تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -9شهریور



1907م:31 آگوست 1907 ميلادي (102 سال پیش، نهم شهریور 1286) قرارداد تقسيم كشور مستقل و باستاني ايران باگذشته تابناكش و 13 قرن يك ابر قدرت، به دو منطقه نفوذ انگلستان و روسيه ميان اين دو قدرت اروپايي در شهر سن پترزبورگ پايتخت آن زمان روسيه امضاء شد. دولت فرانسه براي رسيدن آن دو دولت به اين توافق ماهها تلاش و واسطه گري كرده بود. هدف فرانسه، حل اختلافات روسيه و انگلستان بر سر ايران، افغانستان و تبت بود كه بدون رفع آن تشكيل يك اتحاديه نظامي اين سه كشور به نام «تفاهم سه گانه» در برابر اتحاديه آلمان، اتريش و ايتاليا امكان پذير نبود. فرانسه از تنها ماندن در برابر آلمان وحشت كرده بود.
«ادوارد گري» وزير امور خارجه وقت انگلستان از حزب ليبرال همين نقشه را در سر داشت ولي از آنجا كه مردي مرموز بود منتظر شده بود كه فرانسه دست به ميانجيگري بزند تا انگلستان امتياز قابل ملاحظه اي به روسيه ندهد. اختلافهاي كشورهاي اروپايي نتيجه رقابتهاي استعماري آنها بود كه بالاخره به جنگ جهاني اول منجر شد. مورخان از موافقتنامه سن پترزبورگ به نام يك بي شرمي تمام عيار قدرتهاي اروپايي در قرن 20 ياد كرده اند.

 

محمدعلي شاه


1320ش:نهم شهريور ماه 1320 (31 آگوست 1941) رضاشاه پس از اطلاع از مرخص شدن سربازان پادگانها، اين عمل را يك خيانت بزرگ به وطن خواند و همه اعضاي شوراي ستاد عالي جنگ را كه براي هدايت واحدهاي ارتش به مقاومت در برابر تجاوز خارجي تشكيل شده بود به دفتر خود در سعد آباد فراخواند و در محوطه كاخ در برابر مقامات نظامي و غير نظامي، سرلشكر احمد نخجوان كفيل وزارت جنگ و سرتيپ علي رياضي كفيل ركن دوم ستاد ارتش (اطلاعات ارتش) را مسئول مرخص كردن خائنانه افراد پادگانها در برابر دشمن اعلام داشت و تا مي توانست با عصاي خود آن دو را كتك زد، درجه هاي نظامي آنان را پاره كرد و به زندان فرستاد تا در دادگاه صحرائي زمان جنگ محاكمه شوند که چنین دادگاهی معمولا حکم اعدام صادر می کرد.
پهلوی یکم سپس به جان ساير افسران ارشدي كه در آنجا بودند افتاد و همه را كتك زد، خائن خواند و گفت ناني را كه اين ملت به شما داده تا از ايشان و وطن دفاع كنيد حرامتان باد.

 

رضا شاه


1342م:در دوازدهمين روز پس از براندازي 28 امرداد، ژنرال فضل الله زاهدي نخست وزير كودتا به مجلس رفت و ديد كه تنها 22 نماينده حضور دارند!! . اكثريت نمايندگان كه به رفراندم و راي مردم احترام گذارده بودند، آن دوره مجلس را پايان يافته تلقي كرده بودند. آنان براي محكم كاري استعفاي خود را هم قبلا اعلام كرده بودند. مورخان، وجود 22 نماينده در آن روز در مجلس را، تاييد ديگري بر غير قانوني بودن نخست وزيري زاهدي تلقي كرده اند. در همين روزفاش شد كه دکتر مصدق پيش از براندازي اش، تصميم به چاپ تصوير داريوش بزرگ (همان تصويري كه 25 قرن پيش بر تخت جمشيد نقر شده است) در محل عكس شاه بر اسكناسهاي ده توماني و تصوير كوروش بزرگ بنيادگذار كشور ايران بر اسكناسهاي پنج توماني گرفته بود و قرار بود اين اسكناسها در روز مهرگان انتشار يابند.
جمهوري تاجيکستان پس از اعلام استقلال، نام پول ملي خودرا «ساماني» منسوب به سامانيان گذارده است که کار ميهني بزرگي است.

