تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -27خرداد



1794م:از آنجا كه محاصره شهر كرمان توسط نيروهاي آغامحمدخان قاجار بيش از يك ماه به طور انجاميد، ميان مورخان بر سر روزي كه خان قاجار [در آن زمان هنوز تاجگذاري نكرده بود كه او را «شاه» خطاب كنند] پس از سقوط شهر دستور درآوردن 20 هزار جفت چشم از مردان و قتل چهار هزار نفر ديگر و فروش اسيران به بردگي و تخريب كرمان را صادر كرد با جزيي تفاوت اختلاف نظر است.

 

1287ش: 27خرداد سال 1287 هجري خورشيدي بازار تهران به نام مخالفت با استبداد محمدعلي شاه قاجار تعطيل كرد و مردم در بهارستان جمع شدند . اين وضعيت تا تيرماه و به توپ بسته شدن عمارت مجلس هر روز به چشم مي خورد.

 

1325ش:بيست و هفتم خرداد 1325 تهران داراي يك فرماندار كمونيست شد. در اين روز عباس اسكندري ناشر روزنامه «سياست» و از سران و موسسان حزب توده ايران كه بعدا هم نماينده مجلس شد به سمت فرماندار پايتخت تعيين گرديد. يك ماه پس از اين انتصاب، حزب توده اعلام كرد كه با حزب ايران ائتلاف كرده است.

 

عباس اسکندري


1353م:بيست و هفتم خرداد 1353 (17ژوئن 1974) سناتور عباس مسعودي موسس و ناشر روزنامه اطلاعات در 73 سالگي در دفتر كار خود در ساختمان موسسه اطلاعات براثر سكته درگذشت. گفته شده است مسعودي كه هر روز در ساعت معين آمار فروش بيست و هفتم خرداد 1353 (17ژوئن 1974) سناتور عباس مسعودي موسس و ناشر روزنامه اطلاعات در 73 سالگي در دفتر كار خود در ساختمان موسسه اطلاعات براثر سكته درگذشت. گفته شده است؛ مسعودي كه هر روز در ساعت معيّن آمار فروش روزنامه در روز پيش از آن را مرور مي كرد با مشاهده رقم كاهش فروش اطلاعات پس از دو برابر شدن بهاي تكفروشي آن (که به اصرار دکتر مصباح زاده ناشر کیهان و رقیب اطلاعات صورت گرفته بود که می خواست درآمد کیهان تکفروشی افزایش یابد) از فرط اندوه سكته كرده بود.

 

سناتور عباس مسعودي

 

1385ش:محمد عطريانفر كه در ميان روزنامه نگاران معاصر ايران به پدر روزنامه همشهري و بنيادگذار روزنامه هاي شرق و كارگزاران معروف است در گفت و شنودي با روزنامه انگليسي زبان ايران نيوز كه ترجمه فارسي آن نيز 24 خرداد ماه 1385 انتشار يافت، بارديگر اعتقاد خود را به استقلال مطبوعات از دولت و قطع سوبسيد جاري دولت به نشريات كشور مورد تاكيد قرار داد و همچنين گفت كه اهميت يك روزنامه به طول و عرض آن نيست به ميزان تأثيرگذاري آن بر جامعه است. عطريانفر كه پس از انقلاب در رو براه كردن كيهان و سازمان صدا و سيما (راديو تلويزيون) نقش موثر داشت و تا كنون بارها علاقه مندي ويژه و وفاداري خود را به ژورناليسم اصيل ثابت كرده است در اين مصاحبه گفته بود كه «مشكل ما (ايران) اين است كه به دليل وابستگى به نفت، همه دستگاه ها تا حدي زياد شكل مصرف كننده يافته اند و به عبارت ديگر؛ همه منتظرند بودجه اى تصويب و پولي تزريق شود تا براى هزينه كردنش برنامه بريزند و سپس منتظر بودجه بعدى و هزينه هاى آتي باشند. موسسات عمومي ديگر و حتي سازمانهاي غير دولتي هم به نسبت چسپيدگى و وابستگي شان به دولت گرفتار همين عارضه هستند. در اين شرايط روى پاى خود ايستادن و خودكفا شدن يك سازمان، امري نادر است.

