سینما 3 هنرمندش را از دست داد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

درگذشت عباس کیارستمی، بهمن زرین‌پور و ملیحه نیکجومند در طی سه، چهار روز گذشته، خبرهای سینمایی را تحت تاثیر قرار داد و به قولی در صدر خبرهای هنری و حتی اجتماعی،سیاسی کشور بود.

به گزارش ایسنا، هرچند تیر ماه برای هنرمندان و هنردوستان یادآور خاطره درگذشت هنرمندانی چون خسرو شکیبایی و حمید سمندریان است اما امسال سه هنرمند دیگر هم در همین ماه با فرشته مرگ همراه شدند.

شامگاه 14 تیر ماه ناگهان خبر رسید که عباس کیارستمی درگذشت؛ این کارگردان که از اسفند سال ۹۴ تا اوایل اردیبهشت ۹۵ به دلیل انجام چند عمل جراحی در ناحیه روده در بیمارستان بستری شده بود و در ماه‌های اخیر هم چندین بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، با تصمیم خودش 8 تیر ماه برای تکمیل مراحل درمان به پاریس رفت اما در آنجا از دنیا رفت و جمعه 18 تیر ماه پیکرش به تهران منتقل می‌شود.

این کارگردان روز یکشنبه 20 تیر ماه از مقابل کانون پرورش فکری که اولین سال‌های فعالیت خود را در آن گذرانده است، بدرقه خواهد شد.

عباس کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷،  ABC» آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

در روزهایی که همگان تحت تاثیر درگذشت کیارستمی بودند، خبر درگذشت دیگری هم منتشر شد؛ ملیحه نیکجومند  ـ بازیگر ـ که در پی وقوع یک سانحه از هفته گذشته در بیمارستان خاتم النبیاء بستری شده بود، روز پنجشنبه 17 تیر از دنیا رفت.

ملیحه نیکجومند با نام مستعار «شیده رحمانی» و متولد ۱۳۱۱ در همدان، سال ۱۳۳۱ با فعالیت در تئاتر سپاهان به عرصه هنری وارد شد و در سال ۱۳۳۴ در فیلم «خسیس» به ایفای نقش پرداخت و سال ۱۳۳۷ نیز فعالیت در دوبله فیلم را آغاز کرد.

از جمله آثار این بازیگر طی چهار دهه فعالیت هنری‌اش می‌توان به نمایش‌های «همسایه‌ها»، «هملت»، «باغ آلبالو»، «فالگیر»، «آیینه شکسته»، «موش و گربه»، فیلم‌های «جدایی»، «شازده احتجاب»، «مردی که زیاد می‌دانست»، «فرار»، «آوار»، «مادیان»، «آتش در زمستان»، «آن سوی مه»، «مأموریت»، «طلسم»، «بهار در پاییز»، «هی جو»، «شب دهم»، «به خاطر همه چیز»، «افسانه مه پلنگ» و سریال‌هایی مانند «سربداران»، «بوعلی‌سینا»، «پاییز بلند»، «این خانه دور است»، «سفر به سرزمین ملائک» و «آشپزباشی» اشاره کرد.

اما این تنها خبر درگذشت روز 17 تیر نبود چراکه بهمن زرین‌پور کارگردان و بازیگر نیز در همین روز از دنیا رفت. او که مدتی در بستر بیماری بود، در خانه‌اش واقع در استان البرز درگذشت.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند ساعت ۱۰ صبح (جمعه، ۱۸ تیرماه) در قبرستان بهشت سکینه کرج برگزار ‌شد.

بهمن زرین‌پور که به‌عنوان کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویسی در سینما، تلویزیون و همچنین تئاتر فعالیت داشت، متولد ۱۳۲۰ در کرمانشاه بود. او از سال ۱۳۴۵ با بازی در نمایش «تیارت فرنگی» فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سال ۱۳۵۰ نیز وارد سینما شد.

از جمله فیلم‌های او به‌عنوان بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان می‌توان به «ستارخان»، «جدال»، «کوسه جنوب»، «پرواز در قفس»، «تا آخرین نفس»، «سردار جنگل»، «مدرک جرم»، «تحفه‌ها»، «زرد قناری»، «دختری با کفش‌های کتانی»، «زشت و زیبا»، «هفت ترانه» و «از رییس‌جمهور پاداش نگیرید» اشاره کرد. «حکایت عاشقی» آخرین فعالیت بازیگری او بود که چندی پیش اکران شد و به‌خاطر آن موفق به دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر شد.

زرین‌پور به‌عنوان کارگردان نیز ساخت سریال‌هایی را در کارنامه‌اش دارد که از میان آن‌ها می‌توان به «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «جهان وارونه»، «زیر چتر خورشید»، «زیر گنبد کبود»، «خاله خانوم» و «هتل پیاده‌رو» اشاره کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------