تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 11 تیر



 

1030م:يك ماه پس از اين كه مسعود غزنوي برادرش محمد را كور كرد تا بدون داشتن رقيب و با خاطري آسوده برجاي پدر (محمود غزنوي) بنشيند، در قلمرو غزنويان ـ ايران خاوري آن زمان (افغانستان و پاكستان كنوني) ـ ميان مردم دو دستگي بروز كرد كه در دراز مدت به تضعيف حكومت غزنويان و پايان كار آنان انجاميد.


1946م:دوم ژوئيه سال 1946 نشست اديبان و نويسندگان ايران كه از 25 ژوئن (چهارم تير ماه 1325 خورشيدي) براي نوسازي روزنامه نگاري، ترجمه و نثرنويسي و اظهار نظر درباره شعر تشكيل شده بود با صدور قطعنامه (توصيه نامه) اي پايان يافت كه تا سالها الگوي نويسندگي بود.

 

دهخدا

 

2005م:دولت آمريكا 29 و 30 ژوئن 2005 فشارهاي سياسي تازه اي بر جمهوري اسلامي ايران وارد ساخت. فشارهاي تازه با صدور دستور جورج بوش به دادستان كل اين كشور آغاز شد كه اموال كمپاني هايي را كه با ايران در توليد اسلحه كشتار جمعي همكاري دارند و يا همكاري خواهند داشت توقيف كند.

رئيس جمهوري آمريكا همزمان از مصاحبه پنج تن از گروگانهاي سابق از جمله «ويليام دائرتي» مامور بازنشسته «سيا» و سرهنگ بازنشسته «چارلز اسكات» با شبكه هاي تلويزيوني و اين ادعاي آنان كه احمدي نژاد را در نوامبر 1979 ميان دانشجويان تسخير كننده سفارت آمريكا ديده بودند استفاده ضمني كرد و در سي ام ژوئن گفت كه او منتظر دريافت اين جواب است كه آيا احمدي نژاد در آن گروگانگيري شركت داشته است يا نه.

 

1961م:دوم ژوئيه سال 1961 ارنست همينگوي Ernest Hemingvay داستان نگار بلند آوازه آمريکايي در خانه اش در منطقه كوهستاني كچوم واقع در ايالت «آيداهو» آن کشور با گلوله تفنگ شکاري خودکشي کرد. وي هنگام مرگ 62 ساله بود. همينگوي كه در 21 ژوئيه سال 1899 به دنيا آمده بود، در سال 1955 برنده جايزه نوبل درادبيات شده بود و به خاطر داستان «پير مرد و دريا» جايزه پوليتزر به دست آورده بود. همينگوي نويسنده داستانهاي «نيروي عاطفه»، «خورشيد هميشه مي درخشد»، «پير مرد و دريا»، «زنگها براي كه به صدا در مي آيند؟» و ... ظاهرا از فرارسيدن پيري، روزهاي سخت سالخوردگي و از كارافتادگي که در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود كه تحت تاثير همين ترس، سرانجام دست به خودكشي زد. پدر او هم در آغاز سالخوردگي خودكشي كرده بود. همينگوي مردي شجاع بود و در جريان جنگ جهاني اول كه در جبهه هاي اروپا خبرنگار نظامي بود خطرات متعدد از سر گذرانيده بود و از دو سانحه هوائي جان سالم به در برده بود. وي سالهاي سال در كوبا زندگي مي كرد و به اين كشور علاقه عاطفي خاص داشت. خانه همينگوي در كوبا به صورت موزه درآمده است.

 

Ernest Hemingvay

 

2005م:بيست و هشتم ژوئن 2005 «واريسوفVarisov» روزنامه نگار روس كه شهرت داشت كارشناس امور قفقاز است در داغستان هدف گلوله قرارگرفت و كشته شد و قتل او صداي اعتراض روزنامه نگاران را در گوشه و كنار جهان بلند كرد و انجمن هاي مختلف از جمله «كميته محافظت از روزنامه نگاران» قتل وارسيوف را محكوم كرده و درخواست اعلام انگيزه قتل و دستگري و مجازات عاملان آن شده است كه گفته اند كار باند تبهكاران سازمان يافته بوده است.

 

واريسوف


1974م:بانو «ايزابل پرون» يكم ژوئيه 1974 برجاي شوهرش «خوان پرون» نشست و رئيس جمهور آرژانتين شد. وي كه 43 ساله بود دو روز پيش از آن و پس از اينكه پزشكان از درمان پرون ابراز ياس كردند سوگند ياد كرده بود ولي تا شوهرش زنده بود بر صندلي او ننشست. ايزابل كه نخستين رئيس جمهور زن در قاره آمريكا بشمار مي آيد قبلا منشي پرون و در جواني يك دانسر بود. آخرين سمت او پيش از رياست جمهوري، معاونت خوان پرون بود. وي سومين زن پرون بود. پرون كه هنوز حزب او (عدالت گستر) حكومت آرژانتين را به دست دارد يك ناسيونال سوسياليست بود.

 

ايزابل پرون


2004م:يکم ژوئيه 2004 ، طبق برنامه اعلام شده از قبل، صدام حسين و 11 تن دستيارانش را با هلي كوپتر از محلي نامعلوم به نقطه اي نزديكتر منتقل كردند و سپس با اتوبوس زره پوش و اسكورت نظامي به ساختماني در «كمپ ويكتوري» واقع در استراحتگاه ييلاقي پيشين رياست جمهوري عراق در حاشيه غربي بغداد که قرار بود در آنجا اتهامات وارده به آنان تفهيم شود منتقل ساختند. از اين محل نظاميان آمريكايي به عنوان قرارگاه استفاده مي كنند و دفاتر دادگاههاي نظامي آمريكا نيز در آنجا استقراردارد.

