تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 4 خرداد



روش منحصر به فرد ايرانيان در طرد فاتحان

 

 

تصوير سلوكوس اول بر سكه اش

تقویم تاریخ

 

ژنرال « سلوكوس » جانشين اسكندر در متصرفات آسيايي او ، 25 ماه مه سال 311 پيش از ميلاد ساختن شهري را در كناره غربي رود دجله آغاز كرد كه پنج سال بعد تكميل شد و سلوكيه نام گرفت و دستگاه حكومتي به آنجا انتقال يافت . ده قرن بعد ، بغداد در نزديكي همين شهر ساخته شد.

 

سلوكوس اول با هدف جلب قلوب ايرانيان نسبت به خود، درهمان سال ( 311 پيش از ميلاد ) با « آپاما » دختر كلانتر بلخ ازدواج كرد ، ولي ايرانيان با بكارگيري روش منحصر به فرد خود براي مدتي طولاني زيربار مقدوني ها نماندند؛ به همان گونه كه بعدا عربان ، تركمانان و مغولها هم نتوانستند به مفهوم واقعي كلمه بر آنان حكومت كنند كه مورخان متفق القول اين روش ويژه ( انهدام فاتح خارجي از درون ) را هنر ايرانيان نوشته اند كه با زبردستي خاص در فاتحان نفوذ مي كنند و به تدريج قدرت را به خود منتقل مي سازند.

 

1610 سال پیش؛ پیشنهاد کاهش متقابل نیروهای نظامی دو ابرقدرت ایران و روم

 

يزدگرد یکم شاه وقت ايران از دودمان ساساني، بانی شهر یزد که مردی آزادی دوست (لیبرال) بود در نخستین سال پادشاهی خود (و در بهار سال 400 میلادی) و پس از اطمینان از اینکه تقسیم امپراتوری روم به دو بخش شرقی و غربی نهایی است تصميم گرفت ضمن ارسال پيامي به قسطنطنیه، ازفلاویوس آرکادیوس امپراتور روم شرقی بخواهد كه دو ابرقدرت به يك نسبت از شمار نيروهاي نظامي خود بكاهند و از مسابقه تسليحاتي كه براي هردو كشور هزينه سنگين داشت دست بردارند. فکر تقسیم امپراتوری روم (کنفدراسیون کردن آن) از امپراتور دیوکلتیان در سال 284 میلادی است ولی این کار با اینکه هر چند وقت یکبار صورت عمل به خود می گرفت تا سال 395 میلادی نهایی نشده بود و تئودوسیوس یکم (تئودوسیوس بزرگ) در آخرین ماههای عمر اقدام به نهایی ساختن این تقسیم کرد. [روسها در دهه سوم قرن 20 مرتکب این اشتباه شدند و امپراتوری روسیه را قسمت کردند و به صورت جماهیریه درآوردند). نهایی کردن تقسیم امپراتوری روم برای این بود که دست کم بخش شرقی آن حفظ شود زیرا که امپراتوری روم در غرب (اروپای غربی و مرکزی) دچار مشکلات جدّی از سوی ژرمن ها (اقوام آلمانی) و هون ها شده بود و نسبت به بقاء طولانی آن تردید بود. یزدگرد یکم با توجه به اين احوال، تصميم به طرح پیشنهاد کاهش متقابل نیروی نظامی گرفت. پس از تایید تصمیم یزدگرد در نشست بزرگان ایران و موبد موبدان (روحانی ارشد)، این تصمیم به صورت پیشنهاد در پيامي به امضای یزدگرد یکم به قسطنطنیه ارسال شد. پیام یزدگرد در متن خود تاریخ یکم می سال 400 را داشت [این تبدیل تقویمی بعدا صورت گرفته است]. طبق اسناد آرشیو شده روم شرقی که در نیمه قرن پانزدهم از قسطنطنیه به رم انتقال یافته، آرکادیوس امپراتور روم شرقی 24 می همان سال (سال 400 میلادی و سه روز پس از دریافت پیام یزدگرد) به پیشنهاد ایران پاسخ نوشت و با این استدلال که آن امپراتوری در منطقه دانوب، یونان و مصر دارای معاند است آن را نپذیرفت ولی قول داد که تا زنده باشد خواهد کوشید که به قلمرو ایران تعرضی صورت نگیرد. به این ترتیب رقابت نظامی و مسابقه تسلیحاتی دو قدرت ادامه یافت ولی اعتماد متقابل دو پادشاه تا سال 408 که آرکادیوس درگذشت باقی ماند. همین اعتماد سبب شده بود که آرکادیوس پسر خردسال خود تئودوسیوس را تحت حمایت یزگرد قراردهد تا به سن رشد برسد ـ کاری که قبلا سابقه نداشت. تئودوسیوس بعدا به نام تئودوسیوس دوم امپراتور روم شرقی شد.

