آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» / امیرحسین مقصودلو: صاحب سایت شرط‌بندی نبودم؛ فقط تبلیغش می‌کردم

متهم در پاسخ به اتهامش درباره تبلیغ قمار و شرط‌بندی مدعی شد: صاحب سایت شرط‌بندی نبودم. صاحبان سایت شرط بندی مشخص هستند. من…

جنتی: «۵۰کیلو آلبالو» از زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جنتی در نشست امضای تفاهم نامه همکاری سینمایی با دانشگاه آزاد
«۵۰کیلو آلبالو» از زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته است/ فروش ٦٢ میلیاردی سینماهای کشور

وزیر ارشاد گفت: استقبال مردم از فیلم های سینمایی ایرانی و فروش فیلم های سینمایی از ابتدای سال ٩٥ بسیار خوب بوده و تاکنون در این مدت سینماهای کشور بیش از ٦٢ میلیارد از ابتدای سال ٩٥ فروش داشته است که در مقایسه با سال های گذشته قابل مقایسه نیست.

به گزارش فارس، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست امضای تفاهم نامه همکاری سینمایی با دانشگاه آزاد اسلامی که حمید میرزاده رییس این دانشگاه نیز حضور داشت، با بیان این مطلب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در زمینه مجموعه مسایل فرهنگی تفاهم نامه ای را امضا کردند و تمامی فعالیت های کتاب، قرآن و عترت، هنری، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و ... را در برمی گرفت.

جنتی گفت: تفاهم نامه ای که امروز بین وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا می رسد در زمینه همکاری های سینمایی است. با توجه به تالارها، سینماها و سالن های اجتماعاتی که در واحدهای مختلف این دانشگاه در تهران و شهرستان ها وجود دارد می توان امکانات خوبی برای نمایش فیلم های سینمایی فراهم آورد.

وی افزود: با این همکاری می توان سالن های سینمایی موجود در دانشگاه آزاد را از نظر دیجیتالی تجهیز کرد و فیلم های سینمایی مناسب را در اختیار دانشگاه برای نمایش قرار داد. از طریق نمایش فیلم در دانشگاه می توان جلساتی هم برای نقد و بررسی فیلم برگزار کرد و اساتید جامعه شناسی و روان شناسی به بررسی این فیلم ها بپردازند.

در ادامه این نشست «حمید میرزاده» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست گفت: تفاهم نامه سال گذشته به صورت کلی بود و طاها هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد نیز با اهتمام جدی این تفاهم نامه را دنبال می کند.

وی افزود: پیشرفت این تفاهم نامه به حدی بوده است که می توانم بگویم در اجرای آن بسیار موفق ظاهر شده ایم. بر اساس همین تفاهم نامه، طرح های فرهنگی ماندگاری با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

میرزاده گفت: در طرح های فرهنگی مورد نظر، برنامه ای برای شناخت بیشتر جامعه علمی و دانشجویی خود در نظر گرفته ایم که در همین راستا ۲۳۰۰ نفر از سراسر کشور شناسایی شده اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهم ما در این طرح، پیگیری ایجاد شرکت های دانش بنیان فرهنگی در کشور است که این مساله را می توان یک طرح کم سابقه و یا بی سابقه دانست.

میرزاده با اشاره به اجرای ۳۰۰ طرح فرهنگی در کشور تاکید کرد: به زودی و در هفته آفتاب نمایشگاه بزرگ محصولات فرهنگی دانشگاه آزاد برگزار می شود.

رئیس دانشگاه آزاد بیان کرد: دانشگاه آزاد امروز بیش از ۳۰۰ سالن در دست دارد که می تواند قابلیت فعالیت های سینمایی را داشته باشد. در فاز اول تفاهم نامه امروز ۵۰ سالن شناسایی شده است که می توان آن را به سیستم دیجیتال تجهیز کرد و فیلم های سینمایی را نمایش داد.

وی گفت: دانشگاه آزاد دارای ۴۰ درصد از دانشجویان کل کشور و ۷۰ هزار هیات علمی است و این تعداد نشان دهنده پتانسیل خوب برای جذب مخاطب به سینما است. البته در این طرح علاوه بر دانشجویان و هیات های علمی، عموم مردم نیز می توانند از فیلم های اکران شده استفاده کنند.

فروش ٦٢ میلیاردی سینماهای کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در حاشیه مراسم گفت: برای نمایش فیلم ها در دانشگاه ها با صاحبان فیلم ها مذاکره می کنیم تا بتوانیم یا رایت فیلم را بخریم و یا بخشی از فروش گیشه را به صاحبان فیلم ها پرداخت کنیم.

وی افزود: بخشی از مخاطبان این طرح نیز دانشجویان و اساتید هستند که به طور طبیعی تسهیلات بیشتری برای آنها در نظر گرفته می شود.

جنتی در پاسخ به این پرسش که فیلم ها بعد از پایان نمایش عمومی در دانشگاه ها اکران می شود یا خیر؟ تصریح کرد: در این مورد بعداً تصمیم گیری می شود. نوبت دهی نمایش فیلم ها در سینماها توسط شورای نمایش انجام می شود و اگر هر فیلمی در شهرستان ها مخاطب داشته باشد، فیلم ها می توانند تمدید شوند.

