فریدون آسرایی: در موسیقی پاپ تنها 5 نفر پول خوبی درمی‌آورند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

فریدون آسرایی در "دوباره گوش کن" گفت: به جوانان علاقه مند به خوانندگی هشدار میدهم که زندگی خود را فدای خواننده شدن نکنند زیرا آدم های ناجور در بیزینس خوانندگی بسیار هستند که برایشان دام پهن کردند که جیب جوانان عاشق موسیقی را خالی کنند.

به گزارش از میزان، جدیدترین قسمت برنامه "دوباره گوش کن" شب گذشته با حضور فریدون آسرایی، خواننده مطرح پاپ روی آنتن شبکه نسیم رفت، آسرایی در این برنامه در خصوص گذشته خود و بازگشت به  ایران برای ادامه فعالیت گفت: مسلما از نظر معرفی شدن به عنوان یک خواننده، حضور در جایی که 80 میلیون نفر همزبان و هموطن تو هستند، خیلی شرایط بهتری نسبت به جمعیت یکی دو میلیون نفری خارج از کشور برای خواننده رقم خواهد خورد.
 
وی ادامه داد: شاید در کانادا زندگی بسیار مرفه تری داشتم و یک بیزینس من موفق بودم اما در ایران نکات مثبتی در زندگی شخصی و هنری ام وجود دارد که در کانادا برایم نداشت.
 
آسرایی در خصوص ترانه ماندگار آهنگ "کبوتر" با موضوع جانبازان دوران دفاع مقدس گفت: یکی از نکات جالب ترانه "کبوتر" این است که عبدالجبار کاکایی ترانه "کبوتر" را پس مشاهده فیلم "آژانس شیشه ای" و تاثیرات این فیلم در جامعه برای جانبازان دوران دفاع مقدس نوشت و الحق هم به یکی از ماندگارترین ترانه های موسیقی پاپ بدل شد.

وی ادامه داد: من خودم را هیچگاه آهنگساز خطاب نکرده‌ام زیرا نمی خواهم پا تو کفش بزرگان آهنگسازی موسیقی کنم اما برخی مواقع بر اساس شناختی که از جنس صدای خود دارم، آهنگسازی برخی آهنگ هایم را خودم انجام میدهم که یکی از سخت ترین آهنگی که برای خودم ساختم، اثر "بوی سیب" بود چون خیلی ترانه این اثر بسیار طولانی و البته دلچسب بود و در واقع هیچ کلمه ای از ترانه را نمیشد حذف کرذ و در نهایت با توکل به خدا این اثر به یکی از بهترین آثارم در حوزه ملی تبدیل شد.
 
آسرایی درباره کیفیت ترانه های موسیقی پاپ گفت: ترانه های یکی، دو دهه پیش یک حال و هوای دیگری داشت و حداقل اینکه قابل دفاع بود و شناسنامه موسیقی پاپ ایران بودند، اما ترانه های امروزی این وضعیت را ندارند، البته بنده با سانسور در ترانه موافق نیستم اما همان طور که امروزه رابطه و احترام فرزاندان به بزرگترها و والدینشان عوض شده، کلام و ادبیات هم در ترانه های موسیقی این روزها متاثر از همین دگرگونی فرهنگ بسیار سخیف شده است.
 
وی گفت: این روزها آنقدر انواع و اقسام خواننده زمینی و زیرزمینی فراوان شده است که در این بازاز شلوغ موسیقی اگر بخواهی مورد توجه بگیری باید خیلی کارت خاص و خوب باشد البته بنده در این شرایط سعی کرده ام فضای کاری خودم را در میان مخاطبان پیدا کنم و اگر مردم روزی فریدون آسرایی را دوست نداشته باشند به خاطر این است که فریدون کار خوب تولید نکرده است زیرا  کار خوب همیشه مخاطب خاص خود را  دارد.
 