تصويرداريوش بزرگ كه 25 قرن پيش نقر شده است. مجسمه هاي امپراتوران رومي عمدتا قرنها پس از مرگشان ساخته شده اند. سكه (داريك) از زمان او رايج شد و ناسيوناليسم ايراني با حكومت داريوش به دنيا آمد.

 

كوروش بزرگ


1930م:چكيده سخنراني پروفسور «هانري ماسه» شرق شناس بنام فرانسوي درپاريس درباره ايران و ايرانيان كه 31 آگوست 1930 و هفته يكم سپتامبر آن سال در نشريات انتشار يافته بود از اين قرار است:
ايران امروز تنها بخشي از ايرانزمين است و تاجيكان، بلوچها، پشتونها (پاتانها)، كردها، کشميريها و بسياري از ساكنان قفقاز و روسيه جنوبي كه در خارج از مرزهاي امروز ايران قرار گرفته اند ايراني تبار هستند و همه آنان آرين و از خويشاوندان اقوام اروپايي اند. مشكل ايران اين بوده است كه بر سر چهار راه مهاجرت ها قرار گرفته و از نيمه قرن هفتم تا پانزدهم ميلادي (ازپايان كار ساسانيان تا صفويه) گرفتار اختلاط نژادي شده ولي ايرانيان با خصلتهاي ويژه اي كه دارند همه مهاجران را در خود ذوب و حل كرده و زبان و فرهنگ ايراني تا به امروز محفوظ مانده است. زبانهاي آلتائيك (ترکيک) با سلجوقيان در قرن يازدهم ميلادي و بعدا مغولان وارد ايران شده است. ايرانيان، در برابر حمله اسكندر و هزار سال پس از او اعراب ايستادگي يكپارچه نكردند زيرا كه دولتهاي هخامنشي و ساساني در دهه هاي آخر كار خود گرفتار سوء مديريت، اختلاف و نبرد شاهزادگان و بزرگان برسر قدرت و فساد اداري و تبعيض شده و مردم از آن وضعيت و افزايش روزافزون فاصله طبقاتي حاصله از آن خرسند نبودند و در جستجو و خواهان «تغيير وضعيت» بودند. خلفاي عباسي را ايرانيان روي كار آوردند و هميشه تحت نفوذ فرهنگي و اداري ايرانيان بودند. مهاجهان برخاسته از دشت گبي و اطراف آن، تنها در زمان «فاتح» اول بر ايران حكومت كردند و از زمان جانشين فاتح (حكمران دوم)، حكومت عملا دوباره در دست ايرانيان قرارگرفت و ايرانيان از اين اقوام خشن؛ شاعر و هنرمند ساختند. مشكلات ايرانيان از زماني آغاز شد كه دولت عثماني قدرت گرفت و اروپا را تهديد كرد و اروپائيان براي به زنجير كردن آن دولت؛ با نظر توسل متوجه ايران شدند و با چشيدن طعم استعمار مشرق زمين به تدريج به مداخله و بسط نفوذ پرداختند. سياست قدرتهاي اروپايي وقت و بويژه در دوران قاجاريه ايجاب مي كرد كه دولتمرداني در ايران برسر باشند كه شايستگي نداشته، احساس وطندوستي و مردم خواهي آنان ضعيف، و نيز نفوذ پذير باشند. دودمان صفويه را گرجستاني هايي كه با چاپلوسي وارد دربار اصفهان شده و به مقام رسيده بودند به اضمحلال كشانيدند. بيشتر آنان از بستگان بانوان درباري بودند. در تمامي دوران قرون وسطي، با وجود تضعيف اقتدار حكومتي؛ درخشش ادبيات، دانش و هنر ايراني نشان مي دهد كه استعداد و ذوق و وسعت انديشه ايرانيان به قوت خود باقي مانده و براي پيشرفت هرچه بيشتر نياز به وحدت فرهنگي اقوام ايراني و تقويت و تشويق اين استعداد دارند.

