تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 29 تیر



1952م:20 ژوئيه 1952 (29 تير ماه 1331) تهران و بسياري از شهرهاي ايران به حالت نيمه تعطيل درآمده بود. اين وضعيت از چهار روز پيش از اين، از لحظه اي كه اعلام شده بود دكتر مصدق به علت پذيرفته نشدن پيشنهادهايش از سوي شاه كناره گيري كرده و استعفاي او از نخست وزيري پذيرفته شده است به چشم مي خورد.

مردم خشمگين و آماده بپاخيزي بودند. دكتر مصدق كه از شانزدهم تير ماه با مجلس سنا درگيري پيدا كرده بود 25 تير ماه از شاه خواسته بود كه علاوه بر تصدي نخست وزيري، وزير جنگ هم باشد كه شاه نپذيرفته بود. همان روز دكتر مصدق استعفانامه خود را براي شاه فرستاد و در آن تاكيد کرد كه چون پيشنهادهاي منطقي و اصولي او كه اجرايشان براي پيروزي مبارزات مردم ايران لازم است، مورد قبول شاه قرار نگرفته است و احساس مي كند كه شاه به وي اعتماد ندارد و با اين وضعيت ادامه خدمت موفقيت آميز به وطن ممكن نيست، لذا كناره گيري خود را تسليم مي كند.

شاه استعفاي دکتر مصدق را همان روز پذيرفت و احمد قوام (قوام السطنه) را مامور تشكيل كابينه كرد و در اعلاميه مربوط، وي را "حضرت اشرف" خواند و تصريح كرد كه نسبت به او اعتماد كامل دارد.

روز بعد، قوام السطنه دست به انتشار اعلاميه سراسر تهديد و بي سابقه خود، "كشتي بان را سياستي دگر آمد" زد و بر خشم مردم افزود و سيل تلگرام به حمايت از دكتر مصدق از سراسر ايران به سوي تهران روان شد. همان روز، 28 تن از نمايندگان مجلس هم اعلام كردند كه بدون حضور دكتر مصدق، با فردي ديگر براي ادامه نهضت ملي همکاري نخواهند كرد و كشور متشنج شد.

روز 28 تير، قوام با يك اشتباه سياسي ديگر كه درخواست انحلال مجلس از شاه بود بر دامنه تشنج افزود. بازار تعطيل شد و در همه جا تظاهرات به راه افتاد و جبهه ملي روز سي ام تير را تعطيل عمومي اعلام كرد.

در پي اين تصميم جبهه ملي، تظاهرات عمومي وسيعي به راه افتاد، از همه جا صداي حمايت از دكتر مصدق بلند بود و درگيري هاي خشونت آميزي روي داد كه به كشته شدن عده اي منجر شد.

 

مصدق


2004م:جورج بوش رئيس جمهوري ايالات متحده 19 ژوئيه 2004 با اشاره به گزارش كميسيون بررسي رويداد 11 سپتامبر 2001 گفته بود كه دولت آمريكا بايد تحقيق كند كه آيا ايران در اين رويداد دست داشته و يا نداشته است.

وي گفته بود كه ما در حال كند و كاو هستيم تا ببينيم كه آيا ايران در آن رويداد دخالت داشته است يا نه.

وي افزوده بود: من از دير زمان نگران اين موضوع بوده و نگراني خود را از اين بابت بيان داشته ام.

بوش در اين روز يك بار ديگر جمهوري اسلامي را متهم كرد كه از تروريست ها حمايت مي كند و در تلاش براي تهيه اسلحه هسته اي است.

 

مکينون سفير کانادا

 

1304م:«فرانچسكو پترارك Petrarch» انديشمند، مورخ، نويسنده، شاعر و انساندوست ايتاليايي 20 ژوئيه سال 1304 ميلادي (در روزي چون امروز) به دنيا آمد و هفتاد سال بعد در نخستين ساعت 19 ژوئيه ( 18 ژوئيه سال 1374، شب) درگذشت. اگر در شرح احوال بزرگان و اصحاب فكر دقت شود، ملاحظه خواهد شد كه بيشتر آنان در همان ماهي كه به دنيا آمده بودند فوت شده اند.

