تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 16 مرداد



425م:به نوشته سه گاهنامه جداگانه؛ هفتم، هشتم و يا 13 اوت سال 425 ميلادي، شاه وقت ايران، بهرام پنجم (بهرام گور) درخواست تئودوريس دوم امپراتور روم را پذيرفت كه استادان ايراني بتوانند ـ چنانچه بخواهند ـ براي تدريس در دانشگاه نوبنياد قسطنطنيه (استانبول) به اين شهر بروند و اين موافقت در «كارنامك» يا روزنامك (روزنامه) دربار شاهي آن زمان درج شده است. مورخان اروپايي، از اين توافق به عنوان نخستين «مبادله رسمي استاد» در طول تاريخ ياد كرده اند كه از آن پس مرسوم شده و كمك بزرگي است به انتقال دانش.

دانشگاه قسطنطنيه كه مقررات آن، الگوي دانشگاههاي امروز شده است در 27 فوريه سال 425 ميلادي گشايش يافته بود و تئودوريس براي تدريس در اين دانشگاه در كشورهاي مختلف و دورترين آنها - چين - به يافتن استاد و مدرس دست زده بود. ميان تئودوريس و بهرام پنجم روابط دوستانه برقرار بود و دو ابر قدرت ايران و روم در سال 422 ميلادي يك پيمان صلح صد ساله امضاء كرده بودند كه برپايه آن، حكومت روم در قلمرو خود پيروي از آيين زرتشت را آزاد و قانوني سازد و دولت ايران هم نسبت به پيروان مسيحيت دست به همين اقدام بزند.

بهرام گور پس از موافقت با درخواست تئودوريس به خراسان شتافت و هونهاي سفيد پوست (هپتال ها) را كه از جيحون گذشته و دست به تعرض زده بودند درهم شكست، سركرده آنان را كشت و به پايتخت خود بازگشت.


1953م:هفتم اوت 1953 (1332 هجري خورشيدي) ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري وقت آمريكا كه در ژانويه همان سال، در اين مقام آغاز بكار كرده بود در يك مصاحبه عمومي نگراني عميق دولت آمريكا از گسترش فعاليت و نفوذ حزب توده در ايران و احتمال كمونيست شدن وطن ما را اعلام داشت و اشاره كرد كه وي در برابر اين وضعيت نمي تواند ساكت بنشيند و دست روي دست بگذارد. متعاقب انتشار مصاحبه، حزب توده در تهران بر ضد آمريكا دست به تظاهراتي وسيع زد كه به نوشته مورخين، باعث تاييد ادعاي آيزنهاور در اذهان جهانيان شد و به تقويت بهانه او انجاميد. تظاهر كنندگان در عين حال ورود همزمان ژنرال شوارتسكوف دوست آمريكايي شاه به ايران و بازگشت محرمانه اشرف پهلوي خواهر دوقلوي شاه را به كشور (ازتبعيد) علائم يك توطئه در شرف وقوع خواندند. در اين ميان، ديپلماتهاي آمريكايي مقيم تهران به دولت دكتر مصدق اخطار مي دادند كه اگر پشتيبان كمونيست ها نيست، دستور سركوبي تظاهرات را بدهد زيرا كه ادامه تظاهرات، خطر حمله به سفارت آمريكا، كنسولگري هاي آن و موسسات فرهنگي ـ آموزشي آمريكا از جمله كلاسهاي تدريس زبان انگليسي انجمن ايران و آمريكا را دارد و ... كه دكتر صديقي وزير كشور زير بار سركوب كردن تا زماني كه تظاهر كنندگان دست به ارتكاب جرم، تخريب و بي نظمي زنند نمي رفت و استدلال مي كرد كه برگزاري اجتماعات در ايران آزاد است. بايد دانست، اشرف پهلوي كه پس از يك سال، سوم مرداد 1332 با پيامي خارجي و محرمانه براي برادر خود به تهران بازگشته بود دو روز بعد از افشاي بازگشت او توسط تظاهركنندگان و انتشار قضيه در مطبوعات به دستور دكتر مصدق دوباره اخراج شد.

 

آيزنهاور


1991م:ششم اوت 1991 اعلام شد که شاپور بختيار آخرين نخست وزير نظام سلطنتي ايران در محل سکونتش در پاريس کشته شده است. معاينه جسد نشان داد که قتل ساعتها پيش از کشف جسد صورت گرفته بود. "سروش کتيبه " منشي بختيار نيز با او کشته شده بود. قتل، با ضربات متعدد چاقو صورت گرفته بود. طبق گزارش پليس نگهبان خانه، قبلا کساني به ديدار بختيار رفته بودند که کارت شناسايي (مجعول) نشان داده بودند. بعدا سه نفر متهم به قتل شاپور بختيار شدند که تنها يکي از آنان به نام "علي وکيلي راد" در سويس دستگير و در پاريس محاکمه و محکوم شد. عده اي مدعي شده اند که دولت وقت فرانسه از طرح قتل بي اطلاع نبوده است. بختيار از آوريل 1979 در فرانسه به صورت پناهنده زندگي مي کرد. وي که از مخالفان نظام اسلامي ايران بود در فرانسه سازماني را به نام "جنبش مقاومت ملي" تشکيل داده بود. در سال 1980 نيز به خانه بختيار در پاريس تيراندازي شده بود که در اين اقدام تنها پليس نگهبان خانه و يکي از همسايگان بختيار کشته شده بودند.

