تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 31 مرداد



337پیش ازمیلاد:22 آگوست (اوت) سال 337 پيش از ميلاد، اردشير سوم شاه وقت ايران از دودمان هخامنشي دستور حمله تازه به يونان را صادر كرد. وي در پايان نخستين سال سلطنت خود چنين تصميمي را گرفته بود.

طبق سنگنبشته هاي موجود، مقايسه قلمرو ايران در سال 486 - سال درگذشت داريوش اول - با سال 337 پيش از ميلاد نشان مي دهد كه در اين 149 سال با همه نوسانهاي دربار هخامنشي در خطوط مرزي اين قلمرو تغيير منفي ديده نمي شود كه نتيجه نظمي است كه داريوش برقرار كرده بود.

 

1635م:امپراتوري عثماني 22 آگوست سال 1635 شهر ايروان را از دست ايران خارج ساخت كه شاه صفي با اعزام نيروي تازه نفس از اصفهان آن را پس گرفت. اين نيرو پنج هزار تن از عساکر عثماني را اسير گرفت. باوجود اين، سال بعد عثماني ها دوباره ايروان را تصرف كردند و مناقشه ادامه يافت. ايروان (پايتخت جمهوري ارمنستان) در پايان جنگ دوم روسيه با ايران و طبق قرارداد تركمن چاي (سال 1828) از ايران جدا و به روسيه داده شد.

 

1943م:22 اوت سال 1943 (1322 خورشيدي) در جريان اشغال نظامي متفقين ، ايران داراي قانون منع انتشار مطالب پرونده هاي قضايي در مرحله تحقيق شد. با اين قانون، روزنامه ها و نشريات ، ديگر نمي توانستند تحقيقات بازپرسي ها را منتشر سازند و انتشار جزئيات پرونده ها در مراحل تحقيق (پيش از صدور کيفرخواست و طرح در دادگاه) غيرقانوني شد و براي نويسندگان و ناشران ناقض اين قانون مجازات زندان و جريمه نقدي و توقيف نشريه تا يك سال در نظر گرفته شد. استدلال دولت وقت هنگام تسليم اين لايحه به مجلس اين بود که در بسياري از کشورها افشاي مطالب پرونده هاي کيفري در مراحل تحقيق ممنوع است.

 

1953م:22 اوت 1953 (31 شهريور 1332)، شاه سه روز پس از براندازي حكومت ملي دكتر مصدق به ايران بازگشت. در اين روز در تهران اعلام شد كه دكتر مصدق و همكارانش در دادگاه هاي نظامي محاكمه خواهند شد. براندازي دکتر محمد مصدق - رئيس دولت منتخب ملت با توطئه مشترک لندن و واشنگتن صورت گرفت. با اين براندازي، نفوذ دولت واشنگتن بتدريج جاي نفوذ 150 ساله انگلستان در ايران را گرفت و بر خاورميانه مسلط شد.

 

زاهدي در بازگشت شاه، از او استقبال مي كند

 

2004م:حجم مبادلات بازرگاني ايران و چين در سال 2004 به شش ميليارد دلار خواهد رسيد. ميزان اين مبادلات در سال 2003 پنج ميليارد و هفتصد ميليون دلار بود. دكتر فريدون وردي نژاد سفير وقت ايران در چين كه اين مطلب را اعلام داشت گفته بود كه چين به صورت بزرگترين وارد كننده نفت از ايران در آمده است. علاوه برنفت؛ چين از ايران سنگهاي ساختماني، فولاد، خشكبار، قير و كالا هاي ديگر خريداري مي كند.

به گزارش روزنامه هاي تهران، ايران نگاه خود را به سوي شرق و همسايه شمالي اش (روسيه) باز گردانده و مي كوشد كه چين، روسيه، هند و كشورهاي آسيايي را در داد و ستدهاي بازرگاني خود جانشين اتحاديه اروپا كند.

 

1387م:سي ام امرداد 1387 (20 اوت 2008) تورج نگهبان ترانه سراي معروف ايران در پي يك بيماري ممتد در يك بيمارستان لس آنجلس (كاليفرنيا) درگذشت. وي هنگام فوت 76 ساله بود. نگهبان، زاده اهواز كه در تهران ادبيات انگليسي و حقوق تحصيل كرده بود در عين حال يك نويسنده و مجله نگار بود و مدتي سردبيري مجله دستاورد را برعهده داشت. او بر روي بيش از 700 آهنگ ايراني ترانه ساخته بود. شهرت نگهبان از برنامه گلهاي رنگارنگ راديو ملي ايران آغاز شده بود.