 

هانري ماسه

 

2009م:21 آگوست 2009 واشنگتن پست به نقل از یک خبرگزاری داخلی ایران خبر از تغییرات در مدیریت روزنامه همشهری داده بود که بزرگترین روزنامه ایران است. انگیزه تغییرات، گله مندی تنی چند از اعضای شورای شهر از این روزنامه وابسته به شهرداری تهران ذکر شده بود.
تفسیرنگاران آمریکایی در مقالات خود در روزهای بعد، انگیزه ذکر شده را رد کردند و نوشتند که هدف اصلی از این تغییرات آماده شدن ژنرال، شهردار انتخابی تهران ـ شهری که 13 میلیون نفر را در دل خود جای داده ـ برای برنده شدن در انتخابات ژوئن 2013 ریاست جمهوری ایران بوده است. رویدادهای خونین و پرسرو صدای متعاقب اعلام نتایج انتخابات ژوئن 2009 ایران، گروهی را که دو دهه به نام اصلاح طلب فعالیت می کرد از میدان بیرون راند و امیدی به بازگشت آنان وجود ندارد. بنابراین میدان برای فعالیت گروههای تازه و در صدر آنان ژنرال (منظوز؛ محمدباقر قالیباف) باز شده است که قبلا هم در این زمینه تلاش کرده بود. او از مردم خراسان است و خواست تاجیکها و مشکلات آنان را درک می کند که رفتن نام دکتر عبدالله در انتخابات افغانستان به صدر جدول، غرب بویژه لندن را نگران ساخته که نمی خواهند پارسیان به هم نزدیک و متحد شوند. یک شانس دیگر ژنرال قالیباف این است که دو لاریجانی سمت سران دو قوه حکومتی ایران را به دست آورده اند که یکی از آنان برای رئیس جمهورشدن خیز برداشته بود گرچه مشکلات قانونی در کار بود ازجمله اینکه در عراق به دنیا آمده بودند. گروه ژنرال (قالیباف) که روزنامه های دیگری در دست دارد از یک شعار سه گانه پیروی می کند: اعتدال، کارآمدی و بکار بردن خرد و عقل در انجام امور (عقلانیت). ژنرال (قالیباف) در جامعه ایران به عنوان شخصیتی متمایل به ناسیونالیسم ایرانی شناخته شده و نیزمورد حمایت رهبر فائقه ایران (سوپریم لیدر) است که حرف آخر را در امور می زند.

 

«قاليباف» شهردار انتخابي تهران


1811م:31 اوت زادروز «تئوفيل گوتيه» و «ويليام سرويان» دو نويسنده فرانسوي و آمريكايي است . گوتيه كه در عين حال يك شاعر بود در سال 1811 به دنيا آمد و معروفترين كتاب او «آلبرتوس» عنوان دارد. معروفترين داستان ويليام سرويان كه بسال 1908 به دنيا آمد «نقش زمان در زندگي» است. جان بونيان واعظ و نويسنده انگليسي 31 اوت 1688 ديده از جهان فرو بست و كتاب معروف او «پيلگريمز پراگرس » عنوان دارد.

 

