تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 10 تیر



425پیش از میلاد:تا اول ژوئيه سال 425 پيش از ميلاد، ديگر برحكمران ايراني مصر مسلم شده بود كه آتني ها بار ديگر به تحريك مصريان بر ضد امپراتوري ايران دست زده بودند. مصريان در يكصدمين سال حكومت ايرانيان بر آنان، در پرداخت ماليات به حكمران ايراني مصر تعلل مي كردند و اين تعلل كه به تدريج عموميت يافته بود سوء ظن حكمران را برانگيخته بود و در اين زمينه دست به بررسي گسترده زده بود. تحقيقات حكمران به اين نتيجه رسيده بود كه محرك مصريان در اين نافرماني و كارشكني، آتني ها بودند كه با دولت ايران به دليل حمايت از اسپارتي ها دشمني داشتند. آتني ها از دير زمان با مصريان داد و ستد داشتند و با كشتي هاي خود به بنادر مصر رفت و آمد مي كردند. به علاوه، مصر داراي جوامع كوچك آتني بود. در آن زمان ميان اسپارت و آتن جنگ بود و دولت ايران با كمك مالي، ارسال اسلحه، تداركات و كشتي از اسپارتي ها حمايت مي كرد و سرانجام همين كمكها باعث پيروزي اسپارت شد.اين جنگها كه سالها طول كشيد، در تاريخ به «جنگهاي پلوپونز/ Poloponnesian War» معروفند كه «توسيدس Thucydides» مورخ، گزارشگر عيني اين جنگها بود و تحت همين عنوان تاريخ مشهور خود را نوشت.

آتني هاي آن زمان دولت ايران را «امپرياليست» مي خواندند كه اين اصطلاح از همان زمان باقي مانده و رواج يافته است.


2004م: 28ژوئن 2004 دكتر فريبرز اميني استاد روانپزشكي دانشگاه كاليفرنيا و رئيس يك انستيو در سانفرانسيسكو به همان نام و كاشف « تداوم رابطه ذهني با خاطرات كودكي » و صاحب فرضيه « ريشه محبت و علاقه مندي، وفاداري ناشي از آن و بقاء حس دوست داشتن » پريروز در 73 سالگي در سانفرانسيسكو بر اثر حمله قلبي درگذشت. وي در تهران به دنيا آمده بود.


776پیش ازمیلاد:تاريخ ورزش و مسابقه هاي ورزشي به 34 قرن پيش باز مي گردد، اما بازي هاي المپيك از يكم ژوئيه سال 776 پيش از ميلاد (دو هزار و 784 پيش) آغاز شد و به طور منظم تا سال 393 ميلادي كه به فرمان «تئودوسيوس» امپراتور روم ممنوع شد ادامه يافت. دور جديد بازيهاي المپيك از سال 1896 از سر گرفته شده است. تقويم نگاران پس از محاسبات دقيق، يكم ژوئيه سال 776 پيش از ميلاد را به دست داده اند.

نخستين دور تازه اين مسابقه ها پنجم آوريل 1896 در يونان، زادگاه اين مسابقه ها، از سرگرفته شد، دومين دور آن در سال 1900 در پاريس و از آن پس هر چهار سال يك بار در يك كشور انجام مي شوند. مسابقه ها به دو صورت انجام مي شوند: تابستاني و زمستاني.

 

Coubertin


1788م:ژان ويكتور پونسله Jean - Victor Poncelet رياضي دان معروف فرانسوي كه به عنوان بنيادگذار هندسه تحليلي شناخته شده است اول ژوئيه 1788 به دنيا آمد و 22 دسامبر سال 1867 درگذشت.

بناي هندسه تصويري (پروژكتيو) از پونسله است كه در ارتش ناپلئون يك افسر مهندس بود و در جريان عقب نشيني از روسيه به اسارت روسها در آمده بود و در طول اسارت به تكميل علم هندسه همت گمارد. تنظيم و فرموله كردن اصل تداوم و يافتن قطب و خط ميان قطبين نيز از پونسله است.

