آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

وزیر ارشاد: ائمه جمعه درباره صحت اخبار تحقیق کنند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر ارشاد گفت: برخی فکر می‌کنند کار فرهنگی و اصلاح جامعه فقط بر دوش این وزارتخانه است و دیگران هیچ مسئولیتی ندارند. در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادی حاکمیتی است و بیشتر کار نظارتی می‌کند و مجوز برگزاری برنامه‌های فرهنگی را می‌دهد.

به گزارش ایسنا، براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی در سومین اجلاس مدیران کل ارشاد استان‌های سراسر کشور در هتل انقلاب، ادامه داد: هر کدام از ما در جایگاهی که داریم مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهیم. آنچه در این فعالیت‌ها مهم است روح این حرکت‌هاست.

وزیر ارشاد اظهار کرد: کسانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار می‌کنند، نه منافع مالی چندانی دارند و نه حقوق‌های نجومی می‌گیرند؛ در عین حال شبانه‌روز هم باید وقت صرف کنند. حال اگر این فعالیت‌های فرسایشی بدون جلب رضایت خدا باشد، قطعا همه ما زیان کار هستیم.

جنتی به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: در وزارتخانه مجموعه فعالیت‌های فرهنگی مثبتی را انجام می‌دهیم. سعی می‌کنیم تمام تلاش‌مان را برای رسیدن به اهداف‌مان به کار گیریم. یکی از ویژگی‌های کار ما این است که هر کاری انجام می‌دهیم شفاف و عیان است و همه مردم آن را می‌بینند. واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری نسبت به هر کدام از فعالیت‌های‌مان داریم.

این همه نهاد فرهنگی در جامعه چه می‌کنند؟
جنتی ادامه داد: همه خبرگان، علما و بزرگان در برابر جامعه مسوول‌اند. اگر نارسایی هست همه در برابر این امر مسوول هستند. زمانی که انقلاب کردیم آرمان‌مان این بود که حکومتی اسلامی ایجاد کنیم تا به جامعه‌ای امن و با آرامش برسیم و از نظر اقتصادی هم پیشرفت کرده باشیم و فاصله طبقاتی کمتر شود. این‌ها آرمان‌های ما بوده است.

وی افزود: اما آنچه امروز در جامعه می‌بینیم چندان نزدیک به آرمان‌ها نیست و این نتیجه کار همه‌ی ماست. مثلا مسئله‌ی بدحجابی در جامعه عده‌ای بدون این‌که به ریشه‌های این مسئله بپردازند و به این فکر کنند که ریشه‌های آن چیست، فقط ظاهر کوچه و خیابان را می‌بینند و بعد می‌گویند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه می‌کند؟ ما هم می‌پرسیم این همه نهاد فرهنگی در جامعه چه می‌کنند؟

جنتی ادامه داد: ما ٥٠ هزار نفر عالم در قم داریم و هزارن عالم دیگر در سراسر کشور هستند که در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند، پس چرا وضعیت این‌گونه است؟ ما که حدود ٨٠٠ امام جمعه در کشور داریم که هر هفته مردم را به تقوا دعوت می‌کنند، یا در همه‌ی مساجد کسانی هستند که امام جماعت دارند و وظیفه هدایت مردم را برعهده دارند. پس این‌ها چه کار می‌کنند؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال هفت‌هزر و ١٠٠ میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور بوده که به نهادهای فرهنگی مختلف اختصاص داده شده است، از صداوسیما تا ده‌ها موسسه فرهنگی دیگر. از این میان، یک‌هزار میلیارد تومان به بودجه وزارت ارشاد اختصاص داده شده است. حال باید پرسید آن شش‌هزار هزار میلیارد تومان بقیه چه می‌شود؟

جنتی با اشاره به اقداماتی که در حوزه فرهنگی کشور انجام شده است، اظهار کرد: به‌طور حتم اقداماتی در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌شود و من هم قبول دارم؛ اما برای از بین بردن معضلات باید ریشه‌اش را یافت و خشکاند و هماهنگ عمل کرد.

جنتی در ادامه، خطاب به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها گفت: وزارت ارشاد با حضور مدیرانی مانند شما که بیشترتان عناصر کارآمد و متدین و معتقد و مخلص هستید و شاید در کمترین دوره‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیرانش به این اندازه تجربه و علم داشته است، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد؛ ولی متأسفانه برخی‌ها فقط قسمت خالی لیوان را می‌بینند و من در اینجا می‌خواهم توجه شما را به قسمت پر لیوان جلب کنم.