گوتيه


1870م:31 اوت زادروز دكتر ماريا مونته شوري پزشك، فيلسوف و روانشناس ايتاليايي است كه در 1870 به دنيا آمد و 82 سال عمر كرد. پژوهشهاي او عمدتا درباره آموزش و پرورش است و به همين لحاظ لقب « كارشناس بزرگ تعليم و تربيت قرن 20 » به دست آورده است.
وي تحقيقات خود در زمينه روانشناسي و آموزش و پرورش را در گوشه و كنار جهان به انجام رسانده و محدود به تجربه در يك و يا دو كشور نيست. تاليفات مهم او عبارتند از: «روش تدريس»، «انسان سازي»، «كارخانه آدم سازي»، «از بدن تا مغز»، «تاتير محيط» و....
دكتر ماريا در تاليفات خود ثابت كرده است كه «آموزش و پرورش» يك علم است كه مانند علوم تجربي ديگر قواعد و اصول دارد و بنابر اين امر تدريس يك حرفه است و آموزگار به موازات تجربه بايد خود، دائما بياموزد. هدف ماريا از « كارخانه آدم سازي » همانا مدرسه است كه انسانهاي نسل بعد را پرورش مي دهد و مي سازد و از اين جهت مسئوليتي بسيار بزرگ و حساس بر دوش دارد.
به نظر ماريا، مشكلات و ضعفهاي كشورها ناشي از نقص آموزش و پرورش آنهاست كه نتوانسته اند انسان كامل و دست كم قابل قبول به بار آورند. وي مي گويد: جامعه اي كه مدارس و آموزگاران خوب داشته باشد عاري از جرم و جنايت و كارهاي مغاير اخلاقيات و در صدر آنها دروغ و ريا و تزوير است.
« ماريا » ثابت كرده است كه كودك و نوجوان از محيط و به ويژه كودكان و نوجوانان ديگر مي آموزد ، بنا براين براي داشتن جامعه اي خوب و منزه در فردا ، بايد نه تنها محيط زندگي و معاشران خوب و اطمينان بخش براي كودك و نوجوان تهيه كرد ، بلكه مربيان واقعي و آزموده برايش آماده ساخت و مهارت و دلسوزي اين مربيان است كه مي تواند تاثير محيط را در نوجوان كاهش دهد.
به نوشته دكتر ماريا ، بدون داشتن مدرسه و آموزگار خوب نمي توان انتظار داشت كه يك جامعه بتواند به دمكراسي جامع و واقعي دست يابد و از آزادي و حقوق استفاده مطلوب ببرد و يا خودكفا گردد. ماريا رسانه ها ـ از روزنامه تا كتاب و فيلم سينمايي ـ را آموزشگران عمومي خوانده كه به بزرگسالان جامعه مي آموزند ، بنابراين مسئوليتي خطير برعهده دارند.
او در كتاب « ازبدن تا مغز » اهميت غذا ، آب ، خواب ، تفريح و ... را برشمرده و تاكيد بر آن دارد كه در مدارس بايد ضمن آموزش اين موارد ، به نوجوان و جوان گفته شود كه چگونه شغل و خانواده خود را انتخاب كند تا به دشواري نيفتد و براي جامعه مفيد باشد . ماريا عقيده دارد كه كوچكترين غفلت در انتخاب همسر و يا شغل برابر است با ناكامي و احساس اندوه و اشتباه در سراسر عمر و در موارد بسيار، راه جبران هم ندارد .

 

دكتر ماريا مونته


1876م:31 آگوست 1876 دولت واشنگتن به سرخپوستان (بوميان و صاحبان اصلي ايالات متحده امروز) دستور اكيد داد كه بايد در اراضي محصوري كه برايشان در نظر گرفته شده است زندگي كنند و در اينجا هم تحت مراقبت پليس فدرال (اف بی آی) باشند.
سرخپوستان که در اصل از سيبري و شمال شرقي چين آمده اند از هزاران سال پيش از مهاجرت اروپاييان در قاره آمريكا زندگي مي كردند. نخستين مهاجرنشين انگليسي در آمريكاي شمالي در 1607 تاسيس شد. از جمعيت 306 ميليونی ایالات متحده حدود دو ميليون تن از آنان بازماندگان بوميان هستند. برآورد شده است كه هنگام ورود انگليسي ها به آمريكاي شمالي، شمار بوميان اين منطقه سي تا چهل ميليون بود كه در طول چهار قرن به یکی دو ميليون تن كاهش و شمار مهاجران در همين مدت از يكصد و چند نفر به 304 ميليون افزايش يافته است كه يك دهم آنان سياهپوست هستند و عمدتا به صورت برده از آفريقاي غربي به آن كشور آورده شده اند. مقاومت مسلحانه بوميان در برابر مهاجران اروپايي تا اوايل قرن بيستم ادامه داشت. رفتار بسيار خشونت بار مهاجران اروپايي با بوميان آمريكاي شمالي و بويژه اجبار آنان به ترك اراضي خود در شرق آمريكا و با پاي پياده هزاران كيلومتر راه را طي كردن و رفتن به اكلاهما (معروف به راهپيمايي اشك و ناله) از فصول زشت تاريخ عمومي است. استالين در زمان خود گفته بود كه از زمين آمريكا خون بوميان مي جوشد و تکلیف جهانیان است که به بازماندگان آنان كمك کنند.