 

پونسله


1386ش:12 تير ماه 1386 (سوم ژوئيه 2007) روزنامه هاي تهران، اسوشيتدپرس (خبرگزاري غير انتفاعي روزنامه هاي آمريكا)، شبكه تلويزيوني سي بي اس، سرويس هاي خبري بي.بي.سي، لس آنجلس تايمز و چند رسانه ديگر به طور غير منتظره خبر از توقيف مجدد روزنامه «هم ميهن» چاپ تهران دادند. اين روزنامه كه ناشر آن غلامحسين كرباسچي، سردبير كل آن محمد عطريانفر و سردبير اجرايي اش محمد قوچاني است در دور تازه انتشار خود تنها 43 شماره منتشره كرده بود. اين روزنامه در سال 2000 (سال 1379 هجري) نيز توقيف موقت شده بود. پرونده توقيف موقت سال 1379 چهار ماه پيش از توقيف مجدد به صدور حكم و رفع توقيف انجاميد و اين روزنامه دو ماه پيش با تحريريه اي تازه كار خود را آغاز كرده بود. كرباسچي شهردار اسبق تهران قبلا روزنامه همشهري را براي شهرداري پايتخت تاسيس كرده بود كه اينك از نظر تيراژ و آگهي، روزنامه رديف اول ايران است. «هم ميهن» در عمر كوتاه خود موفق شده بود كه مخاطبان فراوان جلب كند و خود را به صدر روزنامه هاي غير دولتي و حرفه اي تهران برساند.


2004م:" ويليام شميكWilliam Schmick " ناشر روزنامه قديمي و پر تيراژ « بالتيمور سان » كه آن را از پدرش به ارث برده بود 28 ژوئن 2004 در 90 سالگي فوت شد. وي در روزنامه نگاري داراي چند ابتكار معروف است از جمله اين كه از اخبار دريافت شده، جز مطالبي كه خبرنگار و نويسنده روزنامه مي دهد، تنها بايد به صورت « سر نخ » و « اشاره » استفاده و سپس در تحريريه روزنامه آنها را تكميل و منتشر ساخت و بر همين پايه، تعداد دفاتر خبري بالتيمور سان در كشورهاي ديگر بيش از هر روزنامه بزرگ آمريكايي است. اين اصل هم از اوست كه تنها ده درصد خبرهاي روزنامه بايد درباره فعاليتهاي دولت( مقامات رسمي ) باشد.


1874م:اتحاديه بين المللي پست (UPU) كه در سال 1874 با تاسيس آن موافقت شده بود از اول ژوئيه 1875 كار خود را آغاز كرد كه از 1948 به صورت يك آژانس وابسته به سازمان ملل فعاليت مي كند و 189 عضو دارد. هدف عمده از تاسيس آن عبور دادن و توزيع پاكات و بسته هاي كشورهاي عضو در ممالك يكديگر به بهترين صورت ممكن است. تلاش براي تاسيس اين اتحاديه، از سال 1863 آغاز شده بود. با ايجاد اين اتحاديه، جهان از نظر امور پستي به صورت يک کشور عمل مي کند.

 

1882م:«چارلز گيتيوCharles Guiteau» وكيل قضايي 41 ساله آمريكايي سي ام ژوئن 1882 به جرم كشتن «گارفيلدGarfield» رئيس جمهور اين كشور به دار آويخته شد.

چارلز در طول مبارزات انتخاباتي «گارفيلد» براي پيروز شدن او تبليغات وسيع كرده، نطق نوشته و حتي كتاب تاليف كرده بود. وي انتظار داشت كه در عوض، گارفيلد به او سمت سفارت بدهد. گارفيلد در آغاز كار با سفير شدن گيتيو موافق بود ولي گيتيو اصرارداشت كه سفير آمريكا در پاريس بشود كه وزير امورخارجه با انتصاب او به اين سمت موافقت نداشت و مي گفت كه سفير آمريكا در فرانسه نه تنها بايد تجريه كار ديپلماتيك داشته باشد بلكه بر زبان فرانسه هم مسلط باشد.

گارفيلد براي خلاص كردن خود از دست گيتيو، به منشي اش دستور داد كه از آن پس به گيتيو وقت ملاقات ندهد. گيتيو كه متوجه قضيه شده بود تصميم به قتل گارفيلد گرفت و اورا در دوم ژوئيه 1881 در يك ايستگاه راه آهن در شهر واشنگتن گلوله زد. گارفيلد مجروح مدتها بستري بود كه معالجات، و عمدتا به دليل عدم كشف آنتي بيوتيك به جايي نرسيد و بر اثر عفونت زخم درگذشت.

