سرگذشت یک لک لک پرکار



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 درباره فيلم کارتوني و پرفروش «Storks»

سرگذشت یک لک لک پرکار

«Storks» (یا «لک لک ها») کارتونی است که طی دو ماه اخیر فروش زیادی در سطح جهان داشته و سرشار از احساسات شیرین است و آن را فیل لورد و کریستوفر میلر در مقام تهیه کنندگان و نیکولاس استولر و دوگ سوییت لند در مقام کارگردانان مشترک تهیه کرده اند. 

در این فیلم با یک لک لک پر کار طرف هستیم که به دستاوردهایی بیشتر از توان واقعی اش نایل می شود و با اینکه «لک لک ها» به حد و حدود کارتون قبلی مشترک لورد و میلر یعنی «لگو» نمی رسد اما اینجا هم ظرافت فکر و نکته سنجی ها به سبک و سیاق همان فیلم برقرار و اسباب دلگرمی است.

 

یک حسن دیگر این انیمیشن متعلق به بخش کارتون سازی کمپانی قدیمی برادران وارنر مانند بسیاری از کارتون های دیروز و امروز جهان بهره گیری از صدای چهره های نام آشنای سینمای دنیا بر روی کاراکترهای کارتونی خود است و از این چهره ها می توان به اندی سمبرگ، کیتی کراون، جنیفر انیستون و تای بارل اشاره کرد و بر پایه صدا و احساس این هنرمندان به سرعت و از همان ابتدای فیلم وارد جریان زندگی کاراکتر استورک ماونتین (لک لک کوهستانی) می شویم. او مدتی پیش حرفه اش را که وضع حمل حیوانات طبیعت بوده، کنار گذاشته و حالا یک پیک و پیام رسان است و بهتر بگوییم شرکتی را به راه انداخته که کارش پیام رسانی و حتی رساندن آدم ها به مقاصد مورد درخواست و به ویژه مدیریت سفر کودکان است.

 

یکی از کارمندان این شرکت که نامش (با صدای اندی سمبرگ) است در آستانه ارتقای شغلی قرار دارد و مقرر شده است که هانتر رییس هیأت مدیره این شرکت (گلسی گرامر) به نیابت از کل روسا حکم ترفیع جونیور و همچنین جایزه ای را تسلیم او کند. با این حال برای او شرط می گذارند که این ترفیع فقط زمانی شامل او می شود که یک انسان به نام تولیپ (کیتی کراون) را که همیشه کنار اوست و سال ها فرهنگ زندگی با لک لک ها را آموخته است، از زندگی اش حذف کند.

 

درخواست یک نوجوان تنها

 «Storks» ما را با کاراکترهای دیگری هم آشنا و همراه می کند و یکی از آنها نوجوانی به نام نیت گاردنر (آنتون استارکمن) است که آنقدر از والدین غرق در کار خود بی اعتنایی می بیند و در خانه خود تنها و بدون همبازی می ماند که طی نامه ای برای استورک ماونتین از او می خواهد برادری را برای او جور کند و برایش بفرستد آن هم برادری که از قابلیت های نبرد تن به تن و فنون نینجا برخوردار باشد! نامه از قضا به دست تولیپ که یتیمی بیش نبوده است، می رسد و او ترتیبی اتخاذ می کند که بدون جلب توجه هانتر و کبوتر خبررسان وی به نام توادی (استیفن کریمر گلیکمن) خودش را به محل زندگی نیت گاردنر برساند و برادر و مونس او شود و اینها بهانه ای است برای شدت و حدت بخشیدن به ریتم اتفاقات از سوی کارگردانان فیلم.

 

استولر که پیشتر «اکشن- کمدی»هایی مثل «همسایه ها» و «فراموش کردن سارا مارشال» را ساخته، حس و حال آن فیلم ها را که نه کارتون بلکه آثاری همراه با بازیگران انسانی بودند، به اولین تجربه اش در ساخت یک کارتون بلند انتقال داده است. همکار او دوگ سوییت لند نه یک تازه کار در امر کارتون سازی بلکه یک استاد و هنرمند پر سابقه در این عرصه و صاحب قوه خیال پردازی قابل تحسینی است و در استخدام پیکسار یکی از موفق ترین استودیوهای سازنده کارتون ۲۵ سال اخیر بوده و یک فیلم کوتاه کارتونی وی به نام «Presto» کاندیدای جایزه اسکار هم شده بود.

 

کافی است آرزو کنید

 سناریوی فیلم که نوشته نیکولاس استولر است، یک خط عقلایی سرراست را در ترسیم اتفاقات تعقیب می کند و در عین حال از ارائه بداعت های لازم و نوآوری ها غافل نمی ماند و یکی از موارد جنبی که جذابیت داستان را بیشتر می کند، حضور یک دسته از گرگ ها در مسیر حرکت تولیپ و رسیدن او به خانه نیت گاردنر است و هدایت این گرگ با دو سر دسته آنها با نام های الفا (کیگان مایکل کی) و بتا (جوردن پیل) است. بله، در مسیر زندگی این موجودات و همچنین لک لک ماجراجو که حتی آدم هم جابجا و از این نقطه به آن نقطه منتقل می کند، وقوع هر چیزی و ظهور هر موجودی و هر اتفاقی قابل تصور و تحقق است و کافی است آرزوی آن را در سر بپرورانید.

 

هم مدرن گرا و هم سنتی

 برخی نکات کمک کرده است تا «لک لک ها» دلنشین تر شوند و به درجات بالاتری از کارایی برسند و این فیلم دل تماشاگران را برباید. در این ارتباط تدابیر و ابداعات کارگردانان فیلم و تکه های خاصی که رو می کنند، نیز اهمیت و تاثیرگذاری فراوانی دارند و از این دست روابط و قطعات و کنش ها می توان به تامین صدای شوخ و پر شیطنت کاراکتر یاسپر توسط «دنی تره خو» اشاره کرد. این را نیز باید افزود که «استورکز» از امکانات فنی و بلند پروازی های تکنیکی شرکت پیشرفته ایمیج وورکز هم که متعلق به کمپانی سونی پیکچرز است، بهره مند شده ولی در عین مدرن گرایی ها برخی برتری ها و خصلت های ذاتی کارتون ها را هم حفظ کرده و از چنان صفاتی دوری نجسته است.

 

مشخصات فیلم

 

۳عنوان: «لک لک ها» (Storks)

 

۳محصول: کمپانی برادران وارنر

 

۳تهیه کنندگان: فیل لورد، کریستوفر میلر، براد لوییس و گلن فیکارا

 

۳سناریست: نیکولاس استولر

 

۳کارگردانان: نیکولاس استولر و دوگ سوییت لند

 

۳تدوینگر: جان ونزون

 

۳موسیقی متن: مایکل دانا و جف دانا

 

۳طول مدت: ۸۶ دقیقه

 

۳صداپیشه ها: اندی سمبرگ، کیتی کراون، جنیفر انیستون، تای بارل، کیگان مایکل کی، جوردن پیل، دنی تره خو، استیفن کریمر گلیکمن، کلسی گرامر و آنتون استارکمن.

 

منابع: Hollywood Reporter و Daily Telegraph

 بانی فیلم

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------