 

توقيف برخي از نشريات تهران و ادعاي رئيس الوزراء

 

چهارم خرداد ۱۲۸۹ دولت وقت ايران نشرياتي را كه مخالف می دانست ممنوع الانتشار ساخت. اين اقدام به دستور رئيس الوزراء وقت صورت گرفت و به شکایت دولت، مديران برخي از اين نشريات به محكمه تسليم شدند. در آن زمان چون سلطان احمد شاه به سن قانوني نرسيده بود، کشور داراي نايب السلطنه بود. رئيس الوزراء مديران نشريات توقيف شده را عوامل بيگانه خوانده بود که «دانسته و يا ندانسته» آب به آسياب خارجي مي بستند و با نوشته هايشان زمينه اجراي سياست هاي بيگانه را فراهم مي ساختند و بهانه به دست آنها مي دادند و يا اينکه با انتشار مطالب، از صميميت و اعتماد ملت به دولت مي کاستند. به استدلال رئیس الوزراء وقت (رئیس کابینه = نخست وزیر)، عمل ناشران روزنامه های توقیف شده از مصادیق خیانت به وطن بود که جرمی است با جنبه عمومی (گذشت ناپذیر).

 

... و به اين سان سيدضياء طباطبايي از نخست وزيري بركنار شد

 

سلطان احمد شاه

 

سلطان احمد شاه قاجار، چهارم خرداد سال ۱۳۰۰ (25 می ۱۹۲۱) در پي يك مشاجره لفظي كوتاه با سيد ضياءالدين طباطبائي يزدي نخست وزير وقت، وي را از اين سمت بركنار كرد.

 

در روزهاي پيش از اين برکناري، جماعتي در ميدان بهارستان برضد سياست هاي داخلي دولت سيدضياء دست به تظاهرات زده و خواستار بركناري اش شده بودند كه شاه وقت از اين فرصت استفاده كرده، وي را به كاخ گلستان احضار و به او پيشنهاد داد كه كناره گيري كند. سيدضياء نپذيرفت و ميان آن دو مشاجره لفظي روي داد که شاه وقت بي درنگ (فی المجلس) حکم برکناری وي را نوشت، امضاء کرد. این حکم را هنگام خروج سیدضیاء از کاخ سلطنتی (کاخ گلستان) به دستش دادند. سيدضياء با حمايت انگلستان و كودتاي تيپ قزاق در اسفند ۱۲۹۹ بر سر كار آمده بود. بنابراین، برکنارشدن او به آن صورت تعجب برانگیز است. با اینکه از آن زمان 89 سال گذشته است هنوز روشن نشده است که محرّک تظاهرات بهارستان برضد سید ضیاء چه عواملی بودند و انگیزه واقعی برکناری اش از چه سیاستی ناشی شده بود! و چرا در این زمینه تحقیق دقیق صورت نگرفته است.

