تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -12خرداد



1331ش:12 خرداد 1331 وزارت امور خارجه ايران (دولت دكتر مصدق) طي يادداشتي به دولت انگلستان تاكيد كرد كه امضاي هرگونه قرارداد انگلستان با بحرين ايران را، نقض تعهدات و يك دو - رويي محض مي داند.

 

دکتر مصدق

 

1882م:جويسپي گاريبالدي ميهندوست بنام ايتاليا كه در تامين وحدت وطن خود، پس از 14 قرن از هم پاشيدگي، جانفشاني بسيار كرد دوم ژوئن 1882 در 74 سالگي درگذشت. كاوور با زبان و قلم و گاريبالدي با تفنگ، وحدت ايتاليا را تامين كردند كه كاري بس دشوار بود. گاريبالدي پس از بيرون آوردن مناطق متعدد ايتاليا از دست حكام مستقل، براي تحقق آرزوي ديرينش كه شهر رم بار ديگر پايتخت ايتاليا شود ، با مردان خود دوبار به اين شهر كه در دست پاپ بود حمله برد كه پادشاه كاتوليك فرانسه به كمك پاپ نيرو فرستاد و سربازان فرانسوي كه از لحاظ شمار و تسليحات بر مردان گاريبالدي برتري داشتند تا مدتي مانع الحاق رم به ايتالياي واحد شدند.

 

گاريبالدي


2004م:در پي انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمريكا در باره تقويت بنيه نظامي چين با شتاب زياد، كه براي اعضاي قوه مقننه اين كشور تهيه شده بود و نيز تحليلهاي كارشناسان نظامي آمريكا در رسانه هاي اين كشور در زمينه سياست تسليحاتي چين و تغيير تاكتيك نظامي اين كشور ، اول ژوئن 2004 خبر گزاري چين و رسانه هاي اين كشور دست به عمل متقابل زدند كه در محافل سياسي جهان به تشديد معارضه لفظي دو ابر قدرت تعبير شده است.


2004م: 31ماه مه 2004 شبكه فاكس نيوز از قول عراقي هايي كه با آنان مصاحبه كرده بود گفت: اين عراقي ها گفته اند كه آمريكا تا آخر ماه ژوئن مي خواهد با نيروي نظامي عراق را دراختيار داشته باشد و از آن پس با دولتي كه خود آن را منصوب مي كند و اعضايش را بر مي گزيند و به اين ترتيب به اشغال عراق و ماندن در آن ادامه خواهد داد و ما اين وضعيت را نمي خواهيم و تحمل نمي كنيم.


2004م:روزنامه «هلسينگين سانومات » دوم ژوئن 2004 در مقاله اساسي خود نوشته بود كه عمليات مسلحانه جاري در كشور سعودي كه آمريكا متكي به نفت آن است ثابت مي كند كه اشغال نظامي عراق و بركناري دولت حزب بعث اوضاع نفت جزيرة العرب را بيش از گذشته متزلزل ساخته و افراد و دسته هاي ناراضي و مسلح دانسته اند كه بايد ضربه را از كجا شروع كنند: حكام عرب و كارشناسان خارجي عامل استخراج نفت.

اين روزنامه فنلاندي اضافه كرده بود كه لشكر كشي آمريكا به عراق اوضاع نا آرام وغير ثابت خاور ميانه را پيچيده تر و متزلزل كرده و آينده آن قابل پيش بيني نيست.

 

1491: هنري هشتم که ازدواجهاي متعدد او و گردن زدن همسرانش به جاي طلاق گفتن آنان و درگيري با پاپ بر سر طلاق و ازدواج مجدد و اعلام استقلال کليساي انگلستان به رياست خود صفحات تاريخ را پر کرده است متولد شد.

1763: پونتياك رئيس قبايل متحده بوميان آمريكا (سرخپوستان) بزرگترين پادگان نظامي انگلستان در ميشيگان را تصرف و شهر مكيناو را از چنگ اروپايي هاي مهاجر خارج ساخت.

1774: دولت لندن اجراي قانون استقرار سربازان انگليسي در خانه مهاجرنشين ها در آمريكا را صادر كرد كه يك اشتباه بود و باعث خشم مهاجران شد كه اين قانون را «غيرقابل تحمل» اعلام كردند و گروه ـ گروه به انقلاب استقلال پيوستند.

1793: در پاريس 29 تن به عنوان «ضد انقلاب» متهم به گردن زده شدن باگيوتين شدند و همين كار سبب رويگردان شدن مردم از انقلاب و سرآغاز شكست آن شد. اين عده اتهام «ضد انقلاب» بودن را رد كرده بودند.

1848: كنگره اسلاو نژاد هاي اروپا با هدف ايجاد يك كنفدراسيون در پراگ كار خود را آغاز كرد كه با توطئه اروپاي غربي رو به رو شد و به نتيجه نرسيد ولي اين فكر مخصوصا در روسيه هنوز باقي و زنده است.

1896: ماركوني اختراع راديو را به ثبت داد.

1921: کنگره آمريکا ( نمايندگان پارلماني مهاجران آمده از کشورهاي ديگر به آمريکا) به بوميان اين سرزمين (اصطلاحا سرخپوستان ) که هزاران سال در اين کشور بودند بالاخره تابعيت آمريکا اعطاء کرد!.

1949: کشور " ساخت انگلستان " ماوراء اردن به اردن تغيير نام داد.

1949: جمهوريت ايتاليا پس از روشن شدن نتيجه رفراندم اعلام شد. در اين رفراندم از ايتاليايي ها خواسته شده بود كه ميان نظام پادشاهي و جمهوريت، يكي را انتخاب كنند كه اكثريت راي به جمهوري شدن داده بود و امبرتو دوم پادشاه وقت ايتاليا اين نتايج را پذيرفت و كنار رفت.

1967: (1346 هجري) در برلن برضد شاه سابق كه به اين شهر رفته بود تظاهرات دامنه داري صورت گرفت كه ضمن آن يك نفر كشته شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------