 

شاپور بختيار


2004م:آمريکا تنها كشور جهان كه در مبارزات انتخاباتي آن، تبليغات نامزدها پيرامون تقويب بنيه نظامي دور مي زند و رقباء مي كوشند كه ثابت كنند در صورت پيروزي، نه تنها قدرت نيروهاي مسلح را چند برابر خواهند كرد بلکه توان فرماندهي آنها را دارند و در صورت بروز جنگ خواهند توانست که آن کشور را به پيروزي برسانند. دليل اين نوغ تبليغات اين است که مخاطبانشان (راي دهندگان) همين را طالبند.

يک نمونه از اين نوع تبليغات در ماه اوت 2004 به چشم خورد و دو رقيب وقت؛ جان كري و جورج بوش مي کوشيدند ثابت کنند که تجربه و اطلاعات نظامي بيشتري دارند. اعلان تبليغاتي جان كري كه (در ماه اوت 2004) ساعت به ساعت از شبكه هاي تلويزيوني پخش مي شد چنين وعده مي داد:

 

Dan Rather روزنامه نگار حرفه اي آمريکا که قرباني قدرت شد


1311ش:"رابيندارانات تاگور" اديب، شاعر، نويسنده، موسيقيدان و فيلسوف شهير هند هفتم آگست 1941 درگذشت. وي در ماه مه 1861 در کلکته به دنيا آمده و تحصيلات عالي خود را در دانشگاه لندن به پايان برده بود. اين اديب بنگالي که مبلغ يک فرقه برهمايي بود در سال 1311 هجري خورشيدي (1932) از ايران ديدن کرده و با انديشمندان وطن ما به مذاکره و تبادل نظر پرداحته و در مجلس شوراي ملي نيز حضور يافته بود.

تاگور نخستين اديب آسيايي بوده است که برنده جايزه ادبي نوبل (جوايز سال 1913) شده است. از تاگور تاليفات بسيار، مجموعه هاي شعر، داستانهاي کوتاه و نيز فرضيه هاي فلسفي متعدد باقي مانده است.

 

RabindraNath Tgore

 

2004م:«گلوريا امرسون» خبرنگار قديمي روزنامه هاي آمريكا كه روش تازه اي در گرفتن و نوشتن خبر بكار برده بود و در اين زمينه به شهرت رسيده بود 5 ژوئيه 2004 در آپارتمان خود در محله منهتن شهر نيويورك « مرده » يافت شد. گلوريا به بيماري پاركينسونز( لقوه ) مبتلا بود. دكتر برادني پزشگ گلوريا احتمال داده كه ممكن است خودكشي كرده باشد و گفته است كه گلوريا از بابت اين بيماري و اين كه با تشديد تدريجي لرزش اعضاي بدن، سرانجام نتواند به كار نوشتن ادامه دهد سخت نگران و افسرده بود.

گلوريا حتي براي پوشش خبري جنگها و اغتشاشها، روش ابتكاري خود را كه اجتناب از اتكاء به گزارشها و اظهارات مقامهاي رسمي بود بكار مي برد و با سربازان و مردمي كه زير آتش قرار مي گرفتند به گفت و شنود مي نشست تا فرماندهان و مقامات، و نيز با مردمي كه به دور از جبهه بودند و تنها از طريق اخبار رسانه ها از آن اطلاع داشتند مصاحبه مي كرد و احساس و نظرشان را مي پرسيد. عقيده و نظر نظاميان قديمي، سياسيون بازنشسته ، مورخان ، جامعه شناسان و اقتصاددانان را هم جمع آوري مي كرد و بر آنها مي افزود، و به اين ترتيب گزارشهايش جامع، مهم و خواندني و براي آيندگان سند بوده است. وي جنگهاي ويتنام، الجزاير، فلسطين و زد و خوردهاي ايرلند شمالي را پوشش خبري داده بود.

