تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -30شهریور



310پیش ازمیلاد:از نوشته هاي پلوتارك، ديودورس سيكلوس و اسناد ديگر چنين بر مي آيد كه ركسانا (روكسانا) زن ايراني اسكندر مقدوني و پسر 13 ساله او اسكندر چهارم در آخرين روز پاييز سال 310 پيش از ميلاد به دست كاساندروس (حکمران مقدونيه و چند شهر خودمختار يونان و يکي از چند جانشين اسکندر) مسموم و مقتول شدند. كاساندروس كه تاريخ از او به نام مردي بسيار جاه طلب و خشن نام برده است آرزوي سلطه بر سراسر سرزمين هايي را داشت كه اسكندر مقدوني تصرف كرده بود. وي پيش از مسموم كردن ركسانا، با از ميان برداشتن بسياري از رقيبان، عملا فرمانرواي همه يونان و مقدونيه شده بود كه اسكندر چهارم به عنوان جانشين پدرش اسما پادشاه آن مناطق بود. كاساندروس قبلا المپياس مادر اسكندر و حامي نوه اش - اسكندر چهارم را از ميان برداشته بود. كاساندروس به اين جهت چشم ديدن اسكندر چهارم را نداشت كه مورد حمايت حكام محلي ايران زمين بود. كاساندروس به بهانه حراست از اسكندر چهارم، او و مادرش را از درباريان جدا كرده و منزوي ساخته بود و در همين انزوا آنان را مسموم كرده بود. روكسانا دختر ساتراپ (استاندار) تخارستان و سغديانا بود (كه داريوش در كتيبه بيستون از اين مناطق به عنوان ساتراپي هجدهم ايران نام برده است). اين ساتراپي شامل شهرهاي بلخ، سمرقند، خجند، بخارا و ... آخرين ايالت ايران بود كه به تصرف اسكندر درآمد و بيش از هر ايالت ديگر در برابر او ايستادگي كرد. اسكندر پس از تصرف دژ مستحكم اين ايالت (تاجيكستان و شمال افغانستان امروز) به نام قلعه «آريا مازس» ركسانا را اسير و سپس با او ازدواج كرده بود تا خويشاوند ايرانيان شود (يونانيان اين ايالت ايران را بكتريا = باختريا مي نويسند و دژ كوهستاني آريامازس را سغديانا نام مي برند. سغديان امروز به فارسي قديم سغدا = سوغودا تلفظ مي شد. ركسانا تلفظ يوناني روشنك است كه ايرانيان آن زمان، ستاره را كه نسبت به ماه روشني كمتري داشت «روشنك» مي خواندند). ركسانا در سال 323 پيش از ميلاد و زماني كه اسكندر در بابل (جنوب بغداد امروز) درگذشت 18 ساله و اسكندر چهارم را حامله بود كه به خواست المپياس مادر اسكندر از بابل به مقدونيه منتقل شد.

کاساندروس پس از ازميان برداشتن ركسانا و پسرش اسكندر چهارم، مرگ اين دو را طبيعي و احتمالا ناشي از مسموميت غذايي اعلام و سپس با تسالونيكا خواهر اسكندر (عمه اسكندر چهارم) ازدواج كرد و تا سال 297 پيش از ميلاد به حكومت ادامه داد.

 

روکسانا (تصوير فرضي!)


997م:21 سپتامبر 997 ميلادي منصور پسر نوح ساماني به نام امير منصور دوم در بخارا برتخت سلطنت نشست. به دليل جواني او، امور به دست سران كشوري و لشكري افتاد كه باهم سازگاري نداشتند و سرانجام 19 ماه بعد توافق كردند كه به جاي وي، امير عبدالملك دوم را شاه كنند كه اين عمل آنان حكومت دودمان سامانيان كه به احياء زبان فارسي و فرهنگ و رسوم ايران خدمت فراوان كرده بودند بيش از پيش تضعيف كرد و به دست محمود غزنوي منقرض ساخت. عبدالملك دوم آخرين شاه دودمان ساماني بشمار مي رود.


