تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -20 اردیبهشت



1119م:وقوع جنگ ساوه ميان سلطان سنجر سلجوقي و برادرزاده اش سلطان محمود را دهم ماه مه 1119 نوشته اند كه در اين نبرد، نيروهاي سنجر (پادشاه سلجوقي وقت) پيروز شدند. با وجود اين، سنجر سلطان محمود را بخشيد، ولي از اختيارات او كه حاكم مناطقي از ري تا موصل و ازجمله شهر بغداد بود كاست و بهروز را كه توسط سلطان محمود سلجوقي از سمت كلانتر بغداد بركنار شده بود به اين مقام بازگردانيد كه نوعي تحقير سلطان محمود تلقي شد ولي واكنش نشان نداد. قلمرو سلجوقيان به ويژه در زمان سنجر توسط اميرزادگان خودمختار اداره مي شد كه با وجود همزمان بودن دوران آنان با جنگهاي صليبي در آسياي غربي، دائما با هم سر ستيز داشتند و برسر يكديگر مي تاختند و قتل و كشتار به راه مي انداختند.

 

1307ش:بيستم ارديبهشت سال ۱۳۰۷، ايرانيان نخستين سالگرد لغو كاپيتولاسيون را در سراسر كشور جشن گرفتند. كاپيتولاسيون يك ضعف بزرگ ايران در اواخر سلطنت قاجارها بود كه از فرط ضعف نظامي، شعور سياسي و بي خبري از قضاوت تاريخ حاضر شده بودند اجازه دهند كه اتباع قدرت هاي بزرگ وقت در صورت ارتكاب جرم (حتي سوء قصد نسبت به جان شاه قاجار، مثال: محمدعلي شاه) در سفارتخانه هاي مربوط محاكمه شوند. كاپيتولاسيون به صورتي ديگر در اوايل دهه 1340 به ايران بازگشت ولي تنها نظاميان آمريكايي در ايران را شامل مي شد.


1332ش:19 ارديبهشت۱۳۳۲ دكتر مصدق شاه را وادار كرد كه اداره امور املاك پهلوي را به دولت واگذار كند. اين املاك را رضا شاه تملك كرده بود كه پس از تبعيدش، بسياري از مالكان قبلي آنها اعلام كرده بودند كه از ترس و از روي اجبار املاك خود را به مبلغي ناچيز به رضاشاه فروخته و يا اينکه به او هديه بودند. دولت وقت (پس از شهريور 1320) براي رسيدگي به اين شکايات و استرداد املاک يک دادگاه ويژه اختصاص داده بود که سالها سرگرم بکار بود.


1344ش:در اين روز در سال ۱۳۴۴قانون تشكيل خانه هاي انصاف در روستاها و قصبات به منظور رسيدگي به حل اختلافات قضايي روستائيان كشور و رفع نياز آنان از مراجعه به مراكز قضايي در شهرها از تصويب گذشت.


1863م:جان ميل انديشمند انگليسي قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ با انتشار رساله اي ابراز نظر كرد كه براي تكميل دمكراسي در يك كشور دست كم پنجاه سال وقت لازم است. به باور جان ميل، تا كه افراد بالغ يك جامعه براي دادن «رأي» به حرف اين و آن گوش كنند، درآن جامعه (محله، شهر و يا كشور) دمكراسي واقعي برقرار نخواهد شد.


1872م:بانو ويكتوريا وودهول روزنامه نگار آمريكايي و ناشر هفته نامه «وودهولVictoria Woodhull» با اين كه هنوز قانون اساسي ايالات متحده (آمريكا) اجازه شركت در انتخابات را به زنان نداده بود دهم ماه مه 1872 خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري اين فدراسيون كرد. وي همزمان با تبليغ براي خود، از حق بانوان به راي دادن و راي گرفتن نيز دفاع مي كرد ولي در روز راي گيري، وي و ساير بانوان را به محل صندوقها راه ندادند و چون او در برابر پليس مقاومت كرد موقتا بازداشت شد.

 

وودهول

 

1768م:نورث بريتون» به دستور شخص پادشاه انگلستان در ارگ لندن (برج لندن) بازداشت شد. وي در اين مقاله از متني كه در شماره 45 نشريه اش (منتشره در سال 1763) نوشته بود به دفاع پرداخته بود. ويلكس به خاطر آن متن مدتي زنداني بود. وي در آن متن، نطق پادشاه در جلسه افتتاحيه سالانه مجلس نمايندگان را به باد انتقاد گرفته و نوشته بود: پادشاه در اين نطق از قرارداد صلح پاريس كه به زيان انگلستان بود تمجيد كرد.

 

مجسمه ويلکس در لندن


1857م:«سه پوي هاي هندي («سه يويSepoy» همان واژه پارسي سپاه است كه در هندوستان تغيير تلفظ داده است)» و به ويژه سووار هايSovar آن (بازهم واژه پارسي «سوار») پس از اين كه متوجه شدند استخدام آنان از سوي كمپاني هند شرقي به منظور محافظت از اموال اين كمپاني نبوده و براي تصرف و استعمار وطنشان است دهم ماه مه سال 1857 دست به نافرماني زدند كه منجر به جنگ خونين و پرتلفات هنديان و انگليسي ها به ويژه در مناطق شمالي و مركزي هند شد.


1945م:نهم ماه مه سال ۱۹۴۵، 36 ساعت پس از اين كه درياسالار دونيتس رئيس تازه دولت آلمان اعلاميه تسليم بدون قيد و شرط كشورش را امضاء كرد و نمايندگان اعزامي ستاد کل ارتش آلمان آن را به صورت جداگانه به فرماندهان نيروهاي شوروي و متفقين غربي تسليم و در حضور آنان و مراسم عکسبرداري «امضاي مجدد» کردند؛ سران دولتهاي فاتح، پايان جنگ جهاني دوم را در جبهه هاي اروپا اعلام داشتند - جنگي كه پنج سال و چند ماه طول كشيده، 55 ميليون كشته تلفات داشته و نيمي از اروپا را كاملاً ويران ساخته بود. تلفات شوروي در اين جنگ ۲۷ ميليون كشته و بيش از مجموع تلفات ساير كشورهاي درگير در اروپا بود.

 

درياسالار دونيتس

 

2006م:در راي گيري دهم مه 2006 پارلمان ايتاليا Giorgio Napolitano جيورجيو ناپوليتانو (ناپلي) 81 ساله به رياست جمهوري ايتاليا انتخاب شد. وي يك سناتور كمونيست بود كه از سوي پرودي چپگرا نامزد آن مقام شده بود. نخستين كار رئيس جمهور تازه امضاي حكم نخست وزيري پرودي بود.

 

جيورجيو ناپوليتانو

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------