تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -24خرداد



732م:امپراتور وقت چين از دودمان «تانگ» 14 ژوئن سال 732 ميلادي طي صدور فرماني ترويج آيين مانوي را كه ايران زادگاه و گهواره آن بوده در قلمرو چين بلامانع اعلام داشت. پيروان اين آيين در سال 705 چنين درخواستي را داده بودند كه به سبب وقوع كودتا در چين و بركناري ملكه اين كشور، كار رسيدگي آن به تعويق افتاده بود.

 

1302ش:مشير الدوله رئيس الوزراء وقت 24 خرداد1302 دكتر محمد مصدق را به عنوان وزير امورخارجه ايران به مجلس معرفي كرد. در اين كابينه ژنرال رضا خان كه دو سال بعد شاه شد وزير جنگ و سردار سپه بود. دكتر مصدق بيش از چهار ماه در اين سمت باقي نماند. وي ذاتا نمايندگي مردم درمجلس را بر وزارت و سمت دولتي ترجيح مي داد.

 

1956م:نخستين دوره آموزش روزنامه نگاري در ايران 14 ژوئن 1956 (24خرداد 1335) با استفاده از استادان داخلي و خارجي در ساختمان مؤسسه مطبوعاتي اطلاعات (تهران - ابتداي خيابان خيام) آغاز به كار كرد. مدیریت وقت موسسه اطلاعات برگزاری امتحان انتخاب دانشجو براي اين دوره آموزشي را به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران سپرده بود. مواد امتحان كتبي عبارت بود از معلومات عمومی، هوش و نيز سنجش استعداد (تست آمریکایی که تا آن زمان در ایران سابقه نداشت). امتحان شفاهی (مصاحبه) برای تشخیص داشتن قيافه جذّاب و برخورد اجتماعي متناسب بود. شرایط داوطلبان باید مطابق استاندارد بین المللی دانشجويان رشته روزنامه نگاری می بود. در کشورهای صنعتی (پیشرفته) تنها رشته تحصیلی که اصطلاحا کنکور ورودی دارد «رورنامه نگاری» است؛ نه برای انتخاب شماری کم از میان انبوه داوطلب بلکه برای برگزیدن افراد مستعد این حرفه.

 

عكسي از دانشجويان نخستين دوره آموزش روزنامه نگاري ايران كه در تيرماه 1335 برداشته شده است

 

1936م:چهاردهم ژوئن 1936 ماكسيم گوركي (الکسي پشيکوف) نويسنده بزرگ روس كه دردهاي مردم و دشواري هاي جوامع را در قالب داستان بازتاب مي داد تا برايشان راه حل پيدا شود در مسكو درگذشت. وی 28 مارس 1867 به دنیا آمده بود. تاریخ عمومی ادبیات از ماکسيم گورکي به عنوان نويسنده حامي ستمديدگان و استثمارشدگان یادکرده است که نوشته های او در ذهن سران کرملین تاثیر گذار بود. گورکی از ایالات متحده آمریکا نیز دیدن کرده بود. وی مخالف کافه نشستن نویسنده و نوشتن بود و عقیده داشت که نویسنده باید سیر و سفرکند، با مردم آمیزش داشته و دردهای آنان را لمس کند تا بتواند بازتاب دهد.

 

ماكسيم گوركي

 

1821م:14 ژوئن سالروز انتشار «فلسفه حق» تأليف هگل است که در سال 1821 در شهر برلن صورت گرفت. هگل (Georg Wilheln Friedrich Hegel) فيلسوف - مورخ آلماني نيمه اول قرن نوزدهم از پايه گذاران «فلسفه تاريخ» است که ماركس را در اعتقاد به فلسفه تاريخ، يكي از پيروان او مي دانند. «هگل» که تحصيلات خود را با الهيات آغاز كرده بود نخستين رساله اش را درباره «حق طبيعي»، «قانون مؤثر» و Phenomenology of Mind نوشت که كار بزرگي بود. او سپس كتاب «فلسفه حق» را تاليف کرد. هگل همچنين علم منطق را جان تازه داد.

 

Georg W. F. Hegel

 

1883م:14 ژوئن سال 1883 ادوارد فيتزجرالد مترجم و مفسر رباعيات عمر خيّام به زبان انگليسي در 74 سالگي درگذشت. فيتزجرالد 31 مارس 1809 به دنيا آمده بود.

رباعيات خيّام نیشابوری ـ دانشمند، فيلسوف و اديب ايراني ـ به زبان انگليسي با حاشيه نويسي فيتز جرالد هر سال در سراسر جهان تجديد چاپ مي شود. انگليسي زبانها از همين طريق با مضامين رباعيات خيّام آشنا شده اند و از آنها در گفتارها مثال مي آورند.

