نویسنده «کیمیا»:گنده‌گویی نکردیم، عجله نکنید



اخبار , اخبار فرهنگی, سریال کیمیا

نویسنده سریال در حال پخش «کیمیا» به برخی انتقادات که نسبت به قسمت‌های اولیه این مجموعه وارد شده، پاسخ داد.

نویسنده سریال در حال پخش «کیمیا» به برخی انتقادات که نسبت به قسمت‌های اولیه این مجموعه وارد شده، پاسخ داد و تصریح کرد: درخصوص انتقاد از آنچه مربوط به طراحی صحنه، اِلمان‌ها و نشانه‌های دوران قبل از انقلاب است و عنوان شده که گاهی تفاوت‌هایی با واقعیت دارد، باید سختی کار را هم در نظر داشت.

 

او ادامه داد: همه برنامه‌سازان معتقدند به دلیل نداشتن لوکیشن‌های مناسب، ساخت کار‌های تاریخی مثلا درباره زمان قاجار خیلی راحت‌تر از تصویر کردن دهه‌ی پنجاه است اما در مورد قصه سریالی 100 قسمتی نباید عجله کرد و حداقل باید 30 قسمت از پخش بگذرد، سپس آن‌را قضاوت کنند.

 

وی اظهار کرد: در طراحی شخصیت‌های سریال «کیمیا» از اغراق و حالات شعاری به شدت پرهیز کرده‌ام.

 

مسعود بهبهانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا ابتدا درباره‌ی به اتمام رسیدن تصویربرداری سریال «کیمیا» اعلام کرد: ‌سکانس‌های پایانی سریال «کیمیا» قرار است در خرمشهر ضبط شود. همچنین چند نفر از گروه سازنده سفری چند روزه هم برای گرفتن سکانس‌های باقی مانده به کشور فرانسه خواهند داشت که از بازیگران فقط پوریا پورسرخ و مهراوه شریفی‌نیا در این سفر همراه گروه خواهند بود؛ چراکه ما در کشور گرجستان صحنه‌های خارجی‌مان را ضبط کردیم اما بخش‌های پایانی داستان باید با پاریس نیز تلفیق شود.

 

او درباره تعداد قسمت‌های نهایی سریال «کیمیا» گفت: تعداد نهایی این مجموعه در تدوین نهایی مشخص می‌شود. به دلیل اینکه گاهی کارگردان به خاطر حفظ ریتم، برخی سکانس‌ها را کوتاه یا حذف می‌کند. در مجموع تصور می‌کنم سریال «کیمیا»، حدود 104 تا 105 قسمت دربیاید، البته کار تصویربرداری همچنان ادامه دارد.

 

نویسنده سریال 100 قسمتی تلویزیون سپس به ویژگی‌های فیلمنامه سریال «کیمیا» اشاره کرد و یادآور شد: یکی از ویژگی‌های فیلمنامه «کیمیا» این است که نگارش فیلمنامه در چند مقطع تمام شد اما مجددا بازنویسی را انجام دادیم. «کیمیا» از آن دسته کارهایی است که باید همراه با گروه سازنده پیش می‌رفتم و من به عنوان نویسنده نمی‌توانستم فیلمنامه را رها کنم؛ چراکه کار باید کیفیت خود را حفظ می‌کرد. ما برای اولین بار در فاز اول این مجموعه بحث انقلاب و ریشه‌های آن‌را از میان مردم کوچه و بازار مطرح کردیم.

 

ما همیشه در سریال‌های تاریخی و انقلابی‌مان بیشتر کاخ‌های زمان شاه را نشان می‌دهیم و شخصیت‌هایی مثل فرح، شاه و ... را به تصویر می‌کشیم اما در سریال «کیمیا» به بطن مردم رفتیم و تلاش کردیم قصه را مثل یک قالی ریزبافت طراحی کنیم که به خوبی فضای آن زمان تصویر شود.

 

بهبهانی‌نیا در تکمیل همین بحث مطرح کرد: قصه «کیمیا» در بستر خانواده‌ای می‌گذرد که پدر، نظامی است و این اولین بار است که ما از یک نظامی به عنوان نماینده نظامیان وطن‌پرست و پاک دفاع کرده‌ایم. ما در سریال «کیمیا» فساد، ظلم و تناقضات اجتماعی را در بسترهای مختلف جامعه نشان می‌دهیم و دقیقا تلاش ما وقایع‌نگاری و پرهیز از شعار بوده است. ما برای طراحی یک سریال طولانی قطعا به قصه‌ها و مولفه‌های داستانی متعددی نیاز داشتیم که به کمک بدنه اصلی قصه بیایند.