 

دولت تهران پس از بركناري سيدضياء، ۲۵ هزار تومان هزينه سفر به او داد تا كشوررا داوطلبانه ترك كند و سيدضياء از ايران رفت. او سال ها در فلسطين كه توسط انگلستان اداره مي شد اقامت داشت كه پس از اشغال نظامي ايران در شهريور 1320 به كشور بازگشت و از شهر يزد ـ زادگاه خود ـ به نمايندگي مجلس انتخاب گرديد و اعتبار نامه وي برغم مخالفت شديد دكتر مصدق كه اورا عامل يك دولت خارجي (انگلستان) اعلام كرده بود تصويب شد. سیدضیاء در باغ خود در سعادت آباد تهران زندگی می کرد و با اینکه شاه وقت (محمدرضا شاه) ظاهرا بااو روابط صمیمانه داشت، ژاندارمری ونک ماموریت داشت که رفت و آمدهای اورا زیر نظر داشته باشد و در روزهای تعطیل که برخی رجال به دیدارش می رفتند، اسامی و ساعت ورود و خروج آنان را گزارش کند.

 

سيد ضياء پيش ازورود به دنياي روزنامه نگاري و سياست، طلبه علوم ديني و معمم بود

 

دولت تهران متعهد به تامين هزينه هاي ريالي اشغالگران ايران شد!

 

در اين روز درسال 1942 (1321 خورشيدي) دولت وقت ايران متعهد شد كه هزينه هاي ريالي متفقين ( اشغالگران ) در ايران را تامين كند و در ازاء هر 13 تومان ( 130 قران ) بعدا يك پوند انگليسي دريافت دارد. دولت ايران با چاپ اسكناس اين هزينه ها را تامين كرد كه باعث تورم پول در كشور شد و قيمتها را تا چند برابر بالا برد.

 

چرچيل از کوتاه آمدن دولت حزب کارگر انگلستان در برابر دکتر مصدق انتقاد کرد و خواهان حمله نظامي به آبادان شد

 

در اين روز در سال 1330 ( 1951 ) در آستانه اجراي قانون ملي شدن نفت و خلع يد از شركت نفت انگلستان كه دولت اين كشور سهامدار عمده آن بود، اين دولت برضد ايران به ديوان داوري لاهه شكايت كرد و دفتر اين ديوان دولت وقت ايران را از مفاد اين شكايت آگاه ساخت و اطلاع داد كه دولت انگلستان به استناد ماده 22 قرارداد 1933 ايران و انگلستان رسيدگي به اختلافات موجود في مابين دو كشور را به اين ديوان احاله كرده تا داوري كند. طبق ماده 22 ، دو دولت موافقت كرده بودند كه اگر اختلافي روي دهد ، براي حل آن به « داور » مراجعه كنند و نظر داور را بپذيرند.

 

در همين روز وينستون چرچيل كه هنوز نخست وزير نشده بود از دولت حزب كارگر انگلستان انتقاد كرد و اين دولت را متهم ساخت كه در برابر دكتر مصدق كوتاه آمده است و علنا از حمله نظامي براي تصرف آبادان جانبداري كرد. در واكنش به اظهارات چرچيل كه بعدا نخست وزير انگلستان شد تا با دولت دكتر مصدق مقابله كند، مسكو و واشنگتن واكنش نشان دادند. دولت آمريكا با هرگونه عمليات نظامي انگلستان بر ضد ايران مخالفت كرد و آن را به مصلحت غرب ندانست و دولت مسكو با اشاره به قرارداد سال 1921 ايران و روسيه تهديد كرد كه اگر پاي سرباز انگليسي به ايران برسد براي دفاع از ايران نيرو به اين كشور خواهد فرستاد. در اين ميان روزنامه هاي تهران كه ماده 22 قرارداد 1933 را براي اطلاع مخاطبان خود چاپ كرده بودند دولت وقت ايران كه اين قرار داد را امضاء كرده بود دست نشانده انگلستان و خائن به ملت ايران خوانده بودند.