 

من، صدام رئيس جمهوري عراق

 

2005م:يکم ژوئيه 2005 در جريان ديدار «هو جين تائو» رهبر چين از روسيه، دو دولت «اوراسيا» و همپيمان در سازمان شانگهاي سندي را امضا كردند كه عنوانش را «اعلاميه نظم جهاني در قرن 21 » داده و از آن پس سياست هاي خود را برپايه آن قرارداده اند.

در اين اعلاميه، هو و پوتين ـ مردان قدرتمند چين و روسيه ـ تاكيد بر ايجاد توازن نيروها در جهان و حذف انحصار حهاني قدرت كرده و متعهد به تحقق آن شده اند كه اين قاعده، پس از فروپاشي شوروي، عملا بر جهان حكمفرما نبوده است.

در اين سند همچنين حذف استاندارد دوگانه در روابط بين المللي و از جمله مبارزه با تروريسم و تحميل مدلهاي معّين به كشورها براي اداره امور خود درخواست شده است.

«هو» 30 ژوئن 2005 براي چندمين بار ظرف يك سال وارد مسكو شده بود تا با پوتين پيرامون تحكيم و گسترش مناسبات اقتصادي ـ سياسي دو كشور، امور نظامي و نفت و افزايش حجم مبادلات تا ميزان 80 ميليارد دلار در سال، همكاريهاي دو كشور در مقابله با تهديد منافع دوكشور، و بالاخره امنيت آسياي ميانه مذاكره كند.

 

در جريان ديدار «هو جين تائو» رهبر چين از روسيه


2005م:سي ام ژوئن 2005 در آمريكا برخي از اسناد تازه اي كه از طبقه بندي خارج شده اند انتشار يافتند. يكي از اين اسناد، عين (متن) گفت و گوي 5 نوامبر 1971 نيكسون رئيس جمهور وقت با مشاور ويژه اش هنري كيسينجر است. اين مشاوره كه در پي مكالمه بانو گاندي نخست وزير وقت هند و نيكسون صورت گرفته بود و طبق معمول، توسط كاخ سفيد ضبط شده بود خشم نيكسون و كيسينجر را نسبت به بانو گاندي نشان مي دهد.

طبق اين نوار، نيكسون بانو گاندي را «عفريته» خوانده بود و كيسينجر گفته بود كه هنديها از آن «حرامزاده» ها هستند!.

اين دو مقام آمريكايي گفته بودند كه نمي دانند چرا حزب كنگره هند مسكو را رها نمي كند و تا دنباله رو مسكو باشد، در جناح متخاصم با ما (آمريكا) قرار دارد و ما بايد هميشه خطر حمله هند به پاكستان را در نظر داشته باشيم كه از دست دادن پاكستان خسران بزرگي براي آمريكا خواهد بود.

 

1976م:دوم ژوئيه 1976كارهاي مربوط به تامين عملي وحدت ويتنام که از يک سال پيش از آن پس از سقوط سايگون آغاز شده بود رسما به پايان رسيد و دو بخش شمال و جنوب ويتنام كه طبق قرارداد 1954 ژنو موقتا از هم جدا شده بودند رسما به صورت يكپارچه درآمدند و جمهوري سوسياليستي ويتنام را ساختند. ويتنامي ها براي تامين وحدت وطن و استقلال خود مجبور به جنگ و درآويختن با سه قدرت وقت جهان؛ ژاپن، فرانسه و آمريكا شده بودند. آنان در اين راه از دادن تلفات سنگين نهراسيدند، پيروز شدند و اين پيروزي ويتنام را در سطح جهان به صورت قهرمان و ملتي شاخص درآورده و به اين ملت غرور ويژه داده است. ويتنام تنها كشور جهان است كه آمريكا در آنجا وارد عمليات نظامي شد، ولي به فكر استقرار دائمي نيافتاد.

 

419: والنتينيان که از سال 425 تا 455 امپراتور روم بود به دنيا آمد.

1566: نستروداموس nostrodamus استرالوجر( ستاره خوان - طالع بين ) و پزشگ فرانسوي که پيش گويي ها براي جهان کرده است درگذشت.

1778: ژان ژاك روسو فيلسوف عصر روشنگري اروپا كه 28 ژوئن 1712 به دنيا آمده بود درگذشت.

1881: جيمز گارفيلد رئيس جمهوري وقت آمريکا به دست يک وکيل قضايي که از او تقاضاي پست سفارت کرده بود گلوله خورد و مجروح شد. وي بعدا بر اثر اين جراحت درگذشت.

1890: قانون ضد تراست به تصويب کنگره آمريکا رسيد.

1917: در شورش نژادي در شهر سن لوئي آمريكا 48 تن كشته شدند. سياهپوستاني كه خواهان برابر شدن دستمزد كارگران سياه و سفيد بودند كه كار معيني را انجام مي دادند آن را آغاز كرده بودند.

1937: بانو " اميليا ارهارت " هوانورد آمريکايي در جريان پرواز دور دنيا بر فراز خط استوا، بر فراز اقيانوس آرام ناپديد شد. وي نخستين خلبان زن بود که عرض اقيانوس اطلس را با هواپيما پيموده بود.

1957: در آمريکا طرح نخستين زير دريايي که مجهز به موشک هدايت شونده بايد مي بود آماده شد و اين زير دريايي بعدا " گري بک " ناميده شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------