فیلم افخمی بعد از ۱۲ سال دوباره روی پرده رفت / غیبت رادان و انتظامی در مراسم رونمایی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بهروز افخمی می‌گوید که طنز فیلم «گاو خونی» در اصفهان و اروپای مرکزی بیشتر قابل درک است.

به گزارش روابط عمومی گروه هنر و تجربه،‌  هشتاد و یکمین جلسه آیین دیدار گروه هنر و تجربه، به فیلم «گاوخونی» ساخته بهروز افخمی اختصاص داشت. فیلمی که برای بار دوم و ۱۲سال بعد از اولین اکران بک بار دیگر روی پرده سینماها می‌رود. این مراسم دوشنبه شب ۱۷ خردادماه در سینما فرهنگ برگزار شد.

این جلسه را علی معلم تهیه‌کننده فیلم اداره کرد. معلم که هرسال مجری جشن حافظ جوایز سالانه مجله‌اش دنیای تصویر است و چندین برنامه سینمایی تلویزیون را تهیه و اجرا کرده است در ابتدای صحبت‌هایش به همین مساله اشاره کرد: «مراسم هنروتجربه معمولا مجری دارد، اما نمی‌دانم چرا همه کارها به خودم می‌افتد.»

علی معلم صحبتش را با اشاره به زمان ساخت فیلم «گاوخونی» آغاز کرد: «این جلسه به فیلم گاوخونی اختصاص دارد. فیلمی که ۱۴ سال از تولیدش می‌گذرد و ۱۲ سال از اکران بسیار بسیار مهجورش که البته خواسته خود ما هم بود. به نوعی سنگ بنای این سینمایی که الان اسم هنروتجربه را دارد ما گذاشتیم. برای این‌که فکر می‌کردیم فیلم گاوخونی مناسب نمایش در تعداد سالن‌های زیاد نیست. قابل توجه آن‌هایی که نمی‌دانند آن موقع خیلی دوست داشتند این فیلم را در گروه اکران کنند و ما از دست گروه سینمایی در رفتیم و قرار بود دوتا سالن به ما بدهند یکی سالن سینمای عصرجدید و دیگری همین سالنی که امروز در آن هستیم، یعنی سالن شماره دو سینما فرهنگ. قرار بود گاوخونی اکران طولانی سه یا چهارماهه داشته باشد. آن دو سینما هم خلف وعده کردند و نمونه کاملی از قربانی کردن یک فیلم را دوستان به اجرا درآوردند.»

علی معلم درباره پایین کشیدن فیلم از اکران سینما فرهنگ گفت: «آن موقع نیروی انتظامی اجازه اکران فیلم در سانس ساعت ۱۱ شب را نمی‌داد. به هرحال ما با شوراهای بالادستی‌شان صحبت کردیم و قرار شد سانس ساعت ۱۱ همین سینما را به ما بدهند. آن موقع فیلم دیگری در این سینما اکران بود. آن فیلم روزی ۱۲۰ هزار تومان می‌فروخت و گاوخونی در یک سانس ۲۵۰ هزار تومان. به محض این‌که ما پایمان را از ایران گذاشتیم بیرون و رفتیم کن، رفقا فیلم را کشیدند پایین!»

عل معلم تهیه‌کننده فیلم گاوخونی فیلمش را اثری تجربی دانست که ویژگی‌های یک فیلم کلاسیک مناسب تماشاگر را ندارد هرچند اضافه کرد به اعتقاد او فیلم سرگرم‌کننده هم هست. معلم به جشنواره فجر هم اشاره کرد: «فیلم ما قربانی جشنواره فجر شد. فیلم را آن زمان پرده به پرده نمایش می‌دادند و گاوخونی روزی که نمایش داشت هنوز فیلم از استودیوی تلویزیون بیرون نیامده بود برای این‌که فیلم سوپر سی و پنج فیلم‌برداری شده بود و نزدیک بیست یا سی کپی زده شد تا نسخه مطلوب به دست بیاید و خلاصه سانس نمایش فیلم عقب افتاد. فیلم را ساعت ۱۲ شب در سینمای مطبوعات نمایش دادند در حالی که ۷ فیلم قبل از آن دیده شده بود و سانس قبل از فیلم ما هم فیلم «ترمیناتور« را نشان داده بودند. صدا و تصویر فیلم هم با هم سینک نبود. آن موقع یادم است که همشهری تیتر زد، اگر طلا و جواهر هم بود سینما نبود. کیهان هم تیتر زد گاوخونی مار زخمی. فیلم با شرایطی که شایسته فیلم دیدن باشد، دیده نشد. گرچه فیلم بعدها طرفداران خاص خودش را پیدا کرد.»