  

به هاشمي رفسنجاني تيراندازي شد

 

هاشمي رفسنجاني

 

چهارم خرداد 1358، ساعت هشت و نيم شب، علي اكبر هاشمي رفسنجاني در محل سكونت خود در دزاشيب (شميران) هدف دوگلوله قرار گرفت، مجروح شد، در بيمارستان تجريش تحت عمل جراحي قرار گرفت و زنده ماند.

 

وي در اتاق پذيرايي منزل هدف گلوله قرار گرفته بود. دو مرد به عنوان رسانيدن پيامي از يك روحاني ديگر به هاشمي، به خانه او وارد شده بودند و تيراندازي از سوي يكي از آن دو صورت گرفت. مهاجمان موفق به فرار شدند، ولي بلافاصله، گروه فرقان متهم به طرح اين توطئه شد. هاشمي بعدا به ترتيب رئيس مجلس، رئيس جمهور شد و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام شده است.

 

اديان و روحانيون

 

پروتستانیسم ـ پاپ، امپراتور و مجمع سراسری نتوانستند یک کشیش را شکست دهند

 

 

مارتین لوتر

 

مجمع (دایت diet) ورمس worms بيست و پنجم می 1521 با صدور یک حکم علیه «مارتین لوترmartin luther» کشیش اصلاح طلب آلمانی و بانی پروتستانیسم به کار خود پایان داد. جلسات مجمع از بیست و هشتم ژانویه این سال در شهر نود هزارنفری «ورمس» واقع در راینلاند آلمان برای اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از افکار مارتین لوتر و نیز تعیین سرنوشت او تشکیل شده بود و متناوبا ادامه داشت. لئو دهم leo x پاپ وقت قبلا ضمن صدور اعلامیه ای 41 مورد از 95 مورد اصلاحات اعلام شده مارتین لوتر را مغایر اصول شاخه کاتولیک مسیحیت دانسته و وی را تکفیر کرده بود. کارل پنجم رئیس وقت امپراتوری مقدس (کاتولیکهای اروپا) برپایه اعلامیه پاپ مجمع ورمس را دعوت به تشکیل و بررسی کرده بود. این مجمع در اپریل 1521 حضور مارتین لوتر را در جلسه لازم تشخیص داد تا اعتراف به اشتباه را به او تفهیم کند و چنانچه توبه کند وی را مشمول بخشودگی قراردهد. لوتر پس از دریافت تامین از امپراتور که در جریان رفت و آمد به مجمع بازداشت و یا شکنجه نخواهد شد در جلسات 16 و 18 اپریل مجمع حضور یافت ولی به جای اعتراف به اشتباه و توبه، از اعلامیه 95 ماده ای خود معروف به اصلاحات مذهبی و اعتراض به عمل کلیساها ازجمله بخشودگی گناه با دریافت پول از مرتکب و منع کشیش ها از ازدواج، منع طلاق و ازدواج مجدد که عملی مغایر اصول آزادی انسان است و قید و بندهای دیگر دفاع کرد و گفت که این موارد را در انجیل ندیده و ساختگی است. در طول جلسات مجمع که لوتر در آن حضور داشت پیروانش مقابل تالار مجمع اجتماع کرده و به پشتیبانی از او شعار می دادند. همین جماعت بعدا به حکم مجمع ورمس و تصمیمات بعدی از این دست اعتراض کردند که به معترضین (پروتستان) معروف شدند و این عنوان به پیروان کالون، زوینگلی و سایرین که نظراتی مشابه لوتر داشتند اطلاق می شود.

امپراتور به وعده خود عمل کرد و در طول جلسات و درجریان آمد و رفت مانع از واردآمدن هرگونه آسیب به لوتر شد. «فردریک» امیر وارتبورگ wartburg و از پیروان لوتر که بیم داشت به لوتر پس از بازگشت به خانه آسیب واردآید، وی را از میان راه به قصر خود برد و تحت حمایت قرارداد. در همینجا بود که لوتر انجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرد.