 

1899م:14 ژوئن زادروز بانو « هاريت بيچر ستو Harriet Beecher Stowe» نويسنده قرن 19 آمريكاست كه بر ضد بردگي داستان نوشت. معروفترين داستان او كه يك شاهكار ادبي است «كلبه عمو تام» عنوان دارد. از وي كه نخست يك آموزگار بود، ده داستان باقي مانده است. هاريت كه 85 سال عمر كرد از مردم شمالشرق ايالات متحده (نيو اينگلند) بود. وي مخصوصا صحنه دلخراش جدا كردن كودكان بردگان سياهپوست را از مادرانشان براي فروش در شهري دور دست و نامعلوم كه براي هميشه امكان ديدن يكديگر را نداشتند چنان منعكس كرده است كه با خواندن آن، ايالات شمالشرقي و شمالي آمريكا از برده داري متنفر شدند.

××× «ياسوناري كاواباتا» داستان نگار ژاپني و برنده جايزه نوبل در ادبيات نيز 14 ژوئن در سال 1899 به دنيا آمد.

 

Harriet

 

1864م:پروفسور الويس آلزايمر Alois Alzheimer و پروفسور كارل لاندستاينر ــ دوپژوهشگر پزشكي معروف ــ 14 ژوئن به فاصله 4 سال از يكديگر در دوكشور ژرمن ــ آلمان و اتريش ــ به دنيا آمدند.

دكتر آلزايمر كه در 1864 در آلمان به دنيا آمد يك روانپزشك و آسيب شناس بود كه ضمن بررسي روي بيماري هاي مغز و سلسله اعصاب به ويژه انواع بيماري هاي مربوط به نقصان حافظه متوجه شد كه شديدترين نوع اين بيماري بر اثر از ميان رفتن سلولهاي مغز در بخشي كه مربوط به حافظه است روي مي دهد كه يك بيماري مزمن در حال پيشرفت است و از آنجا كه سلولهاي مرده مغز نمي توانند جانشين به دست آورند تنها راه اين است كه مرگ آنها را كند كرد و به تاخير انداخت. از آن زمان اين بيماري (نسيان ـ فراموشي) به نام او به «آلزايمر» معروف شده است.

 

دكتر آلزايمر

 

1868م:دكتر كارل لاندستاينر در 1868 در اطريش به دنيا آمد و پدرش روزنامه نگار بود. او در دانشگاه وين پزشكي خواند و استاد «ايميونولوژي» شد. اولين تاليفش درباره خون بود كه ثابت كرد مواد موجود در خون به تغديه فرد مربوط است و اگر خون جاندار ديگر و حتي خون انساني كه از گروه ديگر باشد (جز گروه «O») به يك فرد تزريق شود دچار شوك و بعدا يرقان و ... خواهد شد و تنها خون همگروه (و گروه O) قابل انتقال است.

وي در زمينه آنتي ژنها و انتي بادي ها و طبيعت آنها و مكانيسم دفاع طبيعي بدن و راههاي تقويت آن تحقيقات متعدد بعمل آورد و به خاطر اين تلاش خود برنده جايزه نوبل در پزشكي شد.

 

دكتر لاندستاينر


141925م: ژوئن زادروز«پير سالينجر» روزنامه نگار معروف آمريكايي است كه به اظهار بسياري از اصحاب اين حرفه، اصول ژورناليسم را فداي سياست و يا اميال خود نکرد. وي كه در سال 1925 به دنيا آمده بود از مدافعان روزنامه نگاري حرفه اي و بي طرف بودن و حب و بغض نداشتن روزنامه نگار بود. سالينجر که در فرانسه فوت شد مدتي نيز مشاور مطبوعاتي جان اف. كندي رئيس جمهوري آغاز دهه 1960 آمريكا بود. سالينجر بارها گفته بود كه به خاطر دوستي اش با كندي و كمك به اجراي برنامه هاي او كه جنبه نوآوري داشت موقتا اين سمت را پذيرفته بود. سالينجر سالها از فرانسه مطالب خود را براي رسانه هاي آمريكا مي فرستاد.

 

سالينجر


1359م:در پي بازداشت نورالدين نوري نويسنده قديمي روزنامه اطلاعات كه بيش از چهار دهه در اين روزنامه قلم زده بود، 24 خرداد 1359 هيات پاكسازي اين موسسه مطبوعاتي در اطلاعيه اي كه در صفحه دوم شماره 24 خرداد 1359 روزنامه اطلاعات انتشار يافت از كاركنان نمايندگي هاي اين موسسه در سراسر كشور خواست كه اگر شكايتي از او دارند به آن هيات اعلام دارند ؛ كه چنين اقدامي از سوي يك رسانه همگاني برضد يك همكار قديمي خود كه تا همان ماه در آنجا كار كرده بود كم سابقه بوده است.

