشگذرانی و لوکس کردن وسایل زندگانی سرگرم بود و تاریخ ایران بسرعت به تکرار وضعیت اواخر عهد ساسانیان (نیمه اول قرن هفتم میلادی) می پرداخت که همانا فلسفه تاریخ است و ایران در طول زمان چندبار آن را تکرار کرده است. شاه به دلیل بیماری سرطان و تنگ شدن حلقه محاصره او توسط خواص واقعیت هارا لمس نکرد و مانع از تکرار تاریخ نشد و چون می دانست که عمری نخواهد داشت در طول انقلاب هم تنها به روز قیامت و مجازات الهی توجه داشت و وظیفه کشورداری را فدای آن کرد و ....

چند تاریخنگار بخشی از علل ناآرامی های یک دهه آخر عمر نظام سلطنتی ایران را تحریکات و سیاست های برخی از قدرتهای وقت که بیشترشان هم بظاهر دوست دولت وقت ایران بودند برنگاشته و دلایلی برای اثبات این تز خود ارائه داده اند.

 

1978م:13 ژانويه 1978 رسما اعلام شد كه برای ترم تحصیلی وقت 73 هزار ايراني در دانشگاهها و مدارس تعليمات عالي آمريكا ثبت نام كرده بودند كه هرماه به طور متوسط يكصد ميليون دلار ارز از ايران براي آنان حواله مي شد. در آن زمان بيشتر آنانکه از ايران براي تحصيل به خارج آمده بودند کسانی بودند که موفق به گذرانيدن کنکور (امتحان سخت مسابقه ورودی) و درنتيجه ورود به دانشگاههاي داخلي نشده بودند. در آن برهه، تحصیل در دانشگاههای ایران مطلقا رایگان بود و به هر دانشجو هرماه مبلغی هم پول نقد داده می شد (پول جیبی). چند دارالترجمه مشخّص در تهران برای این دیپلمه ها از مدارس عالی طرف قرارداد باخود در آمریکا پذیرش می گرفتند و درنتیجه، تمرکز دانشجویان ایرانی در دانشگاهها و مدارس عالی مشخصّی بود و همین تمرکز دانشجوی ایرانی در چند مدرسه عالی در آمریکا به گروههای سیاسی و مذهبی کمک کرد که به آسانی و بدون زحمت عضو گیری کنند. هجوم به دانشگاههاي خارجي و بویژه آمریکا از زماني آغاز شده بود که بهای مستغلات در ایران تا 40 ـ 50 برابر بالارفته بود و فروش ارز در این کشور آزاد شده بود و هر خانواده قادر بود که بافروش زمین فرضا صدمتری اضافی خود فرزندش را به آمریکا بفرستد. در آن زمان بهای یک قطعه زمین 120 متری که در دهه 1960 چهار ـ پنج هزار تومان بود تا 200 هزار تومان (30 هزار دلار) بالا رفته بود. بسیاری از این جوانان که در دوران نوجوانی مزه فقر و تبعیض را چشیده بودند؛ در آمریکا و اروپا به آسانی تحت تاثیر تبلیغات مخالف قرارگرفتند به صف مخالفان شاه پیوستند، انجمن دایر کردند، به گروهها پیوستند و مخالفت را علنی ساختند و به این ترتیب ذهن آمریکاییان و اروپاییان نسبت به ایران تغییرکرد. قدرت این انجمنها و گروهها در تدارک تظاهرات خشونت آمیز برضد شاه در نوامبر 1977 و در اطراف کاخ سفید واشنگتن به نمایش گذارده شد و شاه از چشم آمریکاییان افتاد و ... و این آغاز پایان کار او بود. بسیاری از این دانشجویان درجریان انقلاب و یا ظرف یکی دو سال اول (1979 و 9 ماه از سال 1980) به ایران رفتند و چون وضعیت را مطابق میل خود ندیدند عمدتا به کشور محل تحصیل بازگشتند و ماندگار شدند و با استفاده از قوانین مهاجرت محل اقامت بستگان خودرا هم آوردند و اینان بستگان دیگر و این تسلسل تا به امروز ادامه یافته و شمار ایرانیان مهاجر در سراسر جهان ظرف سه دهه گذشته، طبق یک برآورد بالغ بر 5 ـ 6 میلیون می شود که چون تابعیت ایران را لغو نکرده اند تبعه جمهوری اسلامی هم بشمار می آیند و قسمتی از آمار نفوس ایران را تشکیل می دهند.