آسرایی در ادامه درباره اهمیت بالای ترانه در موسیقی گفت:  70 درصد موفقیت یک آهنگ به ترانه بستگی دارد و پایه و اساس یک کار، ترانه است البته ترانه خوب گفتن کار هر کسی نیست، حال بماند کسانی که این روزها ترانه را بر اساس ملودی می‌نویسند.
 
وی گفت: یکسری سرمایه گذار در موسیقی پاپ هستند که نقش بزرگی در نوع موسیقی که به گوش مردم میرسد، ایفا میکنند و این افراد میتوانند موسیقی را هدایت کنند و  گوش مردم را به موسیقی بد و خوب عادت دهند.
 
وی در در خصوص علت پرکار نبودنش در برپایی کنسرت گفت: هیچگاه به خاطر کنسرت در تولید آلبوم و تک آهنگ عجله نمی‌کنم و در واقع آهنگهایم را فدای کنسرت نمیکنم و اگر توجه کرده باشید  مراحل تولید هر آلبوم من حداقل 3 سال زمان می‌برد و از سویی دیگر چون میخواهم در هر کنسرت حرف متفاوتی برای گفتن داشته باشم، ترجیح میدهم سالی یکی دو بار بیشتر کنسرت نگذارم در واقع خودم  هم دوست ندارم پشت سرهم کنسرت بگذازم، به هر حال هروقت کنسرت گذاشتم، در اندازه های خودم فروخته ام.
 
آسرایی درباره تولید تک آهنگ به جای آلبوم  که این روزها به یک اپیدمی در موسیقی تبدیل شده است ، گفت: بنده خودم همیشه بهترین آهنگ هایم را در آلبوم هایم میگذارم و وقتی خودم با یک آهنگ منقلب میشوم قطعا این اثر در  آلبوم جای خواهد گرفت اما این روزها خواننده برای اینکه در مارکت موسیقی باشد و از سویی به خاطر فروختن بلیط های کنسرتش مجبور است که تک آهنگ منتشر کند.
 
وی گفت: خواننده مطرح شدن در موسیقی یک اتفاق است که این اتقاق برای کسی 6 ماهه رخ میدهد و برای کس دیگه ای پس از  50 سال رخ میدهد، یک زمانی دنیایی از پول را خرج یک خواننده می کنند اما به یک خواننده مطرح تبدیل نمیشود ولی از سویی دیگر یک نفر بدون هیچ پشتوانه مالی با انتشار یک ترک در فضای مجازی میلیون ها مخاطب پیدا میکند و اینجاست که به این نکته میرسیم که در این خصوص فقط خداوند باید بخواهد تا یک اتفاق بزرگ برای کسی رخ دهد.
 
آسرایی در ادامه تاکید کرد: در موسیقی پاپ ایران شاید 10 نفر باشند که خوب کار می‌کنند و از این 10 نفر 5 نفرشان خوب پول در می آوردند و از این 5 نفر هم 3 نفرشان عالی پول درمی آورند.
 
وی گفت: کاری که دوست نداشته باشم را تحت هیچ شرایطی نمیخوانم، خیلی کارهای سفارشی با قیمت های بالا به من پیشنهاد شده اما چون دوست نداشتم قبول نکردم زیرا معتقدم معروف شدن یک اتفاق در زندگی آدم هاست اما نگهداشتن شهرت و محبوبیت  چون بستگی به عملکرد خودمان دارد خیلی سخت و دشوار است و اگر قرار باشد من هر آهنگی را سفارش می‌شود، بخوانم دیگر جواب مخاطبان همیشگی خود را نمی‌توانم بدهم.
 
وی در پایان گفت: فقط میخواهم به جوانان علاقه مند به خوانندگی هشدار بدهم که زندگی خود را فدای خواننده شدن نکنند زیرا آدم های ناجور در بیزینس خوانندگی بسیار هستند که برایشان دام پهن کردند که جیب جوانان عاشق موسیقی را خالی کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------