ستاره‌های روزهای نخستین سال



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اگر سال هنری در پیش رو را به یک ماراتن تشبیه کنیم بازیگرانی که در سریال‌های عموما پرمخاطب تلویزیونی ایفای نقش کرده‌اند شاید حکم همان دونده‌های پرنفس و قبراق ابتدای مسابقه را داشته باشند. به تعبیر دیگر، اینها ستارگان ایام نخستین سال 95 هستند، شاید هم برای تمام سال.

به گزارش جام جم ، ستارگانی که فرصت نابی در اختیارشان قرار گرفته تا مخاطب، آسوده‌دل و با فراغ‌بال به تماشای حاصل کار و نتایج هنرنمایی‌شان جلوی دوربین بنشیند و بعد قضاوت کند.

طیف قابل توجهی از مردم، بخش عمده‌ای از تعطیلات نوروزی خود را به تماشای سریال‌های تلویزیونی اختصاص داده و از این طریق، گذران وقت می‌کنند و همین مخاطبان انبوه و اقبالی که به یک اثر نشان می‌دهند، چه بسا نردبان ترقی را بگستراند در پیش پای یک بازیگر و هنرپیشه.

باز به تعبیر بهتر، یک سریال نوروزی بشود سکوی پرتاب بازیگر و هنرپیشه‌ای، که شده است در سنوات گذشته به کرار.

بعید و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد بازیگران حاضر در مجموعه‌‌های نمایشی تلویزیون همان ستاره‌ های سال 95 باشند.

بخصوص آن‌که سریال‌های نوروز 95 طیفی از بازیگران مجرب، محبوب و کارآزموده را با خود همراه کرده‌اند؛ از مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی و حسین سلیمانی در «زعفرانی» گرفته تا بابک حمیدیان، پوریا پورسرخ، نیوشا ضیغمی و علیرضا خمسه در «بیمار استاندارد» و هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، نگار عابدی و مجید یاسر در «دودکش2».

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوهایی البته موجز و خلاصه است با تنی چند از این ستاره‌های احتمالی درباره سالی که بر آنها گذشته و برنامه و نقشه‌هایشان برای سال در پیش رو، یعنی سال 95.

حسین سلیمانی: از دست دادن دید و بازدید عید سخت است

در سریال زعفرانی، چه نقشی را به عهده دارید؟
در این مجموعه، نقش حمید را بازی می‌کنم که بچه‌ای مثبت و عاشق پیشه است. او همیشه برای انجام دادن کارهایش عجله دارد. نقش برادرم را در این سریال،‌ مهران احمدی بازی می‌کند. خوشحالم اولین تجربه نوروزی‌ام را با سریال زعفرانی
کسب می‌کنم.

با توجه به این که تلویزیون در ایام نوروز مخاطبان زیادی دارد، این مساله تا چه میزان در انتخاب شما دخیل بود؟
من تجربه کار در سریال‌های مناسبتی را داشتم. بنابراین مناسبتی بودن برایم چیز تازه‌ای نبود. زمانی که برای بازی در سریال زعفرانی قرارداد بستم، سر فیلم سینمایی بودم و تهیه‌کننده و کارگردان این فرصت را به من دادند که بعد از بازی در فیلم سینمایی به این پروژه ملحق شوم.

وقتی فیلمنامه را خواندم، قصه را دوست داشتم و شخصیت‌پردازی‌ها و روابط خیلی خوب نگارش شده بود. بازیگران حرفه‌ای همچون مهدی هاشمی، مهران احمدی و ستاره اسکندری در کارحضور دارند، ضمن این‌که من فیلم‌های سینمایی حامد محمدی را در مقام کارگردان دیده بودم و دوست داشتم. به همین دلیل همه این عوامل، مرا برای بازی در این سریال ترغیب کرد.

سال 94 برایتان چه تجربه‌ای را رقم زد؟
دو تا سه سال اخیر برایم اتفاقات خوبی افتاد و امسال هم عالی بود. بعد از سریال شاهگوش همه چیز برای من تغییر کرد و خوشبختانه در کارهای خوبی بازی کردم.