 

1979م:13 ژانويه 1979 (يك ماه پيش از پيروزي انقلاب) «ولاديسلاو كزياكوف» از مقامات دولت مسكو كه جريان انقلاب ايران را دنبال مي كرد؛ با توجه به حضور «رابرت هايزر» ژنرال آمريكايي در تهران و جلسات روزانه او با مقامات نظامي دولت شاه، اعزام گروه ناو هواپيمابر «كانستليشن» به اقيانوس هند و حركت اين گروه در مسيري كه به خليج فارس منتهي مي شد، آماده باش چند گروه هلي كوپتر آمريكايي و تصميم دولت آمريكا به فرستادن چند اسكادران جنگنده اف ـ 15 به كشور سعودي به واشنگتن اخطار كرد كه درصدد تكرار رويداد 28 امرداد 1332 (آگوست 1953) در ايران برنيايد. كزياكوف در اين اخطاريه صريح و شديد تاكيد كرده بود كه اين بار دولت مسكو ساكت نخواهد نشست. وي در عين حال از انقلابيون ايران خواسته بود مراقب و گوش بزنگ باشند كه احتمال مداخله آمريكا به صورت «كودتا» وجود دارد. وي گفته بود كه چون بيشتر نظاميان ايران حاضر به سركوب انقلابيون نيستند ممكن است نظاميان آمريكايي با تغيير لباس با هلي كوپتر صفوف انقلابيون را به گلوله ببندند.

يادآوري اين نکته لازم است که مطبوعات ايران درپي اعتصاب 62 روزه کلا در کنترل کمونيست ها و چپگرايان متحد آنان قرارگرفته بودند و دولت واشنگتن اين را مي دانست.


1406م:«ماتئو پالميه ري» مورخ، فيلسوف، نويسنده و شاعر انساندوست و بنام ايتاليا 13 ژانويه سال 1406 چشم به جهان گشود و 69 سال عمر كرد. وي كه از بانيان رنسانس (تجديد حيات) درايتالياست در تاليف معروف خود «جدل سيسرو با كوين تي ليان» استدلال كرده است كه علت به قهقرا رفتن و عقب ماندگي و تجزيه روم اين بوده است كه ايتاليايي ها (ايتاليايي هاي قرن 15 و معاصر ماتئو پالميه ري) گذشته خود (دوران امپراتوري روم) با آن همه شكوه، خلوص، زيبايي و پيشرفتها را فراموش كرده اند. آنان تاريخ روم و مرداني را كه در به وجود آوردنش تلاش و فداكاري كرده بودند به فراموشي سپرده اند و از ارزش خاكي كه بر روي آن زندگي مي كنند بي خبر شده اند. هموطنان ايتاليايي هنوز هم از خواب غفلت بيدار نشده و در پي به دست آوردن ميراث استثنايي و گرانبهاي خود نيستند و اين ميراث همانا تمدن، فرهنگ، وحدت، استقلال و حاكميت ملي است. همين فراموشكاري باعث افتادن به اين بدبختي شده است. ما نبايد تمدن درخشان 800 ساله خود (عهد باستان) را فراموش مي كرديم و وارد نفاق، ضعف و ظلمت كنوني مي شديم. از مسافران شرق شنيده ام كه روايت كرده اند در سرزمين پارسيان (ايران) مردي همه عمر را بدون اين كه كسي از او بخواهد و يا با دادن پول و لقب تشويق كند، تاريخ ميهن خود را به شعر در آورده تا فراموش نشود (اشاره به فردوسي است). آنان زنده خواهند ماند و نام اين شاعر فداكار خودرا زنده و پايدار و محفوظ خواهند داشت.

«پالميه ري» در ديوان اشعارش به اميد روزي است كه دانش، ادبيات، هنر و انديشه كه متعلق به همه بشريت بايد باشند از يك فواره بيرون بريزند تا همگان بر حسب نياز از اين آب همگاني بهره برگيرند. وي در اين زمينه قطعه شعري مشابه سعدي ما دارد كه سعدي گفته است: بني آدم اعضاي....

 

مجسمه نيم تنه پالميه ري

 

1729م:«ادموند بورك» انديشمند ايرلندي تبار انگليسي 12 ژانويه سال 1729 به دنيا آمد و معرفترين اثر او «فلسفه تحقيق» است. وي از فلاسفه بزرگ قرن 18 بشمار مي آيد كه از1765 به مدت سي سال به تكميل فرضيه هاي سياسي خود پرداخت. اين نظريه ها و گفته هاي بسيار مهم از اوست:

ــ عمل يك انسان تحت تاثير انگيزه هايي در ارتباط با منافع او صورت مي گيرد؛ بنابراين با تغيير انگيزه (كه عاملي است متغيّر) عمل انسان را مي توان تحت كنترل در آورد.

ــ انقلاب فرانسه به جهانيان آموخت كه «مبارزه» اعصاب فرد مبارز را قوي، مهارت اورا تيز و فرد و يا افراد را بي نياز از اتكاء به ديگران مي كند.

ــ جامعه اي كه نتواند و يا نخواهد از بهترين استعداد و مهارت اعضاي خود براي پيشرفت استفاده كند حق ندارد خود را دمكراتيك و مردمي بداند.