علی معلم به انتخاب شدن فیلم در جشنواره کن هم اشاره کرد. آن هم با جمله «برای اولین بار فیلمی بدون پارتی‌بازی به جشنواره کن رفت.» او ماجرای انتخاب شدن فیلم در بخش دوهفته کارگردانان این جشنواره را به صورت زیر تعریف کرد: «گاوخونی هم در بخش بین‌الملل جشنواره فجر حضور داشت و هم در بخش سینمای ایران. در بخش سینمای ایران یکی از دوستان داور گفته بود مگر از روی جسد من رد بشوید این فیلم را کاندیدا کنید. حتی عزت‌الله انتظامی را هم به خاطر گل رویش نامزد نکرده بودند. اما در بخش بین‌الملل برخلاف همیشه هیات داوران معتبری آورده بودند. الیا سلیمان فیلم‌ساز فسلطینی، یان تروئل سوئدی، شارل تسون سردبیر کایه دوسینما و مجید مجیدی در هیات داوران بودند و فیلم را خیلی پسندیده بودند و فیلم از همان‌جا توسط شارل تسون و رییس بخش دوهفته کارگردانان یک‌ضرب به عنوان کشف آن‌ها به کن برده شد و حتی اجازه ارائه آن به بخش اصلی را ندادند. گفتند این کشف ما است.»

علی معلم ادامه داد: «تجربه ساخت گاوخونی تجربه لذت‌بخشی برای ما بود چون کاری را که یک مبارزه و چالش برای ما محسوب می‌شد را به انجام رساندیم. امیدوارم در اکران جدیدش با همین سانس‌های محدود در هنروتجربه بتواند نسل دیگری از سینمادوستان ایرانی را ترغیب به جنس دیگری از سینما کند که طبیعتاً در کنار مجموعه سینما معنی‌دار می‌شود.»

تهیه‌کننده گاوخونی همچنین اضافه کرد: «هیچ‌کس کتاب کافکا را در اتوبوس نمی‌خواند. به هرحال آثار با هم فرق دارند. اما این اهمیت دارد که کسانی که این آثار را می‌سازند تا چه حد به ذات آن آثار آگاه هستند و به دانسته‌های سینما اضافه کنند. امروز خوشحالم گاوخونی با این‌که نمایش محدودی داشت اما روی نسلی از فیلم‌سازان ایرانی تاثیر گذاشت و همین پارسال فیلمی در جشنواره دیدم که نگاهش و مدل فیلم‌سازی‌اش من را یاد گاوخونی انداخت.»

علی معلم به حضور جعفر مدرس صادقی در سالن اشاره کرد و او را نویسنده‌ای درجه یک خواند که در تمام مراحل همراه فیلم بود و با ذکر یک خاطره درباره روزی که قرار بود بیست دقیقه از فیلم کم بشود و افخمی می‌ترسید این را به جعفر مدرس صادقی بگوید، گفت: « دلایلی آوردم و جعفر هم در کمال متانت پذیرفت. معمولا نویسنده‌ها حساسیت زیادی روی متن‌شان دارند و این یک یادآوری بود برای کسانی که می‌خواهند داستان‌شان در سینما اقتباس شود و توسط یک جماعت دیگری دیده شود.» معلم اضافه کرد: «جعفر مدرس صادقی آدم بسیار فروتنی است و از آن‌جایی که فروتنی در کشور ما زهر است و آدم‌های پرگو و پرمدعا همیشه در صف اول هستند، شاید به اندازه‌ای که باید دیده نشد. ما همیشه باید منتظر باشیم بمیریم و بعد شاید آدم‌هایی باشند که درک کنند.»

تهیه‌کننده گاوخونی همچنین به غیبت عزت‌الله انتظامی بازیگر اصلی فیلم اشاره کرد: «متاسفانه آقای انتظامی وضعیت جسمی‌شان خوب نیست. دو سه ساعت پیش آقای انتظامی بودم و رفتم پیش‌شان که اجازه بگیرم برای حضور در این‌جا. گاوخونی در کنار گاو که عجیب است تجانسی که نام‌های این دو فبلم دارند دوتا از کارهای خوب انتظامی هستند. یک جور وصیت از آقای انتظامی در این فیلم هست. از ایشان اجازه گرفتم و سلام‌شان را به شما می‌رساننم. دوست نداشتند که با حال بیماری در جمعیت حضور پیدا کنند.» این صحبت‌های علی معلم که با لحن صدای عزت‌الله انتظامی هم همراه بود با تشویق شدید حضار روبرو شد.

