تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ 4اردیبهشت



 

1973م:اپریل 1973 (سوم ارديبهشت 1352) ديپلماتهاي ارشد آمريكا در كشورهاي خاور ميانه و آسياي جنوبي (خاور دور) نشست مهم و محرمانه اي را در تهران آغاز كرده بودند. اين نشست در ساختمان سفارت وقت آمريكا در تهران (خيابان تخت جمشيد ـ طالقاني) برگزار و گزارش شده بود كه پیرامون ساختمان دستگاههايي تعبيه كرده بودند تا روس ها نتوانند با ماهواره و ابزارهای دیگر، مذاكران نشست را از راه دور استراق سمع كنند.

 

1967م:ولاديمير كوماروف فضانورد 40 ساله روس، در تاريخ فضانوردي، نخستين فردي بود كه جان خود را ازدست داد. او در پايان دومين سفر خود به مدار زمين، هنگام فرود آمدن با ماهواره سايوز يكم، به علت باز نشدن چتر سايوز كشته شد. اين حادثه 24 آوريل 1967 روي داد. كوماروف كه يك افسر نيروي هوايي شوروي بود هفت سال تجربه فضانوردي داشت.

 

ولاديمير كوماروف


1704م:مهاجران انگليسي آمريكاي شمالي درست يك قرن ديرتر از اروپاييان به انتشار روزنامه به مفهوم امروز دست زدند. نخستين روزنامه آمريكاي شمالي 24 آوريل سال 1704 در شهر بوستون ماساچوست به نام «نيوزلتر» انتشار يافت.

وضعيت روزنامه نگاري تا دهه سوم قرن بيستم كه پخش خبر از راديو آغاز شد تغيير آنچناني نكرده بود و كاري بود؛ «روتين». پيداشدن رقيبي چون راديو و سپس تلويزيون و آنگاه تلويزيون رنگي و پخش ماهواره اي (جهاني)، روزنامه ها را مجبور كرد كه متاعي به مخاطبان بدهند كه راديو تلويزيونها قادر به تهيه آن نباشند و يا اين كه تهيه اش برايشان پرهزينه باشد.

 

1184م:كرونيكلرهاي اروپايي (روزنگاران تاريخ) 24 آوريل سال 1184 پيش از ميلاد را روزي به دست داده اند كه يونانيان پس از چند محاصره متناوب كه رويهم هفت سال طول كشيد، با تعبيه اسب چوبي و قراردادن چند مرد مسلح در درون آن، شهر «تروا» را مسخر و ويران ساختند تروا اينك وابسته به منطقه حصارليك ايالت چانخاله (چيانخاله) تركيه است. شهر سارد كه امروزه «سارت» تلفظ مي شود نيز در ايالت مانيساي تركيه قرار دارد. اين مناطق در تمامي دوران هخامنشيان از متعلقات امپراتوري ايرانيان (پارسيان) بودند.

 

ديوار باقيمانده از شهر باستاني «تروا»

 

1947م:بانك جهاني كه توسط پنج سازمان بين المللي در 27 دسامبر 1945 تاسيس شده بود تا براي توسعه اقتصادي، حذف فقر و خروج از ضعف مالي به كشورهايي كه نياز دارند پول و اندرز بدهد 24 آوريل 1946 زمان آغار بكار خود را دو ماه بعد (25 ژوئن آن سال) تعيين كرد. يكي از وظايف اين بانك كه مقر آن در شهر واشنگتن است؛ مبارزه با فساد اقتصادي (فساد در امور اقتصادي هر دولت و يا مقامات رسمي) تعيين شده است.

 

وولفويتس


0: توتموس سوم Tuthmose III در چنين روزي در سال 1479 پيش از ميلاد به عنوان ششمين فرعون سلسله هجدم مصر باستان زمام امور اين كشور را به دست گرفت، ولي چون مادرش ملكه (زن اصلي فرعون متوفا) نبود تا با خواهر خود كه از ملكه به دنيا آمده بود ازدواج نكرد!، پادشاهي او برسميت شناخته نشد. وي كه گورش در وادي فراعنه (لوكسور) به دست آمده است در طول سلطنت خود سوريه و سودان (نوبي) را تصرف كرد و بر قلمرو مصر افزود. تصوير مقابل، روكش جسد توتموس بود كه به دست آمده است. معمولا اين روكش ها به شكل صاحب جنازه ساخته مي شد و المثناي او بود.

 

  توتموس سوم

 

1863: چند سال پس از اين كه كاليفرنيا، در پي يك رشته جنگ از مكزيك جدا و ضميمه قلمرو دولت واشنگتن شد، در چنين روزي در «كيزويلKeyesville» اين ايالت ، سرخپوستان تهاچاپيTahachpi كشتار شدند. در آن زمان كه سيل مهاجرين اروپايي (سفيد پوستان) به سوي كاليفرنيا سرازير شده بود، چنين حوادثي مكررا به چشم مي خورد. در كشتار كيزويل، دست كم 53 بومي آمريكايي (اصطلاحا سرخپوست) جان خود را ازدست دادند.

1877: جنگ هاي روسيه با عثماني كه نزديك به دو سال طول كشيد از اين روز آغاز شد. بهانه جنگ، نجات اسلاوهاي بالكان از سلطه عثماني بود، ولي هدف باطني روسيه رساندن خود به مديترانه بود. روسيه مي خواست كه صربستان و بلغارستان استقلال يابند و چون همنژاد روس ها بودند، نفوذ روسيه از طريق آنها تا مديترانه گسترش يابد. اين سياست مسكو هنوز ادامه دارد و اين دولت در آوريل سال 2007 با تمهيدات سازمان ملل و دولتهاي عضو ناتو در منطقه كوزوو مخالفت كرد زيرا كه با اجراي اين تمهيدات، نفوذ صربها (اسلاوها) در اين منطقه كاهش خواهد يافت.

1970: 1970 چين نخستين ماهواره خود را كه سنگين تر از ماهواره هاي شوروي و آمريكا بود به فضا فرستاد. چون از اين ماهواره، آهنگ «خاور زمين خونين است» پخش مي شد، در تاريخ، موسوم به «دونگ فنگ هونگ» شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------