 

Tooraj Negahban


16‎35م:كار اخراج عثماني ها از خاك يمن كه از ژوئيه 1635 ميلاديآغاز شده بود، 22 اوت اين سال پايان يافت و فرقه شيعه زيديه اعلام كرد كه حكومت كشور مستقل يمن از اين پس در دست امام اين فرقه خواهد بود. نظام حكومتي زيديه در يمن تا دهه 1960 به مدت بيش از سه قرن ادامه داشت.


1803م:ناپلئون بناپارت22 اوت سال 1803 (پيش از آن كه به تصويب سنا، امپراتور فرانسه شود) در ملاقاتي كه با مدرسان درس تاريخ در مدارس فرانسه ترتيب داده بود از آنان خواست كه تاريخ فرانسه را به گونه اي تدريس كنند كه احساس وطندوستي در نوجوانان و جوانان فرانسوي تقويت شود و اين آرزو تحقق نخواهد يافت مگر اين كه برجستگي ها، كارهاي مهم و فداكاري هاي فرانسويان در طول تاريخ (گذشت زمان)، در ذهن آنان نقش بندد.

ناپلئون به مدرسان درس تاريخ گفته بود كه اين كار، تنها از دست آنان ساخته است و خواسته بود كه ضمن گفتن حقايق بكوشند عاملو باعث هر قسمت منفي تاريخ فرانسه بيابند و او را كه عمدتا يك فرد است به عنوان «مرتكب اشتباه» معرفي كنند؛ تا يك ملت و افراد را، و علت ارتكاب اشتباه را تشريح كنند. ناپلئون در آن ديدار گفته بود مدرس تاريخ بايد به نوجوان بفهمانند كه كه اگر وي به كمال برسد نه تنها مرتكب اشتباه نمي شود بلكه مي تواند اشتباه گذشتگان را هم ترميم و جبران كند و ....

اين اندرز ناپلئون كه به اجرا درآمد آغازي براي افزايش غرور فرانسويان نسبت به فرانسه و فرانسوي شد.

 

پوتين سوار بر اسب در منطقه «تووا» در سيبري در اوت 2007


1983م:تشديد معارضات دولت حسن حبره كه خود با كودتا در كشور صحرايي چاد روي كار آمده بود با مخالفانش كه از سوي همسايه چاد ـ دولت ليبي ـ پشتيباني مي شدند و چند واحه را تصرف كرده بودند در نيمه سال 1983 به صورت يك مسئله جهاني در آمده بود. حسن حبره مداخله ليبي و حمايت شوروي از ليبي را بزرگتر از آن چه كه بود جلوه گر مي ساخت ؛ به گونه اي كه دولت آمريكا تصميم به دادن يك كمك 25 ميليون دلاري نظامي ، اعزام جت « اف ـ 14» و دولت فرانسه اعزام نيرو گرفت و بردامنه زد و خوردها افزوده شد. 16 اوت فرانسه يك واحد لژيون خارجي خود را در چاد مستعمره سابقش مستقر ساخت و 21 و 22 اوت 1983 به فرستادن ده هواپيماي نظامي اقدام كرد. پس از سرنگون شدن يكي از اين هواپيماها با آتش مخالفان مسلح حسن خبره ، دولت فرانسه اواخر ژانويه 1984 واحدهاي تازه اي به چاد فرستاد و....

در آن زمان به دليل وجود دو ابر قدرت رقيب در جهان كه از عهده هم بر مي آمدند وجدان جهانيان در قبال اين مسائل بمانند دهه 1990 و بعد از آن به حالت التهاب در نمي آمد .

 

نيروهاي مخالف دولت چاد كه از سوي دولت ليبي حمايت مي شدند

 

