آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

فیلم سینمایی «مفت بر» به تهیه کنندگی حسین فرحبخش و کارگردانی عادل تبریزی آماده نمایش شد. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از…

هنرمندان خردادماهی سینمای ایران



اخبار فرهنگی و هنری - هنرمندان خردادماهی سینمای ایران

مروری داریم بر کارنامه کاری هنرمندانی که در خرداد ماه متولد شدند.

در این ماه هنرمندانی به دنیا آمدند که برای هنر این مملکت آثار ماندگاری خلق کردند؛ از زنده‌یاد عبدالحسین سپنتا که فیلم‌ساز پیشگام سینمای ایران بود تا امیر نادری معروف به امیروی سینما که با«دونده»‌اش ماندگار شد و با اینکه سالهاست که در ایران نیست ولی نامش همچنان مطرح است.
عزت‌الله انتظامی معروف به "آقای بازیگر سینمای ایران" نیز متولد خرداد است و همچنین رضا کیانیان بازیگر میان‌سال سینما که بازی‌های ماندگارش را در "مادرم گیسو"،"آژانس شیشه‌ای"،"خانه روی آب"، "روبان قرمز" و... از یاد نمی‌بریم هم در همین ماه به دنیا آمده است.


زنده‌یاد نعمت حقیقی فیلمبردار سینمای ایران که برخی آثار ماندگار سینمای ایران در لنز دوربین‌اش ثبت شده و همچنین محمد کاسبی که با بازی‌اش در نقش "پدر" فیلم "پدر" مجیدی بیشترین شهرت را کسب کرد و همچنین زنده‌یاد هوشنگ کاووسی منتقدی که واژه فیلم‌فارسی را باب کرد از متولدین خرداد ماه هستند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,هنرمندان متولد خردادماه

 

3 خرداد ماه سالروز تولد شاعر تصویر سینمای ایران
3 خرداد ماه سال 1318 زنده‌یاد نعمت حقیقی در تهران متولد شد.
«گوزن‌ها»، «داش‌آکل»، «بلوچ»، «خاک»، «غزل»، «دشنه»، «تنگسیر»، «شازده احتجاب»، «سفیر»، «دزد عروسک‌ها»، «عروس»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «روز فرشته»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»،«جهان پهلوان تختی» و «شوکران» از جمله آثاری هستند که مقابل دوربین نعمت حقیقی ثبت شدند.
شاعر تصویر سینمای ایران که به خاطر همکاری‌اش با مسعود کیمیایی، بهروز افخمی و ناصر تقوایی به این نام لقب گرفت، 9 اردیبهشت‌ماه 1389 بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت.


سالروز تولد پیشگام سینمای ایران
4 خرداد ماه 1286 زنده‌یاد عبدالحسین سپنتا فیلم‌ساز پیشگام سینمای ایران به دنیا آمد.
عبدالحسین شیرازی معروف سپنتا کارگردان اولین فیلم ناطق ایرانی دختر لر است. به علت علاقه به موضوع تاریخ و فرهنگ پس از طی تحصیل در مدرسه آمریکایی‌های تهران برای تکمیل تحصیلات به کشور هندوستان رفت. وی در سال ۱۳۰۶ مطالعه و تحصیل در زمینه تاریخ وفرهنگ و ادبیات کهن را در بمبئی آغاز کرد و در ادامه سال‌ها به علت جذبه سینما که در فرهنگ هند از دیر زمان بوده و هست به سمت سینما گرایش یافت که در نهایت امر با همکاری اردشیر ایرانی به ساخت نخستین فیلم ناطق فارسی در سرزمین هند منجر شد.
در کارنامه سینمایی "سپنتا" سابقه انجام اموری از جمله: فیلمنامه‌نویسی، شاعری، آواز، دکوراتوری، تدوین، بازیگری و مجری‌گری را علاوه بر کارگردانی می‌توان مشاهده کرد،او 1348 درگذشت.


"پدر" سینمای ایران متولد شد
4 خرداد ماه سالروز تولد هنرمند دیگری هم هست، او محمد کاسبی است که در سال 1330 به دنیا آمده است.
او فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی فعالیت هنری‌اش را با تئاتر آغاز کرد.فیلم‌های سینمایی «پدر»، «حمله به اچ3 »، «پناهنده»،«بایکوت»، «عزیزم من کوک نیستم» و.... از جمله آثار سینمایی است که محمد کاسبی در آن به ایفای نقش پرداخته است و در تلویزیون هم با «خوش رکاب»، «صاحبدلان» و «رعنا» .... در میان مخاطبان مورد توجه قرار گرفت.