 

وی سپس اعلام کرد که سریال «کیمیا» یک هفته دیگر به اوجی می‌رسد که از شرایط اولیه فاصله می‌گیرد و مراودات شخصیت‌ها آغاز می‌شود و کار برای بینندگان جذاب‌تر می‌شود.

 

نویسنده «کیمیا» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بازخوردهای سریال «کیمیا» اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بازخوردهای این سریال تا به حال خوب بوده است و آمار بالای بینندگان حکایت از این امر دارد؛ البته نقد برخی منتقدان هم نشان از پیگیری و ریزبینی در را سریال دارد. این کار را با کارهای دیگری که همزمان یا پیش از این سریال پخش شده‌اند، مقایسه کنید که به دلیل دیده نشدن ارزش نقد هم نداشته‌اند؛ البته قبول دارم که برخی‌ ایرادها به کار وارد است اما نقد سلطنت‌طلب‌هایی که از قصه‌های ما شاکی هستند و می‌گویند چرا از دوران پهلوی بد می‌گوییم، طبیعی است.

 

بهبهانی‌نیا تصریح کرد: متأسفانه ما برای نسل جدید کار خاصی نکرده‌ایم تا شرایط تاریک و خفقان زمان پهلوی را تصویر کنیم. من حدود 20 سال از عمرم را که حدقل 10 سالش به فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی گذشت، در آن دوران گذراندم اما در حال حاضر جوان امروزی اصلا تصوری ندارد نسبت به اینکه آن زمان چه شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بوده است. «کیمیا»ی ما در حقیقت نماینده همین نسل معترض است که می‌خواهد بداند در اطرافش چه می‌گذرد و به همین دلیل سیاسی می‌شود. به عنوان نویسنده تمام تلاشم این بود که در سریال «کیمیا» یک بار دیگر همه چیز آن زمان را مرور کنیم و به یاد مردم و مسوولانمان بیاوریم که چه فلاکت‌هایی را تجربه کردیم و چه مصیبت‌ها کشیده‌ایم؛ البته بیان این موضوع مثل حرکت روی لبه تیغ است که باید خیلی مراقب بود.

 

این نویسنده ادامه داد: در سریال «کیمیا» به‌دور از اغراق و بر اساس مستندات و مشاهدات و بخشی از خاطرات خودم داستان را نوشتم؛ البته در این کار همکارم خانم پارسافر هم کمک کارم بوده است.

 

وی سپس به طراحی شخصیت‌های مجموعه «کیمیا» اشاره کرد و توضیح داد: شخصیت اصلی این سریال دختری از نسلی پرسش‌گر است که به دنبال حقیقت می‌گردد و در مقابل، پدری قرار دارد که قانونمند و منضبط است و مادری که می‌خواهد با چنگ و دندان خانواده‌اش را حفظ کند اما این مادر بین دختر و پدر گیر کرده است. در گسترش داستان و با ورود شخصیت‌های تازه همین روند یعنی موقعیت‌های دراماتیک سیاسی و عاطفی درهم تنیده ‌می‌شوند و قصه پیش می‌رود. در حقیقت در این مجموعه همزمان با تصویر کردن دلایل سقوط رژیم پهلوی، سر برآوردن و بلوغ نسلی جدید را به تصویر می‌کشیم که به دنبا تغییر هستند و تصمیم گرفته‌اند سرنوشتان را به دست بگیرند.

 

نویسنده سریال‌های «خاک سرخ»، «نرگس»، «ترانه مادری» و «کیمیا» همچنین از انتخاب شخصیت‌های سریالش اظهار رضایت کرد و گفت: به عنوان نویسنده در کل از انتخاب شخصیت‌هایم راضی هستم. به جرأت می‌توان گفت ما بهترین‌های تلویزیون و سینما را در این سریال گردهم آوردیم؛ به عنوان مثال بازی خانم آزیتا حاجیان فوق‌العاده است. همچنین آقای حسن پورشیرازی، مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ و سایر بازیگران کاملا با نقش‌هایشان همخوانی دارند. جا دارد بگویم تهیه‌کننده و کارگردان «کیمیا» در انتخاب بازیگران هیچگونه کوتاهی نکردند و نهایت تلاش‌شان را کردند که بهترین‌ها را به این مجموعه بیاورند.

 

بهبهانی‌نیا در پایان اعلام کرد: فکر می‌کنم سریال «کیمیا» تا اواخر بهمن ‌ماه یعنی حدود پنج ماه دیگر روی آنتن شبکه دو بماند.
اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------