1998م:در دهمين سالروز حمله آمريكا به مخفيگاه اسامه بن لادن در كوههاي مشرق افغانستان با موشك كروز، در نقاط متعدد از پاكستان تا الجزاير انفجاري هاي انتحاري كه شيوه اي رو به گسترش است صورت گرفت و تلفات سنگين ببارآورد. حمله موشكي بيستم اوت 1998 آمريكا از ناوهاي اين كشور به مقرّ بن لادن در «توره بوره» به انتقام انفجار هفتم اوت سفارتخانه هاي آن كشور در كنيا و تانزانيا صورت گرفت. ناوهاي آمريكايي همزمان به يك كارخانه توليد دارو در حاشيه شهر خرطوم سودان كه تصور مي رفت متعلق به بن لادن است نيز موشك زدند. اين حملات آسيبي به بن لادن وارد نساخت ولي «بهانه» مناسبي به دست يك قدرت مشخص داد كه به نام سركوبي تروريسم به تامين هدف هاي ديگر خود بپردازند. رويدادهاي نيويورك و واشنگتن معروف به «يازدهم سپتامبر» كه در سال 2001 انجام گرفت لشكركشي به افغانستان و عراق، سختگيري هاي امنيتي ـ پليسي از جمله استراق سمع و بازداشت و نيز نفوذ هرچه بيشتر در پاكستان و جلب همكاري محدود برخي از كشورهاي آسياي ميانه را به دنبال داشت كه بتدريج با واكنش هايي رو به رو شده است. تيره شدن مناسبات روسيه با غرب در آگست جاري اين واكنش ها سخت تر خواهد ساخت. با وجود اين، بن لادن همچنان باقي مانده و به گفته برخي از مفسّران، تاريخ مصرف آن هنوز منقضي نشده است.

 

2004م:يك باستان شناس بلغاري يك نقاب ( ماسك ) زرين در 200 كيلومتري شرق صوفيه كشف كرده است كه متعلق به يكي از پادشاهان تراكيه ( تراسيا ـ تريشيا ) بوده كه 25 قرن پيش بر مناطق قسمت شمالي درياي اژه حكومت داشتند و در اين منطقه استخراج طلا و زرگري رواج داشت. ژنرالهاي ايراني ارتش داريوش بزرگ كه در جنوب اروپا تا دانوب پيش رفته و پيش از همه، تراكيه را تصرف كرده بودند گزارش داده بودند كه بزرگان ( سلاطين ) آن منطقه با ماسكي زرين صورت خود را از مردم معمولي مي پوشانند تا بالاتر از آنان جلوه كنند و با همين ماسكها هم دفن مي شوند.

كشف اين ماسك زرين كه 20 اوت 2004 « كيتوف » باستان شناس بلغاري آن را در يك مصاحبه عمومي به معرض تماشا و عكسبرداري مطبوعات قرار داده بود گزارش افسران داريوش را تاييد كرده است.

كيتوف گفته است كه قدمت نقاب زرين 25 قرن است كه صورت فرد در پشت آن كاملا پنهان مي شده و محل بيني، چشمها و لبها با ظرافت جا سازي شده است. وي گفته است كه پادشاه تراكيه را با همين ماسك دفن كرده بودند كه اينك به دست آمده است و نيم كيلو گرم وزن دارد.

 

ماسک کشف شده در بلغارستان

 

2004م:اديشن انگليسي زبان روزنامه مردم ارگان حزب كمونيست چين در اوت 2004 گزارشي درباره افزايش بودجه نظامي روسيه منتشر كرده بود كه نشان مي داد براي سال مالي آينده بيش از چهار ميليارد دلار افزايش يافته بود و به 18 ميليارد و 200 ميليون دلار رسيده بود. به نوشته روزنامه مردم، بودجه سازمانهاي پليس و امنيت روسيه نيز در سال 2005 سيزده ميليارد و ششصد ميليون دلار شده بود كه افزايش نشان مي داد. اين روزنامه افزوده بود كه رقم جالب در بودجه نظامي ـ امنيتي سال 2005 روسيه اختصاص يافتن دو ميليارد و هشتصد ميليون دلار به تحقيقات علمي براي توليد جنگ افزار هاي بهتر است.

چين نيز كه پس از دوران استالين، اينك بهترين مناسبات را با روسيه دارد بودجه نظامي خود را براي سال 2005 به نسبتي چشمگير بالا برده بود و اين افزايش در سالهاي بعد از آن ادامه داشته است.

 

2004م:اخطار شديد و كم سابقه « هو ژيانتائو » دبير اول حزب كمونيست چين درباره تايوان در صدر اخبار بامداد يكشنبه رسانه هاي آمريكا قرار داشت. «هو» گفته بود كه چين تصميم قاطع دارد كه هر گونه حركت استقلال طلبي تايوان را در هم بكوبد و همه مي دانند كه توان اين كار را هم داريم. وي تاكيد كرده بود كه عزم ما در اين زمينه جزم است و در آن كوچكترين خللي وارد نخواهد شد. من از جانب همه زنان و مردان چين مي گويم؛ همه بدانند كه كوچكترين حركت تايوان به سوي استقلال و جدايي از مام ميهن به شديدترين وجه سركوب خواهد شد. وي اين مطلب را 22 اوت 2004 در مراسم يكصدمين زادروز دنگ شيائو پينگ بيان داشت.