امسال هم غیر از سریال نوروزی زعفرانی در سریال آقا و خانم سنگی بازی کردم. در مجموع کار در تلویزیون را دوست دارم و برایم جالب است.

احتمالا در ایام نوروز، مشغول ضبط سریال زعفرانی هستید؟
بله، در ایام نوروز سر کار هستم.

برایتان سخت نیست که نوروز کنار دوستان و خانواده‌ نیستید؟
شاید با خودتان بگویید حرفم کلیشه‌ای است، اما همکارانی را که سر کار کنارم حضور دارند،‌دوست دارم و از بودن در کنارشان لذت می‌برم و حالم خوب است.

ناراحت نیستید دید و بازدید عید را از دست می‌دهید؟
مسلماً سخت است، اما همکارانم مثل خانواده‌ام هستند. من کارم را خیلی دوست دارم و برایم مقدس است.

معمولا لحظه سال تحویل کجا هستید، پیش خانواده یا دوستان؟
دو سال اخیر در کنار بچه‌های بی‌سرپرست بودم. پدرم فوت شدند و مادرم هم دوست دارد من جایی باشم که حالم خوب باشد. البته هنوز نمی‌دانم لحظه سال تحویل امسال کجا هستم.

مجید یاسر: تمرکزم فقط بر بازیگری خواهد بود

این روزها در حال بازی در سریال دودکش2 هستید. به نظر می‌رسد، ‌ بازیگر مورد علاقه محمدحسین لطیفی باشید؟
من از سال 87 تا 91 با لطیفی کار نکرده‌ام و در هشت فیلم و سریالی که او ساخته، حاضر نبوده‌ام.

تا جایی که ذهنم یاری می‌کند، در بسیاری از آثار لطیفی بازی داشته‌اید.
بله، در سریال‌های وفا و صاحبدلان و فیلم‌های روز سوم و توفیق اجباری با لطیفی همکاری داشته‌ام،‌ اما در خیلی از کارهای او نبوده‌ام؛ مثل دودکش1 یا تنهایی
لیلا.

به هرحال، چندین بار با او همکاری داشته‌اید. تجربه کارکردن با لطیفی چگونه است؟
لطیفی جدا از این‌که کارگردانی بااخلاق است،‌ برای من حکم یک رفیق را دارد. رفاقت ما 15 ساله است و هر گاه خودش صلاح دیده و نقش را مناسب من پنداشته، دعوت به کارم کرده است. هر زمان هم این تشخیص را نداده من پا پیش نگذاشته و اقدامی نکرده‌ام، چرا که مطمئنم نقش برایم
نبوده است.

شما از کار اجرا به بازیگری رسیده‌اید...
شاید مردم اطلاعات کاملی از من نداشته باشند. در دوران خدمت سربازی،‌ تئاتر کار می‌کردم. متن هم می‌نوشتم، اما حضور در دنیای تصویر را با کار اجرا آغاز کردم.

مخاطبان هم با چهره و صدای شما از طریق اجراهایتان در تلویزیون آشنا شدند.
بله، همین‌طور است.

به نظر می‌رسد در چند سال اخیر، عزم جدی داشته‌اید برای مطرح کردن خود به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای.
من برای سه سال نتوانستم در فیلم یا سریالی بازی کنم. در این مدت‌، ‌پشت دوربین رفته بودم و به عنوان تهیه‌کننده با چند پروژه تلویزیونی و سینمایی همکاری داشتم. در فیلم سینمایی استرداد هم به عنوان مجری طرح حضور داشتم. در ساخت فیلم تلفن همراه رئیس‌جمهور هم مشارکت کردم.

