اعتراض‌هایی که به برنامه «فیتیله» شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پخش برنامه «فتیله» در روز جمعه - 15 آبان ماه - موجبات رنجش خاطر جمعی از هموطنان آذری را فراهم کرد و در پی این اتفاق روابط عمومی صداوسیما با انتشار خبری اعلام کرد که پخش این برنامه متوقف و با عوامل متخلف برخورد می‌شود.

سازمان صداوسیما گفته است، پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی، موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.

با وجود برخورد جدی صداوسیما، پخش چنین نمایشی در قالب برنامه «فیتیله» واکنش‌های متعددی را از سوی برخی مسوولان و نهادها در استان‌های آذری زبان کشور به همراه داشته است.

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از جمله‌ی این مراکز است که در محکومیت این برنامه، بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: در سالی که از سوی مقام عظمای ولایت به سال همدلی و همزبانی نام‌گذاری شده است، بر همه مسئولین جامعه اسلامی فرض است که فرهنگ همدلی و همزبانی را با گوشت و پوست همه اقشار بخصوص نسل آینده عجین سازند.

با تأسف در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که رسانه ملی که از وظایف مهم آن ایجاد همگرایی و همدلی عمیق بین اقوام و ملیت های مختلف ایران عزیر می باشد، در قالب برنامه‌ای سخیف به مردمی که سال‌های سال در راستای وحدت ملی گام برداشته و در تمامی دوران حساس، نقش تعیین کننده داشته اند، توهین می کند.

ما دانشگاهیان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان این توهین آشکار را به مردم غیور آذربایجان محکوم کرده و از مسئولین امر برخوردهای لازم و جدّی با عوامل این توهین بزرگ و ایجاد تمهیدات لازم جهت جلوگیری از این گونه حرکات تفرقه انگیز و تنش زا خواهانیم.

در همین راستا از موضع گیری قاطعانه‌ی استاندار و مسئولین استانی در محکومیت و پیگیری این امر تقدیر و تشکر به عمل می آید.

"اسماعیل جبارزاده" ، استاندار آذربایجان شرقی هم در واکنش به برنامه پخش شده از شبکه دو صدا و سیما، اظهار کرد: مسوولان استان از جنس مردم، خدمت‌گزار مردم و همیشه در کنار مردم هستند.

وی افزود: در شادی مردم شاد و هنگام غم و اندوه آنها، شریک غم و آلام آنها هستیم و اگر شخصی، جریانی و یا گروهی خواسته و یا ناخواسته به مردم ما قصد تحقیر، توهین و حقارت کند، مطمئنا اول شخص مقابل خود، ما را خواهد دید.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: از برنامه پخش شده از شبکه دوم صداوسیما، بسیار متاسف و متاثر شدم، لذا در اولین فرصت، موضوع به معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور و نیز به معاونت سیاسی وزارت کشور منعکس شد و طی نامه ای رسمی، وزیر کشور را در جریان ماوقع قرار دادیم.

جبارزاده اظهار امیدواری کرد تا مسوولان صداوسیما هرچه زودتر ابعاد مختلف قضیه را بررسی و نسبت به شناسایی انگیزه سازندگان این برنامه رسیدگی کامل نموده و با مسببین آن، برخورد قاطع به عمل آورند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: در هر حال از طریق وزیر محترم کشور جناب آقای دکتر رحمانی فضلی تا حصول نتیجه پیگیر موضوع خواهیم بود.

اما استاندار زنجان درخصوص برنامه طنز «فیتیله» که از شبکه دوم سیما پخش و موجبات نارحتی هم‌وطنان ترک‌زبان‌مان را فراهم آورد، به رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت.

در این نامه که تصویری آن نیز در اختیار خبرگزاری ایسنا (منطقه زنجان) قرار گرفته، آمده است: پخش برنامه‌ای سخیف و به ظاهر طنز از شبکه دوم سیما در روز جمعه که بخش‌هایی از آن حاوی اهانت به گروه کثیری از هم‌وطنان ترک‌زبان بود، یک‌بار دیگر این واقعیت را آشکار کرد که بی‌دقتی غیرمسئولانه در تهیه و تولید برنامه‌های اجتماعی و عدم نظارت مؤثر بر انتخاب عوامل تهیه، تولید، نظارت و پخش و کوتاهی و اهمال مسئولان در برخورد با عوامل و به وجودآورندگان این وضعیت، می‌تواند به ایجاد مشکلات اجتماعی و آسیب به تفاهم و هم‌دلی ملی منجر شود.

مردم شریف استان‌های آذری‌نشین و ترک‌زبان‌های ساکن در گستره ایران اسلامی که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند حق بزرگی بر گردن کشور و ملت بزرگ ایران در عرصه فرهنگ و مدنیت داشته و ضمن پیشگامی در همه حرکت‌های انقلابی و آزادی‌خواهانه تاریخ معاصر کشور و پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در تأمین یکپارچگی و وحدت سرزمین، دفاع از کیان انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت میهن اسلامی نقشی بی‌بدیل و پیشتاز داشته‌اند، عزیزتر از آن هستند که آماج اهانت‌های این‌چنینی در رسانه ملی قرار گیرند.