 

تصوير پترارک


1972م:در ژوئيه سال 1972 در سوئد، جمعي از فرضيه پردازان و علاقه مندان به حقوق بشر از جمله دمكراسي گردهم آمده بودند تا بحث همه جانبه (يونيورسال) خود را درباره ابزارهاي دفاع از حقوق انسان و نيز راههاي بسط دمكراسي به ويژه بهترين راه براي گزينش و انتخاب مديران بهتر و سياست و قانون سازان براي جوامع را دنبال كنند. يكي از موضوعات اين نشست، رسانه هاي همگاني به عنوان مهمترين ابزار تامين و محافظت از حقوق انسان و حكومت مطلوب (و در حد كمال) بود. در اين بحث ها، «سانسور مطبوعات به عنوان عملي غير دمكراتيك و خلاف انتظار انسان» تلقي و اعلام شد ـ سانسور داخلي (خودسانسوري)، سانسور دولتي و سانسور اصحاب منافع (مثلا آگهي دهندگان و متنفذّان).


2005م:آمار وضعيت فروش روزنامه ها در سه ماهه دوم سال 2005 در سطح جهان (در كشورهايي كه در آنجا موفق به گرفتن آمار شده بودند)، همراه با کسب نظر روزنامه خوان ها (مخاطبان) نشان داده بود كه جز در چند كشور در حال پيشرفت، در بقيه كشورها تيراژ روزنامه ها در حال كاهش يافتن بوده است، البته با شتابي بسيار كم و تقريبا نامحسوس.

دلايل عمده آن از اين قرار اعلام شده بود:

«قرار گرفتن اخبار خبرگزاري ها در اينترنت و دسترسي فوري همگان به آنها، خبري شدن و شكل روزنامه به خود گرفتن وبلاگها، كاهش آبونمان موسسات تفكيك و ارسال اخبار و مقالات مورد تقاضا به اي ميل هاي افراد كه سريعتر از روزنامه ها اطلاع رساني مي كند و افراد را از خريد روزنامه چاپي تا حدي بي نياز مي سازد، قرار گرفتن اخبار اختصاصي شبكه هاي تلويزيوني در اينترنت با عكس و فيلم، عدم توجه سردبيران روزنامه ها به انتظارات مخاطبان قرن 21 و عصر اينترنت از روزنامه ها و بالاخره كاهش رابطه مستقيم و منظم روزنامه ها با روزنامه خوان ها و كسب نظر آنان درباره محتواي هر روزنامه و رفع كمبودها.


1917م:20 ژوئيه سال 1917 (دوران جنگ اول جهاني) براي نخستين بار در تاريخ ايالات متحده آمريكا سربازگيري از طريق قرعه كشي آغاز شد. اين كشور قانون نظام وظيفه اجباري ندارد، ولي به پسران 18 ساله به بالا توصيه مي شود كه ( اگر مايل به برخورداري از برخي امتيازات از جمله دريافت کمک هزينه تحصيل در دانشگاه و استخدام در دواير دولتي و ... هستند) دوطلبانه آمادگي خود را براي خدمت سربازي كتبا به سازمان معيني (سلکتيو سرويس) اعلام دارند که در هنگام ضرورت عده اي از آنان احضار شوند. احضار شدگان در صورت عدم تمكين مجازات خواهند شد. در نيمه دوم قرن 19 در طول جنگهاي داخلي آمريکا، در ايالتهاي شمالي نوعي سربازگيري اجباري انجام گرفت که در شهر نيويورک مردم مخالفت کردند و به يک شورش منجر شد.

براي جلب افراد به استخدام شدن در نيروهاي مسلح آمريکا آگهي به رسانه ها داده مي شود - همانند تبليغات تجاري. براي داوطلب شدن به استخدام در نيروهاي مسلح آمريکا جوايز مالي و امتيازات متعدد در نظر گرفته شده است. در ژوئيه 2007 رسانه هاي آمريکا گزارش کردند که تلفات جنگ عراق باعث شده است که والدين اجازه ندهند فرزندانشان داوطلب استخدام در نيروهاي مسلح شوند و لذا، شمار داوطلبان زير حد نصاب سالانه است. خارجياني که هنوز تبعه آمريکا نشده اند نيز مي توانند داوطلب شوند و خدمت سربازي برايشان امتياز مي شود تا بعدا تبعه آمريکا شوند.