ــ پارلمانها و شوراها مجمع افرادي نيستند كه دشمن يكديگرند بلكه براي شور درباره خير و صلاح جامعه برگزيده شده اند نه جنگ و ستيز با يكديگر؛ مردم به آنان اعتماد كرده اند و بايد امانتدار و خدمتگذار باشند.

ــ درست است كه ترسوها عمر بيشتري مي كنند، ولي عمري بي فايده براي جامعه و حتي خودشان.

ــ آسيبي كه يك جامعه از چاپلوسي افراد و ريا و دغل مي بيند به مراتب بيشتر، عميقتر و زيانبارتر ازحمله بزرگترين ارتش جهان است.

 

Edmund Burke


1859م:«كارل بلايبترو» نويسنده آلماني 13 ژانويه 1859به دنيا آمد كه از سال 1885 مجله گسلز شافت را براي راهنمايي نويسندگان آن زبان تاسيس كرد كه سر آغاز يك انقلاب ادبي در قلمرو زبان آلماني بشمار مي رود. معروفترين داستانهاي خود او؛ مادام لوتيا، حيات مونيخ و «ايزا چه چيزي را نجوا مي كند» هستند.


1988م:13 ژانويه 1988 ديوان عالي آمريكا راي داد كه آن دسته از نشريات اين كشور كه از دولت كمك مالي دريافت مي دارند و يا اين كه از امكانات دولت از قبيل ساختمان و تجهيزات برخوردار هستند از شمول اصلاحيه يكم قانون اساسي آمريكا كه اشاره به روزنامه هاي مستقل و حرفه اي دارد خارجند و مي توان آنها را سانسور كرد. اين راي كه قاعدتا بايد به صورت رويه قضايي در آمده باشد در پي دادخواست نشريه انجمن دانشجويان يك دانشگاه به دادگاه كه مراحل قضايي خود را تا ديوان عالي طي كرده بود صادر شده است. مسئولان اين نشريه شكايت كرده بودند كه مقامات دانشگاه مانع انتشار پاره اي از مطالب مي شوند و عملا دست به سانسور مي زنند كه كاري خلاف قانون اساسي است كه استقلال كامل نشريات را تضمين كرده است. ديوان عالي آمريكا با اين راي خود اين دادخواست را رد كرد. قبلا نيز فروش نشرياتي كه باكمك دولت منتشر مي شوند ممنوع و تاكيد بر رايگان بودن آنها شده بود. در آمريكا تنها نشريات دانشگاهي و بولتن هاي موسسات دولتي و معدودي از مجلات تخصصي ( علمي ـ فرهنگي) از دولت كمك مالي دريافت مي دارند. كمك دولت به مجلات و نشريات تخصصي هم عمدتا به صورت پيش خريد شماري از نسخه هاي آنها براي توزيع در كتابخانه هاي عمومي و ارسال براي موسسات و افراد مربوط صورت مي گيرد.

حكم ديوان عالي آمريكا اين سئوال را بارديگر به ميان آورده است كه آيا دولتها حق دارند كه روزنامه عمومي و جامع از آن خود داشته باشند، روزنامه نگار شوند و در قوه چهارم دمكراسي مداخله كنند؟!،

در پي فروپاشي بلوك شرق و شوروي، اينك كشورهايي كه داراي روزنامه عمومي (جامع) دولتي هستند كمتر از تعداد انگشتان دست است و يكي از اين كشورها وطن ما ايران است كه از دهه 1370 هجري خورشيدي داراي مطبوعات دولتي شده است كه همانند روزنامه هاي ديگر منتشر مي شوند، آگهي تجاري مي گيرند و توزيع و بفروش مي رسند. كوچكترين زيان وجود روزنامه دولتي در يك كشور كه از زيان دهي باك ندارد جلوگيري از رقابت صحيح روزنامه ها با يكديگر است و در نتيجه روزنامه هاي حرفه اي به سود دهي لازم نمي رسند و نمي توانند كيفيت مطالب (متاع خود) را آن گونه كه انتظار است بالا ببرند و لاجرم محتواي روزنامه ها به دليل استفاده از اخبار و مطالب وارده رايگان و ارزان در يك چارچوب مشخص قرار مي گيرد كه مطابق خواست مخاطبان و اصول و تعاريف روزنامه نگاري نيست كه به تضعيف تمدن و فرهنگ، آموزش و معلومات عمومي منجر مي شود و يكي از علل گرايش به سمت رسانه هاي خارجي و وبلاگها هم همين است. بايد توجه داشت كه سرويسهاي خبر رساني (خبرگزاري ها) رسانه نيستند و در رديف رسانه عمومي طبقه بندي نمي شوند، آنها ابزار كمك به رسانه ها هستند همانند موزعان و اصحاب چاپخانه ها.


1986م:عبدالفتّاح اسماعيل (عبدالفتّاح اسماعیل علی الجوفی) يكي از بنيادگذاران جمهوري سوسياليستي «دمكراتيك خلق يمن (يمن جنوبي)» شش سال پس از تبعيد به اين كشور بازگشت و 13 ژانويه 1986 در اينجا كشته شد. وي كه عقايد ماركسيستي داشت از سال 1969 تا 1980 رئيس جمهوري دمكراتيك خلق يمن بود و در اين سال در پي يك منازعه داخلي از كشور خارج شده بود.

