اشكان خطیبی: «ترافیك» متلاشی نشده!



پس از انحلال رسمی اكثر گروه‌های موسیقی ایران مثل آریان و... حالا از گوشه وكنار به گوش می‌رسد كه یكی دیگر از گروه‌های موسیقی هم به مشكل برخورده، آیا «ترافیك» دچار دگرگونی خواهد شد؟

آلبوم «ترافیك» اولین تجربه رسمی «اشكان خطیبی» در زمینه موسیقی بود كه در این گروه «فرشاد حسامی» و «بهنود فدوی» از موزیسین‌های فعال او را همراهی می‌كردند. انتشار اولین آلبوم «ترافیك»، سر صدای زیادی به پا كرد و قطعه «دلتنگ» اولین آهنگ رسمی این گروه بود كه پیش از انتشار آلبوم روی فضای مجازی قرار گرفت و از آن به خوبی استقبال شد.

آنها در اولین آلبوم خود سعی داشتند موسیقی جدیدی ارائه دهند. «اكت»‌ها و رفتارهای پرهیجان اعضای گروه در نخستین تیزر رسمی كه از آنها منتشر شد، نشان داد باوجود تازه كار بودن با یك گروه به قول معروف «این كاره» طرفیم.

اخبار , اخبار فرهنگی,بیوگرافی اشکان خطیبی,تصاویر اشکان خطیبی


جریان ساز در گام نخست

تابستان سال‌گذشته بود كه آلبوم ترافیك با كاوری كاملا متفاوت از جریان اصلی موسیقی ایران و با ایده‌ای تازه و به دور از هرگونه چهره‌پردازی و سوءاستفاده از موقعیت بازیگری اشكان خطیبی، با سرو صدای فراوان وارد بازار موسیقی شد. این گروه در نشست خبری‌شان اعلام كردند كه تیتراژ برنامه «سین مثل سریال» را هم ساخته‌اند. چند ماه پس از انتشار آلبوم گروه ترافیك در صدر جدول اخبار بود اما كم كم از فعالیت‌های آنها كم شد و این گروه چند ماهی را در سكوت كامل خبری به سر برد.

نه از تك آهنگ خبری بود نه از فعالیت اعضای گروه روی آلبوم دوم. تا اینكه چندی پیش «اشكان خطیبی» سرپرست و صاحب امتیاز گروه ترافیك بیانیه‌ای را صادر كرد تا همگان متوجه اختلافات درونی این گروه شوند و اینکه سكوت خبری آنها بی‌دلیل نبوده است. اشكان در این بیانیه نوشت: ‌«متاسفم كه مجبورم به این نكته بدیهی اشاره كنم كه سرقت، عملی مذموم و ناپسند است و جزء گناهان كبیره و نابخشودنی محسوب می‌شود و بیشتر متاسفم كه باید خاطرنشان كنم سرقت هنری جزایی سخت‌تر و سنگین‌تر-لااقل در ذهن مخاطبان آثار هنری- در پی خواهد داشت.

به سرقت رفتن نام گروه «ترافیك» توسط یكی از اعضا و انحصاری كردن آن نوعی سرقت هنری به حساب می‌آید. در برخی جوامع مجازات سرقت را قطع ید اعلام كرده‌اند و در جوامعی دیگر حكم زندان برای این عمل در نظر می‌گیرند. در قاموس من اما برای سرقت نام گروه موسیقی ترافیك كه تهیه‌كننده و سرپرست آن هستم و خواهم بود، جز داوری اذهان عمومی هیچ حكم دیگری قابل تصور نیست. ترافیك، ثمره سال‌ها تلاش من و دوستانم برای ساختن یك گروه موسیقی پاپ-راك است كه راهزنان و قطاع الطریقان را در سرقت این تلاش جمعی محروم می‌گذارم! به قول كمال‌الملك در فیلم ماندگار علی حاتمی: «این سازِ عشق است آقا! شكستنی نیست!»

این بیانیه كه با ابهامات زیادی روبه‌رو بود خیلی‌ها را متعجب کرد و این گمان می‌رفت که بالاخره این گروه هم همانند دیگر گروه‌های فعال موسیقی در ایران به مشكل برخوردند و سرانجام ترافیك، جدایی سه اعضای اصلی گروه است.  در این گزارش به دنبال اصل ماجرا رفته‌ایم و در گفت‌وگوهایی با اعضای گروه سعی كرده‌ایم آخرین اتفاقات مورد بحث را شفاف‌سازی كنیم.