با این گرفتاری‌ها برای دو سه سال از حوزه بازی دور بودم. با این‌حال ناراضی نیستم؛ خودم دوست داشتم آن همکاری‌ها و فراز و نشیب‌ها را تجربه کنم. به نظرم برایم مفید بوده است. از این به بعد اوضاع تفاوت خواهد کرد و تمام تمرکزم بر بازیگری
خواهد بود.

سال 94 به لحاظ حرفه‌ای بر شما چگونه گذشت؟
با توجه به تصمیم‌گیری‌ها و خط مشی‌هایی که برای خودم ترسیم کرده بودم، صد‌در‌صد سال خوبی بود.

برنامه‌هایتان برای سال جدید چیست‌؟
فقط بر بازیگری تمرکز خواهم کرد. دوست دارم یکی دو فیلم در جشنواره فیلم فجر سال آینده داشته باشم.

نوروز را چگونه خواهید گذراند؟
هر سال دو روز اول را کنار پدر و مادر و خانواده هستم. امسال را نمی‌دانم، اگر سر کار باشم که هیچ، وگرنه تا روز سوم با خانواده‌ هستم و بعد به مسافرتی چند روزه خواهم رفت.

نرگس محمدی: سال زعفرانی

 

این روزها مشغول بازی در سریال زعفرانی هستید. آیا قبلا تجربه کار نوروزی داشتید؟
بله، با خانم فلورا سام «ما فرشته نیستیم» را کار کرده بودم. امسال هم در سریال زعفرانی،‌ نقش مینا را به عهده دارم.

برای ایفای نقش مینا، پیشنهادی هم به کارگردان داده‌اید؟
قبل از شروع تصویربرداری با کارگردان درباره سریال و نقش صحبت کرده بودم. از آنجا که فیلمنامه خیلی خوب نوشته شده، نیازی نیست پیشنهادی بدهیم. کارگردان هم بهترین راهنمای بازیگران است.

چه حسی دارید که در یک سریال نوروزی بازی می‌کنید؟
حالم خیلی خوب است و امیدوارم مخاطبان هم سریال را دوست داشته باشند.

سال 94 را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ابتدای سال در سریال معمای شاه مشغول کار بودم. تجربه دو کار هنر و تجربه را دارم. در یک فیلم سینمایی هم بازی کردم. پایان امسال هم مصادف با بازی در سریال زعفرانی شد. در مجموع، سال 94 برایم خیلی خوب بود.

حتی می‌شود گفت برایتان زعفرانی بود، مثل سریال زعفرانی؟
دقیقا، امسال برایم زعفرانی بود.

برای سال 95 چه برنامه‌ریزی‌ای دارید؟
شغل ما طوری است که نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد، اما دوست دارم با کارگردانان بسیار خوب و حرفه‌ای کار کنم.

تصویربرداری سریال زعفرانی در ایام نوروز هم ادامه دارد؟
بله، فکر می‌کنم تا دهم فروردین ماه سر کار باشیم.

برایتان سخت نیست؟
نه، اتفاقا من سفر به شهرستان را در ایام نوروز دوست ندارم، چون خیلی شلوغ است. از سوی دیگر تهران هم خلوت است. برای همین بودن سر یک سریال خوب است. بعد از تمام شدن کار هم سفر می‌روم.

لحظه سال تحویل کجا هستید؟
حتما با خانواده هستم. البته تا دو سال پیش که مادربزرگم زنده بود، خانه او می‌رفتیم، اما امسال در خانه و کنار خانواده‌ام هستم. امیدوارم همه مردم در لحظه سال تحویل، حالشان خوب باشد.

امیرحسین رستمی: به سقف آرزوهایم نزدیک شده‌ام

چه پیش‌بینی‌ای از اقبال مردم نسبت به سری دوم سریال دودکش دارید؟
همه چیز به متن و ریتم قصه بازمی‌گردد. اگر این مولفه‌ها تامین باشد، بقیه چیزها هم خودش جور می‌شود. حس می‌کنم با روند کنونی اگر سری دوم از دودکش 1 بهتر نشود، لااقل در همان سطح خواهد بود. امیدوارم روزی دودکش 3 را هم کلید بزنیم.