جنتی بیان کرد: یکی از سازمان‌های وابسته به ما، حج و زیارت است. این سازمان یکی از فعال‌ترین سازمان‌هاست. ٤٦٠ زائر ایرانی در منا شهید شدند، برای شناسایی و انتقال آنان به کشور، انرژی و تدبیری والا لازم بود که این کار انجام شد. همچنین سازمان حج و زیارت در اربعین حسینی سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در عراق انجام داد.

جنتی ادامه داد: تا امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همه‌ی مدیرانی که آمدند و رفتند، همه خارج از سازمان بودند، وقتی هم می‌آمدند دو سال باید می‌ماندند که با کار این سازمان آشنا شوند. این برای اولین‌بار است که فردی با ٢٥ سال سابقه‌ی حضور در این سازمان، مدیریتش را برعهده گرفته است. همه‌ی کسانی که با این سازمان کار می‌کنند معتقدند که فعالیت‌های این دوره موجب فعال شدن دیپلماسی فرهنگی کشور شده است.

او افزود: در این دوره تأکید داشتم کسانی که از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به خارج از کشور اعزام می‌شوند، هم زبان خارجی بدانند و هم از درون خود سازمان باشند. چه لزومی دارد کسی که به زبان خارجی مسلط نیست، رایزن فرهنگی باشد؟

چاپ٩٠ هزار عنوان کتاب جدید در دو سال گذشته
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، توضیحاتی درباره فعالیت معاونت فرهنگی ارائه کرد و گفت: آقای صالحی از شخصیت‌های نوگرای حوزه علمیه قم بوده است. از زمانی که به معاونت فرهنگی آمده شاهدیم که چه تحولاتی صورت گرفته است. در سال‌های گذشته ما هیئت ناظر بر کتاب نداشتیم. ٩٠ هزار عنوان کتاب چاپ جدید در همین دو سال گذشته چاپ شده است. البته در میان این کتاب‌هایی که چاپ شده، مشکلاتی هم وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: همین تعداد محدود مشکلاتی که هست را برخی دست می‌گیرند و می‌گویند که عنوان «اسلامی» وزارت ارشاد را باید برداشت. پس بقیه کتاب‌هایی که چاپ شده و مشکلی ندارد چه می‌شود؟

وزارت ارشاد تصمیم‌گیرنده نهایی درباره مطبوعات نیست
او همچنین اظهار کرد: کسی مسوولیت معاونت مطبوعاتی را دارد که خودش اهل رسانه است. کسی که با مطبوعات آشناست. البته ما تصمیم‌گیرنده نهایی درباره مطبوعات نیستیم و این تصمیم‌گیری در شورایی مجزا انجام می شود. در همین مدت ٣١ ماهه ببینید چه تعداد نشریه مجوز گرفته‌اند و چقدر این فرآیند مجوز گرفتن راحت‌تر شده است.

وی ادامه داد: سامان دادن به مطبوعات، ارزیابی و رتبه‌بندی مطبوعات، کاری است که با دقت بسیاری در جامعه انجام می‌شود. رسانه‌ای که مطالبش به درد کشور می‌خورد با رسانه‌ای که زرد است باید تفاوت داشته باشد.

جنتی گفت: میزان یارانه‌ای که هر رسانه دریافت می‌کند، روی سایت معاونت مطبوعاتی هست و این نشان از شفافیت فعالیت‌های معاونت مطبوعاتی دارد.

معاونت قرآن و عترت اقدامات درخشانی انجام داده است
وی افزود: در معاونت قرآن و عترت، حجت الاسلام حشمتی مسؤولت دارد که سابقه درخشانی در این حوزه دارد. در همین مدتی که این معاونت تشکل شده موسسات قرآنی بسیاری مجوز گرفته‌اند، انجمن خادمان قرآن شکل گرفته و کار می‌کند.

مگر قرار است براساس نگاه برخی به موسیقی عمل کنیم؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معاونت هنری نیز گفت: کسی مانند مرادخانی که از سال ٥٩ در وزارت ارشاد بوده و ١٤ سال در دفتر موسیقی کار کرده، مسوولیت معاونت هنری را برعهده دارد. جایی که اکنون خیلی سامان پیدا کرده است.

وی افزود: به‌تازگی شیوه‌نامه برگزاری کنسرت‌های موسیقی ابلاغ شد. در تمام طول سال‌های بعد از انقلاب چنین شیوه‌نامه‌ای تدوین نشده بود. با این شیوه‌نامه همه تکلیف خودشان را می‌دانند. حتی تماشاگران هم تکلیف‌شان مشخص است.

جنتی درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: برخی می‌گویند موسیقی حرام است و برخی می‌گویند موسیقی مطربی است. مگر ما قرار است با نگاه آن‌ها عمل کنیم. ما حکومت اسلامی هستیم و در رأس این حکومت، یک ولی فقیه آشنا به شعر و موسیقی و سینما و تئاتر داریم و ما باید براساس نظرات ایشان عمل کنیم.