پاسخ سرپرست گروه «ترافیك» درباره همه حاشیه‌ها

اشكان خطیبی: گروه ترافیك متلاشی نشده است

اشكان خطیبی این روزها پركار است و در تئاتر‌های موزیكال كلی خبرساز شده است. نمایش‌های «ترانه‌های قدیمی» و «ترانه‌های محلی» آخرین هنرنمایی‌هایی او بودند و از آنجایی كه عمده این آثار تم موسیقی به خود داشتند او دیگر در رسانه‌ها به عنوان «خواننده – بازیگر» معرفی می‌شود. استعدادش هم بد نیست و خیلی‌ها دیگر به نبوغ او در موسیقی ایمان آورده‌اند و حضور كم‌نظیرش در كنسرت – تئاتر «روزهای آخر اسفند. . . » باعث شد بتواند خودش را بین اهالی موسیقی تثبیت کند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی,بیوگرافی اشکان خطیبی,تصاویر اشکان خطیبی


درمورد بیانیه‌ای كه از سوی شما درباره «ترافیك» و سرقت نام هنری این گروه صادر شده، صحبت می‌كنید؟

اولین دلیل صدور بیانیه از طرف من صرفا عدم رعایت قانون كپی رایت در ایران است كه هركسی می‌تواند خیلی راحت لیبل شما را بردارد و از آن استفاده كند و تا بخواهید از طریق قانونی پیگیری كنید، كار انجام شده است. مخصوصا درموسیقی كه بیشترین اتفاقات موسیقایی به صورت آنلاین و در اینترنت اتفاق می‌افتد؛ چه دانلود و چه آپلود كردن موسیقی‌هایی كه سبك‌های جدید گروه یا خواننده به حساب می‌آید.

به دلیل شیطنت یكی از اعضای سابق گروه كه دیگر قرار بر همكاری او با ترافیك نیست، این بیانیه را صادر كردم كه این پیش‌آگاهی را به مخاطبان بدهم كه اگر خدایی ناكرده تراكی در چندماه آینده تحت لیبل «ترافیك» منتشر شد، مطلع باشند كه مسئولیت آن را گروه ترافیك نمی‌پذیرد. به دلیل اینكه یكی از افراد گروه سعی در مال خود كردن این لیبل دارد كه به لحاظ قانونی غیرقابل دسترس است و چنین كاری نشدنی است اما طبیعتا به لحاظ دنیای موسیقایی، نداشتن مجوز و قانون كپی‌رایت به‌راحتی این اتفاقات می‌افتد و من برای مخاطب از همه جا بی‌خبر كه خودش را مخاطب این تراك‌ها قرار می‌دهد، یك بیانیه‌ آن هم برای پیشگیری و پیش‌آگاهی صادر كردم.

اما مشخص نكردید كه منظورتان چه شخصی است.

این موضوع اگر قرار بود مشخص شود، اسم می‌آوردم و قطعا قصد و غرضی وجود داشته است. سعی كردم با كمال احترام و حفظ ‌شأن افراد یا حتی اعضای قبلی گروه این اتفاق بیفتد و اسمی از كسی برده نشود و در محترمانه‌ترین شكل ممكن این اتفاق رخ دهد. طبیعتا اگر قرار بود، همه چیز را در بیانیه بازگو می‌كردم. من دنبال افشاگری و حاشیه‌سازی نیستم و اگر دنبال این مسائل بودم، ترافیك جور دیگری جلو می‌رفت. نوعی كه بیانیه صادر شده و نیاوردن اسم از هیچ آدمی از روی قصد بوده و اگر قرار بود شأن، احترام و آبروی كسی خدشه‌دار شود من جور دیگری بیانیه را صادر می‌كردم.

