آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

دین محمد زنگشاهی از ذخایر موسیقی بلوچستان درگذشت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دین محمد زنگشاهی- از معدود هنرمندان موسیقی اقوام ایران که در حوزه موسیقی بلوچستان کتاب تالیف کرده است، ساعاتی پیش بر اثر بیماری کبدی در بیمارستان میرجاوه درگذشت.

علی مغازه ای – پژوهشگر موسیقی اقوام- با تایید این خبر به ایسنا گفت:  بازهم موسیقی بلوچستان یکی از ذخایر خودش را از دست داد، کسی که نمایندگی ساز سرود یا قیچک سرحد بلوچستان را بر عهده داشت و می توانست این ساز را در حد کمال اجرا کند.

 

او ادامه داد: دین محمد زنگشاهی فرزند پهلوان موسی زنگشاهی از تبار پهلوانان برجسته موسیقی بلوچستان بود که به نظر می رسد در منطقه سرحد جایگزین مناسبی برای این نوازنده چیره دست نداریم.

 

این پژوهشگر موسیقی اقوام با بیان اینکه زنگشاهی در دو سال اخیر زندگی خود با بیماری کبد دست به گریبان بود، اظهار کرد: به نظر می رسد بیماری او که سال گذشته در بیمارستان بستری شد، به  درستی تشخیص داده نشد تا مداوای او مستمر و به درستی پیگیری شود.

 

مغازه‌ای بیان کرد: دین محمد زنگشاهی کتابی نیز در حوزه موسیقی خودش تالیف کرده است. او یکی از معدود هنرمندان موسیقی اقوام ایران است که با پیگیری و تلاش اش توانست بخش هایی از کاردان موسیقی خودش و اشعار مرتبط با صوت ها و ترانه های بلوچی را ثبت و ضبط کند. متاسفانه کتاب او چاپ و پخش مناسبی نداشت و کمتر کسی در جریان آن است.   

 

دبیر هنری فستیوال آینه دار گفت: ساز سرود در بلوچستان کیفیت های متفاوتی دارد از جمله در سرحد که با شیوه نوازندگی مکران و جنوب بلوچستان متفاوت است. یکی از سیم های قیچک در منطقه مکران بیشتر از سازهای قیچک منطقه سرحد است.

 

این پژوهشگر موسیقی اقوام اظهار امیدواری کرد: مسوولان معضل بیمه و مستمری هنرمندان را جدی بگیرند و آن را به درستی انجام دهند زیرا هنرمندان نیاز به هیچ توجهی به جز بیمه که بتوانند درمان خود را به درستی انجام دهند، ندارند و این موضوع درد مشترک موسیقی اقوام است.

 

دین محمد زنگشاهی- هنرمند پیشکسوت موسیقی اقوام-  روز پنجشنبه ۴ مرداد ماه بر اثر بیماری کبد از دنیا رفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------