آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

تهیه‌کننده «فیتیله» اشتباهات را به گردن گرفت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

برنامه‌ی «شما و سیما» به بررسی مسائلی که پس از پخش یکی از آیتم‌های برنامه‌ی «فیتیله» پیش آمد، پرداخت.

برنامه‌ی «شما و سیما» عصر امروز با حضور بازیگران، تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان این فیتیله به این برنامه اختصاص یافت.

محمد آقایی تهیه‌کننده‌ی این برنامه در بخشی از سخنانش درباره‌ی اشتباهی که در این برنامه رخ داده است، این‌گونه توضیح داد:

«بازیگری که تجربه‌ی برنامه زنده را دارد چون می‌داند فیلتر مونتاژ و نگاه تهیه‌کننده‌ی برنامه بعد از بازی او قرار دارد، طبیعتا اختیار بیش‌تری دارد و سعی‌ می‌کند تمام پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایش را به کار بگیرد. این اشتباه اتفاق افتاد. یک واژه‌ای در کنار لهجه‌ای ادا شد که ترکیب این دو با هم اشتباه تعبیر شد.»

او افزود: «استفاده از آن واژه در کنار این لهجه اشتباه بزرگی بود. شاید اگر آن لهجه در کنار این واژه به کار برده نمی‌شد، هیچ سوءتعبیری اتفاق نمی‌افتاد. اما این اشتباه به سمت کارگردان و بازیگران این‌ برنامه نمی‌رود. چون این برنامه ضبطی است و پس از اتمام ضبط آن تهیه کننده موظف است از زاویه دیگری مجددا برنامه را نگاه کند. باید برنامه را از قالب مسائل مختلف بررسی و فیلتر کند. متاسفانه این موضوع از نگاه من به عنوان تهیه کننده دور ماند و من تا همیشه از مردم کشورم عذرخواهی می‌کنم.»

آقایی در ادامه با بیان اینکه دوست دارد مردم بدانند که او متوجه اشتباه خودش شده، بر عذرخواهیش از همه‌ی مردم کشور تاکید کرد و گفت: «روی واژه‌ی "مردم کشورم" تاکید می‌کنم چون فکر می‌کنم اگر اشتباهی رخ داده، این اشتباه صرفا خطاب به آذری‌زبانان کشورم نیست و همه‌ی مردم کشورم را شامل می‌شود و باید از همه عذرخواهی کرد بالاخص آذری‌زبانان کشورمان»

در ادامه محمد مسلمی با تاکید بر این موضوع که مخاطبان این برنامه کودکان هستند، گفت: «نمایش ما نمایش کودک است و قاضیان ما کودکان هستند. در تماشای همین آیتم کودکان را به عنوان قاضی به تماشای این آیتم بنشانید و ببینید چطور ما را قضاوت می‌کنند. گاهی ممکن است قضاوت ما بزرگترها راجع به یک مساله کاملا با قضاوت کودکان درباره‌ی آن متفاوت است. یک اتفاقی که به این شکل در برنامه به غیر عمد اتفاق می‌افتد و تا این اندازه بزرگ می‌شود، فراموش نکنیم که با بچه‌ها طرف خواهیم بود و الان این سوال برای این نسل از بچه‌ها مطرح است که چه اتفاقی افتاد؟»

کارگردان برنامه «فیتیله» افزود: «وقتی می‌گوییم به نام خداوند بخشنده آیا واقعا در دین ما بخشش وجود ندارد؟ این خطر نه برای ما که برای بچه‌های ما وجود دارد. این مساله را بزرگ‌ترها جریان‌سازی می‌کنند. یک سری هم که دوست دارند به اقوام، نظام و سازمان لطمه بزنند این جوسازی‌ها را ایجاد می‌کنند که بتوانند استفاده‌ی خودشان را از این جریان بکنند. در صورتی که وجود اقوام در برنامه‌ی ما یعنی اتحاد.»

در ادامه‌ی این برنامه محمد آقایی تهیه کننده، مسئولیت حرفه‌ای این اتفاق را به گردن گرفت و گفت:

«برای تعظیم به آذربایجان لازم نیست که من حتما آذری باشم. آذربایجان بخش عمده‌ای از فرهنگ من را شامل می‌شود و من در تمام زندگیم همیشه به این موضوع توجه کرده‌ام و از اتفاقی که افتاده متاسفم.مسئولیت حرفه‌ای این اتفاق متوجه بنده به عنوان تهیه‌کننده است. هرچند بعد از تهیه‌کننده ناظر پخش هم حضور دارد. اما این مساله از دید این عزیزان نیز مخفی مانده است. ناظرین پخش شبکه‌ی دو سیما، مدیر پخش و قائم مقام پخش آدم‌های حرفه‌ای هستند. من از اشتباهی که اتفاق افتاده متاسف هستم.»

مسلمی بعد از سخنان آقایی ادامه داد: «ما را نقد کنید، اشتباهمان را می‌پذیریم. اما این‌طور نباشد که چشممان را به خوبی‌ها ببندیم و بدی را بزرگ کنیم که بتوانیم به اهداف خودمان برسیم.»

 
محمد آقایی درباره‌ی اتفاقاتی که بعد از پخش این آیتم رخ داد اینگونه توضیح داد: «بعد از 48 ساعت ما مورد هجمه انتقادهای درست و ناراحتی‌های به جایی که تا همیشه در مقابلشان شرمسار خواهم بود قرار گرفتیم. البته با مواردی هم روبرو شدیم که نمی‌توان آن‌ها را به هیچ کجای فرهنگ ما متصل کرد. البته می‌دانیم که بخش بزرگی از این اتفاق از خارج از کشور ما نشات گرفت.»

او ادامه داد: «اما بعد از این 48 ساعت هجمه‌ی بزرگ‌تری از مهر و لطف مردم به سمت ما جاری شد. اگر فیتیله 14 سال روی آنتن بوده به خاطر همین نگاه است. امیدوارم مردم محترم و معزز خطه‌ی بزرگ آذربایجان من را به خاطر این اشتباه بزرگ ببخشند و امیدوارم حق عمومی بچه‌های این سرزمین به خاطر اشتباه یک نفر نادیده گرفته نشود.»

حمید گلی نیز با اشاره به 11 هزار نظری که در فضای مجازی حاوی توهین و ناسزا به او همکارانش بوده است گفت: «برای این‌که همه به این باور برسند که گروه فیتیله قصد توهین، سرزنش و تحقیر این خطه از سرزمینمان را نداشته و نخواهد داشت و تلاش می‌کنیم این اشتباه به شکلی جبران شود و تسلای خاطری برای تمام این عزیزان باشد، علی رغم اینکه11 هزار نظر ثبت شد که در آن به من و دوستانم توهین شد، اما اشکالی ندارد. بنده باید تاوان فرهنگی می‌دادم و دادم. دست‌بوس همه‌ی بچه‌های خوب آذربایجان هستم.»

محمد مسلمی نیز باردیگر بر عمدی نبودن این اشتباه تاکید کرد و گفت: «ما این اشتباه را در برنامه‌ی خودمان قبول می‌کنیم ولی به خدای بچه‌ها قسم می‌خوریم که این اشتباه عمدی نبود.»

مسلمی در انتها بچه‌ها را مخاطب سخنانش قرار داد و ادامه داد: «ما دوست داریم همیشه در کنار شما باشیم. اگر خدا خواست بمانیم و اگر هم نخواست مطمئنا حکمتی در این کار است و ان‌شاالله با دعای شما بچه‌ها به آن چیزی که خدا می‌خواهد می‌رسیم»

 

اخبار فرهنگی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------