روی بیانیه فكر شده است و قرار شد تذكری به همان فرد و مخاطبانی كه از این به بعد ترافیك را دنبال می‌كنند، باشد. گروه ترافیك متلاشی نشده است و با فكر جدید و موسیقی به‌روزتر بازخواهد گشت و زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام كنم اما مشخصا «ترافیك2» باید حداقل دو پله از «ترافیك1» بالاتر باشد. طبیعتا زحمات بیشتری می‌برد و اگر ساخت «ترافیك1»، دو سال زمان برد، طبیعتا زمان بیشتری را صرف آلبوم دوم خواهیم كرد. اساسا «ترافیك» برای مخاطبان جوان بنیان‌گذاری شده بود؛ مخاطبی كه خودش را مخاطب موسیقی روز دنیا می‌داند و موسیقی روز جامعه‌اش سیرابش نمی‌كند.

هرچند این اتفاقات در دنیای موسیقی پاپ ایران كم نیست. برای فراهم كردن یك خوراك فرهنگی برای جوان‌ها و بازگشت قوی‌تر، زمان و هماهنگی‌های بسیار زیادی لازم است و فكر می‌كنم مخاطبان ترافیك هم چنین توقعی دارند كه آلبوم دوم نسبت به آلبوم اول قوی‌تر باشد و ما تمام هم و غم‌مان را روی این موضوع می‌گذاریم و سعی می‌كنیم حواشی را از خودمان دوركنیم.

 

اخبار , اخبار فرهنگی,بیوگرافی اشکان خطیبی,تصاویر اشکان خطیبی


گفتید با یكی از اعضای گروه همكاری نمی‌كنید، به یاد دارم در نشست خبری گروه ترافیك خیلی تاكید كردید كه سعی داشتید این گروه سه نفری باشد!

فعالیت بعدی گروه ترافیك، تعداد موزیسین‌های بیشتری را دربر خواهد گرفت. من همان زمان هم این موضوع را عرض كردم كه قرار است خون جدیدی در رگ‌های گروه ترافیك دمیده شود و سال به سال براساس نبض موسیقی جهان قرار است این تغییر‌ها و اتفاقات رخ دهد و همین اتفاق خواهد افتاد و این موضوع فارغ از فعالیت‌های انفرادی‌ من در حوزه موسیقی است.

به دلیل اینكه من سلایق دیگری را دنبال می‌كنم و مخاطب من مخاطب دیگری است اما گروهی را كه بنیان گذاشته‌ایم و برایش زحمت كشیده‌ایم طبیعی است كه دل‌مان نخواهد به همین راحتی از بین برود و مخدوش شود یا شخصی به نام خودش آن‌را مصادره كند. تمام تلاش‌مان را می‌كنیم كه این اتفاق نیفتد.

استارت آلبوم دوم را زده‌اید؟

استارت به معنای همفكری و مطرح كردن ایده‌های اولیه، بله. اما استارت به معنای ضبط، خیر. فكر نمی‌كنم حداقل زودتر از شش ماه آینده این‌كار را انجام دهیم اما درهرصورت داریم همفكری می‌كنیم و به اجماع می‌رسیم كه مهم‌ترین موضوع است و دومین اتفاق در گروه ترافیك این است كه با آدم‌های درست و حرفه‌ای برای فراهم كردن مقدمات آلبوم دوم گروه «ترافیك» در حال مذاكره هستیم.

قطعا افرادی كه مورد سلیقه من و یكی دیگر از اعضای گروه ترافیك است، باید به اجماع برسند و فكر می‌كنم زمان زیادی لازم باشد و به جرات می‌توانم بگویم «ترافیك2» تا یك سال دیگر بیرون خواهد آمد. به دلیل اینكه قبلا این پروسه را گذرانده‌ام و می‌دانم به راحتی آلبوم «ترافیك2» تهیه نخواهد شد و فكر می‌كنم یك‌سال یا یك سال و نیم زمان ببرد.

یكی دیگر از اعضای ترافیك مطرح كرد

بهنود فدوی: باید ببینیم در زمان چه اتفاقی خواهد افتاد

دیگر عضو گروه «ترافیك» هم در گفت‌وگویی جداگانه به شائبه‌هایی كه در رسانه‌های مختلف درباره گروه به وجود آمده پاسخ داد. «بهنود فدوی» اعتقاد دارد همه سعی و تلاش‌شان بر این است كه شاكله اصلی گروه حفظ شود.