از سال 94 راضی بودید؟
بله، سریال «شهرزاد» را در شبکه نمایش خانگی داشتم. چند کار سینمایی خوب هم بازی کردم. در مجموع سال خوبی بود.

شما بازیگر پر کاری هستید اما در عین حال یک نکته مثبت در کارتان این است که چندان به کوتاهی و بلندی نقش توجه ندارید و عرض آن از طولش برایتان مهم‌تر است.
برایم مهم است که نقش چقدر قدرت مانور دارد. برای مثال، در فیلم «سعادت‌آباد» نقش کوتاهی داشتم که هنوز هم چشمم دنبال آن است. شرط اکران این فیلم را درآوردن سکانس‌های من گذاشته بودند. نقش‌های این‌چنینی را دوست دارم. با چنین تعریفی، نقش را اگر کوتاه هم باشد می‌پذیرم. به خاطر دوستی‌ای که با سامان مقدم داشتم، نقش کوتاهی در فیلم «نهنگ عنبر» بازی کردم. اما برای همکاری با کارگردان‌های دیگر وسواس بیشتری به خرج می‌دهم. نقش باید ویژه و پرچالش باشد تا اگر کم هم بود، به ریسک بازی کردنش بیارزد.

سقف آرزوهایتان در بازیگری؟
راستش دارم به آن می‌رسم. خیلی راضی هستم. تقریبا با بیشتر کارگردان‌هایی که دوستشان داشته و برایشان احترام زیادی قائل بوده‌ام کار کرده‌ام؛ از کیمیایی و فرمان‌‌آرا و علیرضا امینی گرفته تا فتحی و لطیفی و سامان مقدم. با کارگردانان درجه یکی همکاری داشته‌ام.

چه برنامه‌هایی برای سال 95 دارید؟
من هیچ‌گاه از قبل با خودم قراری نمی‌گذارم. دنبال کار خوب هستم، تلویزیون، سینما و تئاترش برایم تفاوتی ندارد. کارگردان، قصه و نقش در درجه اول اهمیت قرار دارند.

دوست دارید سال 95 چگونه سالی باشد و چه اتفاقاتی در آن بیفتد؟
برای خودم و خانواده‌ام تندرستی و سلامت در سال جدید آرزو دارم، همچنین برای مردم کشورم. دوست دارم همه مردم در صلح و آرامش باشند. ملت ایران همه صلح‌طلب بوده‌اند.

اگر ایام نوروز درگیر سریال دودکش2 نباشید، چه برنامه‌ای برای گذران تعطیلات دارید؟
اولین سالی است که احتمالا نوروز در تهران خواهم بود. من به واسطه شغلم تقریبا به همه ایران سفر کرده‌ام. جایی نمانده که ندیده باشم. هیچ سالی نیست که ایام نوروز و تابستان در ایران باشم. معمولا به سفرهای خارجی می‌روم اما امسال قطعا در تهران خواهم بود.

علیرضا خمسه: سال 95 برایم میمون است

پیشتر در گفت‌وگویی به من گفته بودید برایتان مهم است نوروز با برنامه‌ای به خانه‌های مردم بروید. چطور شد امسال هم خواسته شما به نتیجه رسید؟
30 سال است با تلویزیون همراه مردم بوده‌ام و هیچ سالی نبوده که من برای نوروز در تلویزیون کاری نداشته باشم. امسال در سریال بیمار استاندارد به نویسندگی بهرام توکلی و کارگردانی سعید آقاخانی بازی می‌کنم. به نظرم سریال خوبی بشود، جذاب و دیدنی، پر از لوکیشن که در مقاطع مختلف وارد قصه می‌شوند و بعد از ماجراهایی از آن بیرون می‌روند. بقیه ماجراها را بگذاریم تماشاگران تلویزیون خودشان در نوروز تماشاکنند و لذت ببرند.