جلسات مجمع ورمس تا 25 می ادامه یافت و در این روز حکم خودرا علیه لوتر صادر کرد. طبق این حکم، لوتر باید دستگیر و در یک محکمه مذهبی به اتهام ارتداد محاکمه می شد. همچنین طبق این حکم، همکاری با لوتر و پیروی از افکار و رعایت اصلاحات مذهبی او ممنوع و جرم شناخته شده بود.

 

حکم جهت دستگیری لوتر به امپراتور ابلاغ شد. امپراتور که لشکر کشی به قصر امیر فردریک را آغاز جنگ داخلی آلمانی ها می دانست در اجرای حکم شتاب نکرد و پس از اینکه اطلاع یافت که حکم مجمع ورمس نتیجه عکس داده و پیروان لوتر دهها برابر شده اند دستگیری اورا به مصلحت کشور ندید و چند سال بعد (1526 میلادی) دستور دستگیری لوتر را رسما معلق ساخت که پاپ از شنیدن این خبر سخت برآشفت و امپراتور «در ظاهر قضیه» دستور توقیف را دوباره لازم الاجرا اعلام کرد ولی اقدامی صورت نگرفت و پروتستانیسم عالمگیر شد و شمار پیروان آن اینک بیش از ششصد میلیون نفرند.

 

در قلمرو انديشه

 

فلسفه استقلال فردیindividualism

 

رالف والدو امرسون ralph waldo emerson فیلسوف، نویسنده و شاعر آمریکایی 25 می 1803 به دنیا آمد. مهمترین کار او بررسی و تبیین فلسفه و روش استقلال فردی (individualism) است که بیشتر آمریکاییان در عمل پیرو آن هستند و همواره کوشیده اند که استقلال فردی خودرا در همه زمینه ها حفظ کنند و در طول زندگی تنها متکّی به خود باشند ـ حتی در زندگی زن و شوهری. امرسون 79 سال عمر کرد.

نقل اين مطلب بدون ذکر نشاني پايگاه و نام مولف (نوشيروان کيهاني زاده) ممنوع است زيرا که نتيجه تحقيقات شخص وي و نظر اوست.

 

ساير ملل

 

روزی که نبرد دونکرک آغاز شد

 

نبرد دونکرک dunkirk بيست و پنجم می 1940 آغاز شد که تا چهارم ژوئن ادامه داشت. باقیمانده نیروهای فرانسه و نظامیان انگلیسی که به کمک آنان فرستاده شده بود هنگام عقب نشینی از برابر آلمانی ها و فرار به انگلستان، در بندر دونکرک فرانسه و مناطق اطراف آن به دام ارتش دوم آلمان و پانزرهای panzer این کشور به فرماندهی ژنرال فون کلیستvon kleist افتادند، محاصره شدند و نبرد طرفین آغاز شد که به شکست نیروهای فرانسوی و انگلیسی انجامید. هیتلر برای دادن فرصت فرار به این نیروها سه روز آتش بس داده بود که معلوم نیست چرا از آن استفاده نشد.

 

در نبرد دونکرک از 400 هزار نظامی فرانسوی و انگلیسی سی هزار نفرشان کشته و 34 هزار تن دیگر اسیر شدند. همچنین 177 هواپیمای انگلیسی سرنگون و شش ناوشکن و دویست ناوچه این کشور غرق شدند. نبرد دونکرک پیروزی بزرگی برای هیتلر بود. اگر وی به شوروی تعرض نکرده بود پیروز جنگ بود و جهان، امروز وضعیت دیگری داشت.