وی افزود: به هر حال ظرفیت سالن های سینما در کشور اندک است و ما محدودیت های زیادی برای نمایش فیلم ها داریم که بر اساس برنامه ریزی شورای نمایش تعیین می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر همه فیلم ها حتی اگر فروش خوبی داشته باشند، بعد از ۱۰ هفته، نمایش آنها تمام می شود حتی صاحبان برخی از فیلم ها مانند «من سالوادور نیستم» که در سانس های فوق العاده همچنان نمایش داده می شوند درخواست ادامه اکران داشتند که شورای نمایش نسبت به این درخواست موافقت نکرده است.

وی درباره اهداف فرهنگی تفاهم نامه میان وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد گفت: در شرایط فعلی که سالن کم داریم، همکاری با دانشگاه ها می تواند در جهت جلب مخاطب به ما کمک کند. البته طی دو سال گذشته، تعداد سالن هایی که اضافه شد قابل توجه است ودر حال حاضر ۸۰ سالن در حال ساخت است.

جنتی افزود: خوشبختانه گرایش برای ایجاد فضاهای سینمایی در کشور قابل توجه است به خصوص مجموعه های تجاری تمایل زیادی به ساخت سینما در مجموعه های خود دارد. به عنوان مثال مجموعه کوروش در حال حاضر ۱۱ سالن سینما دارد که به دنبال ساخت ۳ سالن دیگر نیز است.

وی گفت: گرایش به ایجاد فضاهای سینمایی اقدامی مبارک است  زیرا در گذشته بسیاری فکر می کردند ساخت سینما توجیه اقتصادی ندارد و بسیاری از سینماداران به دنبال تغییر کاربری مکان سینمایی خود بودند ولی امروز واحدهای تجاری هم به دنبال این هستند که در کنار کار تجاری خود سالن های سینمایی نیز داشته باشند.

جنتی ادامه داد: اگر اینگونه فضاها ایجاد شود در جهت ایجاد نشاط در جامعه هم می تواند موثر باشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چاپ تصاویر یک سری از خوانندگان و هنرپیشه های قدیمی در یکی از روزنامه ها اظهار داشت: آنچه مسلم است اینگونه تخلفات و مشابه آن باید در هیات نظارت بر مطبوعات مورد بررسی قرار گیرد.
جنتی افزود: اگر مواردی در رسانه وجود داشته باشد که موجب افترا ، سیاه نمایی و توهین به مقامات کشور باشد طبیعتا برابر با قوانین مطبوعات با آنها برخورد خواهد شد.

۵۰کیلو آلبالو از زیر دست شورای نظارت و ارزشیابی در رفته است

جنتی در پاسخ به این سوال که انتظار می رفت اکران فیلم ٥٠ کیلو آلبالو با توجه به حاشیه هایی که داشت متوقف می شد گفت: در سازمان سینمایی شورای صدور پروانه نمایش و شورای نظارت و ارزشیابی فیلم های سینمایی متشکل از افراد فرهیخته وجود دارد که آنها دقیقا آثار سینمایی را مورد بررسی و موشکافی قرار می دهند که به نظرم این فیلم ( ٥٠ کیلو آلبالو) از زیر دست آنها به نوعی در رفته است. و این اتقاق طبیعی است.

وی تصریح کرد: با توجه به ساخت بیش از ٢٠٠ فیلم بلند و مستند در سال ، بدیهی است که من نمی توانم همه آنها را ببینم .

جنتی افزود: موضوع فیلم ٥٠ کیلو آلبالو را نیز بعد از برخی اعتراضات در رسانه ها و توسط برخی افراد مشاهده کردم ، لذا بیان داشتم که این فیلم از لحاظ محتوا مشکل دارد زیرا ما از جهتی در تحکیم خانواده و مقابله با فروپاشی خانواده تلاش می کنیم و این فیلم بر این اساس مغایر با ارزش های اخلاقی است.

وی افزود: از سویی آرایش های غلیظ و الگوسازی های غلط در این فیلم وجود داشت که اگر قبل از صدور مجوز آن را می دیدم اجازه مجوز آن را نمی دادم.

جنتی گفت: بعد از اعتراضات، بنده به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به این فیلم واکنش نشان می دادم ، در غیر این صورت به این معنی بود که من نیز فیلم را تایید کرده ام.

وی درباره فیلم «بارکد» که تیتراژ پایانی آن با صدای یک خواننده زیرزمینی ضبط شده است و همچنین فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی اظهار کرد: من هر دو فیلم را دیده ام و هیچ کدام از آنها از نظر محتوایی ایرادی ندارند اما به تیتراژ آن دقت نکرده ام و آن را پیگیری می کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پخش تیزرهای سینمایی در شبکه های ماهواره ای گفت: پیش از این به تهیه کنندگان فیلم ها اعلام شده بود که نباید تیزرهای خود را در شبکه های ماهواره ای پخش کنند. در گذشته نیز با سرافراز رئیس سابق سازمان صدا و سیما گفتگو کرده بودیم تا تسهیلات مناسبی را برای پخش تیزر فیلم های سینمایی در تلویزیون فراهم کند تا بهانه ای برای پخش این تیزرها در شبکه های ماهواره ای نباشد.

وی افزود: به زودی نیز سعی می کنیم با علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما تفاهم نامه ای را امضا کنیم تا بتوانیم با استفاده از تسهیلات مناسب، تیزرهای سینمایی را در تلویزیون پخش کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که به آلبوم شجریان اجازه پخش داده اند، گفت: آلبوم شجریان بالاخره مجوز داشته که اجازه پخش به آن داده‌اند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------