بیانیه دفتر هنرهای تجسمی درباره آثار به سرقت رفته این دفتر



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دفتر هنرهای تجسمی درباره موضوع خروج آثار هنری از این دفتر و بازگردانده شدن آثار بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

با توجه به اینکه یک هفته پس از اعلام بازگردانده شدن آثار هنری دفتر هنرهای تجسمی و برگزاری نمایشگاه آثار نظراتی از سوی هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی طرح می‌شود و رسانه‌ها پیگیری می‌کنند، مواردی در راستای شفاف‌تر شدن موضوع بیان می‌شود.

عدم اطلاع رسانی موضوع از زمانی که دفتر هنرهای تجسمی از خروج تعدادی از آثار مطلع شد بنابر نظر و توصیه‌های کار‌شناسی انتظامی بوده که بر اساس آن اطلاع رسانی ممکن بود در روند بازگرداندن آثار و دریافت آثار فروخته شده از خریداران مسایل و مشکلاتی ایجاد شود.

آثار هنری که از سوی امین اموال دفتر هنرهای تجسمی از این دفتر خارج کرده و بعضی از آن‌ها فروخته شده بود، از مجموعه آثاری است که سال ۱۳۸۲ از سوی مدیر وقت موزه هنرهای معاصر تهران به دفتر هنرهای تجسمی منتقل شده و دلیل این انتقال را انبوهی آثار موزه و نبود فضای کافی برای نگهداری عنوان کرده بود.

دفتر هنرهای تجسمی در سال گذشته با عکاسی از این آثار، فهرست تصویری و مشخصات این آثار را به طور کامل تهیه کرد. در بین افرادی که بعضی از این آثار را خریداری کرده بودند، فردی که در زمان انتقال این آثار از موزه به دفتر هنرهای تجسمی در موزه فعالیت داشته و از تعلق این آثار به دفتر هنرهای تجسمی اطلاع داشته است و امروز دغدغه‌هایی را درباره نگهداری آثار مطرح می‌کند.

امین اموال دفتر هنرهای تجسمی امانتداری آثار هنری را در کنار سایر وسایل و اموال دفتر برعهده داشته و انتقال و خروج وسایل و آثار متعلق به دفتر برای امور ضروری مانند تعمیر و مرمت توسط او منوط به تایید و دستور مدیر دفتر نبوده و دلیل اطلاق خیانت در امانت به این موضوع همین است که امین اموال بر اساس وظایف شغلی و اداری، خود، آثاری را که امانتدار و محافظ آن‌ها بوده در حالی که ضرورت نداشته به منظور استفاده شخصی از مجموعه خارج کرده است. در واقع خود امین اموال در هر زمانی مسئول اصلی و پاسخگوی اموال و آثاری است که امانتداری آن‌ها را برعهده دارد.

دفتر هنرهای تجسمی پس از بازگرداندن آثار ضمن اطلاع رسانی، نمایشگاهی از این آثار به مدت چهار روز در نگارخانه هنر ایران برای اطمینان بیشتر و رفع دغدغه هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی و رسانه‌ها برگزار کرد.

در پایان با قدردانی از جمعی از هنرمندان، مجموعه داران و مدیران نگارخانه‌ها، نهادهای انتظامی و قضایی که دفتر هنرهای تجسمی را در بازگرداندن آثار همراهی کردند، از رسانه‌ها، هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی که نسبت به آثار هنری و حفاظت از آن‌ها دغدغه و حساسیت دارند سپاسگزاریم.

 

اخبار فرهنگی و هنری - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------