علی معلم همچنین به غیبت بهاره رهنما به خاطر سفرش و بهرام رادان به خاطر فیلم‌برداری در ساعت‌های شب اشاره کرد : «من به تهیه‌کننده زنگ زدم، اما تهیه‌کننده‌هایی که این روزها هستند مثل این‌که از این شعورها ندارند که اجازه بدهند.ما که بودیم اجازه می‌دادیم و فوقش ضرر می‌کردیم. پول‌های این‌ها را که تازه باد آورده است.»
معلم همچنین از رحمت عبدالله‌زاده که اولین تجربه مدیر تولید را در این فیلم داشته و سروش صحت نام برد: «سروش صحت یک نقش کوتاه و به شدت به یاد ماندنی در این فیلم دارد و جالب است به شما بگویم سروش صحت خودش پیشنهاد ورود به پروژه را داشت و یک روز زنگ زد و گفت شنیدم داستان گاوخونی را دارید می‌سازید، من عاشق این داستانم و من هم باید باشم در این داستان!»

بهروز افخمی با دعوت علی معلم روی صحنه آمد و گفت یک حکایت کوتاه تعریف می‌کند تا فیلم را خیلی هم جدی نگیرید! افخمی گفت: «در یک جشنواره کوچکی در سوئد در سالن بودم و تقریبا اندازه همین‌جا صدنفر در سالن بودند که با زیرنویس انگلیسی برای ۴۰، ۵۰ نفر تماشاگر سوئدی و همین‌طور ۴۰، ۵۰ نفر تماشاگر ایرانی مقیم سوئد پخش می‌شد. مردی که بغل دست من نشسته بود یکی از این سوئدی‌هایی بود که خیلی اهل کار فرهنگی و دیدن فیلم‌های مهجور و عجیب و غریب از جاهای مختلف دنیا بود و خیلی جدی داشت فیلم را تماشا می‌کرد. در جشنواره‌ها متداول است که تماشاگران خیلی جدی فیلم را می‌بینند و اگر کسی توی صندلی‌اش سروصدا کند شاید برگردند و چیزی هم بگویند. صدای خنده دختری از ته سالن می‌آمد. حالا جاهای درست و به‌جایی هم می‌خندید منتها غش‌غش. ما مدت‌ها طول کشید تا بفهمیم داستان جعفر طنزآلود است البته از نوع طنز اصفهانی که گرفتن آن راحت نیست. نفر بغل دستی من که احتمالا از زیرنویس مزه داستان را نمی‌توانست بگیرد داشت عصبانی می‌شد. من برای این‌که جلوی این را بگیرم خودم هم شروع کردم به خندیدن. خنده دختر مسری بود و یواش یواش همه ایرانی‌های سالن فهمیدند که می‌توانند به فیلم بخندند.»

بهروز افخمی کارگردان گاوخونی اضافه کرد: «فیلم دوجا بیشتر قابل فهم است: یکی اصفهان و یکی هم در اروپای مرکزی و ولایت کافکا. جایی پولانسکی درباره نثر کافکا حرف بامزه‌ای زده بود که نمی‌دانم چرا در تمام دنیا این داستان را این‌قدر جدی می‌گیرند. ما همولایتی‌های کافکا می‌دانیم که تبدیل شدن گرگور سامسا به سوسک شوخی است و باید با یک لبخندی داستان مسخ را خواند. گاوخونی در عین حال که داستان ترسناکی هم هست، جنبه شوخی و کمیک هم دارد.»

افخمی فیلم را یک داستان پلیسی خواند که داستان پلیسی‌اش در خواب‌ها می‌گذرد و درباره این است که پدری می‌خواهد پسرش را با خودش به دنیای مرده‌ها ببرد در حالی که خودش مرده است. داستان درباره عشق و نفرت همزمان به پدر است.

علی معلم در پایان این جلسه درباره نسخه‌ای که به نمایش درآمده گفت این نسخه چون امکان کپی سی و پنج دارد اسکن شده و سیستم پخش این سالن شکل واقعی نمایش فیلم دیجیتال نیست. علی معلم گفت: «من متاسفم که در کشور ما شرایط نمایش فیلم جدی نیست. سینما به کیفیت نمایش و صدا احتیاج دارد.»

سروش صحت ،سعید راد، مجید مظفری، مرجان شیرمحمدی، شهاب‌الدین عادل، نیوشا ضیغمی، رضا ناجی، شیلا خداداد، آذر معماریان، کورش تهامی، نیکی مظفری، نفیسه روشن و حسام نواب صفوی از مهمانان مراسم آیین دیدار فیلم «گاوخونی» بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------