 

هو

 

2004م:« يو ژن هوا» يك نوازنده چيني به عنوان سومين مرد پر موي جهان( سال 2004 ) اعلام شده است. 96 در صد از سطح بدن « يو » را موي سياه نسبتا بلند پوشانده است. در جهان، تنها دو برادر مكزيكي همانند او پر مو هستند. « يو » كه مجبور شده است با عمل جراحي از موهاي داخل گوش هايش خلاص شود در يك منطقه سردسير شمال شرقي چين به دنيا آمده و در سال 2004 بيست و شش ساله بوده است. پزشگان گفته بودند كه اگر او موهاي گوشش را از دست نمي داد ممكن بود دچار عفونت گوش شود كه به مغز آسيب مي رساند.

 

يو ژن هوا

 

2004م:« ولا چودري» 34 ساله كه يك بانوي هندي است21 اوت 2004 تنگه «پالك» كه سريلانكا را از هند جدا كرده است با شنا در 14 ساعت طي كرد. وي قبلا از شش تنگه ديگر از جمله "جبل طارق" و درياي مانش با شنا عبور كرده بود. بولا داراي شوهر و يك فرزند است.

 

Bula

 

2007م:برخي از رسانه هاي آمريكا ضمن انتشار اين عكس گزارش كرده بودند كه دوشنبه شب بيستم اوت 2007 در محله "پرينسس آن پلازا" در شهر ويرجينيا بيچ اين كشور يك و يا چند نفر روي ديوارخانه و بدنه اتومبيل بانو «جودي برت» كه دختر23 ساله او بانو «جيليان سودل» از يك مرد سياهپوست داراي دو فرزند دورگه شده است پيام نامودبانه و ضدنژادي نوشته و سپس اتومبيل را آتش زده و فرار كرده بودند.

اين حادثه كه ظاهرا ساعت چهار بامداد روي داده بود نشان مي دهد كه مسئله سياه و سپيد در جامعه آمريكا هنوز كاملا برطرف نشده است، در حالي که نامزد حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوري آمريکا که در نوامبر 2008 انجام مي شود يک سياهپوست دو رگه ( پدر يک سياهپوست کنيايي و مادر يک سپيدپوست آمريکايي) است!. بانو "جيليان" كه با دو فرزند دورگه خود در خانه مادرش زندگي مي كند سپيدپوست است. عكس بالا، بانو جيليان و اتومبيل سوخته مادرش را در محوطه بيرون خانه (درايو وي) نشان مي دهد.

 

ادامه مسئله سياه و سپيد در جامعه آمريكا

 

2007م:شبكه تلويزيوني «ا. بي. سي.» آمريكا ضمن پخش اين عكس در اوت 2007، به نقل از يك روزنامه چاپ هند نوشته بود كه ماموران جمع آوري سگ هاي ولگرد از خيابانهاي دهلي نو به جاي نابود كردن آنها، اين سگ ها را به كشور كره جنوبي مي فرستند. به گزارش اين شبكه، هنوز مصرف گوشت سگ در كشور كره امري عادي است. عكس، يك سگ ولگرد را كه در يك محله شهر دهلي نو به دام مامور مربوط افتاده و كشان كشان به محل صدور منتقل مي شود نشان مي دهد.

 

 صدور سگ هاي ولگرد هند به كشور كره!

 

1910: ژاپن "كره" را ضميمه خاك خود كرد. شبه جزيره "كره" از 1905 تحت الحمايه ژاپن بود.

1946: فاتحان جنگ جهاني دوم ارتش آلمان به نام ورماخت Wehrmacht را منحل كردند تا حقوق افراد و بازنشستگان آن را نپردازند.

1959: تغيير نام پيمان بغداد به همه ادارات کشورهاي عضو ابلاغ شد . در پي خروج عراق از عضويت پيمان نظامي بغداد، اين پيمان به سنتو Cento يا سازمان پيمان مركزي كه هدف از آن محاصره شوروي و كمونيسم بود تغيير نام داده بود و با نام تازه هدف کهنه خود را دنبال كرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------