 

عطريانفر

1914م:«جان هرسي» روزنامه نگار ، مولف و مدرس شهير آمريكايي و نويسنده كتاب موثر و پر خواننده « هيروشيما » 17 ژوئن سال 1914 چشم به جهان گشود و 79 سال عمر كرد. وي در كشور چين به دنيا آمده بود. كتاب او « يك زنگ براي آدانو » برنده جائزه پوليتزر سال 1945 شد. « جان » كه در دوران جنگ جهاني دوم براي رسانه هاي آمريكا از جمله مجله تايم اخبار جبهه ها را تهيه مي كرد با مشاهده آن همه كشتار و ويراني از جنگ بيزار شده بود و هيرو شيما را نوشت تا با تقويت انزجار مردم ، از جنگ هسته اي جلوگيري شود . از وي 26 داستان باقي مانده است كه همه آنها در رعايت جان و احوال بشر و تامين نياز انسانها است. « جان » در مقالات سياسي اش از آزادي فكر ، استقلال فرد و حمايت از ابتكار براي پيشرفت حمايت كرده است. او در زمينه تدريس معتقد به هرچه بيشتر سرمايه گذاري در آموزش و پرورش بود و اين اصل كه بهترين سرمايه گذاري يك ملت هزينه كردن در راه آموزش و پرورش نوجوانان و جوانانش است از اوست. وي گفته است كه از بررسي جوانان يك ملت مي توان آينده اين ملت را پيش بيني كرد. جان هرسي يك دوره رئيس جامعه مولفان آموريكا بود.

 

جان هرسي

 

2004م:پانزدهم ژوئن 2004 رئيس جمهوري فنلاند در شهر هلسينکي نخستين جايزه هزاره سوم در تکنولوژي را به " تيم بمرز - ليTim bemers - Lee " خالق شبکه شبکه ها (اينترنت) داد.

اين جايزه عبارت از يک ميليون و دويست هزار دلار پول نقد، تقدير نامه و مدال و نشان بود. تيم که زاده انگلستان و ساکن بوستون آمريکاست و در انستيتوي تکنولوژي ماساچوست آمريکا کار و تدريس مي کند در اين مراسم گفته بود که در ايجاد اينترنت دانشمندان متعدد کوشش کرده بودند و هرکدام به سهم خود موفق شده بودند و هنر او تنها در اين بود که دستاورد آنان را در کنار هم قرار داد و اينترنت به وجود آمد كه بزرگترين وسيله ارتباط بشر از آغاز خلقت است. وي افزوده بود كه هدفش از اين كار، خدمت به انسانها بود که آسانتر و بهتر و بدون مانع بتوانند باهم تماس بگيرند و از معلومات اطلاعات و اخبار و نيز احساس، انديشه و عواطف يكديگر آگاه شوند كه يك ابزار بزرگ روشنگري است.

 

تيم بمرز لي


2006م:بيست و سوم ماه مه 2006 (دوم خرداد 1385) روزنامه هاي تهران به نقل از علي رضا مختار پور معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشتند كه در ايران هزار تن از افراد حقيقي و حقوقي كه برايشان پروانه انتشار نشريه صادر شده است تاكنون حتي يك شماره نيز منتشر نكرده اند.

طبق اين گزارش، مختارپور گفته بود: طبق ماده ۱۶ (قانون مطبوعات مصوب سال 1364) دارنده پروانه موظف است ظرف شش ماه پس از صدور آن، نشريه مربوط را منتشر كند؛ در غير اين صورت با يك بار اخطار كتبي و دادن فرصت پانزده روزه ديگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بين مي رود و به هر حال، عدم انتشار منظم نشريه در يك سال، موجب لغو پروانه خواهد بود.