 

Charles Guiteau

 

1997م:سلطه 156 ساله انگلستان بر هنگ كنگ چين در نخستين دقيقه يكم ژوئيه 1997 پايان يافت. هنگ كنگ پس از شكست نظامي چين از انگلستان در نخستين «جنگ ترياك»، از دسامبر 1841 به تصرف انگلستان درآمده بود، از 29 اوت 1842 (طبق قرارداد نانكينگ) يك كلني انگليسي شده و از سال 1898، اين اشغال نظامي «اجاره 99 ساله» عنوان گرفته بود. جنگ ترياك در پي مخالفت چينيان با ورود ترياك محصول هند توسط انگليسي ها به آن كشور و معتاد شدن مردم چين آغاز شده بود (كاري كه در آن زمان ايرانيان نكردند). چين به سبب نداشتن قدرت آتش و ناوگان مجهز در نخستين جنگ ترياك شكست خورده بود و همچنين در دومين جنگ ترياك (سال 1860)، حال آن كه چينيان، خود مخترع باروت بوده اند و ماركوپولو اين اختراع آنان را به اروپا منتقل كرد و توپ و تفنگ ساخته شد.

 

2007م:در يكم ژوئيه 2007 به مناسبت دهمين سالروز استعمارزدايي از هنگ كنگ، «هو» رهبر چين از هنگ كنگ ديداركرد و با جوانان هنگ كنگي سرود ملي چين را خواند. «هو» زماني، خود از فعالان انقلاب فرهنگي چين بود.

رسانه هاي آمريكا از آغاز سال 2007 چين را كه قدرت آن روزافزون و ايست ناپذير شده است به زير حمله كشيده اند و اين حملات از نوع اقتصادي است. يك بار، اسباب بازي هاي چيني را غير بهداشتي گزارش مي كنند، بار ديگر داروهاي آن و در ژوئن 2007 خمير دندان، لاستيك خودرو و ماهي وارداتي از جمهوري خلق چين را. در همه اين انتقادها، اشاره اي هم به غير ضروري بودن تقويت بنيه نظامي چين مي شود و اينكه چرا اين كشور هرسال بيش از يكصد ميليارد دلار صرف تهيه جنگ افزار تازه مي كند. حدود بيست درصد لاستيك وارداتي آمريكا، محصول چين است.

 

«هو»

 

1921م:حزب كمونيست چين يكم ژوئيه 1921 چين به نام «ژنگوئو گونگچان دانگ Zhonggguo Gongchan Dang تاسيس شد و از 23 ژوئيه آن ماه پس از برگزاري نخستين كنگره اش آغاز بكار كرد. اين حزب با 75 ميليون عضو كارتدار (داراي کارت عضويت حزب) بزرگترين حزب جهان است كه از اكتبر 1949 زمام امور كشور پرجمعيت چين را به دست دارد. عضويت در اين حزب همانند ساير احزاب با ماهيت سوسياليستي پس از طي مراحل مشخص و اطمينان از واقعا سوسياليست بودن فرد صورت مي گيرد. پيش از تاسيس اين حزب، انجمن ها و گروههاي متعدد براي سوسياليستي شدن چين تلاش مي كردند كه از ژوئيه 1921 در حزب كمونيست چين متمركز شدند. «چن دوشيو Chen Duxin» و «لي داژائوLi Dazhao» را از موسسان رديف اول حزب كمونيست چين بشمار آورده اند. در نخستين كنگره حزب، چن دوشيو به سمت چرمن حزب انتخاب شد. در اين كنگره، مائو تسه تونگ (مائو دسه دونگ) به عنوان نماينده كمونيستهاي «هونان» شركت كرده بود. «لي داژائو» تحصيلكرده ژاپن رئيس كتابخانه دانشگاه پكن و مائو دستيار او در اين كتابخانه بود. لي در 28 آوريل 1927 اعدام شد. «چن» نخستين دبير اول (چرمن) حزب كمونيست چين قبلا ناشر روزنامه «جواني نو» بود و با اين روزنامه عقايد خود را به ميان نسل تازه چين مي برد. لي و مائو هم براي اين روزنامه مقاله مي نوشتند.

 

Chen Duxin

 

2004م:يکم ژوئيه 2004 ، صدام حسين و 11 دستيارش در يک جلسه قضايي مقدماتي تفهيم اتهام شدند و به اين اتهامات مختصرا پاسخ گفتند. (شرح جلسه مقدماتي و چند عکس ديگر صدام در سايت دوم ژوئيه).