 

Gloria Emerson

 

2004م:«هانري كارتيهHenri Cartier Bresson» خبرنگار عكاس معروف فرانسوي دوم اوت 2004 در 95 سالگي در خانه اش در فرانسه درگذشت. وي كه در اين حرفه معروفيت جهاني دارد و برخي هم وي را « شماره يك » بشمار مي آورند هفت دهه با دوربين خود كه هرگز فلاش بكار نبرد و از فيلم رنگي استفاده نكرد مصيبت هاي انساني را به تصوير كشيد. در هر گوشه از جهان كه انقلاب و اعتصاب و اعتراض بود، سر و كله كارتيه هم ظاهر مي شد تا ببيند كه انسانها چه مشكلاتي را فرياد مي زنند و چه مي خواهند. عكسهاي خبري او از انقلاب استقلال هند و ترور گاندي معروفند. بكار بردن دوربين بدون صدا و پنهان كردن آن در زير دستمال از كارهاي كارتيه است. او عكسهاي هنري فراوان نيز برجاي گذارده است. كارتيه به حرفه عكس از دو ديد نگاه مي كرد؛ سند (عكس خبري) و هنر.

 

هانري


317م:كنستانتين دوم كه از 337 تا 361 امپراتور روم بود هفتم اوت سال 317 ميلادي به دنيا آمد. وي در طول حكومت خود دوبار از ايرانيان شكست نظامي خورد. بار اول در سال 359 در سوريه و بار دوم در سال 360 در غرب تركيه امروز كه نيمي از آناتولي غربي را به ايرانيان باخت. در هر دو جنگ فرماندهي ارتش ايران را شاپور دوم مستقيما برعهده داشت. كنستانتين دوم در سال361 ميلادي درگذشت و فرصت جنگ ديگري را به دست نياورد.

 

كنستانتين دوم

 

1990م:پنج روز پس از تصرف كويت توسط عراق، دولت سعودي در هفتم اوت 1990 اجازه داد كه نيروهاي آمريكا براي دفاع از كشور سعودي و نيز پس گرفتن كويت در خاك آن كشور مستقر شوند و ورود نيروهاي آمريكايي به كشور سعودي (به هزينه اين دولت!) از همان روز آغاز شد. اين استقرار كه قرار بود «بسيار موقتي» باشد تا به امروز ادامه دارد كه مورخان در نوشته هاي خود تحت عنوان «تاريخ جاري» آن را از عوامل بي ثباتي خاورميانه دانسته اند. دولت آمريكا پس از جنگ جهاني دوم و رو به زوال گذاردن امپراتوري انگلستان در انتظار فرصت براي استقرار در كشور سعودي بود كه قرار گرفتن شوروي در آستانه فروپاشي (به دليل اشتباهات گورباچف) و تصرف كويت به دست صدام حسين (با چراغ سبز سفير آمريكا در بغداد) اين فرصت را فراهم آورد. آمريكا بعدا استقرار نظامي خود را كه قبلا منحصر به بحرين بود به كويت، قطر و امارات گسترش داد و سپس وارد افغانستان و برخي نقاط آسياي ميانه شد و اينك درصدد استقرار در قفقاز برآمده است.

 

1998م:هفتم اوت 1998 همزمان و به فاصله چند دقيقه از هم، دو انفجار در سفارتخانه هاي آمريکا در دو کشور آفريقاي شرقي - تانزانيا و کنيا (شهرهاي دارالسلام و نايروبي) روي داد که ضمن آن بيش از دويست تن کشته و جمعا بيش از يکهزار نفر ديگر مجروح شدند. عکس، کمک مردم به جمع آوري مجروحين در اطراف سفارت آمريکا در تانزانيا را نشان مي دهد.

 

 انفجار همزمان دو سفارتخانه آمريکا در تانزانيا و کنيا


1858: ويكتوريا شاه انگلستان شهر اوتاوا Ottawa را براي پايتختي مهاجرنشين كانادا برگزيد كه هنوز پايتخت اين كنفدراسيون است.

1933: آشوريان عراقي ساکن منطقه کشاورزي سوميل (تلفظ آشوري اش: سيمله) قتل عام شدند. در اين رويداد نزديک به سه هزار تن کشته شدند. در اين منطقه 63 روستاي آشوري نشين وجود داشت که ساکنان آنها نيز به تدريج مقتول و يا فراري داده شدند. فراريان عمدتا به ايران، کانادا و ايالات متحده پناه بردند. آشوريان که بازماندگان يک امپراتوري باستاني به همين نام در شمال عراق و جنوب ترکيه هستند مسيحي مذهبند و کشتار آنان شايد به همين علت صورت گرفته باشد. باوجود اين، عراق هنوز داراي يک اقليت آشوري است.

1945: هري ترومن رئيس جمهور وقت آمريکا که پس از شرکت در کنفرانس سران فاتحان جنگ جهاني دوم در پوتسدام، با رزمناو اوگوستا از اروپا به واشنگتن بازميگشت در نيمراه و از ميان اقيانوس اطلس به جهانيان اعلام کرد که بندر هيروشيماي ژاپن به دستور مستقيم او بمباران اتمي شده است و هدف از اين کار پايان يافتن هرچه زودتر جنگ در منطقه خاور دور بوده است. بمباران اتمي يک روز پيش از آن انجام شده بود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------