 

روز ملی اردن

 

دو ماه پس از امضای قرارداد لندن، 25 می 1946 مجلس امارت ماوراء اردن این سرزمین را کشور هاشمی اردن و عبدالله بن حسین را پادشاه آن اعلام کرد که روز ملی اردن است. عبدالله بن حسین از این روز به بعد ملک عبدالله خطاب شد. وی که بعدا در بیت المقدس به دست یک فلسطینی کشته شد از سالها پیش از پادشاه شدن ریاست امارت ماوراء اردن را به دست داشت. پدر او امیرحسین که شریف مکّه بود در طول جنگ جهانی اول به انگلیسی ها در شکست دادن عثمانی کمک کرده بود. سرزمینی که امروز اردن خوانده می شود پیش از سال 1917 یک ایالت عثمانی وابسته به سوریه بود. انگلیسی ها از 15 می 1923 رياست خاندان هاشمي را كه از حجاز بودند بر ماوراء اردن که عنوان «امارت » داشت برسميت شناخته بودند.

 

تاسیس اتحادیه آفریقا

 

25 می 1963 و در نشست آدیس آبابا، سازمان وحدت آفریقا به عنوان صدای واحد آفریقاییان و با هدف زدودن آخرین آثار استعمار از این قاره، نزدیک ساختن نظرات آفریقاییان پیرامون مسائل جهانی و تصمیمگیری های مربوط (عملا ایجاد یک بلوک سیاسی)، تامین همکاری های اقتصادی و توسعه تجارت، نظارت بر رعایت حقوق بشر در این قاره، بالابردن استاندارد زندگی مردم و آموزش و پرورش، استفاده بهینه از منابع طبیعی و نیروی انسانی قاره و رفع اختلافات مرزی که میراث دوران استعمار بوده و آنهارا ترسیم خطوط مرزی در اطاقهای در بسته در اروپا بدون توجه به واقعیت های قومی و محلی بوجود آورده است تاسیس شد. این سازمان در نهم جولای 2002 تبدیل به اتحادیه آفریقا ( au) همانند اتحادیه اروپا و با همان هدفها شده است. این اتحادیه که قرار است از سال 2028 دارای پول واحد آفریقایی به نام «افرو» شود از نظر وسعت و جمعیت بزرگتر از اتحادیه اروپاست. اعضای این اتحادیه جمعا 29 میلیون کیلومتر مربع وسعت و یک میلیارد تن جمعیت دارند. تاکنون عضویت چهار کشور در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمده است. دو تعلیق به دلیل وقوع کودتا، یک تعلیق به سبب ادامه تبعیض میان شهروندان و تعلیق دیگر (کشور اریتره) به خاطر حمایت از تروریسم. سران اتحادیه آفریقا در فواصل معیّن گرد هم می آیند و به حل مسائل می پردازند. ایجاد اتحادیه آفریقا، این قاره را در صحنه سیاسی جهان به صورت یک وزنه دراورده است. بررسی رفت و آمدها، حجم مبادلات و امضای قراردادها نشان می دهد که در میان قدرت های جهانی، آفریقاییان به چین اعتماد بیشتری دارند.

 

تاثير شگفت انگيز سرود ملي

 

كاونتري در حال غرق شدن

 

25می 1982 و درجريان جنگ انگلستان و آرژانتين بر سر مالكيت جزاير فالكلند، خلبان يك جنگنده آرژانتيني كه پخش سرودهاي ميهني به مناسبت سالگرد آغاز انقلاب استقلال اين كشور اورا برانگيخته بود ناوشكن موشك انداز انگليسي «كاونتري» و يك كشتي حمل و نقل نظامي اين كشور را در آبهاي آن جزايربا پرتاب موشك غرق كرد. انقلاب استقلال آرژانتين 25 مه 1810 آغاز شده بود. كاونتري که با سوخت هسته ای حرکت می کرد همان ناوشكني است كه اواخر سال 1979 وارد خليج فارس شده بود تا نيروي دريايي ايران را بترساند.

