تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -8خرداد



585پیش ازمیلاد:طبق نوشته برخي از مورخان کارشناس تاريخ قرون قديم، 29 ماه مه سال 585 پيش از ميلاد روز وقوع خسوفي بود که طالس دانشمند يوناني آن يک ماه پيش از آن پيش بيني کرده بود. بيشتر مورخان وقوع اين خورشيدگرفتگي را 28 ماه مه آن سال نوشته اند که در عين حال يک مبدا تقويم قرار گرفته است.


1273م:روز درگذشت خواجه نصيرالدين طوسي حكيم، رياضيدان، فضا شناس و اديب ايراني در شعري كه در بالا آمد و به تقويم قمري است مشخص شده است. وي براي انتقال مابقي كتب و ابزارهاي رصدكردن ستارگان به بغداد رفته بود كه در آنجا در 28 ماه مه سال 1273 ميلادي (مطابق سال 652 هجري خورشيدي) در 76 سالگي درگذشت.

 

تصوير خواجه نصيرالدين توسي


1905م:«ميخائيل شولوخوف» از نويسندگان بزرگ روسيه و خالق دادستان حماسي «دن آرام» 24 ماه مه سال 1905 به دنياآمد. «شولوخوف» با داستان «دن آرام» احساسات وطندوستانه (ناسيوناليستي) روسها را برانگيخت. بلشويكهاي قديمي از احساسات ناسيوناليستي روس ها براي حفظ تماميت قلمرو امپراتوري روسيه، پيشبرد سوسياليسم و نيز ايستادگي در برابر تعرض خارجي بهره برداري شايان كردند كه بوريس يلتسين در آخرين دهه قرن بيستم همه را دفعتا برباد داد.

 

شولوخوف


1453م:29 مه، سالگرد ورود جهان به دوران تاريخي «عهد جديد» و پايان دوران تاريخي قرون وسطا است. در اين روز در سال 1453 محمد دوم معروف به«فاتح» شهر قسطنطنيه را تصرف كرد، آن را به اسلامبول (استانبول) تغيير نام داد و به اين ترتيب؛ دست غرب «موقتا!» از سلطه مستقيم بر شرق كوتاه شد و تاريخنگاران اين روز را پايان قرون وسطا قرار داده اند.

 

سلطان محمد دوم (فاتح)


1987م:28 ماه مه سال 1987 يك جوان آلماني به نام «ماتياس رست» كه خلباني يك هواپيماي كوچك از نوع «سسنا 172ـ بي» را به دست داشت پس از بنزين گيري در فرودگاه هلسينكي (كشور فنلاند) بدون اين كه سيستم دفاع ضد هوايي شوروي متوجه آن شود از مرز اين اتحاديه گذشت و پس از صدها كيلومتر پرواز در آسمان شوروي در انتهاي پل منتهي به ميدان سرخ مسكو و نه چندان دور از ديوار كاخ كرملين فرود آمد. وي دستگير و محاكمه شد ولي همين كار او ضعف هاي ابرقدرت شوروي را كه نتوانست يك هواپيماي غير مسلح را رهگيري كند آشگار و آسيب پذيري اين كشور را كه پيشگام تسخير آسمانها و از پاي درآورنده ماشين جنگي هيتلر بود عيان ساخت.

 

ماتياس رست در دادگاه مسکو


2004م:اظهارات «ال گور» معاون رئيس جمهوري سابق آمريكا در دانشگاه نيويورك بر ضد حكومت جورج بوش(پسر) كه صداي او هنگام ايراد نطق، از فرط خشم شبيه به نعره و شديدالحن بود هشتم ماه مه 2004 در رسانه هاي آمريكا به همان گونه منعكس شده بود.

ال گور كه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در نوامبر سال 2000 ، در مجموع، راي بيشتري آورده بود ولي جورج بوش با راي ديوان عالي آمريكا (اكثريت پنج بر چهار) برنده انتخابات اعلام شد در نطق خود گفت: حكومت بوش با سياست خود در عراق، آمريكا را در انظار جهانيان شرمسار ساخته است، و خواست كه شش تن از همكاران نزديك بوش از جمله وزير دفاع و مشاور امنيت ملي او و نيز مدير «سيا» بركنار شوند. وي در نطق يك ساعته اش گفت كه سياست بوش در قبال عراق كارايي ندارد و (با ناراضي تراشي در سطح جهان) خطر تروريسم را بر ضد آمريكا افزايش داده است.

گور گفت: بوش با ارائه اسناد ساختگي، (وجود اسلحه كشتار جمعي در عراق و ارتباط اين دولت با القاعده) زمينه حمله نظامي به عراق را آماده ساخت. گور ضمن بيان اين مطلب كه سياست دولت فعلي آمريكا يك فاجعه و مصيبت بوده است بارديگر خواست كه سران سازمانهاي امنيتي آمريكا و مشاوران بوش از ميان كساني انتخاب شوند كه دست كم«كارايي مختصري!» را داشته باشند. وي گفت كه صدها ميليون آمريكايي، از هر نسلي، با مشاهده تصاوير زننده عراقي ها در زندان ابوغريب از فرط خشم دارند به جوش آمدند و سادگي است اگر قبول كنيم كه اين شكنجه ها كار چند دژبان رديف پايين بوده است، دستور از مافوق داشته اند.

 

بانوي عراقي که 3 فرزند خود را در يک انفجار از دست داده ديوانه وار شيون مي کند


1867: پادشاه اتريش عنوان امپراتور اتريش ـ هنگري (مجارستان) به دست آورد زيرا كه مجارستان به نوعي ضميمه اتريش شده بود.

1880: اسوالد سپنگلر فيلسوف آلماني که زوال غرب را پيش بيني کرده و تحت اين عنوان کتابي نوشته است به دنيا آمد.

1940: در جريان جنگ جهاني دوم ،نيروهاي آلمان تصرف بلژيک را تکميل کردند و " ليل " را در فرانسه متصرف شدند.

1943: گوشت و پنير در آمريکا( ايالات متحده ) جيره بندي شد.

1985: در جريان زد و خورد بر سر بازي فوتبال در استاديوم ورزشي هيزل در شهر بروكسل 39 تن كشته و شمار زيادي مجروح شدند.

روزنامک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------