1941م:21 سپتامبر سال 1941 (30 شهريور 1320) محمدعلي فروغي - برپايه يک سنت پارلماني - وزيران خود را به مجلس معرفي كرد. سرلشكر احمد نخجوان به عنوان وزير جنگ اين كابينه انتخاب شده بود. پيش از كناره گيري رضا شاه قرار بود سرلشكر نخجوان به جرم خيانت به كشور در دادگاه حرب محاكمه و اعدام شود. وي به عنوان كفيل وزارت جنگ در روزي كه قرار بود براي دفاع از كشور، سربازان احتياط را هم احضار كند به اتفاق سرتيپ علي رياضي رئيس اطلاعات ارتش دستور مرخص كردن سربازان موجود در پادگانها را صادر كرده بود. رضا شاه پس از آگاه شدن از اين عمل، وي و افسراني را كه در اين كار مشاركت داشتند كتك زده بود و پس از كندن پاگونهايشان به زندان فرستاده بود تا محاكمه صحرايي و اعدام شوند. رضا شاه در برابر مقامات كشوري و لشكري اين افسران را خائن به وطن خوانده بود.

محمد رضا پهلوي، شاه تازه و قابل قبول دولتهاي اشغال کننده ايران، بر انتصاب نخجوان به عنوان وزير جنگ صحه گذارده بود!. سرتيپ رياضي هم نخست به معاونت ستاد ارتش و سپس معاونت وزارت جنگ (معاون نخجوان) منصوب شد!. به اين ترتيب، هر دو ژنرال پاداش مرخص کردن سربازان و بي دفاع ساختن وطن را گرفتند.

در همين روز رضا شاه با خانواده اش از اصفهان از طريق يزد و كرمان عازم بندرعباس شد تا به عنوان زنداني انگلستان از كشور تبعيد شود.

 

1332م:سي ام شهريور سال 1332، كار تفكيك اراضي نارمك واقع در شرق مسيل ابراهيم آباد كه در آن زمان باير بود، به قطعات 200، 300، 400، 500 متري به پايان رسيد و دو هفته بعد و از طريق قرعه كشي، اين قطعات به متقاضيان كه عمدتا كارمندان دولت بودند، واگذار شدند. حداقل بهاي هر متر مربع از اين اراضي در آن زمان 4چهل قران ( چهارتومان) تعيين شده بود كه به اقساط از كارمندان وصول شد. در آغاز کار و تا سالها به خريداران، سند رسمي داده نشد تا نتوانند زمين را که به دليل امتياز کارمند دولت بودن به آنان داده شده بود به ديگران بفروشند.

بانك ساختماني (بانك مسكن فعلي) كه موسس اين شهرك بود، براي خريداران اراضي نارمك، به اقساط طويل المدت خانه هاي 2 اتاقه و 3 اتاقه بدون ديوار (حصار) بر حسب وسعت زمين ساخت كه هنوز تعداد انگشت شماري از آنها باقي مانده است.

نارمك كه به صورت يك شهرك مدرن و خيابان بندي مهندسي ساخته شده بود، تا سالها داراي آب لوله كشي نبود و مردم از آب انبارهايي كه از جوي خيابان پر مي شد، استفاده مي كردند! اين شهرك كه اينك صدها هزار تن از مردم تهران را در خود جاي داده است، در سال 1337 خورشيدي داراي تلفن شد.

اراضي نارمك در 10 سال بعد (1342) به متري 40 تومان و 20 سال بعد (1352) به متري 400 تومان ترقي كرد و اينک ... .

 

1934م:«سوفيا لورن» بازيگر ايتاليايي فيلمهاي سينمايي 20 سپتامبر سال 1934 به دنيا آمد و تا سال 2003 در يکصد فيلم به ايفاي نقش پرداخته بود. وي که در کودکي و نوجواني با فقر و تنگدستي زندگي کرده بود با بازي در فيلم " آتيلاي هون " شهرت يافت . معروفترين فيلمهاي او عبارتند از : ال - سيد ، ازدواج به سبک ايتاليايي ، ديروز - امروز و فردا ، گل آفتابگردان ،شاهزاده خانم هنگ کنگ ، دو زن و....