تولد هوشنگ کاووسی و امیر نادری در یک روز اما ....
7 خرداد ماه 1301 هوشنگ کاووسی منتقد سینما و در سال 1324 امیرنادری به دنیا آمد.
هوشنگ کاووسی، منتقد و کارگردان قدیمی سینما در 7 خرداد سال 1304 متولد شد و فیلم‌هایی چون «ماجرای زندگی»،«17 روز به اعدام» و «خانه کنار دریا» را ساخته و مدیرمسؤولی مجله «هنر و سینما» را بر عهده داشته است.


او که خالق اصطلاح فیلم فارسی است، درباره آن گفته: « آن فیلم‌ها نه فرم داشتند، نه ساختار و نه قصه. اصلاً به همین دلیل به آن‌ها می‌گفتم فیلمفارسی...»
این منتقد،‌ خطاب به فیلمسازها می‌گفت: «من همه شما را دوست دارم، امّا سینما را بیشتر از شما دوست دارم.»


هوشنگ کاووسی در سال 1392 از دنیا رفت.
امیر نادری زادهٔ ۷ خرداد ۱۳۲۴ خورشیدی در شهر آبادان است، وی از سال ۱۳۶۹ در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند.او از کارگردانان تاثیرگذار و مهم سینمای ایران است. نادری از کودکی در سالن سینما و تئاتر کار می‌کرد و با دیدن فیلم و نمایش، خواندن نقد فیلم و معاشرت با منقدان، به طور خودآموخته وارد عالم سینما شد.
در ابتدا به عنوان عکاس در چند فیلم مهم سینمای ایران کار کرد. در سال ۱۳۵۰ اولین فیلمش "خداحافظ رفیق" را کارگردانی کرد.


او با ساخت فیلم‌های چون «دونده» و «آب، باد، خاک» توجه جشنواره‌های جهانی را به خود جلب کرد. «دونده» از سوی تعدادی از منتقدان در فهرست یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ربع قرن اخیر معرفی شده‌ است.


سالروز تولد رضاکیانیان و عزت‌الله انتظامی با یک روز فاصله در سال‌های مختلف
اواخر خرداد ماه هر سال یعنی 29 و 30 خرداد ماه به ترتیب سالروز تولد رضا کیانیان و عزت‌الله انتظامی است.
رضا کیانیان که در 29 خرداد ماه سال 1330 به دنیا آمده است، امسال 63 ساله می‌شود.
اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بوده است که رضا کیانیان برای سه سال در گروه تئاترش فعالیت می‌کند و با بازی در فیلم «تمام وسوسه هاس زمین» ساخته حمید سمندریان وارد دنیای سینما شد.


این هنرمند در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «آژانس شیشه‌ای» جایزه بهترین بازیگر نقش دوم ، در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «کیمیا» کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم و همچنین برای بازی در فیلم «خانه‌ای روی آب » سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌گیرد.
کیانیان این روزها، با ورود فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» به نمایش خانگی، خاطرات دهه شصتی‌ها را زنده می‌کند.


عزت‌الله انتظامی متولد شد
آقای بازیگر سینمای ایران که در 31 خرداد ماه متولد شده است، امسال 89 ساله می‌شود.
این هنرمند پیشکسوت در سال گذشته، بارها به خاطر آلودگی هوا و مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد و اخیرا زیر تیغ جراحی رفت.
بازیگر فیلم‌هایی همچون «گاو»،‌«اجاره نشین‌ها» و «هامون» که این روزها خانه موزه‌اش در آستانه افتتاح است، درباره واگذاری خانه‌اش و راه اندازی بنیاد انتظامی گفته است:«همیشه دوست دارم برای کمک کردن به مردم پیش قدم شوم، حتی برای بچه‌های افغان که همسایه ما هستند ،به بازار رفتم و کمک جمع کردم، دوست دارم با راه اندازی این موسسه به وضعیت کودکان کار هم رسیدگی کنم.»


انتظامی متولد 1303 است.
او در فیلم‌های شاخص زیادی به ایفای نقش پرداخته است که می‌توان از "گاو"، "هامون"،"بانو"،"دایره‌ مینا" ،"پستچی"،"چهل سالگی"، "اجاره‌نشین‌ها"، "ناصر الدین شاه آکتور سینما" و.... نام برد.

اخبار فرهنگی و هنری - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------