انگار نقش یک سمسار را برعهده دارید. این سمسار چطور آدمی است؟ قرار است مثل نقش باباپنجعلی در شمایل متفاوتی ظاهر شوید یا یک شخصیت معمولی را در چند قسمت از سریال برعهده دارید؟
از ما خواسته شده راجع به سریال و نقشی که در آن بازی می‌کنیم، تا زمان پخش آن حرفی نزنیم، اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که سریال لحن کمدی و شوخ دارد؛ من هم یک نقش کاملا متفاوت در این سریال برعهده دارم و تجربه خوبی است چون قبلا نه متنی از بهرام توکلی را بازی کرده بودم و نه در سریالی از سعید آقاخانی. این اولین همکاری من با هر دو نفر است.

این که قبلا با این افراد همکاری نداشتید ولی باز هم فرصت پیدا کردید که برای نوروز کاری در تلویزیون داشته باشید، از خوش‌شانسی است؟
این اتفاق می‌افتد، چون خودم این طور می‌خواهم. حتی پارسال که هیچ سریالی نداشتم، اجرای مسابقه ثانیه‌ها را برعهده گرفتم و اگر فرصت بشود شاید امسال هم این مسابقه را اجرا کنم.

من واقعا دوست دارم از عوامل برنامه‌های نوروزی باشم و در سور و سات شادمانی مردم سهمی داشته باشم و خدا را شکر زمینه‌اش هم فراهم می‌شود. فکر می‌کنم به دلیل این است که با خدا رابطه خوبی دارم؛ با هم رفیقیم.

سال 94 چطور بود؟
سال بز هیچ وقت برای من خوب نبود، اما سال 95 برایم میمون مبارک است.

نکند سال قبل بز آوردید که می‌گویید خوب نبود؟
بله. من هفت ماه بیکار بودم و بز می‌چراندم.

چقدر به سال 95 امیدوارید؟
خیلی بیشتر از آقای روحانی!

ایشان نشانه‌هایی از موفقیت می‌بینند که خوشحالند، شما هم نشانه‌هایی از بهتر شدن شرایط کار و اوضاع بازیگری می‌بینید؟
نه من آقای روحانی را می‌بینم.

نگار عابدی: سال جدید حواسم را جمع می‌کنم

به نظر می‌رسد سال 94، سال حضور بازیگرانی که بیشتر سبقه تئاتری داشتند در تلویزیون بود.
بله، اما به شرطی که بخش تئاتر را هم از زندگی کاری من حذف نکنید. من امسال چهار نمایش بازی کردم.

چند کار تلویزیونی داشتید؟
سریال‌های گاهی به پشت سرت نگاه کن، تعبیر وارونه یک رویا و شمعدونی و حالا هم دودکش2.

از میان کارهایی که نام بردید، بیشترین انتقادها به شمعدونی بازمی‌گشت.
انتقادها بیش از سوی منتقدان مطرح می‌شد اما استقبال مردم از سریال خوب بود و ما را هم تشویق کردند.

خیلی با شما موافق نیستم. سریال شمعدونی یکی از ضعیف‌ترین کارهای سروش صحت بود.
من این‌طور فکر نمی‌کنم.

خودتان از بازی در شمعدونی راضی بودید؟
بله، شاید این نوع طنز با شکل و شمایل این‌چنینی را هیچ‌وقت در تئاتر کار نکنم، ولی شرایط تلویزیون تفاوت دارد. شاید هم جمع شدن گروهی از بازیگران کاملا تئاتری در شمعدونی، شکل متفاوتی به این سریال طنز شبانه داده بود. به هر حال، شمعدونی استانداردهای یک کار تلویزیونی را داشت و نمره قبولی می‌گرفت. شیرین سریال شمعدونی دقیقا در نقطه مقابل افروز دودکش است. نقشم در تعبیر وارونه یک رویا هم متفاوت بود. نقش‌آفرینی‌های متنوع در تلویزیون واقعا تجربه خوبی بود. اگر‌چه اتفاقی بود و تصادفی پیش آمد اما نتیجه خوبی داشت. قرار نبود در سال 94 تا این حد در تلویزیون پرکار باشم. همین نقش‌های متفاوت،برگ برنده من بود.