سوفيا اواخر دهه 1980 بيوگرافي خود را نوشت و سپس آن را از تلويزيون اجرا کرد و در 1994 به سينما باز گشت.

سوفيا که محصول يک ازدواج غير رسمي است در رم به دنيا آمد و در نابل در دوران جنگ جهاني دوم بزرگ شد. نام خانوداگي او

" سيکلن " بود که چون تلفظ آن دشوار بود، کارلو پونتي کارگردان و تهيه کننده فيلم سينمايي آن را به " لورن " تغيير داد.

لاغري سوفيا از فقر وگرسنگي به او کمک کرد که به عنوان سياهي لشکر وارد عالم سينما شود و مورد توجه کارلو پونتي قرار گيرد و به آموزش وي همت بگمارد. سوفيا با کارلو که 21 سال از او بزرگتر بود و قبلا زن داشت ازدواج کرد که داراي دو پسرند . يکي از دو پسر آهنگساز و ديگري همانند پدرش کارگردان و تهيه کننده فيلم سينمايي است.

سوفيا لورن که از جمله چند زن معروف صنعت فيلم در قرن 20 است پس از تهيه چندين فيلم در ايتاليا و انگلستان به هاليوود رفت و نخستين فيلم او در هاليوود ، غرور و عاطفه عنوان دارد. وي پس از چندي به ايتاليا بازگشت و از آن پس ميان ايتاليا و امريکا در رفت و آمد بوده است.

 

 زادروز سوفيا لورن


19پیش ازمیلاد:"ويرجيل" شاعر بنام روم كه "دانته" سبك او را اقتباس كرده است 21 سپتامبر سال 19 پيش از ميلاد درگذشت. وي 15 اكتبر سال 70 پيش از ميلاد به دنيا آمده بود.

ويرجيل در مجموعه Aeneid مركب از 12 داستان، تاريخچه تاسيس شهر "رم" را شرح داده است. وي در يكي از قطعات شعر خود به آمدن "مسيح" اشاره كرده بود. در آن زمان سياستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء براي تبليغ سياست و برنامه هاي خود استفاده مي كردند و ويرجيل به دليل اعتمادي كه به شخص سزار براي تامين اقتدار روم داشت اشعاري در حمايت از تصميم او كه عنوان "رئيس جمهور" را به "امپراتور انتخابي " تبديل كنند تا ابهت بيشتري داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند و مخاطبان را حامي آن تصميم ساخت.

 

ويرجيل

 

1866م:امروز زادروز «هربرت جورج ولز» داستان نگار، تاريخدان و جامعه شناس انگليسي است كه 21 سپتامبر 1866 به دنيا آمد و 80 سال عمر كرد. برخي او را پدر داستان نگاري «علوم تخيلي» مي خوانند. چهار داستان معروف او؛ «ماشين زمان»، «جزيره دكترمورو»، «آدم نامرئي» و «جنگ دنياها» در همين زمينه اند.

وي در آخرين كتاب غير داستاني خود تحت عنوان «انسان در پايان خود» آينده اي منفي براي بشر پيش بيني كرده است.

 

هربرت جورج ولز


211784م: سپتامبر سال 1784 روزنامه يوميه "پنسيلونياپاكت" با اين شعار كه "دانستن قدرت است Knowledge is power" انتشار خود را آغاز كرد. اين روزنامه به دليل گرفتن آگهي و تاسيس يك سازمان آگهي ها موفق تر از ساير روزنامه هاي يوميه قرون 17 و 18 آمريكا بوده است. اين نخستين سازمان آگهي ها بود كه در جوار يك نشريه و به ضميمه آن تاسيس مي شد كه بعدا به صورت الگو درآمد.