 

تفاوت ره از كجاست تا به كجا

 


ستون هج

 

25 مه 2003 رسانه ها به نقل از باستانشناسان انگلستان نوشته بودند كه در محل « ستون هج stone hedge» در 75 مايلي جنوب غربي لندن بقاياي شش انسان ( 4 بزرگسال و 2 كودك ) ديگر به دست آمده است كه 23 قرن قدمت دارند و در جوار آنان ابزارهايي به دست آمده است كه مربوط به سالهاي عبور از سنگ ابزار به عصر برنز است . بايد توجه داشت كه ايرانيان دو قرن پيش از آن در اوج تمدن بودند ؛ تخت جمشيد را ساختند ، قانون نوشتند ، پستخانه به وجود آوردند ، راه آسفالته ساختند ، بر ارابه سوار شدند و.... بايد بررسي شود كه علل عقب ماندگي ايرانيان در قرون جديد و پيشرفت آنان چه بوده است تا جبران شود.

 

25 می و دو سانحه مرگبار هوایی

 

دو سانحه مرگبار هوایی در 25 می ثبت شده است. 25 می 1979 یک جت مسافربر «آمریکن ایرلاین» از نوع دی سی ـ 10 (مک دانولد ـ داگلاس) هنگام بلند شدن از فرودگاه شیکاگو (فرودگاه اوهیر) سرنگون شد و 271 سرنشینان آن کشته شدند. در جریان برخورد لاشه این هواپیما به زمین نیز دو تن که در آن محل بودند جان سپردند. این نوع هواپیمای سه موتوره ساخت آمریکا در پی جداشدن موتور میانی یکی از آنها در آسمان از بخش مسافربری به قسمت باربری منتقل شده است ولی دیده شده است که یک نوع از این هواپیما در مسیر آمستردام ـ تهران به حمل مسافر ادامه می دهد!. 25 می یک جمبو جت (بوئینگ 747) شرکت هواپیمایی تایوان در آسمان تنگه تایوان به دریا افتاد و 225 سرنشین آن کشته شدند. گفته شده بود که یک موتور این هواپیما هنگام پرواز آتش گرفته و منفجر شده بود.

 

ژنرال انتوني زيني: 10 اشتباه دولت جورج بوش در قبال عراق

 

ژنرال انتوني زيني ، افسر باز نشسته تفنگدار ، كه از 1977 تا سال 2000 فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه خاورميانه بود و عراق را زير چشم داشت و سپس به مدت دو سال به عنوان ميانجي آمريكا براي مسئله فلسطين فعاليت مي كرد در نوشته اي خطاب به وزارت دفاع آمريكا كه در شماره هاي 23 ماه مه سال 2004 روزنامه هاي اين كشور انتشار يافته به ده اشتباه دولت جورج بوش در قبال مسئله عراق اشاره كرده است. وي يكشنبه شب( 23 مه ) در مصاحبه با شبكه «سي بي اس» آمريكا هم اين اشتباهات را تشريح كرد و گفت چون كاخ سفيد به هشدارهاي او توجه نكرد ناچار شد كه به اين وسيله آنها را به اطلاع مردم امريكا برساند:

 

1.سياست محاصره و تحت فشار قرار دادن عراق از جمله اعمال مناطق پرواز ممنوع داشت به نتيجه مطلوب مي رسيد كه بي جهت رها شد و اين كشور مورد حمله نظامي قرار گرفت كه نتايج وخيم به بار آورده است.

 

2. به بايگاني سپردن استراتژي « آزمايش شده » سابق ( قديمي ) و در پيش گرفتن يك استراتژي نادرست تازه در منطقه حساس و مهم خاورميانه.

 

3. خلق بهانه هاي نادرست براي منطقي جلوه دادن حمله نظامي به عراق با هدف جلب حمايت آمريكاييان از اين اقدام پرهزينه و تلفات از جمله اعلام اين كه عراق داراي اسلحه كشتار جمعي بوده و همدست القاعده است كه امنيت آمريكا را به مخاطره افكنده است.

 

4. با وجود شكست در جلب همكاري بين المللي و كسب مجوز شوراي امنيت، با بي اعتنايي به افكار عمومي حمله نظامي را شروع كردن.

 

5. بدون داشتن برآورد درست از وضعيت و نتايج، و تامين عوامل لازم براي مقابله با آنها دست به تعرض نظامي زدن.