بندر عدن پایتخت يمن جنوبي از قرن 16 تا سال 1839 دركنترل عثماني بود و در اين سال انگلستان آن را تصرف كرد تا مانع هر گونه تعرض و لشكركشي دريايي از اروپا به هند شود كه در تصرف آن دولت بود. بندر عدن پس از گشايش آبراه سوئز اهميت فراوان به دست آورده است. همچنین هدف انگلستان از سلطه «فقط» بر یمن جنوبی که همانند افغانستان جنوبی و شرقی (منطقه پشتونها) عمیقا قبیله ای است و حکومت عملا از اختیارات سران قبایل؛ به دست آوردن جزیره استراتژیک یمنی سکوترا (سقطرا) واقع در اقیانوس هند بود که دریاسالار پرتغالی آلفونس دا آلبوکرکی (آلبوکرک) آن را «راه بند» مسیر ادویه (راه های دریایی مشرق زمین) و کلید اقیانوس هند خوانده، در سال 1507 تصرف کرده و ارگی در آنجا ساخته است. آلبوکرک از همین جزیره بود که با هفت کشتی توپدار و 500 تفنگدار دریایی وارد خلیج فارس شد و جزایر ایرانی هرمز، قشم و ... را تصرف کرد. ایرانیان در آن زمان سلاح آتشین نداشتند زیرا که پادشاه وقت ـ شاه اسماعیل صفوی ـ بکاربردن توپ و تفنگ را خلاف مروت و مردانگی می پنداشت. یمن در دریاهای اطراف خود دارای 200 جزیره است.

در سال 1965 دو گروه ناسيوناليست عرب با ائتلاف با قبايل منطقه، فدراسيون عربستان جنوبي را در عدن تشكيل دادند و دو سال بعد كنترل اين سرزمين را كه در شمال با يمن (یمن صنعا) و در شرق با عمّان هم مرز بود از دست انگلستان خارج كردند. در ژوئن سال 1969 حكومت به دست گروه ماركسيستي اين ائتلاف به رياست عبدالفتّاح اسماعيل افتاد و به جمهوري دمكراتيك خلق يمن تغيير نام داد و با شوروي، چين و كوبا روابط دوستانه برقرار كرد و مسئله ظفار را با كشورعمّان به وجود آورد که شاه وقت (ایران) به اشاره واشنگتن و لندن در این جنگ درگیر شد و نیروی نظامی به عمّان فرستاد. . روسها از دهه 1960 متوجه اهمیت استراتژیک سکوترای 30 هزارنفری شده بودند که انگلیسی ها از قرن نوزدهم در آنجا پایگاه نظامی دایر کرده بود ولی فروپاشی شوروی مانع انجام برنامه های آنان شد. اینک آمریکا چشم به سکوترا بسته و بزرگ کردن قضیه هواداران القاعده در یمن (به دنبال دستگیر کردن عمر فاروق عبدالمطلب ـ جوان نیجریه ای) احتمالا به همین منظور است.

همزمان با حمایت دولتهای مارکسیستی از یمن جنوبی، جمهوري يمن (صنعا) نيز مورد تاييد و حمایت دولت سعودي كه قبلا از امام آنجا (در برابر تعرض مصر ـ جمال عبدالناصر) حمايت مي كرد قرار گرفت و دو يمن در سال 1972 مذاكره با يكديگر را براي تشكيل يك کنفدراسيون آغاز كردند كه به نتيجه رسيد. ناظران امور آسیای غربی تحقق وحدت واقعی دو یمن و طولانی بودن عمر کنفدراسیون را بعید می دانستند زیرا که اکثریت مردم یمن شمالی شیعه و این سرزمین که سه قرن و تا یکم نوامبر 1918 (ده روز مانده به پایان جنگ جهانی اول) تحت الحمایه عثمانی بود توسط امام شیعیان زیدیه اداره می شد و حکومت امام آن تا سال 1962 ادامه داشت. حال آنکه اکثریت نفوس یمن جنوبی سنی شافعی هستند.

اختلاف نظر دو بخش شمالی و جنوبی فدراسيون يمن در سال 1979 گسترش يافت و كار به جنگ كشيد كه در آوريل سال 1980 عبدالفتاح اسماعيل رئيس بخش جنوبي از كشور خارج و به تبعيد رفت و علي ناصر محمد برجايش نشست.