لذا، انتظار دارد جنابعالی با قبول مسئولیت این خطای سرزده از سوی عوامل اجرایی و با برخوردی مسئولانه، ضمن توقف پخش این‌گونه برنامه‌ها از رسانه ملی درخصوص همه اقوام و فرهنگ‌های مختلف ساکن در میهن اسلامی، دستور برخورد جدی در موضوع را صادر و با اعلام سریع و صریح اقدامات انجام یافته و عذرخواهی از مردم، زمینه خشکاندن ریشه این‌گونه اقدامات را فراهم کنید.

بر اساس این گزارش، استاندار اردبیل در نامه‌ای به وزیر کشور از برنامه تلویزیونی فتیله و پخش قسمتی توهین‌آمیز در این برنامه به شدت انتقاد کرد.

مجید خدابخش امروز در واکنش به سخنانی که از سوی یکی از اجراکنندگان برنامه فتیله پخش شده بود به وزیر کشور نامه ای نوشت و انزجار و اعتراض شدید مردم این استان را به این اقدام ناشایست و غیرقابل توجیه اعلام کرد.

وی در این نامه به وزیر کشور خواستار برخورد شدید و جدی با سازندگان برنامه و مدیران مربوطه شده است.

استاندار اردبیل همچنین خواستار اعمال اقدامات تنبیهی برای مقصران اصلی این امر شد تا در آینده چنین اقدامی تکرار نشود.

خدابخش همچنین در بخشی از این نامه افزوده است: مردم اجازه نمی دهند فرصت طلبان و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم در این مقطع حساس که کشور در حال عبور از بحران های بین المللی و آماده شدن برای جهش اقتصادی است، از چنین بی تدبیری هایی با نام هنر در شکستن اتحاد ملت مسلمان ایران بهره برداری کنند.

این امر واکنش مجلسی‌ها را نیز در پی داشت طوری که کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل و مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اعتراض کرده و خواستار برخورد جدی با عوامل این بی احترامی و عذرخواهی رسمی از سوی سازمان صدا و سیما شدند.

دانشگاه تبریز هم در محکومیت توهین به مردم بزرگ و فرهیخته آذربایجان در یک برنامه تلویزیونی بیانه ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

«دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین برنامه هدایت بشر، ملاک برتری و فضیلت را تقوا قرار داده و رنگ ها، نژادها و زبان ها به عنوان یک واقعیت اصیل و قابل احترام بوده و برای شناسایی اقوام است که می بایستی ارج نهاده شود.

در ایران عزیز، در طول تاریخ، اقوام مختلف با آیین، فرهنگ و زبان های خاص خود، زندگی خوب و مسالمت آمیزی باهم داشته و همواره محور وحدت آنها عِرق ملی، وطن دوستی و باورهای دینی مشترک بوده است.

با این وجود، همواره کسانی هستند که این وحدت بی نظیررا نشانه رفته و گاها افراد ناآگاه و نادان،آب در آسیاب دشمن می ریزند و در مسیر خلاف وحدت قدم بر می دارند.

نمونه ای از این کارهای مشمئز کننده پخش برنامه ای توهین آمیز نسبت به مردم فرهیخته آذربایجان در یک برنامه تلویزیونی است که از نگاه همگان کاری مذموم و محکوم است.

دانشگاه تبریز هر حرکتی را که به وحدت و یکپارچگی و همدلی ملت بزرگ ایران خدشه وارد کند، تقبیح نموده و خواستار برخورد قاطع با عاملین این برنامه تلویزیونی است.»

استاندار آذربایجان غربی هم به برنامه پخش شده از شبکه دو صدا و سیما واکنش نشان داد.

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی با ارسال نامه ای به وزیر کشور به برنامه پخش شده از شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را اعلام کرد.

در متن این نامه آمده است:

«جناب آقای رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور
با سلام و احترام و عرض ارادت
استحضار دارید ایران رنگین کمانی از اقوام ایرانی است و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از شبکه های مختلف صدا و سیما برنامه هایی را در زمینه های مختلف تهیه و پخش می کند که موجب اعتراض اقوام مختلف ایرانی بوده است اخیراً هم از شبکه 2 برنامه ای پخش گردیده که موجب به استهزاء گرقتن آذری زبان های کشور شده است، این اولین بار نیست که از رسانه ملی چنین برنامه هایی تهیه و پخش می گردد از آنجایی که حساسیت موضوع در مقاطع مختلف که موجب آزردگی خاطر و اعتراض مردم را در پی داشته و هزینه های را برای نظام بوجود آورده بود کاملا برای مسئولین صدا و سیما محرز است به نظر می رسد جریانی که احتمالا با نفوذ دشمن هدایت و نسبت به این مسایل در شرایطی که کشور احتیاج به آرامش و همدلی و همزبانی دارد دامن می زند چنین رفتارهایی قطع و یقین مورد تائید نظام و مسئولین نیست ولی با ایجاد اختلال در آرامش کشور نظر دشمن است که صدا و سیما کنترل لازم را به این مسایل اعمال نمی کند.»

 

اخبار فرهنگی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------