امین زندگانی: بازی در نقش مسلم‌بن‌ عقیل، سعادت بود



حضور در سریال «مختارنامه» و در نقش مسلم‌بن‌ عقیل سعادت و اتفاق بزرگی بود که نصیب من شد.

بازی در تلویزیون را با حضور در سریال‌های «وکلای جوان»، «طلسم شدگان»، «همسفر» و ... شروع کرد و بعد‌ها با بازی در سریال «معصومت از دست رفته» مشهورتر شد.

نقش آفرینی وی در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به یاد ماندنی شد و بالاخره حضور در سریال «مختارنامه» و در نقش مسلم‌بن عقیل او را در ذهن‌ها ماندگار کرد، به بهانه ایام محرم با امین زندگانی به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند:

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با امین زندگانی,تصاویر امین زندگانی


حضور در سریال «مختارنامه» چگونه شکل گرفت؟

جیم: حضور در سریال «مختارنامه» در نقش حضرت مسلم‌بن‌ عقیل سعادت و اتفاق بزرگی بود که نصیب من شد. ابتدا خیلی ترسناک بود به دلیل اینکه خیلی از آدم‌ها از حضرت مسلم‌ تصویر درست و کاملی در ذهن خود داشتند چرا که یک روز از دهه محرم به نام ایشان است.

همچنین داستان این بزرگوار را در تعزیه‌های زیادی دیدن و سینه به سینه و به صورت شفاهی شنیدند، اینکه این تصویر چقدر می‌تواند به بازی من نزدیک باشد و خدایی نکرده لطمه‌ای به آن نزنم، برایم ترسناک بود و این ترس با من بود تا زمان پخش سریال که به لطف خدا و با بازخورد از سوی مردم نقش موثر واقع شد.

نگرانی و حس شما پس از انتخاب نقش؟

جیم: خیلی ترسیدم به دلیل اینکه آیا آن نقشی که من ایفا می‌کنم با ذهنیت مردم سنخیت دارد یا خیر؟ چرا که بقیه نقش‌ها را می‌توان قابل قبول کرد ولی در کارهای تاریخی نمی‌توان راحت‌ از نقش گذشت، عدم پذیرش مخاطب نگرانی من بود.

علاقه به بازی دوباره در چنین نقش‌هایی را دارید؟

جیم: مهم بازی کردن این نقش‌ها نیست اینکه چنین نقش‌ها را در چه پروژه و شرایطی بازی کنیم خیلی مهمتر است. بله اگر پروژه که نویسنده و کارگردان آن آقای میرباقری باشد با افتخار قبول می‌کنم.

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با امین زندگانی,تصاویر امین زندگانی


شما در سریال «مختارنامه» در دو صحنه بازی خیلی خوبی داشتید یکی کوچه‌های کوفه و دیگری صحنه کاسه آب، از این دو صحنه برایمان بگویید؟

جیم: این دو صحنه برای خود من تاثیر گذار بود و خیلی از مخاطبین هم به این دو صحنه اشاره می‌کنند به هر حال این هنر کارگردان است که تنها و غریبی حضرت مسلم‌بن‌ عقیل را به چه شکلی به نمایش بگذارد و این حس را به بازیگر منتقل کند.

من فکر می‌کنم حس جمعی گروه هم خیلی مهم است که یک گروه سازنده پشت دوربین همان حس را به بازیگر منتقل می‌کند. صحنه‌ کوچه‌های کوفه به نگاه آقای میرباقری برمی‌گردد به نظرم خیلی زیبا طراحی کردند و در صحنه کاسه آب خاطرم است آقای میرباقری گفت: "لحظه‌ای که سرتو از کاسه بلند می‌کنی می‌خوام تو نگاهت ظهر عاشورا ببینم."

خیلی سخت بود و تنها چیزی که خیلی کمکم کرد این بود که به تابلوی ظهر عاشورا استاد فرشچیان فکر می‌کردم و به طبع فضای روحی عوامل صحنه دست به دست هم داد که یک صحنه خوب داشته باشیم.

کار با آقای میرباقری؟

جیم: همیشه مشتاق دوباره کار کردن با ایشان هستم. به نظرم آقای میرباقری جزو آن دسته از کارگردان‌هایی هستند که شما فقط در زمان همکاری با او فقط بازیگر هستی و خیالتون از همه چیز راحت است. فقط به دنبال خلق نقش هستی و به چیز دیگه فکر نمی‌کنی.

به تعزیه و مقتل‌خوانی علاقه دارید؟ کار کردید؟

جیم: بله، ولی قسمت نشده بازی کنم،‌ تعزیه هنر سختی است. تسلط به آواز و دستگاه آوازی که من این توانایی را ندارم.

علاقه‌مند به بازی در نقش‌های دیگر مذهبی هستید؟

جیم: به هر حال من به‌عنوان بازیگر تمایلم این است که متفاوت‌ترین نقش‌ها را خوب بازی کنم و بازیگر در یک جا مجاز به رقابت است و آن با خود است و اینکه سقف توانایی خودم را با نقش‌های متفاوت و شرایط ویژه محک بزند.

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با امین زندگانی,تصاویر امین زندگانی


خاطره‌ای از ایام محرم در کودکی دارید؟

جیم: کودکی من در تهران‌پارس سپری شد، مسجد بهار که هیئت بزرگی داشت به آنجا می رفتیم. آن زمان همه یک جا متمرکز می‌شدند و این شلوغی خیلی تاثیرگذار بود.

 اگر یک دسته زنجیر زنی می‌خواست از کوچه عبور کند حدود یک ساعت طول می‌کشید و این صحنه آدم را به وجد می‌آورد،‌ منم مثل همه ایرانی‌ها خاطره‌های خوبی از محرم دارم.

در حال حاضر چطور؟ هیئت خاصی می‌روید؟

جیم: هیئت خاصی که نمی‌روم دوستان محبت دارند و هر سال به دعوت آن‌ها به هیئت می‌روم ولی بعضی وقت‌ها دوستان شرایط را لحاظ نمی‌کنند و باعث به هم ریختگی نظم هیئت می‌شود و این باعث می‌شود آدم شرمنده شود.

شما کربلا رفتید؟

جیم: بله عید امسال رفتیم. اولین بارم بود و حس آن گفتنی نیست و باید هر کسی خودش تجربه کند و فکر نمی‌کردم تجربه رفتن به کربلا آنقدر عجیب و غریب باشد.

به نظر شما کار در زمینه عاشورا چقدر مفید است و چقدر باید کار ساخته شود؟

جیم: با توجه به اینکه دین اسلام دین کاملی است و واقعه عاشورا یکی از مهمترین اتفاق‌هاست برای ساخت اثر در این زمینه باید دست اهل آن سپرده شود و به خاطر شان این حادثه باید هزینه‌ای پرداخت شود چرا باید فیلم «ثارالله» آقای فرآورده یک سال باشد که به تولید نرسیده و هیچ ارگانی پیگیر ساخت چنین اثرهایی نیست.

 چرا نباید فیلم «ملک سلیمان» (دوم و سوم) آن ساخته شود، و برای فیلم سینمایی «رستاخیز» از ابتدا خطوط را مشخص نمی‌کنیم تا این اتفاق برای این فیلم رخ ندهد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با امین زندگانی,تصاویر امین زندگانی

 

اخبار فرهنگی - باشگاه خبرنگاران

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------