عبدالفتاح در ژانويه 1986 به يمن جنوبي بازگشت كه كشته شد و علي ناصر محمد (علی ناصر محمد الحسنی) هم فرار كرد. پس از اين دو رويداد بود که مذاكرات وحدت ميان دو يمن و اين بار وحدت كامل (نه کنفدراسیونی از دو کشور مستقل) ازسر گرفته شد و بیست و دوم ماه مه 1990 به نتیجه رسید و پس از 14 قرن (از زمان پایان تمشيت ایران بر امور یمن که از دوران خسروانوشیروان آغاز شده بود) كشور واحد يمن به وجود آمد كه علي عبدالله صالح (از شمال و از پیروان زیدیه) رئيس كشور و علي سالم البيض (از جنوب) مرد شماره 2 اين جمهوري شد كه سه سال و چند ماه بعد علي سالم البيض به حالت قهر از دولت واحد خارج شد به جنوب رفت و اعلام استقلال كرد.

در پي اين اقدام جنگ داخلي شديد و پرتلفات ميان شمال و جنوب يمن آغاز شد كه در ژوئيه 1994 پس از نزديك به سه ماه به سود شمال پايان يافت و سران حكومت جنوب به خارج فرار كردند، وحدت برقرار شد و علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن فرمان عفو عمومي داد كه تنها 16 تن را شامل نمي شد.

پس از تامین وحدت یمن بوده است که نسبت پیروان مذهب به این صورت درآمده است: سنی های یمن 53 و شیعیان 47 درصد. یمن 530 هزار کیلومتری و 24 میلیونی که هنوز با دولت سعودی اختلاف ارضی دارد با داشتن دویست جزیره از جمله سکوترا و ناظر بر باب المندب و شاخ آفریقا بودن یک منطقه استراتژیک جهان است. ابوبکر القربی وزیر امور خارجه جمهوری یمن در ژانویه 2010 و زمانی که خبر از احتمال استقرار نظامی غرب در سرزمین یمن بود اعلام کرد که این دولت با ورود واحدهای رزمی خارجی ازجمله نظامیان آمریکا به یمن بنام مبارزه با القاعده مخالف است و چنین اجازه ای را نخواهد داد. دولت یمن نمی خواهد که به صورت افغانستان درآید ولی با آموزش نظامیان و پلیس یمن توسط مستشاران غرب مخالفت ندارد!.

ارباب تفسیر ضمن اظهار نظر نسبت به تحولات پس از دستگیری جوان نیجریه ای که در یمن زبان عربی می آموخت (عمر فاروق عبدالمطلب) در فرودگاه دیترویت آمریکا نوشتند که استقرار نظامی غرب در یمن که واکنش مردم و سران قبایل را به دنبال خواهد داشت همه رشته های دو دهه گذشته را پنبه خواهدکرد، وحدت یمن از میان خواهد رفت و پای قدرتهای متعدد و هرکدام به حمایت از یک منطقه و یک قبیله بمیان کشیده خواهد شد و ... زیرا که ترکیب قدرتها در جهان آخر دهه یکم قرن 21 تغییر کرده است.

 

علي سالم البيض

 

1915م:13ژانویه 1915 در مرکز شبه جزيره ایتالیا یک زمین لرزه شدید روی داد که تنها در منطقه آوه زانو Avezzano بيش از 29 هزار تن را کشت. در همین روز در سال 2001 یک زلزله در السالوادور (قاره آمريکا) 800 تن را به آن دنیا فرستاد و امسال (سال 2010) یک زلزله هفت ریشتری در کشور فقر و شورش زده هائیتی تلفات سنگینی به بار آورده که هنوز اجساد مقتولین شمارش نشده اند و سخن از دهها هزار کشته و شايد هم بيشتر درميان است. هائيتي مستعمره سابق فرانسه و فرانسوي زبان که با جمهوري دومينيکن جزيره هيسپانيولا را تشکيل مي دهند 9 ميليون جمعيت داشته است. علت تلفات سنگين زلزله نه چندان سخت هائيتي (واقع در کارائيب - قاره آمريکا) کم استحکام بودن ساختمانها و کثرت اعضاي خانوار در زير يک سقف بوده است. در اين رويداد بيمارستان پورت او پرنس Port - au - Prince پايتخت هائيتي، کاخ رئيس جمهور و نير مقر صلحبانان سازمان ملل آسيب ديده است. درصد تلفات وارده به اعيان هائيتي نسبت به تهيدستان اين کشور بيشتر بوده است زيراکه طبقه فقير در آلونک زندگي مي کنند که سقف هاي آنها را پوشال و حلبي و کارتن تشکيل مي دهد. اکثريت جمعيت هائيتي را (تلفظ انگليسي آن هيتي Haiti است) سياهپوستان (اعقاب بردگان سابق) تشکيل مي دهد.

در هائيتي از کاخ رئيس جمهور (بالا) ................ تا ................. خانه تهيدستان (بالا) ويران شده است


2003م:«جورج ريان» فرماندار انتخابي وقت ايالت ايلي نوي آمريكا 11 ژانويه سال 2003 دست به اقدامي زد كه شايد تا آن زمان سابقه نداشت. وي در آستانه پايان دوره فرمانداري اش مجازات 164 مرد و سه زن را كه به جرم قتل نفس به اعدام محكوم شده بودند و در صف اعدام قرارداشتند تا ديوان عالي آمريكا راي نهايي خود را صادر كند به حبس ابد كاهش داد.

