ماجراهای "چرخنده"



اخبار,اخبار فرهنگی,الهام چرخنده

 

ماجراهای "چرخنده"

داستان الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون ادامه دارد. هنوز، حمله به او و دفاع از او در دستور کار عده ای در رسانه های اجتماعی و محافل مختلف قرار دارد. در تازه ترین اتفاق ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم "قلاده های طلا" درباره انتقادات از چرخنده گفت: «تجربه نشان داده با اندک فاشیست‌های سینما، حرف زدن کار بیهوده‌ای است.»

طالبی منتقدان چرخنده را "کوتوله های کم ظرفیت" دانست و گفت: «برخورد با خانم الهام چرخنده یك تست است چون رسما گفته‌اند دستگاه های نظارت فرهنگی، دیگر عرضه برخورد ندارد. البته می‌دانند اگر این دستگاه ها بخواهند، قادر هستند نشئگی را چنان از سرشان بپرانند كه مادرشان الیزابت در بی بی سی هم نتواند خماریشان را دوا كند.»


طالبی افزود: «این فرزندان موسولینی فعلا عقیده دارند كه قضات باغیرت در دستگاه قضای این ملك، دیگر جرأت صدور حكم ممنوعیت برای توهین‌كنندگان و معارضان تمامیت‌خواه ضدانقلاب در هنر ایران زمین ندارند. آنها باور دارند كه مجلس و كمیسون فرهنگی مرعوب آنهاست.»


کارگردان قلاده های طلا این سخنان را در گفت و گو با خبرگزاری نسیم عنوان کرده است.
ماجرای الهام چرخنده به روز اول سال 1393 باز می گردد زمانی که او در  برنامه لحظه تحویل سال شبکه چهارم سیما حاضر شده بود و در آن برنامه سال نو را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفت.
سخنان چرخنده در آن برنامه تلویزیونی خیلی سریع در شبکه اجتماعی دست به دست شد و منتقدانی پیدا کرد. منتقدان لحن، ادبیات او را  "چاپلوسی" تفسیر کردند.


از سوی دیگر عده ای به دفاع از چرخنده پرداختند و سخنان او را صادقانه توصیف کردند. با بالاگرفتن انتقادات از چرخنده در شبکه های اجتماعی، او مهمان ویژه مراسم هنر و فرهنگ انقلاب در دانشگاه تهران شد. مراسمی که در آن  فرج ا... سلحشور، جمال شورجه، جهانگیر الماسی، ضیاالدین دری و انسیه شاه حسینی نیز حضور داشتند.
این برنامه 23 اردیبهشت ماه در سالن شهید چمران دانشگاه تهران و به مناسبت 13 رجب برگزار شد.


در این مراسم بود که چرخنده باز هم بر ارادت خود به مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: «تولد امیر المومنین(ع) را به حضرت آقا رهبر عظیم الشان کشورم تبریک می گویم امیدوارم که سایه ی ایشان مستدام باشد و روز پدر بر شما مبارک.»
چرخنده در سخنان خود به شدت  از کاربران شبکه اجتماعی و برخی هنرمندان سینما انتقاد کرد و گفت: «بعد از پخش این ویدیو بود که از شبکه های مختلف منافقین صدای آمریکا و مخالفین و خیلی جاهای دیگر و دوستانم که در عرصه ی سینما به من لطف داشتند با پیامک هایشان مرا متوجه ساختند که چقدر از کلام من ناراحت هستند.»


او با بیان این که "من بختیاری هستم، و همه ی ایران سرا و وطن من است"، افزود:  «بعد از این جریان، وقتی که از تلویزیون های مختلف به من شروع به فحاشی، تهدید و تهمت زدن کردند. آنها به دور از خاک وطنم، مردم و رهبرم، مرده باد و زده باد سر دادند؛ این ماجرا طولانی شد و به صفحات اجتماعی همچون فیسبوک رسید. البته من در فیسبوک صفحه ای ندارم، اما در اینستاگرام مطلبی را نوشتم.»


چرخنده گفت که شب تولد پسرم شایان 6 اردیبهشت ماه شیشه ماشین من را شکستند و آنجا گفتم یا علی، میفهمم که غربت شیعه چقدر سخت است.
او تاکید کرد: «با لباس سنتی ایرانی و با پرچم ایران که به زبان انگلیسی روی آن نوشتم همه ی جانم امیرالمومنین، رهبرم، خاکم، تمام مسلمین است، عکس گرفتم، با این نوشته من حال آنها بدتر شد.» در این مراسم او لحظاتی نیز اشک ریخت.


این سخنان چرخنده در شبکه‌های اجتماعی با بازتاب گسترده ای همراه بود، باز هم عده ای او را به باد انتقاد گرفتند. عده ای دیگر هم از او دفاع کردند. توضیحات این بازیگر سینما و تلویزیون از صدا و سیما نیز پخش شد.
با وجود اینکه عده ای از رسانه ها و چهره های فرهنگی اصولگرا به دفاع تمام قد از الهام چرخنده در روزهای اخیر پرداختند و حتی از او تجلیل کردند اما روز گذشته خبرگزاری فارس با بازنشر یادداشتی خطاب به نیرو‌های حزب‌الله از آن‌ها خواست در دفاع از الهام چرخنده دچار «جوزدگی بیش از حد و اغراق در دفاع و تحسین» نشوند.


فارس یادداشت سایت رصد را باز نشر داده بود که در آن به بررسی ماجرای "الهام چرخنده" پرداخته شده بود. اما ساعتی پس از آن یادداشت مزبور را از خروجی خبرگزاری حذف کرد.در این یادداشت به طور تلویحی الهام چرخنده با جوان ۲۲ ساله دروغ‌گویی که سال ۱۳۷۶ خود را جراحی متخصص معرفی و توانسته بود مسئولان را فریب دهد٬ مقایسه شده بود.


نویسنده در یادداشت "چرخنده به کدامین سو؟!" نوشته است: "«جو زدگی بیش از حد با نیت خالصانه» و بزرگنمایی یک رویداد گاهی اوقات وضعیت را به کلی متفاوت از آنچه که در نظر داشته ایم شکل می دهد."

 یادداشتی که خبرگزاری فارس از خروجی خود حذف کرد
الهام چرخنده در سال 1357 در تهران متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه در رشته معماری تحصیلات خودرا ادامه داد که ناتمام ماند.  چرخنده فعالیت هنری را در سال 1379 با بازی در تله تئاتر «شباشب» پی گرفت و در سال 1380 در فیلم «شب یلدا» ساخته کیومرث پوراحمد نخستین نقش سینمایی خود را ایفا نمود. او در سال 1381 در نمایش «والس خداحافظی » بازی کرده است.


دامنه های سفید، سوگند و عروسی مهتاب از دیگر آثار سینمایی این بازیگر است. چرخنده در چند سریال تلویزیونی از جمله دایره تردید، من یک مستاجرم، پروانه و اوای باران ایفای نقش کرده است.

اخبار فرهنگی و هنری - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------