تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 26فروردین



399م:يزرگرد اول شاه ساساني ايران پس از آغاز سلطنت، 15 آوريل سال 399 ميلادي به مسيحيان قلمرو ايران آزادي مذهبي داد و با ارسال پيامي به رم به دولت و سناي روم يادآور شد كه دستور داده است همه تدابير و عمليات خصمانه بر ضد روم پايان يابد و بازرگانان رومي بتوانند در قلمرو ايران آزادانه به داد و ستد بپردازند و تحت حمايت فرمانداران ايران باشند.


15422م: آوريل سال 422 ميلادي (23 سال پس از پيام يزدگرد اول به دولت روم در باره مذهب) ميان ايران و روم ــ دو ابر قدرت وقت ــ يك پيمان صلح صد ساله امضاء شد. اين پيمان در پي يك جنگ دو ساله ميان دوكشور به امضاء رسيد. اين جنگ را ارتش ايران به فرماندهي ژنرال «مهر نرسي» مازندراني برنده شده بود و پيشنهاد صلح از سوي رومي ها داده شده بود تا پيشروي ژنرال ايراني متوقف شود. اين پيمان صد ساله تنها دو سال و سه ماه عمر كرد و رومي ها در تابستان سال 424 كه ايران را در مرزهاي شمالشرقي (حوالي بدخشان) در گير طوايف آن سوي کوههاي پامير ديدند بار ديگر در سوريه نيرو پياده كردند و جنگ از سر گرفته شد.

 

1950م:اعتراض به ازدواج فاطمه پهلوي خواهر شاه وقت در ايتاليا با يك مرد تبعه امريكا، از اين روز در سال 1950 (1329 هجري خورشيدي) در ايران شدت گرفت شد. اين اعتراض و مخالفت به اين لحاظ بود كه ازدواج يك زن مسلمان با مرد غير مسلمان ممنوع و به علاوه ازدواج يك زن تبعه ايران با يك مرد تبعه كشور ديگر منوط به كسب اجازه قبلي از دولت ايران (وزارت امورخارجه) است كه فاطمه پهلوي هر دو مورد را ناديده گرفته بود.

 

 

2007م:تاجيكها (پارسي زبانان) در نيمه اول آوريل 2007 آهنگساز بزرگ خود را كه آهنگهاي او در همه ايرانزمين، از كشمير تا كردستان سوريه و ميان فارسي زبانان ساير كشورها هواداران فراوان دارد ازدست دادند. جنازه «طلبشاه ستار» 22 فروردين (11آوريل 2007) با تشييع بي سابقه در گورستان مشاهير در شهر دوشنبه مدفون شد.

 

ستار

 

1452م:15 آوريل زادروز «لئوناردو دا وينچي» هنرمند و دانشمند ايتاليايي است كه بسال 1452 در «وينچي» وافع در 30 كيلومتري فلورانس به دنيا آمد و در سال 1519 درگذشت. آثار هنري متعدد از او باقي مانده از جمله تصوير «مونا ليسا». اخيرا بانويي که دا وينچي تصوير او را ترسيم کرده و اين تصوير به موناليسا شهرت يافته شناخته شده است. دا وينچي در عين حال يك رياضيدان بود و نخستين كسي است كه طرح هلي كوپتر را كشيده است.

 

لئوناردو دا وينچي

 

1766م: در اين روز در سال 1766 فردريك بوتروك Friedrich Bouterwek فيلسوف آلماني به دنيا آمد و آثار متعدد از او باقي است از جمله خاطرات ده جلدي اش. بوتروك در آغاز از پيروان فلسفه «كانت» بود كه بعدا راه ديگري در پيش گرفت.

 

1980م:ژان پل سارتر انديشمند فرانسوي قرن 20 و از اصحاب فلسفه اگزيستانسياليسم 15 آوريل 1980 در گذشت. وي 75 سال عمر كرده بود. سارتر در باره «بودن و زيستن» و اين كه آدم محكوم است كه آزاد باشد و همچنين بي تفاوتي ها در قبال انسانيت بحث كرده و نظر داده است. سارتر از فلاسفه چپگرا است و درموارد متعدد عقايد او با نظرات ماركس تفاوت زياد ندارد.

 

سارتر

1469م:گورو « نانك Nanak» پيشوا سيكها 15 آوريل سال 1469 در تالوندي در پنجاب غربي (پاكستان امروز) به دنيا آمد و از 32 سالگي به ترويج عقايد خود پرداخت كه پيروان فراوان دارد. نانك بر ضد استثمار بود و آموزش مي داد كه خدا از كسي متنفر نيست و مردم نيز بايد چنين باشند. نانك از كودكي با هندو و مسلمان دوست بود.

 

نانک


1986م:يك هفته پس از انفجار بمب در يك كلوب شبانه (ديسكوتك) در برلن غربي كه پاتوق نظاميان آمريكايي بود و هفتم آوريل 1986 به وقوع پيوست، ريگان رئيس جمهور وقت آمريكا كه دشمني معمر قذافي را به دل داشت، آن رويداد را بهانه قرارداد و دستور حمله هوايي به ليبي را صادركرد.

 

حمله هوايي آمريكا به ترابلس پايتخت ليبي


1912م:«كيم ايل سونگ» نخستين رهبر جمهوري دمكراتيك خلق كره ( شمالي ) 15 آوريل 1912 به دنيا آمد و 82 سال عمر و 47 سال بر آن سرزمين رهبري كرد.

 

كيم ايل سونگ

 

2007م:14 آوريل 2007 در باغ وحش شهر تايپه واقع در جزيره تايوان، تمساح يك دست كارمند باغ وحش را به دهان كشيد و به همان گونه كه در عكس ديده مي شود از زير آرنج قطع كرد.

ساير كاركنان باغ وحش به كمك رسيدند و دست قطع شده را از گلوي تمساح بيرون كشيدند. «چانگ پويو» كارمند مجروح باغ وحش به بيمارستان منتقل و جراحان دست قطع شده و جويده شده وي را در جاي خود پيوند زدند.

 

دست كارمند باغ وحش زير دندانهاي تمساح!

 

69: «اتو » مدعي امپراتوري روم در جنگ « بدرياكوم » در شمال ايتاليا از نيروهاي دولتي شكست خورد و روز بعد خودكشي كرد.

1205: يك سال پس از غارت قسطنطنيه توسط صليبيون ، بلغارها هم در منطقه آدريانوپل نيروهاي بيزانتيوم ( روم شرقي به پايتختي قسطنطنيه ) را شكست دادند.

1205: پاپ وقت اجازه نداد يهوديان در كردوبا ( قرطبه ) كنيسه بسازند.

1541: حكمران وقت مراكش پرتغاليها را از « اقادير » بيرون راند.

1861: ابراهام لينكلن رئيس جمهوري وقت آمريكا براي جنگ با ايالات جنوبي كه از اتحاديه جدا و براي خود كنفدراسيون آمريكا را به وجود آورده بودند 75 هزار نيروي داوطلب تدارك ديد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------