وي هنگام اعلام تصميم خود گفت در پي رسيدگي مجدد قضايي (اعاده دادرسي) به پرونده هاي 13 محكوم به اعدام كه ثابت شد مرتكب جرم نشده بودند و پليس با حيله و فريب و ارعاب از سه ــ چهار نفر از آنان اعتراف گرفته بود تصميم گرفت كه وقت را تلف نكند، خود را از عذاب وجدان رها سازد و همه محكومان به اعدام در اين ايالت را يك درجه تخفيف دهد و امشب را آسوده و بدون دغدغه بخوابد كه بهترين خواب همه عمر او خواهد بود.

از 50 ايالت آمريكا كه هركدام استقلال داخلي كامل دارد در 12 ايالت همانند كشورهاي اروپايي مجازات اعدام وجود ندارد. در پي احياء مجازات اعدام در آمريكا، ايالت تكزاس بيش از ايالات ديگر اعدام داشته و پس از آن از اين لحاظ، ايالت ويرجينيا قراردارد.

 

جورج ريان

 

2004م:دولت آمريكا 12 ژانويه 2004 دست به سه اقدام تازه زد:

ـ 20 ميليون دلار پولي را كه مقامات سابق دولت پرو و وابستگانشان از آن كشور خارج و به آمريكا منتقل كرده بودند از بانكها و مراكز سرمايه گذاري گرفت و به آن دولت مسترد داشت.

ـ شرط رعايت حقوق بشر براي ادامه همكاري دولت آمريكا با دولت ازبكستان را موقتا معلق ساخت!.

ـ براي هر نظامي امريكايي كه بخواهد در عراق و كويت بماند ده هزار دلار پاداش تصويب كرد و به نظامياني كه هنوز تابعيت آمريكايي به دست نياورده اند وعده تسريع در امر رسيدگي و تامين تابعيت داد.


2005م:ولاديمير پوتين مرد نيرومند روسيه 12 ژانويه 2005 پيش از ورود به قزاقستان، در سيبري و در شهر «نووسيبرسك» در اجتماع اصحاب تكنولوژي پيشرفته گفت كه كار ما نبايد منحصر به استخراج منابع طبيعي وطن و فروش آنها باشد. ما بايد اقتصادي گوناگون داشته باشيم. دولت روسيه در 15 سال گذشته (از 1990 تا 2005) در اين راه تلاش کافي نكرده و موفقيت نداشته است. ما براي رسيدن به اين هدف لايحه ايجاد مناطق حرفه اي و در گوشه و كنار روسيه (مدل چين) را به «دوما» مي دهيم تا قانون شود. ما در اين مناطق كمكهاي لازم را در اختيار كارشناسان و اصحاب حرفه به ويژه در رشته تكنولوژي پيشرفته قرار مي دهيم از جمله نهايت تخفيف در اخذ ماليات و ايجاد تسهيلات فراوان در عوارض گمركي و آزاد گذاردن دست براي توسعه و پيشرفت. توجه عمده ما از اين پس به پيشرفتهاي علمي ـ تكنولوژيك خواهد بود و به اينها بهاي بيشتر و اولويت خواهيم داد. توجه ما متمركز بر پيشرفت اقتصاد خواهد بود (همانند چين؛ نخست اقتصاد بعد سياست). پوتين در اين مراسم يك بار ديگر از چين به عنوان شريك استراتژيك روسيه نام برد و گفت: بدون ترديد، ما در رسيدن به هدفهاي علمي، تكنولوژيك و اقتصادي فعاليت مشترك خواهيم داشت و اين مساعي مشترك هر دوي ما را موفق خواهد گردانيد.

قرار است چين و روسيه اقدام به ايجاد «تكنو پاركهاي مشتركTechnopark » در سيبري كنند.

مطبوعات روسيه كه ااز آغاز قرن 21 بر دامنه فعاليت حرفه اي خود در حمايت از وطن افزوده اند در توجيه اظهارات پوتين نوشته بودند: مگر ژاپن، كره جنوبي، برزيل، آلمان، سنگاپور و ... داراي نفت و منابع زيرزميني ديگر هستند كه در اقتصاد، صنعت و تكنولوژي اين همه پيشرفت دارند. آنها مديريت اقتصادي و ابتكار داشته اند. روسيه هرقدر وسيع، نبايد تنها به صدور مواد خام خود متكي باشد. ما به حد كافي از متخصص، دانشمند و دانش برخوردار هستيم. بايد اين عوامل را براي پيشرفت اقتصادي و رفاه بكار اندازيم.