 

1944م:بيستم ژوئيه 1944 هيتلر در يك قرارگاه نظامي ( وولفزشانزه ـ لانه گرگها) در پروس شرقي از توطئه قتل رهايي يافت. در اين توطئه، انفجار بمب چهار تن را كشت و گروهي ديگر را مجروح كرد. بزرگي و استحكام ميز مذاكرات باعث نجات هيتلر شد كه مختصرا زخمي شده بود.

توطئه قتل هيتلر توسط يك دسته از افسران آلماني كه شكست در جنگ را قطعي مي دانستند و اطلاع (نه مداخله) چند مارشال ازجمله «رومل» طرح ريزي شده بود و قرار بود كه پس از قتل هيتلر، نيروي احتياط برلين را زير كنترل خود در آورد، حزب نازي را از قدرت بركنار و با متفقين وارد مذاكرات صلح شود.

افسر جواني به نام «كلاز فون ستافنبرگ Claus Von Stauffenberg» مامور قراردادن بمب در اطاق مذاكره شده بود ولي آن روز، هيتلر تصميم گرفت كه جلسه به جاي زير زمين در طبقه اول قرارگاه تشكيل شود كه «كلاز» با عجله كيف حامل بمب را به محل تازه منتقل كرد ولي موفق نشد در جاي مورد نظر بگذارد و زمان (تايمر) انفجار را تغيير دهد.

 

كلاز فون ستافنبرگ


1951م:بيستم ژوئيه 1951 ملك عبدالله پادشاه وقت اردن (جد ملك عبدالله فعلي) به دست يك فلسطيني به نام مصطفي شكري (خياط) در بيت المقدس هنگام ورود به مسجد اقصي با شليك سه گلوله كشته شد.

ملك عبدالله متهم شده بود كه تحت نفوذ انگليسي ها به فلسطيني ها خيانت مي كند و به همراه دولت لبنان قصد مصالحه جداگانه با اسرائيل را دارند. چهار روز پيش از اين واقعه، الصلح نخست وزير لبنان كه براي ديدار ملك عبدالله به اردن رفته بود در اين كشور ترور شده بود.

در آن زمان، نه تنها فلسطيني ها بلكه گروهي از اعراب ملك عبدالله را به دليل تصرف قسمت قديمي بيت المقدس در جريان جنگ يهوديان و فلسطيني ها خائن به ملت عرب مي دانستند و مي گفتند كه ملك عبدالله به جاي تصرف بيت المقدس که متعلق به فلسطيني ها است بايد ارتش خود را در جهت دريا به حركت درمي آورد و پيشروي يهوديان مسلح را سد مي كرد. مفتي اعظم فلسطين نيز همين نظر را نسبت به ملك عبدالله داشت.

 

پادشاه مقتول اردن


1959م:دولت فرانسه 20 ژوئيه سال 1956 به تونس، مستعمره خود در شمال آفريقا ، استقلال داد كه از آن زمان روز ملي اين كشور بشمار مي رود. اين استقلال آسان هم به دست نيامد و تونسي ها براي گرفتن آن مبارزه كرده بودند. حبيب بور قيبه از زمان استقلال به مدت 31 سال بر اين سرزمين قديمي و متمدن حكومت كرد و در اين مدت، در تونس تنها يك حزب فعاليت داشت.

تونس كه ميان ليبي و الجزاير واقع شده است يك كشور منطقه مديترانه است و در اين دريا ساحلي طولاني دارد . وسعت خاك آن 164 هزار كيلومتر مربع و جمعيتش ده ميليون نفر است و يك كشور عربي بي طرف بشمار مي آيد كه فرانسه زبان دوم مردم آنجاست.