 

1833م:« ارنستو تئودورو مونه تو Ernesto Teodoro Moneta» روزنامه نگار ميهندوست ايتاليايي 20 سپتامبر1833 به دنيا آمد و 85 سال عمر كرد. او که يکي از چند روزنامه نگار بزرگ اروپا در قرن 19 بشمار مي رود در 15 سالگي به ناسيوناليستهاي ايتاليا پيوست و با نظاميان اشغالگر اتريشي به جنگ پرداخت و سه نظامي دشمن را کشت. از 1848 تا 1866 از جمله مبارزان خط اول تامين وحدت ايتاليا بود و در کنار گاريبالدي جنگيد . چون پاپها را از عوامل از هم پاشيدگي ايتاليا در طول 14 قرن پيش از آن مي دانست ، با روحانيون کاتوليک ميانه خوبي نداشت و خواهان دين بدون روحا نيون درگير درسياست بود. او در اين دوره ملقب به " بزرگترين کارشناس تهييج مردم " شده بود.

مونه تو " روزنامه نگاري را حرفه مادام العمر خود انتخاب کرده بود و پس از سالها خبرنگاري ، 29 سال سردبير روزنامه Il Secolo بود که در سال 1866 تاسيس شده بود. او در عين عين حال که يک ملي گراي ثابت قدم بود ، در مقالاتش برادري جهاني ،حذف جنگ و لغو محدوديت هاي مسافرت و اقامت در کشورهاي ديگر را تشويق و براي تحقق اين اصول مبارزه مي کرد.

او در مصاحبه اي گفته بود که تنها داراي دوعشق و اشتياق است : روزنامه نگاري و عظمت ايتاليا.

وي كه برنده جايزه نوبل سال 1907 شده بود چند سال آخر عمر به سبب ابتلا به گلاکوما نابينا بود ، ولي تا آخرين روز عمر مقالاتش را ديكته مي كرد و انتشار مي يافت. « مونه تو » پس از باز نشسته شدن از سردبيري ايل سوکولو به انتشار مجله "بين الملل" که متعلق به خود ش بود پرداخت که دفتر آن را در خانه اش داير کرده بود. اين روزنامه نگار دهم فوريه سال 1918 فوت شد.

 

ارنستو تئودورو مونه تو

 

1529م:ارتش عثماني 21 سپتامبر سال 1529 از محاصره شهر وين اتريش ،عمدتا به علت بدي هوا و شيوع بيماري ميان سربازانش دست كشيد. اين عميق ترين پيشروي نظامي مشرق زميني ها در اروپاي مركزي بوده است. همين پيشروي كه در عصر معروف به اكتشافات جغرافيايي صورت گرفت، اروپاييان را متوجه ايران كرد تا به دست ايران، عثماني را در شرق ميخكوب كنند و گرفتاري ما از همان روز آغاز شده است. محاصره شهر وين 22 سپتامبر سال 1526 آغاز شده بود(به 23 سپتامبر مراجعه شود).

 

1922م:21 سپتامبر 1922 «وارن هاردينگ» رئيس جمهوري وقت آمريكا برايجاد يك كشور براي يهوديان در فلسطين صحه گذارد. حمايت از ايجاد چنين كشوري به صورت قطعنامه به هارديگ داده شده بود كه آن را امضاء كرد. فلسطين در آن زمان تحت الحماينه انگلستان بود و اين دولت هم چنين نظري داشت. حكومت انگلستان بر فلسطين تا سال 1948 ادامه يافت.

 

وارن هاردينگ

 

1973م:سناي آمريكا 21 سپتامبر 1973 پس از بحث طولاني بالاخره بر پيشنهاد وزير امورخارجه شدن «هنري كيسينجر» مهر تاييد گذارد. وي كه متولد آلمان است از روز بعد پس از اداي سوگند كار خود را به عنوان وزير امورخارجه آمريكا آغاز كرد. كيسينجر نخستين يهودي است كه وزير امورخارجه آمريكا شده است. وي بر خلاف بيشتر يهوديان آمريكايي، از اعضاي حزب جمهوريخواه آمريكاست. او مدتي نيز مشاور ويژه کاخ سفيد واشنگتن بود و از زمان انتقال قدرت از فورد به کارتر بکار مشاوره، نوشتن مقاله و انجام مصاحبه با رسانه ها مشغول است و از اين طرق نظرات خودرا اعمال و هدفهايش را تامين مي کند. سران برخي از دولتها مشتريان دفتر مشاوره او هستند!.