پس سال 94 به لحاظ کاری و حرفه‌ای راضی‌کننده بوده است؟
بله، در مجموع راضی بودم. البته خیلی فشار وارد می‌شد اما برای من چندین گام رو به جلو بود. فضاهای متفاوت کاری را تجربه کردم. با این حال، تئاتر خانه اصلی من است و هیچ‌گاه از آن کوچ نخواهم کرد. در تئاتر نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده‌ام و نمی‌دانم آیا در تلویزیون هم چنین فرصتی نصیبم خواهم شد یا خیر؟ البته در سال 95 حواسم را جمع خواهم کرد. می‌خواهم حجم کارهایم را کم کنم. معتقدم که در کار هنری گاهی لازم است ایستاد و با یک بازنگری در گذشته‌ها دوباره ادامه داد.

احتمالا نوروز 95 را درگیر سریال دودکش2 هستید. معمولا تعطیلات نوروز را چگونه می‌گذرانید؟
گاهی به سفر می‌روم اما همیشه ترجیح می‌دهم چند روز اول تعطیلات را کنار خانواده باشم و به دید و بازدید با دوستان و اقوام اختصاص دهم. اگر هم مسافرت نروم روزها را با مطالعه، استراحت و استفاده و لذت بردن از خلوتی و تمیزی تهران در این ایام می‌گذرانم.

بابک حمیدیان: می‌خواهم کمی به خودم برسم

به نظر می‌رسد سال 94 برای شما سال خوبی بود؟
سال پرکاری داشتم. در فیلم‌های سینمایی سیانور، بادیگارد، هیهات و چند فیلم دیگر بازی کردم.

سال 95 را هم با سریال «بیمار استاندارد» آغاز می‌کنید. بازی در یک سریال نوروزی چه حسی دارد؟
برای من بسیار ترسناک است. بار اصلی این سریال و نقش اول یک سریال نوروزی روی دوش من است و نمی‌دانم نتیجه چطور خواهد شد.

با این حساب چرا قبول کردید؟
برای این که نویسنده سریال بهرام توکلی است که از سینما می‌شناسمش و کارش حرف ندارد. کارگردانی را سعید آقاخانی به عهده دارد که خودش یک بازیگر حرفه‌ای، باسواد و اهل مطالعه است و گروهی که این آدم‌ها بسازند حتما نتیجه خوبی خواهد داشت. من به اعتماد این دوستان، بازی در این سریال را پذیرفتم، چون تا به حال سریال مناسبتی بازی نکرده‌ام.

برای سال 95 چه برنامه‌ای دارید؟
قصد دارم کمی به خودم برسم و از هیاهو و شلوغی‌ها پرهیز کنم. به همین دلیل امسال حتی در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشتم با این که دو فیلم از من در جشنواره به نمایش درآمد. می‌خواهم دور از دوربین‌های عکاسی و مصاحبه‌ها، شلوغی و هیاهو کمی به خودم، روحم و احساسم رسیدگی کنم.

نوروز را چه می‌کنید؟
در خدمت دوستان و مشغول بازی در سریال بیمار استاندارد. تمام تعطیلات را سر کار خواهیم بود.

برنامه خاصی برای فعالیت‌های سال آینده ندارید؟
فعلا همه حواسم به سریال بیمار استاندارد است و روی این کار متمرکز شده‌ام. باید ببینم بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد.

مثلا قصد ندارید در تلویزیون بیشتر فعال شوید؟
حقیقت این است که برای من همیشه تئاتر در درجه اول اهمیت بوده و آن را به سینما و تلویزیون ترجیح می‌دهم. بعد سینما و تلویزیون گزینه‌هایم برای انتخاب هستند.

 

اخبار فرهنگی و هنری - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------