 

1969م:بيستم ژوئيه سال 1969( تيرماه 1348 ) در ساعت ده و 56 دقيقه بعد از ظهر به وقت واشنگتن ( بامداد 21 ژوئيه به وقت تهران ) « نيل آرمسترانگ Neil Armstrong» فضانورد آمريكايي به عنوان نخستين فرد از كره زمين گام بر سطح ماه ــ قمر زمين ــ گذارد كه دقايقي بعد ، فضانورد آمريكايي ديگر « ادوين آلدرين » نيز به او پيوست و به اتفاق به راهپيمايي و جستجو و جمع آوري سنگ و خاك از سطح ماه برداختند. اين در حالي بود كه« مايكل كالينز» فضا نورد ديگر با سفينه آپولو ــ 11 در مدار ماه به حركت ادامه مي داد . آرمسترانگ 38 ساله و آلدرين با مدول ويژه نشستن در سطح ماه از آپولو جدا شده بودند. اين سفينه براي رسيدن به مدار ماه 390 هزار كيلومتر فاصله زمين از قمر خود را طي كرده بود. آپولو ــ 11 شانزدهم ژوئيه از پايگاه فضايي كندي در ايالت فلوريدا به فضا برخاسته بود. نخستين مسافران ماه پس از انجام ماموريت به زمين بازگشتند. جريان فرود و بازگشت آنان از ماه مستقيما از تلويزيون در سراسر جهان پخش شد. عكس ، آرمسترانگ را در سطح ماه نشان مي دهد.

 

 بشر برسطح ماه

 

2005م:هجده ژوئيه 2005 ژنرال ويليام وستمورلندWestmoreland (وستي) فرمانده نيروي 500 هزار نفري آمريكا در جنگ ويتنام درسالهاي 1964 تا 1968 كه نام او براي بسياري از مردم آشنا است در 91 سالگي در يك آپارتمان در يك مجتمع ساختماني ويژه سكونت بازنشستگان سالمند در ايالت زادگاه خود (كاروليناي جنوبي) درگذشت.

 

ژنرال وستمورلند


1810: سرزمين كلمبيا مستعمره اسپانيا اعلام استقلال كرد.

1654: ميان پرتغال و انگلستان پيماني امضاء شد كه به موجب آن پرتغال برتري انگلستان را پذيرفت.

1810: سرزمين كلمبيا مستعمره اسپانيا اعلام استقلال كرد.

1917: اعلاميه نشست "کورفو" ساختار آينده کنفدراسيون سلطنتي يوگوسلاوي را روشن ساخت که در پايان جنگ جهاني اول عملي شد.

1923: "پانچو ويلا" انقلابي معروف مکزيک در 45 سالگي ترور شد.

1933: اجراي قانون محدود شدن فعاليت هاي حزبي در ادارات دولتي آمريكا به امضاي روزولت رسيد.

1936: ميثاق مونترو Montreuxكه آزادي عبور همه كشتي ها از تنگه هاي تركيه در زمان صلح را تضمين كرده است در سويس امضاء شد.

1908: حكمران وقت مراكش حراست از مرزهاي خود را به فرانسه واگذار كرد!.

1944: تنها به دليل ادامه جنگ دوم جهاني، و مصلحت كشور روزولت براي چهارمين دوره خود را نامزد رياست جمهوري آمريكا كرد ، کاري كه در آن زمان از نظر آمريكائيها اجتناب ناپذير بود و بعدا تكرار نشد.. دوره رياست جمهوري در آمريكا براي هر فرد به دو دوره چهارساله محدود است. اين کار در آغاز به صورت عادت انجام مي گرفت که بعدا به صورت قانون درآمد.

1944: بيماري وبا در بمبئي هند 34 هزار تن را بي جان ساخت.

1974: تركيه در قبرس نيرو پياده كرد كه منجر به تقسيم غير رسمي اين جزيره ميان تركها و يونانيان آنجا شده است.

1980: شوراي امنيت تصويب كرد كه دولتهاي عضو نبايد بيت المقدس را به عنوان پايتخت اسرائيل برسميت بشناسند.

1987: شوراي امنيت سازمان ملل اکيدا خواستار برقراري آتش بس ميان ايران و عراق و قطع جنگ شد.

1990: نا آرامي هاي كشور ليبريا واقع در آفريقاي غربي با حمله شورشيان مسلح به پايتخت آغاز شد كه هنوز ادامه دارد. اين كشور را بردگان سياه پوست باز گشته از آمريكا ايجاد كرده اند.

1993:« وينسنت فاستر » از دوستان ويليام كلينتون رئيس جمهوري وقت آمريكا كه در جريان پرونده هاي قضايي او بود خودكشي كرد و بر مشكلات كلينتون افزود و كنگره آمريكا از بازپرس ويژه خواست كه به موضوع اين خودكشي هم رسيدگي كند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------