سي ام ژوئن 2004 ،صدام حسين و 11 تن همکاران نزديکش كه از ماهها پيش زنداني آمريكا بودند در محلي نا معلوم و به صورت غير علني به حضور "سالم چلبي" که مدير يک دستگاه قضايي ويژه عراقي اعلام شده بود برده شدند و در آنجا به آنان اطلاع داده شد که از اين پس اسير جنگي نيستند و متهم به ارتکاب جنايت هستند و يکم ژوئيه دوباره احضار و در يک جلسه مقدماتي به آنان تفهيم اتهام خواهد شد و از موارد اتهامي خود آگاه خواهند شد. پس، در اختيار قوه قضايي عراق هستند ولي فعلا زندانبانان آنان همچنان آمريکائيان خواهند بود. قبلا از سوي رئيس جمهوري آمريكا، صدام يک " اسير جنگي" اعلام شده بود. از آنجا که ميثاق هاي ژنو درباره اسيران جنگي حکم مي کند که پس از اعلام پايان جنگ و اشغال نظامي، اين اسيران آزاد شوند، قبل از رسيدن آن زمان، سي ام ژوئن عنوان زنداني جنگي بودن صدام و دستياران سابقش تغيير يافت و ....

صدام حسين در آخرين روز سال ميلادي 2006 اعدام شد.

 

صدام در جلسه اول ژوئيه

 

2004م:«ترودي روبين» مفسر روزنامه فيلادلفيا اينكوايرر كه ظرف يك سال اخير سه بار از عراق ديدن كرده در مقاله اي كه در 29 ژوئن 2004 در اين روزنامه كه به نقل از آن در برخي روزنامه هاي ديگر آمريكا انتشار يافته بود چنين نوشته بود:

اشغال نظامي عراق طبق اعلاميه دولت پايان يافته و اينك زمان آن فرا رسيده است كه بررسي شود چرا در عراق كارها از مسير خود خارج شد.

به نظر من بررسي بايد از اينجا آغار شود كه چرا سازمانهاي اطلاعاتي نتوانستند انفجارهاي انتحاري كه همه برنامه ها را فلج كرده ، از قبل پيش بيني كنند و در يك سال اخير منبع و منشا آنها را كشف و خنثي سازند. به پيش بيني من، اين عمليات در ماههاي آينده شدت خواهد يافت تا بر نتيجه انتخابات دوم نوامبر( 2004 ) اثر بگذارد، و شايد هم در سالهاي آينده. مي دانيم تا زماني كه انفجارهاي انتحاري ادامه داشته باشد نيروي 130 تا 140 هزار نفري آمريكا و يا بيشتر نمي تواند از عراق خارج شود حتي اگر تا ابديت باشد، و تا روزي كه عراقي ها در خيابانهاي خود سرباز خارجي ببينند باور نخواهند كرد كه اشغال نظامي پايان يافته و حاكميت دارند، لذا خشم آنان فروكش نخواهد كرد.


2004م:29 ژوئن 2004 دولت ونزوئلا پيش از اين كه يك نامه به خط «سيمون بوليوار» قهرمان ملي لاتين هاي قاره آمريكا و باني استقلال ونزوئلا، كلمبيا، پرو ، بوليوي ( كه نامش را بر آن گذارده اند)، اكوادور، پاناما و ... در حراج لندن بفروش برسد و به دست سوداگران بيفتد آن را به مبلغي كه فاش نشده است خريداري كرد تا در موزه ملّي كاراكاس نگهداري شود. تاريخ تحرير اين نامه 21 فوريه 1819 است. اين عمل دولت چپگرا و ملي گراي ونزوئلا در ژوئن 2007 در فرانسه سرمشق قرار گرفت و يكي از شمشيرهاي ناپلئون كه به حراج گذارده شده بود توسط يكي از بستگان فرانسوي او به بيش از شش ميليون دلار خريداري شد تا از فرانسه خارج نشود و به دست بيگانه نيفتد. جا دارد كه عمل دولت ونزوئلا سرمشق همه دولت ها قرار گيرد.

 

شمشير ناپلئون

 

1646: جي. دبليو. لايبنيز g.w. leibniz فيلسوف و رياضيدان آلماني به دنيا آمد.

1804: ژرژ ساند georg sand داستان نگار فرانسوي متولد شد.

1823: فدراسيون آمريکاي مرکزي از مکزيک جدا شد.

1862: تعدد زوجات در آمريکا غير قانوني اعلام شد.

1867: دولت انگلستان براي نظارت بر دومينيون هاي خود « وزارت امور دومينيون ها » را تاسيس كرد كه اين سازمان در همين روز در سال1947 به دفتر روابط كامان ولث ( كشورهاي مشترك المنافع ) تغيير نام داد.

1879: لئون ژوهو L.Jouhausx سوسياليست فرانسوي و از موسسان سازمان جهاني کارگران به دنيا آمد. وي در 1951 برنده جايزه نويل شد.

1916: در جريان جنگ جهاني اول، نبرد سم (به ضم س) آغاز شد كه در نخستين روز آن 20 هزار سرباز انگليسي به دست آلماني ها كشته و 40 هزار تن ديگر زخمي شدند.

iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------