 

6. استناد كردن بي دليل و اعتماد كردن بي معنا به « خود ـ تبعيدي هاي » عراقي و حرفها و ادعاهاي آنها، كه نادرستي شان اينك مسلم شده است.

 

7. بدون داشتن برنامه از پيش تهيه شده و جزئيات كار، عمليات اشغال نظامي عراق را آغاز كردن.

 

8. عمليات نظامي را با نيروي ناكافي آغاز كردن و ادامه دادن. براي عمليات نظامي عراق دست كم 300 هزار نظامي لازم بود، نه 130 هزار. تكنولوژي پيشرفته نظامي در زد و خوردهاي خياباني و با افراد غير منظم و انفجارهاي انتحاري موثر واقع نمي شود. 9. انتصاب يك شوراي حكومتي ناقص و ناجور و ايجاد يك مديريت غير متخصص و نا آگاه از امور عراق و نا آشنا به فرهنگ و روانشناسي مردم آن و تاريخش براي اداره آن سرزمين پس از اشغال آن.

 

10. پس از اشغال نظامي، اتخاذ تصميمات نادرست و به اجرا گذاردن آنها از جمله بدرفتاري توجيه ناپذير با زندانيان و ... كه بذر انتقام در نهاد عراقي ها كشت كرده و باعث انزجار جهانيان شده است.

 

ژنرال زيني در اين زمينه كتابي هم تحت عنوان « بتل ردي » تاليف و منتشر ساخته است.

 

برخي ديگر از رويدادهاي 25 مي

 

• 1812:   در جريان مبارزات استقلال آمريکاي لاتين، يك زمين لرزه شديد شهر كاراكاس (پايتخت ونزوئلا) را ويران كرد و هزاران تن کشته شدند. زلزله هرچند وقت يکبار در کاراکاس روي مي دهد.

 

• 1865:   یک انبار مهمات در شهر موبیل ایالت آلابامای آمریکا منفجر شد و بیش از 300 تن را کشت. این انفجار چندی پس از پایان جنگ داخلی آمریکا صورت گرفت که در آن، ایالت آلاباما از اعضای کنفدراسیون (جنوبی ها) بود.

 

• 1892:   یوسیپ بروز تیتو josip broz tito رهبر کنفدراسیون یوگوسلاوی در روستای کومرووچ kumrovec واقع در کرواسی به دنیا آمد و 88 سال عمر کرد. کومرووچ در مرز اسلوانی (اسلونیا) و نه چندان دور از اتریش واقع شده است و اسلوانیایی ها همانند کرواتها تیتو را همشهری خود می دانند. وی یک کمونیست بود که تفکر ملی داشت و با این تفکر وارد اتحاد نظامی ـ سیاسی با مسکو (پیمان ورشو) نشد. تیتو در کنار نهرو، ناصر و سوکارنو از بنیادگذاران جنبش عدم تعهد است.

 

• 1914:   مجلس نمایندگان انگلستان استقلال امور داخلی ایرلند را تحت عنوان «هوم رول» تصویب کرد.

 

• 1949:   نيروهاي مائو شهر شانگهاي را تصرف كردند.

 

• 1953:   آمریکا در صحرای نودا گلوله اتمی توپ آزمایش کرد. در پی انتشار خبر مربوط، روسها اعلام کردند که ما قبلا دارای گلوله اتمی برای توپهایمان شده ایم.

 

• 1969:   در سودان يك كودتاي نظامي به وقوع پيوست. 9 افسر جوان به رهبري جعفر نميري اين کودتا را انجام داده بودند. در پي اين کودتا نميري رئيس دولت شد.

 

• 1985:   يك توفان دريايي 11 هزار تن را در بنگلادش كشت. در همين روز در سال 1941 توفان دريايي ديگري درهمين منطقه در دلتاي رود گنگ باعث مرگ 5 هزارتن شده بود.

منبع: iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------