او اضافه کرد: نظر مقام معظم رهبری درباره هنرهای مختلف هم مشخص است. البته ممکن است  تمام خواسته‌های ایشان محقق نشده باشد، اما ما در این راه تمام تلاش خودمان را می‌کنیم. برای مثال در حوزه تئاتر مشکلات بسیاری داشتیم. اما الان هر شب در تهران حدود ١٠٥ اجرا روی صحنه می‌رود. تخلف‌ها هم به حداقل رسیده است.

سینما در سال‌های گذشته متحول شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره معاونت سینمایی نیز گفت: در حوزه سینمایی هم با آمدن آقای ایوبی تحولی ایجاد شد. در تمام سال ٩٣ کمتر از هشت میلیون نفر به سینما رفتند و امسال فقط در سه ماهه‌ی اول هشت میلیون نفر به سینما رفته‌اند.

او ادامه داد: همین انجمن‌های سینمای جوان با وجود محدودیت‌ها، فعالیت‌های بسیاری برای آموزش جوانان دارند. مدرسه ملی سینما هم برای آموزش نیروهای جدید با استفاده از پیشکسوتان سینما و هم برای بازآموزی کسانی که دارند کار می‌کنند. این یک کار ماندگار و ماندنی است.

جنتی درباره فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: آقای ارباب سلیمانی از مدیران باسابقه این حوزه هستند. الان نزدیک به ٢٢ هزار کانون داریم. ما خواستیم که بیش از این پیش نروند و بیشتر به کیفیت بپردازند. در این بخش هم شفاف‌سازی بسیار خوب انجام شده و تمام فعالیت‌های این حوزه را به راحتی می توان روی سایت دید.

مصوبه کنسرت‌های موسیقی را اصلاح کردیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اصلاح مصوبه اجرای کنسرت‌ها، گفت: در بخش موسیقی هم سعی کردیم که این مصوبه را که دستاویزی برای برخورد با کنسرت‌های موسیقی بود، اصلاح کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان مجلس گفته، این کار خلاف قانون است؛ ولی مصوبه‌ای که سال ٣٦ تصویب شده و تمام اماکن را از هتل و تالارهای عروسی را با عنوان اماکن برشمرده تا برای برگزاری مراسم از شهربانی مجوز بگیرند، آیا این تخلف است یا این‌که الان مصوبه را اصلاح کردیم که برای این کار باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

همکاری خوبی با نیروی انتظامی داریم
جنتی ادامه داد: در عین حال همکاری خیلی خوبی هم با نیروی انتظامی داریم. من بارها تأکید کرده‌ام که لغو این کنسرت‌ها کمترینش به نیروی انتظامی برمی‌گردد و بیشترش به دستگاه قضایی برمی‌گردد که حکمی صادر کرده‌اند تا از برخی مسائل پیشگیری کنند.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی‌ها بی‌جهت سروصدا می‌کنند و صحبت‌های‌شان دور از انتظار است. اگر مصوبه‌ای که ما اصلاح‌اش کرده‌ایم خلاف قانون باشد هیئت نظارت بر مصوبات دولت می‌تواند ردش کند که این کار را نکرده است. این مصوبه اصلاح و تصویب شد تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

ائمه جمعه قبل از اظهار نظر تحقیق کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ائمه جمعه و دلسوزان جامعه (که می‌دانم اگر گاهی نکته‌ای اعلام می‌کنند تنها از سر دلسوزی است و اگر گاهی نظرهایی اعلام می‌کنند علتش باور کردن خبرهایی است که در برخی سایت‌ها هست) می‌خواهم کمی تحقیق کنند که آیا خبر درست هست یا نه و بعد اظهار نظر کنند. گاهی امام جمعه‌ای در شهری که اصلا در نقشه با ذره‌بین باید پیدایش کرد، در خطبه‌هایش گفته که عنوان «اسلامی» وزارت ارشاد را باید برداشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌های هفته دولت نیز گفت: انتظار می‌رود که در این هفته و قبل از این هفته، فعالیت‌های دولت به مطبوعات و رسانه‌ها و عامه مردم منعکس شود، درست آن‌گونه که هست؛ نه کمتر و نه بیشتر.

او ادامه داد: این فعالیت‌ها را منعکس کنید تا برخی آقایان که فکر می‌کنند، ما فقط کنسرت برگزار می‌کنیم، متوجه شوند که کارهای دیگری هم انجام می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از کتاب دومین همایش مدیران کل استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «سخن آشنا» رونمایی کرد.