1920م:31 اوت سال 1920 پخش نخستين برنامه اخبار از راديو آغاز شد. ايستگاه راديويي MK8 مستقر در شهر ديترويت ايالت ميشيگان آمريكا از اين روز پخش خبرهاي شهر، ايالت، كشور (آمريكا) و جهان (ساير كشورها) را هر روز يك نوبت آغاز كرد. اين ايستگاه راديويي که در نخستين هفته اخبارش را از رسانه هاي چاپي نقل مي کرد سپس از روزنامه هاي آمريكا (صاحبان خبرگزاري آسوشيتدپرس) خواست اجازه دهند نسخه‌يي از همه خبرهاي اين خبرگزاري را جهت پخش، همانند يك روزنامه دريافت دارد كه موافقت شد و اين كار بعدا مورد اقتباس ساير ايستگاه‌هاي راديويي كه تا آن زمان فقط موسيقي زنده و داستان و آگهي پخش مي كردند قرار گرفت.


1946م:31 اوت 1946 يوگوسلاوي داراي يک قانون اساسي مشابه اتحاد شوروي شد و به صورت يك كنفدراسيون مركب از شش نيمه كشور درآمد. اين ايالتها عبارت بودند از صربستان، مونته نگرو، مقدونيه، بوسني- هرزگوين، كرواسي و اسلواني. در دهه 1990 چهار ايالت اين اتحاديه جدا شدند و به صورت كشور مستقل درآمدند و يوگوسلاوي مركب از صربستان و مونته نگرو شد که مونته نگرو هم در دهه اول قرن 21 از صربستان جدا شد. با فشار کشورهاي عضو «ناتو» کوزوو هم از صربستان جدا شده ولي همه کشورهاي جهان اين جدايي را برسميت نشناخته اند. فروپاشي يوگوسلاوي به آرامي صورت نگرفت. صربها در هر منطقه مقاومت کردند و تلفات سنگين به بار آمد ولي چون خواست «ناتو» بود عملي شد و نيروهاي ناتو هنوز در بوسني - هرزگوين و کوزوو به استقرار خود ادامه مي دهند. اگر شوروي فروپاشي نشده بود، کنفدراسيون يوگوسلاوي تجزيه نمي شد.

 

تيتو باني كنفدراسيون يوگوسلاوي بود كه پس از مرگ او، طولي نكشيد كه اين كنفدراسيون از هم پاشيد

 