 

نورالدين نوري


1642م:مهاجر نشين انگليسي ماساچوست 14 ژوئن 1642 مقررات آموزش وپرورش اجباري و رايگان را به اجرا گذارد كه بعدا گسترش يافت و تا به امروز درسراسر آمريكا ادامه دارد. درایالات متحده آمریکا امور آموزش و پرورش برعهده شهرهاست و از محل عوارض مستغلات (سالانه یک درصد بهای زمین و ساختمان) هزینه آموزش و پرورش رایگان و اجباری و انتقال دانش آموزان از هر نقطه شهر و حومه را با اتوبوس به مدارس تامین می کنند. اگر خانه دانش آموز فاصله زیاد به مدرسه داشته باشد و مسائل دیگر، معلم برای تدریس او به خانه اش می فرستند. والدینی که فرزند خودرا از رفتن به مدرسه بازدارند مجازات می شوند و احیانا فرزند آنان به فاستر هاوس فرستاده می شود.


1967م:امروز زادروز دكتر ارنستو (چه) گوارا پزشك آرژانتيني و از انقلابگران بزرگ قرن 20 است كه 14 ژوئن سال 1928 پا به عرصه وجود گذارد. وي ـ يك سوسياليست ـ در جريان انقلاب كوبا دستيار فيدل كاسترو بود. «چه» در سال 1967 در جريان كمك به انقلاب كشاورزان بوليوي (كه 38 سال بعد در سال 2005 به ثمر رسيد و مورالس از پیروان خط او رئیس جمهور شده است) كشته شد. تا سال 2010 (امسال) درباره اندیشه و كارهاي چه گوارا و چگونگی مرگ او سه هزار و 119 کتاب انتشار یافته است.

 

 چه گوارا


1940م:چهاردهم ژوئن 1940 (24 خرداد 1319) واحدهای ارتش آلمان ناسیونال سوسیالیست وارد پاریس شدند و پس از عبور از خیابانهای این شهر در آنجا استقرار یافتند. هیتلر قبلا اعلام کرده بود که اگر پاریس مقاومت نکند به آن آسیب وارد نخواهد ساخت و ژنرال هرینگ فرماندار نظامی پایتخت فرانسه این قول را پذیرفته و نظامیان را از شهر بیرون برده بود و بنابراین پاریس در جنگ جهانی دوم آسیب چندان ندید. هیتلر پس از اینکه انگلستان و فرانسه بر سر لهستان به او اعلان جنگ دادند از دهم ماه مه 1340 تعرض به غرب را آغاز و پس از تصرف بلژیک و هلند نیروهای مشترک انگلستان و فرانسه را درهم کوبید و 340 هزار تن باقیمانده آنان را در دونکرک محاصره کرد که با دادن 64 هزار کشته و اسیر با بی نظمی بی سابقه ای تخلیه شدند.

 

يک منظره از ورود نظاميان به پاريس در ژوئن 1940

 

1944م:13 ژوئن 1944نيروي هوايي آلمان بمباران شهر لندن با بمب هاي هدايت شونده «( Vergltungswaffe -1 (V - 1» را آغاز كرد كه تا 29 مارس 1945 (يك ماه پيش از تصرف برلين به دست شوروي و خودكشي هيتلر) ادامه داشت. واژه آلماني كه براي ناميدن اين بمب ها از آن استفاده شد به معناي «اسلحه انتقامي» بود. ا

 

(Vergltungswaffe –1 (V – 1

 

1972م:بانو «استفاني فون هوهنلوههStephanie von Hohenlohe» كه در يك خانواده از يهوديان اتريش به دنيا آمده بود و پس از ازدواج با يك شاهزاده اتريشي، پرنسس خطاب مي شد 13 ژوئن 1972 در 81 سالگي درگذشت.


Stephanie


1775: ارتش آمريكا (در آمريكا منظور، نيروي زميني است ) تاسيس شد.

1834: كاغذ سمباده اختراع شد.

1846: مهاجران اروپايي انگليسي زبان در سونومايSonoma كاليفرنيا برضد دولت مكزيك كه كاليفرنيا يك ايالت آن بود بپاخاستند و براي خود اعلام جمهوري كردند. همين قيام يكي از علل تصرف نظامي كاليفرنيا و تبديل آن به يك ايالت آمريكا شد.

1900: جمهوري هاوايي يك سرزمين وابسته به ايالات متحده اعلام گرديد.

1905: افراد كشتي جنگي «پوتمكينPotemkin» وابسته به ناوگان روسيه بر ضد آتوكراسي(حكومت خودسرانه و بدون رعايت قوانين كشور و حقوق مردم) و اريستوكراسي (حكومت طبقه ممتاز از قبيل اشراف و ...) دست به شورش زدند كه مقدمه بپاخيزي هاي ديگر و ازجمله انقلاب 1917 روسيه شد.

1940: در جريان جنگ جهاني دوم، شهر پاريس به تصرف ارتش آلمان در آمد. هيتلر قبلا دستور داده بود كه پاريس بمباران هوايي نشود.

1951: براي نخستين بار كامپيوتر (سيستم UNIVACI) در كارهاي عمومي ( اداره سرشماري آمريكا ) بكار گرفته شد.

1967: چين نيز داراي بمب هيدرژني شد.

1982: جنگ 74 روزه آرژانتين و انگلستان بر سر مالكيت جزاير فالكلند پايان يافت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------