براساس همین گزارش، علی جنتی در حاشیه برگزاری سومین اجلاس مدیران اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، در جمع خبرنگاران نیز گفت: صدور مجوز نشر جزو موضوعات و وظایف حاکمیتی است و ممکن است برخی کارها مانند برگزاری نمایشگاه کتاب را به ناشران واگذار کنیم، اما مجوز نشر کتاب به آنان واگذار نشده است. طبق قرارها و برنامه‌های قبلی مقرر شده بود، امور اجرایی و برخی کارها به صنف ناشران واگذار شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط به‌عنوان ناظر باشد که خوشبختانه این موضوع در دو سال گذشته در حال اجراست.

حوزه تئاتر بیدار شده است
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تئاتر و اقدامات انجام‌شده در این حوزه، گفت: تئاتر یک هنر مردمی است که در آن، افراد رو در رو با مخاطب خود صحبت می‌کنند. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام داده و مشکلات این حوزه کمتر شده است.

او ادامه داد: چند تئاتر خوب در سال گذشته اجرا شد و در یکی از آن‌ها با عنوان «باغ دلگشا» بازیگران بیش از ٦٠٠ بیت از اشعار سعدی را اجرا کردند. همچنین تئاتر ترور نیز اجرا شد که درباره شهادت حضرت علی (ع) بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سالن های تئاتر کشور عموماً و خوشبختانه پر از مخاطبان علاقه‌مند به این هنر نمایشی هستند و حتی بسیاری از سالن‌ها تا پایان سال برنامه‌های‌شان را بسته‌اند. با مجموعه اقدامات صورت‌گرفته می‌توان گفت در واقع حوزه تئاتر بیدار شده است.

او تاکید کرد: گاهی ممکن است تخلفاتی خارج از نمایشنامه‌های مصوب دیده شود که با این موارد نیز با جدیت برخورد می‌شود.

دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به دیدار خود و زیرمجموعه این وزارتخانه، با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این دیدار، گزارشی از فعالیت‌های اجمالی انجام‌شده در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر و رسانه ارائه و قرار شد از این پس نیز جلسات مختلف با حضور معاونین این وزارتخانه با اعضای کمیسیون فرهنگی برگزار شود.

جنتی ادامه داد: بر این اساس قرار شد یکایک معاونان طرح‌های خود را مطرح کنند و نظرات مجموعه مجلس را بشنویم و در کل همکاری خوب و صمیمانه‌ای در این دوره با کمیسیون فرهنگی وجود دارد.

تعامل خوبی میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی وجود دارد
این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر نظارت بر داخل سالن‌های کنسرت‌ها با توجه به مصوبه جدید هیات دولت، به همکاری و تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی اشاره و اظهار کرد: طبق این مصوبه، نظارت بر داخل سالن‌ها بر عهده حراست این وزارتخانه است و اگر خارج از سالن مشکلاتی مثل ترافیک باشد، رفع آن برعهده نیروی انتظامی خواهد بود که از قبل نیز این وظیفه را عهده‌دار بوده است.

وی در ادامه افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندانی که در حوزه هنر متعهد قلم و قدم می‌زنند و در حوزه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ کار و وجدان کاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام می‌دهند، حمایت می‌کند و کسانی که آثار خوب در این حوزه بنویسند، مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند.

جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بحث‌هایی درباره شدت گرفتن فشار دولت بر رسانه‌ها در هفته‌های اخیر و طرح شکایت‌های حقوقی از آن‌ها، گفت: ما به‌عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌ها شکایتی نکرده‌ایم و توصیه آقای رئیس‌جمهور هم در دولت این بوده که دستگاه‌های اجرایی از مطبوعات و روزنامه‌ها شکایت نکنند. به‌عنوان مثال آقای دکتر شریعتی، استاندار جدید خوزستان هم که تازه منصوب شده است، یکی از اولین کارهایی که انجام داده، این بوده که به همه دستگاه‌ها تابعه اعلام کرده که هیچ‌کدام از شما حق ندارید از رسانه‌ها شکایت کنید. مگر در مواردی که افراد شکایت می‌کنند.

جشنواره رضوی کامل‌ترین رویداد جشنواره‌ای است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره رضوی را یکی از بهترین، کامل‌ترین و مقیدترین رویداد فرهنگی، معنوی و هنری توصیف کرد و گفت: بعد از چند دوره برگزاری، امروز این جشنواره به رشد مطلوب رسیده است.

جنتی یادآوری کرد: این جشنواره امروز  با به‌دست آوردن تجربیات فراوان هر سال پربارتر، متنوع‌تر، گسترده در سراسر کشور و چند کشور دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سومین دوره اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه سوم مرداد رسما گشایش یافت و چهارم مردادماه به کار خود پایان می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------