2003م:30 اوت 2003 نماينده جمهوري دمكراتيك خلق كره مذاكرات شش جانبه پكن در باره تسليحات اتمي اين كشور را قطع كرد و عازم كشور خود شد و اعلام داشت كه ادامه اين مذاكرات كاري است بيهوده و دولت جمهوري خلق كره كار اتمي شدن خود را دنبال خواهد كرد.
همزمان ، دولت جمهوري خلق كره در پايتخت اين كشور اعلام كرد كه اين دولت در جريان مذاكرات متوجه شد كه گفتگوها يك نيرنگ براي خلع سلاح كره است و از ادامه آنها طرفي بر نخواهد بست. بنابراين، ديگر آماده ادامه چنين مذاكراتي نخواهد بود.
در مذكرات پكن، علاوه بر دو كره، چين، روسيه، آمريكا و ژاپن شركت داشتند.
اقدام جمهوري خلق كره به قطع مذاكرات، دو روز پس از انتشار اين خبر در رسانه ها صورت گرفته بود كه آن دولت داراي تسليحات اتمي است و براي رفع ترديد، بزودي يك آزمايش از اين دست انجام خواهد داد.
يك ديپلمات آمريكايي در واكنش به اقدام جمهوري خلق كره مبني بر ترك مذاكرات گفته بود كه اگر كره شمالي دست به آزمايش اتمي بزند؛ دولت آمريكا هم مجبور خواهد شد كه دست به قرنطينه اقتصادي كره بزند و كشتي هاي اين كشور را بازرسي كند كه دولت جمهوري خلق كره به اين اظهار مقام آمريكايي پاسخ فوري داد و تاكيد كرد كه اين اقدام آمريكا را در صورت انجام، يك عمل جنگي تلقي خواهد كرد. بعدا دولت کره شمالي دست به آزمايش اتمي زد و گفته شد که داراي چند بمب اتمي شده است و يک زرادخانه 7-8 بمبي دارد.
گذشت زمان نشان داد که مذاکرات شش جانبه پس از مدتي وقفه از سرگرفته شد و با وعده و وعيدهاي بسيار، بالاخره دولت کره شمالي حاضر به متوقف کردن فعاليت هاي اتمي خود شد و در سال 2008 حتي چند برج سردکننده تاسيسات اتمي خود را مقابل دوربينهاي تلويزيونها ويران ساخت ولي دولت آمريکا به همه تعهدات خود عمل نکرد و دست به امروز و فردا کردن زد و ايراد گرفت و دولت کره شمالي که از اين طفره رفتن ها خسته شده بود در اوت 2008 اعلام کرد که به فعاليت هاي اتمي اش ادامه خواهد داد!.

 

نماينده جمهوري دمكراتيك كره مذاكرات و شهر پكن را ترك مي گويد


2003م:امينه، زن جوان نيجريايي، متهم به عمل زنا شده بود و دادگاه شرع (اسلامي) محل، وي را به سنگسار شدن محكوم كرده بود. در طول جلسه دادگاه که 29 اوت 2003 برگزار شده بود، امينه در حال شيردادن فرزند نامشروع خود به خواب فرو رفت و متوجه همه مذاكرات جلسه نشده بود. همين وضعيت (چرت زدن در جلسه محاکمه) سبب شده بود که درخواست تجديد نظر او پذيرفته شود. از دادگاه تجديد نظر (استيناف) تقاضا شده بود؛ اگر حكم سنگسار تاييد شود، قاضي اجراي حكم را تا پايان دوره شير دادن طفل به حالت تعليق در آورد. رسانه ها در طول نوبت امينه براي رسيدگي به درخواست استيناف او در دادگاه تجديد نظر شرع توجه جهانيان را نسبت به او جلب كرده بودند به گونه اي که از گوشه و كنار جهان درخواستهاي بخشودگي براي او به اين دادگاه سرازير بود. زنان کشورهايي که در آنجا خيانت زوجين مجازات (جز طلاق) ندارد فشار بيشتري به دادگاه تجديد نظر شرع وارد کرده بودند. اين دادگاه سرانجام حکم اعدام امينه را به حالت تعليق درآورده است. پرونده رسيدگي به خيانت امينه، به شکايت شوهرش تشکيل شده بود. شوهر او همچنان حاضر به تامين هزينه کودک (نامشروع) نيست.

 

امينه

 

12: كاليگولا كه از سال 37 تا 41 ميلادي امپراتور روم بود به دنيا آمد.
1919: حزب كمونيست آمريكا در شهر شيكاگو موجوديت خود را اعلام داشت و از اين روز آغاز به فعاليت كرد.
1957: استقلال مالايا كه قبلا مستعمره انگلستان بود قطعيت يافت كه بعدا باني فدراسيون مالزيا گرديد.
1968: يك زمين لرزه هفت و هشت دهم ريشتري در شمال شرقي ايران روي داد و باعث مرگ بيش از شش هزار تن شد.
1995: نيروهاي «ناتو» برضد صربهاي بوسني وارد عمل شدند. باوجود برقراري امنيت، اين نيروها همچنان در بوسني باقي مانده اند.
2003: آيت الله سيد محمد باقر حكيم از رهبران سياسي ـ مذهبي عراق در يك مسجد در شهر نجف براثر انفجار كشته شد. در اين رويداد نزديك به يكصد تن ديگر جان باختند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------