آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

حذف ساز 6 هزار ساله از یک رویداد فرهنگی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

یک هنرمند سازگَر گفت: سازندگان ساز در نمایشگاه صنایع دستی انتظار زیادی برای فروش سازهای‌شان ندارند، بلکه ما فقط دوست داشتیم، سازهای اصیل ایرانی را به مردم معرفی کنیم.

عبدالله عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی ممنوعیت نمایش و فروش «ساز» در بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: تنها امیدمان به همین نمایشگاه بود که آثارمان را در آن عرضه کنیم که امسال متأسفانه امکان آن وجود ندارد.

او که سال‌هاست کارگاه ساخت «چنگ» دارد، ادامه داد‌: متأسفانه رسانه‌ی ملی هیچ کمکی در راستای معرفی سازهای اصیل ایرانی نمی‌کند. اگر هم خود ما سازگَرها بخواهیم نمایشگاهی مستقل داشته باشیم، علاوه بر هزینه‌های بالایش، گرفتن مجوز برای برپایی چنین نمایشگاهی، مانند عبور از هفت‌خوان رستم است. نمایشگاه صنایع دستی اگر در روز، یک‌هزار نفر بازدیدکننده هم داشت، حداقل 10 نفر از آن‌ها به ساز چنگ علاقه‌مند بودند و می‌توانستند ما را به صد نفر دیگر معرفی کنند.

این سازگَر پیشکسوت بیان کرد: متأسفم که این اتفاق برای سازی مانند چنگ افتاده که یک ساز باستانی است و حدود شش‌هزار و 500 سال در ایران قدمت دارد. البته من روی بحث جهانی کردن سازم فکر می‌کنم تا بتوانم این ساز را به بهترین نحو معرفی کنم. درست نیست که با این ساز اصیل ایرانی، در کشور خود ما برخورد حذفی شود. مردم ما هنوز سازهای ایرانی را به‌درستی نمی‌شناسند. چند سال پیش، بچه‌ای در یکی از همین نمایشگاه‌ها به یکی از چنگ‌های من اشاره کرد و از پدرش پرسید که این چه سازی است؟ پدرش پاسخ داد که این یک جور گیتار است! حتی نیامدند از من بپرسند که توضیحی به آن‌ها بدهم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخورد حذفی با سازگَران ایرانی چقدر به این حرفه لطمه می‌زند؟ گفت: قطعا لطمه‌ی زیادی می‌زند، چون ما پایگاه و جایگاه مشخصی نداریم. خیلی وقت‌ها در نمایشگاه‌هایی شرکت کرده‌ایم که فقط از صبح تا ظهر برپا بوده و بعدازظهر آن را تعطیل کرده‌اند. نمایشگاه صنایع دستی نیز برای ما تیری در تاریکی بود.

عباسی در عین حال یادآوری کرد: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که شرکت کردن در نمایشگاه برای ما هم کار راحتی نبود. چنگ‌های من وزن زیادی دارند و کنترل و حمل و نقل آن‌ها به‌گونه‌ای که آسیب نبینند، کار سختی است. هدف ما از حضور در این رویداد معرفی این هنر بود.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که آیا در کانون سازندگان ساز خانه موسیقی عضویت دارد؟ توضیح داد:‌ من عضو پیوسته‌ی این کانون هستم، اما خیلی هم به خانه موسیقی رفت‌وآمد ندارم. همان‌طور که خودتان می‌دانید، کانون سازندگان ساز مدتی هم تعلیق شده بود.

عباسی در بخش پایانی سخنانش درباره‌ی وضعیت خرید و فروش چنگ ایرانی هم گفت: با این‌که خرید و فروش ساز تار این روزها افت کرده، اما وضعیت فروش چنگ خوب است.

بهمن نامور مطلق (معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) که سوم خردادماه در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی سخن می گفت، اعلام کرد: «طبق نظرسنجی که انجام دادیم، هنرمندان از نمایشگاه‌هایی که در مصلا برگزار می‌شد، تجربه‌ی خوبی داشتند. گرچه برگزاری نمایشگاه در مصلا محدودیت‌های خاص خودش را دارد و به ما اجازه ندادند، ادوات موسیقی سنتی را که یکی از هنرهای اصیل ایرانی است، به‌نمایش بگذاریم.»

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------