 

هنري كيسينجر

 

1993م:سرگرد اريك هارتمن خلبان لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) كه در جريان جنگ جهاني دوم 352 هواپيماي دشمن را سرنگون ساخته بود بيستم سپتامبر 1993 در 71 سالگي درگذشت. وي در جريان جنگ 14 هواپيما از دست داده بود بدون اين كه آسيب جسماني سخت ببيند. اين دو ركورد ممكن است هرگز شكسته نشوند. او كه ده سال در زندان شوروي بود پس از آزاد شدن وارد نيروي هوايي آلمان غربي شده بود و تا آخرين روز زندگي منتقد جنگنده هاي اف ـ 104 آمريكايي ساخت كارخانه لاكهيد بود كه بر اثر سقوط پي در پي، باعث مرگ 115 خلبان آلماني شده بودند. هارتمن حاضر نشد كه درجه بالاتر از سرگردي را بپذيرد.

 

Erich Hartmann

 

2003م:20 سپتامبر 2003 در شهر بغداد به سوي خودرو حامل بانو عقيله الهاشمي 50 ساله كه از سوي حكمران آمريكايي عراق به عضويت شوراي حاكمه اين كشور انتخاب شده بود تير اندازي شد و مجروح گرديد. هنگام تير اندازي، برادر او و يك محافظ در خودرو بودند. مهاجمان شش تا 9 تن گزارش شده بودند. قرار بود بانو عقيله به سازمان ملل برود و تلاش كند تا كرسي عراق مسترد شود. وي يكي از سه زن عضو شوراي حاكمه عراق بود. برادرش گفته بود كه عقيله از همان زمان عضويت در شورا، تهديد مي شد و تهديد كنندگان او را متهم به خيانت و همدستي با نيروي اشغالگر مي كردند.

 

عقيله الهاشمي

 

2005م:انتخابات يكشنبه 18 سپتامبر 2005 آلمان، اين كشور فدرال را وارد بن بست رياست دولت كرده بود. اگر اين بن بست تا 18 اكتبر آن سال كه پارلمان تازه تشكيل جلسه مي داد حل نمي شد و پارلمان در اين روز نمي توانست صدراعظم برگزيند، انتخابات تجديد مي شد. در انتخابات 18 سپتامبر 2005، هيچيك از دو حزب بزرگ آلمان نتوانسته بود اكثريت مطلق به دست آورد. حزب دمكرات مسيحي به رياست بانو آنگلا مركلAngela Merkel (متولد آلمان شرقي سابق) داراي 225 كرسي و حزب سوسيال دمكرات (حزب حاكم وقت) 222 كرسي شده بود. در اين انتخابات (انتخابات مجمع فدرال آلمان = بوندستاگ)، حزب دمكرات آزاد 61 كرسي، حزب چپ تازه (كمونيستها و سوسياليستها) 54 كرسي و حزب سبز 51 كرسي به دست آورده بودند. بعيد بود كه احزاب سبز و چپ ها با حزب دمكرات مسيحي ائتلاف كنند. حزب دمكرات مسيحي در اين انتخابات، نه تنها موفقيت نداشت، بلكه 22 كرسي هم از دست داده بود. شكست سوسيال دمكرات ها به جهت وقوع انشعاب در اين حزب بود كه گروهي از افراطيون از آن جدا شده و به كمونيستها پيوسته بودند. مسئله ديگر اين بود كه تنها 77 درصد واجدين شرايط راي دادن در اين انتخابات شركت كرده بودند. به عبارت ديگر، 23 درصد راي دهندگان آلماني با عدم مشاركت خود در تمرين دمكراسي، دسته بندي هاي موجود اين كشور را رد كرده بودند. بالاخره اين بن بست با سازش احزاب دمکرات مسيحي و سوسيال دمکرات رفع شد و بانو مرکل صدراعظم و پست هاي کابينه اش ميان دو حزب قسمت شد.