 

2005م:يازدهم ژانويه 2005 روزنامه هاي آمريكا اظهارات «چارلز دالفرCharles Duelfer» و عكس او را به چاپ رسانده بودند كه پايان جستجو براي يافتن اثر اسلحه كشتار جمعي در عراق را اعلام كرده بود. اين جستجو كه «جستجوي تازه، دقيق و همه جانبه» عنوان داشت از 2003 و پس از سقوط دولت صدام حسين و اشغال نظامي عراق آغاز شده بود و زير نظر «دالفر» كارشناس «سيا» در زمينه اسلحه کشتار جمعي ادامه داشت.

دالفر كه به كار جستجو پايان داده و به آمريكا بازگشته موفق به كشف چنين سلاحهايي در عراق نشده بود كه بهانه اشغال نظامي اين كشور بود. دافلر قبلا هم به كنگره (قوه مقننه) آمريكا اعلام كرده بود كه هنگام حمله نظامي آمريكا، عراق فاقد اسلحه كشتار جمعي بود. ولي، اين بيان كه در آستانه انتخابات نوامبر 2004 آمريكا انتشار يافت مانع از پيروزي بوش نشد زيرا كه اكثريت شرکت کنندگان در راي دادن خواهان رئيس جمهوري «يكه بزن» بودند و او را انتخاب كردند. بيش از يك سوم آمريكايياني كه حق دادن راي داشتند در انتخابات نوامبر 2004 شركت نکرده بودند!.

 

Charles Duelfer

 

2005م:دوازدهم ژانويه 2005 گزارشي انتشار يافته بود كه از توجه و علاقه مندي شمار بيشتري از سياهپوستان آمريكايي به بازگشت و يا فعاليت درآفريقا حكايت مي كرد. در اين گزارش آمده بود كه اخيرا بيش از هزار سياهپوست آمريكايي صاحب تخصص و حرفه در كشور غنا (مستعمره سابق انگلستان در غرب آفريقا كه آن را «ساحل طلا» مي ناميد) مستقر شده اند. بازگشت و فعاليت در آفريقا دليل از دست دادن تابعيت آمريكايي آنان نيست. بسياري از كشورهاي سياهپوست آفريقايي از اين روند استقبال مي كنند و تسهيلات متعدد در نظر گرفته اند.

«جان كوفورJohn Kufuor» رئيس جمهور وقت غنا براي جذب اعقاب سياهپوستاني كه با زور و براي بردگي به ممالك ديگر برده شده بودند لايحه به پارلمان اين كشور داده بود. پس از دستيابي اروپاييان به قاره آمريكا بسياري از آفريقائيان به ويژه از غرب اين قاره با غل و زنجير به قاره غربي منتقل و براي انجام كارهاي سخت به فروش رسيدند و سالهاي سال بردگي مي كردند. بسياري از اين سياهپوستان دركشتي هايي كه آنان را از آفريقا به آمريكا منتقل مي كرد به علت تنگي جا و كمبود غذا و آب سالم جان سپردند.

اين گزارش حاوي مصاحبه با «كاركوس مانزMarcus Manns» يك جوان بازگشته از آمريكا به غنا بود كه گفته بود «كايرو پراكتور» است و با اين كه مي دانست اين حرفه در غنا شناخته شده نيست پس از فراغت از تحصيل دانشگاهي در آمريكا از زادگاه خود شهر «باستBasset» در ايالت ويرجينا عازم غنا شد كه اجداد او را از اينجا با كشتي هاي حمل برده به آمريكاي شمالي منتقل و به فروش رسانده بودند.

وي مانند هر سياهپوست بازگشته به وطن اجدادي حق اقامت و كار و خريد خانه و زمين در غنا را دارد ولي نخست غنايي ها را بايد با نوعي درمان كه در تخصص اوست آشنا سازد و سپس به داير كردن مطب دست بزند و اين كار شروع كرده است. ماركوس در دسامبر 2004 پس از دريافت مدرك دانشگاهي خود در آمريكا وارد غنا شده است. وي كمك به رشد و پيشرفت آفريقا را يك تكليف عمومي سياهپوستان آمريكايي خوانده است كه تنها در ايالات متحده حدود سي ميليون نفرند.

 

Marcus

 