 

مختارپور


1961م: 17ژوئن سال 1961 ، دوهفته پس از انجام مذاكرات دو روزه كندي و خروشچف سران آمريكا و شوروي در شهر وين ، در رسانه ها فاش شد كه در حاشيه اين مذاكرات بسيار جدي ، جان اف. كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا به چند حركت غير عادي خروشچف از جمله كوبيندن لنگه كفش بر تريبون جلسه رسمي سازمان ملل ، خروخ خشم آلود از جلسه مذاكره و ... اشاره كرده بود . خروشچف در پاسخ گفته بود نزاكتهايي كه شما به آن پايبند هستيد « نزاكت كاپيتاليستي » هستند ؛ يك سوسياليست نقش بازي نمي كند ، هرچه را كه در دل دارد آشگار مي سازد . ما نمي خواهيم كسي را فريب بدهيم ؛ در ظاهر لبخند بزنيم ، دست بدهيم و تعظيم كنيم و در باطن خنجر بزنيم . فرهنگ سوسياليستي با فرهنگ كاپيتاليستي و در نتيجه ديپلماسي طرفين تفاوت دارد . شما مختاريد كه رفتار ما را هر جور كه بخواهيد تفسير وتعبير كنيد ، ما نقش بازي نمي كنيم ؛ زيرا كه نمي ترسيم و قصد فريب هم نداريم .

 

نزاکت كاپيتاليستي از ديدگاه خروشچف


2004م:نتايج نظر سنجي از عراقي ها كه در ماه مه 2004 به سفارش و هزينه دولت آمريكا در شش شهر عراق انجام شد با دو هفته تاخير در نيمه ژوئن انتشار يافت. اين نتايج نشان مي دهد كه 55 درصد عراقي ها گفته اند كه بدون حضور نيروهاي آمريكايي در كشورشان، امن تر خواهند بود. نود و دو درصد عراقي ها آمريكاييان را اشغالگر( نه عامل آزاد شدن از ديكتاتوري صدام ) خوانده اند. در زمان نظر خواهي، مقتدا صدر مرد محبوب 82 درصد عراقي ها بود. 54 درصد عراقي ها از رفتار نظاميان آمريكايي ابراز عدم رضايت كرده و 71 در صد ضمن ابراز انزجار از شكنجه متداول در زندان ابوغريب گفته اند كه قبلا تصور نمي كردند كه آمريكايي از چنين شيوه هايي استفاده كند. طبق اين سنجش افكار، تنها سه درصد عراقي ها خواسته اند كه صدام بار ديگر رهبر آنان شود.

 

نمونه اي از شکنجه عراقي ها در زندان ابوغريب

 

1928م:بانو " اميليا ارهارتAmelia Earhart " پس از 20 ساعت و 40 دقيقه پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس 17 ژوئن سال 1928 در ساوت ويلز انگلستان فرود آمد. وي اين پرواز را با يک هواپيماي دريايي ( هواپيمايي که قادر به نشستن و برخاستن از روي آب است ) پيمود. او از کانادا ( نيو فاوند لند ) به پرواز درآمده بود. اميليا که ساکن بوستون آمريکا بود نخستين خلبان زن است که عرض اقيانوس اطلس را با پرواز پيمود.

 

  بانو

 

1939: بكار بردن گيوتين براي اعدام ، پس از يك قرن و نيم ممنوع شد. اين وسيله براي اعدام سريع و بدون درد در جريان انقلاب فرانسه ساخته شده بود.

1885: مجسمه فرشته آزادي هديه فرانسه به آمريكا با كشتي وارد نيويورك شد.

1945: نخستين عمل پيوند كليه درشهر شيكاگو آمريكا انجام گرفت و به تدريج عموميت يافت.

1963: ديوان عالي آمريكا در اين روز در سال 1963 با صدور يك حكم قرائت انجيل و خواندن دعا در مدارس عمومي اين كشور را عملي مغاير قانون اساسي آن كشور اعلام و ممنوع كرد.

1967: جمهوري خلق چين 1967 اعلام داشت كه داراي بمب هيدروژني ( ترمونوكلئر ) هم شده است و اين سلاح ، ديگر در انحصار دو ابرقدرت نيست. اين كشور سالها بيش از اين داراي بمب اتمي شده بود.

1971: دولت آمريكا جزيره اوكيناوا ژاپن را كه در 1945 اشغال نظامي كرده بود به اين كشور تحويل داد به اين شرط كه پايگاه نظامي خودرا در انجا حفظ كند.

1982: ريگان رئيس جمهوري وقت آمريكا در نطق خود در سازمان ملل از شوروي به عنوان « امپراتوري شر» نام برد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------