از بیانیه آقای خطیبی بگویید، آیا شما از گروه «ترافیك» جدا شده‌اید؟

اگر در مورد من صحبت می‌كنید، باید بگویم در حال حاضر هم با «اشكان خطیبی» و هم با «فرشاد حسامی» همكاری می‌كنم و مختصر دلخوری بین اشكان و فرشاد به‌ وجود آمده است. اما در كل ماهیت «ترافیك» از بین نرفته و ممكن است در آینده این دو نفر و مجموع گروه كه سه نفر هستیم، كارهایی را تحت عنوان «ترافیك» انجام دهیم اما در كل در كارهای گروهی، این‌گونه حواشی وجود دارد و ممكن است چنین اتفاقاتی رخ دهد. در مورد من اگر سوال كردید جواب من «خیر» است. شخصا به صورت مجزا هم با اشكان و هم با فرشاد در ارتباط كاری هستم.

 

اخبار , اخبار فرهنگی,بیوگرافی اشکان خطیبی,تصاویر اشکان خطیبی


همچنان در گروه ترافیك حضور دارید؟ به دلیل اینكه آن زمان هم شما فعالیت‌های جداگانه‌تان را داشتید اما هر سه نفر همكاری‌تان را در گروه ترافیك شروع كردید.

بله، هركدام از ما به‌صورت جداگانه در خط خودش فعالیت هنری‌اش را انجام می‌دهد. من كارهای خودم را دارم. شاید اشكان به صورت مجزا در حال تدارك كارهای خودش باشد و فرشاد هم به همین صورت فعالیت خودش را داشته باشد. در مورد ترافیك به هرحال هر گروهی اتفاقات این چنینی دارد اما فكر می‌كنم این كدورت‌ها اگر مشمول مرور زمان شود، زیاد آینده گروه را به‌خطر نیندازد و فكر می‌كنم در آینده ممكن است این دو نفر با هم دوباره همكاری كنند و كار گروه را انجام دهیم.

در مورد فن‌پیج گروه بگویید شایعاتی در مورد اختصاصی شدن آن توسط یكی از اعضای گروه شنیده می‌شود.

در شروع فن‌پیج، ادمین اصلی «فرشاد حسامی» بود و به خاطر اتفاقاتی كه افتاد و دلخوریی‌هایی كه به وجود آمد، فرشاد این كار را انجام داد و این موضوع را رد نمی‌كنم. در هر صورت فرشاد پیج را شخصی كرده است و مسائل واقعا مسائل حاشیه‌ای و شخصی است و فكر نمی‌كنم هدف اصلی كه گروه ترافیك است با چنین اتفاقات پیش پا افتاده‌ای بخواهد به خطر بیفتد و گروه از هم منحل شود.

فكر می‌كنم این كدورت‌ها لحظه‌ای باشد و ممكن است فردا كار گروهی از ما بشنوید كه اكنون حرف آن نیست. درمورد فن پیج هم همین مطلبی كه عرض كردم، مطرح بود.

پس در حال حاضر تنها ادمین فن‌پیج آقای حسامی هستند؟

بله، در حال حاضر پیج دست آقای حسامی است و به هر صورت این كار بوده و این اتفاق افتاده و فرشاد خودش را ادمین مطلق این پیج كرده است و این خبر را تایید می‌كنم.

با این حساب استارت آلبوم دوم را با آقای خطیبی زدید یا خیر؟

در حال حاضر هم با آقای خطیبی و هم با آقای حسامی در ارتباط هستم. بیشتر نظر اشكان بر این است كه مركزیت كار را روی خودش قرار دهد و ما هم به صورت گروهی همكاری ذهنی داشته باشیم اما من با دورنمایی كه از این گروه می‌بینم، فكر نمی‌كنم در آینده اتفاق خاصی برایش رخ دهد.

به‌خاطر برخی كدورت‌ها و ناراحتی‌ها، آقای خطیبی با من صحبت كرده است كه كار را به صورت دونفری انجام دهیم. هم من و هم اشكان اتودهایی را زده‌ایم و باید ببینیم كه در زمان چه اتفاقی خواهد افتاد و چه‌كاری می‌توان انجام داد ولی همه تلاش‌مان بر این است كه شاكله و هسته اصلی گروه همچنان حفظ شود. 

 

اخبار فرهنگی - مجله زندگی ایده آل / برترین ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------