2010م:12 ژانویه 2010 نتایج دور دوم انتخابات کرواسی (Crotia از اعضای کنفدراسیون یوگوسلاوی سابق) اعلام شد که ایوو یوسیپوویچ Ivo Josipovic آهنگساز و حقوقدان 52 ساله برنده آن بود. وی از کمونیستهای سابق یوگوسلاوی است که پس از فروپاشی این کنفدراسیون به حزب سوسیال دمکرات کرواسی پیوسته است. در بیشتر در کشورهای عضو کنفدراسیون سابق یوگوسلاوی، کمونیستها حزب سوسیال دمکرات تشکیل داده اند که یک سوسیالیسم ملایم را دنبال می کند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری کرواسی که 27 دسامبر 2009 برگزارشد 11 نامزد شرکت کرده بودند که هیچکدام موفق به کسب نیمی از آراء نشدند. در دور دوم که یکشنبه دهم ژانویه 2010 صورت گرفت 60 درصد آراء نصیب یوسیپوویچ شد. وی با شعار مبارزه با فساد تا حذف کامل آن وارد میدان شده بود و پس از اینکه پیروزی اش اعلام شد گفت که کرواسی را ستاره درخشان اروپا خواهد کرد. قراراست که کرواسی ـ سرزمینی در ساحل شمالشرقی دریای آدریاتیک، همسایه اتریش، ایتالیا و صربستان در سال 2012 به عضویت اتحادیه اروپا درآید. یوسیپوویچ از هواداران ارزشهای دمکراتیک و رعایت حقوق اساسی انسان است. او از پیروان تز کثرت نامزدها در هر انتخابات و کشانیده شدن کار به دور دوم است زیرا در چنین وضعیتی است که رای دهندگان فرصت دقّت در انتخاب نامزد همفکر خود و «شایسته ترین» خواهندداشت. شایستگی فرد بستگی به وضعیت روز جامعه و مسائل مطرح دارد و هرفرد شایسته متناسب هروضعیت نیست؛ درست همانند تخصّص جراحان که هرکدام برای انجام عمل روی یک عضو بدن مهارت دارد و بدن هرزمان دچار یک نوع دشواری می شود.

 

Ivo Josipovic


2003م:اين عكس 12 ژانويه 2003 در روزنامه هاي آمريكا چاپ شده بود و لحظه وداع يك مادر با فرزند ملوانش را نشان مي دهد كه كشتي او ماموريت خليج فارس و شركت در جنگ با عراق را يافته بود که دو ماه و يک هفته بعد آغاز شد.

هيچ مادري؛ آمريكايي، عراقي، چيني، روس و ... چنين لحظه اي و اصولا جنگ را نمي خواهد ببيند. «تاريخ» سراسر از جنگ مي گويد و همه را به حساب اين مي گذارد كه نظمي در جهان وجود نداشت كه مسائل را از راه مذاكره و مسالمت و ميانجيگري حل و فصل كند. اينك در عصر پيشرفتهاي تکنولوژيک، سخن از دمكراسي و حقوق بشر، توجه به انديشه هاي انساندوستانه، بيدار شدن وجدانها، حساس شدن انسانها نسبت به سرنوشت هم و وجود تشكيلاتي - گرچه ناقص و بي خاصيت - به نام سازمان ملل؛ جنگ پديده اي پذيرفتني و مطابق منطق و اصول نيست و بسياري هستند كه از خود مي پرسند: پس چه فرقي است ميان دنياي امروز و قرنهاي گذشته و ...؟!.

بلوك شرق خود را داوطلبانه منحل كرد كه حالت معارضه در جهان پايان يابد و نظمي تازه برقرار شود ــ نظمي كه مانع از هرگونه جنگ شود. روسها خود را كنار كشيدند، زيرا كه 27 ميليون كشته خود در جنگ جهاني دوم را فراموش نكرده بودند و كشته بيشتري نمي خواستند.

مروري بر «تاريخ» نشان مي دهد كه هر جنگ، جنگهاي ديگري را زاييده و پس از هر جنگ سالها و گاهي تا چند نسل «فرهنگ جنگ» جهان را ترك نگفته است. با مذاكره و راههاي مسالمت آميز آسانتر و ارزانتر از جنگ و خونريزي مي توان به هدف رسيد كه نتيجه هم قانوني، قابل قبول، غير قابل اعتراض و پايدارتر خواهد بود.

 

فرهنگ جنگ

 

1906: نخستين راديو ويژه پخش آگهي که برد امواج آن تنها تا 1600 متر بود در نيويورك آغاز بكار كرد.

1943: هيتلر كه در انتظار ساخت بمب اتمي بود باتوجه به ناكامي هايش در جبهه هاي روسيه و شمال آفريقا جنگ تمام عيار اعلام كرد كه باعث تسريع شكست خود وي شد.

1953: مجلس شوراي ملي فوريت لايحه اختيارات دكتر مصدق را تصويب كرد. اين اختيارات موقتي به منظور تسهيل و تسريع كار دولت تقاضا شده بود.

1954: در اين روز در جريان سركوبي جمعيت اخوان المسلمين در مصر 318 تن از اعضاي اين جمعيت دستگير شدند.

1990: «داگلاس وايلدر» به عنوان نخستين فرماندار سياهپوست انتخابي يك ايالت آمريكا كار خود را آغاز کرد. وي در نوامبر 1989 به سمت فرماندار ايالت مشترك المنافع ويرجينيا انتخاب شده بود. يک فرد تنها براي يک دوره 4 ساله مي تواند فرماندار ويرجينيا شود. وايلدر بعدا مجري برنامه هاي يک راديو و آنگاه شهردار شهر ريچموند ويرجينيا - زادگاه خود شد. او عضو حزب دمکرات آمريکاست.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------