آلمان كه يك فدراسيون است داراي مجلس عالي تري به نام بوند سرات (سنا ـ مجلس نمايندگان ايالات) است كه تعيين نمايندگان آن ترتيب ديگري دارد.

به پيش بيني اصحاب نظر، با سياست هايي که مرکل در سه سال (2005 تا 2008) در پيش گرفته است ازجمله دنباله روي بيشتر از آمريکا گمان نمي رود که در انتخابات آينده پيروزي چشمگير داشته باشد.

 

Merkel

 

2005م:طبق گزارش رسانه ها در سپتامبر 2005، با وجود ادامه بازداشت مايكل وودمن43 ساله، هنوز قتل بانو «جولي کراکر

Julie Crocker» چهل ساله به دست او در شهر پليموت انگلستان ثابت نشده بود. مايكل و جولي كه مدتها با هم زندگي مشترك داشتند، اواخر كار بر سر ثبت رسمي ازدواج اختلاف نظر پيدا كرده بودند كه يك روز در خانه، جنازه "جولي" كه كشته شده بود به دست آمد و مايكل مورد سوء ظن پليس قرار گرفت، دستگير و بازداشت شد.

طبق يک بررسي پژوهشي که در سال 2007 صورت گرفته بود، در جهان غرب حدود يک سوم زوج ها بدون ثبت ازدواج - داراي زندگاني مشترک بودند و گريز از ثبت ازدواج و عمدتا به خاطر مشکلات قضايي طلاق و مسئوليت هاي مدني (حقوقي) ديگر رو به افزايش است. اين بررسي در کشورهاي اروپايي، آمريکاي شمالي و چند کشور محدود در قاره هاي ديگر صورت گرفته بود.

 

Julie

 

1792: فرانسه جمهوري شد كه در "تاريخ" به نام جمهوري اول معروف است. مجلس انقلاب " سلطنت " را لغو کرده بود که دو دهه بعد دوباره برقرار شد.

1931: انگلستان پول خود - پاوند - را از استاندارد طلا خارج ساخت.

1934: توفان دريايي جزيره " هنشو ظ در ژاپن را مورد حمله قرار داد و ضمن ويراني فراوان که به بار آورد 4000 تن را هم بيجان ساخت.

1938: توفان دريايي که در اقيانوس اطلس به وجود آمده بود نزديک به هفتصد تن را در ايالت نيويورک و ايالتهاي شمالشرقي امريکا موسوم به " نيو اينگلند " از پاي درآورد.

1949: جمهوري خلق چين به وجود آمد ولي از اول اکتبر ( ده روز بعد ) رسميت يافت که سالروز تولد آن است.

1949: آمريکا , انگلستان و فرانسه به عنوان فاتحان غربي جنگ جهاني دوم که بخش غربي آلمان را در اشغال نظامي داشتند با ايجاد يک جمهوري فدرال در مناطق اشغالي خود موافقت کردند و به اين ترتيب سرزمين آلمان تقسيم شد.

1956: آناستازيو سومزا ( پدر بزرگ آناستازيو سومزاي دوم ) ديکتاتور نيکاراگوئه به دست ريليبرتو لوپز ترور شد. نوه او که همين نام را داشت در 1980 در تبعيد ترور گرديد.

1964: جزيره مالت در مديترانه از زير يوغ استعمار انگلستان آزاد شد و به عنوان يک کشور اروپايي استقلال يافت.

1999: يک زمين لرزه شديد در جزيره تايوان روي داد و باعث ويراني بسيار و مرگ 2400 تن شد.

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------