كساني كه صلاحيت ندارند درباره فيلمها اظهار نظر ميكنند



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,اصغر فرهادي

 اخبار فرهنگی وهنری  - كساني كه صلاحيت ندارند درباره فيلمها اظهار نظر ميكنند

كتاب «هفت فيلمنامه از اصغر فرهادي» عصر شنبه 17 آبان در مجتمع فرهنگي كورش با حضور اين كارگردان نامي سينماي ايران و جمعي از هنرمندان و علاقمندان سينما رونمايي شد.

فرهادي در حاشيه برگزاري اين مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره شايعاتي که مبني بر فيلمسازي او در خارج از کشور شنيده مي شود، تصريح کرد: من در جزاير اسپانيا فيلمي نمي سازم. اين هم از آن شايعاتي است که خودم هم آنها را مي شنوم اما حقيقت ندارد. من فيلمنامه اي دارم که قرارست در کشوري مثل اسپانيا رخ بدهد. پيش قرارداد اين فيلم نيز بسته شده است اما من هنوز درباره تاريخ شروع اين پروژه توافق نکردم. اصلا ممکن است لوكيشن فيلم بعدي ام در ايران باشد.


فرهادي همچنين گفت: شايعاتي در خارج از کشور درباره من مي گويند که گاهي يکي از آنها غلط در مي آيد و گاهي يکي درست. من هنوز در مرحله اي نيستم که تصميم بگيرم کارم در کجا خواهد بود و نمي دانم فيلمم در ايران ساخته مي شود يا خارج از آن. همه چيز به قصه بستگي دارد و هنوز در مرحله اي نيستم که بگويم کارم را كجا شروع مي كنم.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,اصغر فرهادي

اصغر فرهادي با تاکيد بر اينکه «يک حبه قند» با بدسليقگي برخي امکان حضور در اسکار را نداشت از اينکه رضا ميرکريمي اين بار با فيلم تازه اش «امروز» به اسکار مي رود ابراز خرسندي کرد.
اين کارگردان مطرح سينماي ايران در حاشيه رونمايي از کتاب «هفت فيلمنامه از اصغر فرهادي» درباره نظرش نسبت به حضور فيلم «امروز» به کارگرداني رضا ميرکريمي در اسکار اظهار کرد: هنوز اين فيلم را نديده ام اما خوشحالم که ميرکريمي مي تواند امسال در اسكار باشد. پيش از اين قرار بود فيلم «يک حبه قند» به کارگرداني او از طرف ايران به اسکار معرفي شود اما بدسليقگي کردند و آن را نفرستادند و حالا كه قرار است با فيلم جديدش در اسکار شرکت کند، اتفاق خوبي در شرف رخ دادن است هرچند متاسفانه من هنوز اين فيلم را نديده ام.


کارگردان فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» درباره جدي ترين فيلمنامه اي که به ساخت آن فکر مي کند، به باني فيلم گفت: من فيلمنامه آماده اي دارم که در سالهاي گذشته براي ساخت آن با يک کمپاني خارجي توافق کرده ام. آن کمپاني منتظر من است و بايد آن فيلمنامه را کار کنم اما هر لحظه ممکن است طرح و يا فيلمنامه ديگري به ذهم برسد که آن کار بعدي ام بشود.


اين کارگردان درباره بحث هايي که بر سر پروانه نمايش فيلم ها پيش آمده است، گفت: من از اين فضا دور بودم و از اخبار دقيق خبر ندارم اما مي دانم درباره آثار کساني که پيش از اين فيلمشان پروانه نمايش دريافت کرده عده اي خارج از اين دايره اظهار نظر مي کنند که نه صلاحيت دارند و نه اظهارنظرهايشان صادقانه است. جزو وظايف اين افراد نيز نيست که وارد اين حيطه شوند.


فرهادي تاکيد کرد: اين افراد بهتر است کاري که از آنها خواسته شده و بابتش حقوق مي گيرند انجام دهند و وارد کارهاي ديگر نشوند. مرا به خير او اميد نيست شر مرسان.
وي درباره مديريت جديد سينما نيز اظهار کرد: درباره ايوبي تنها چيزي که مي توانم بگويم اين است که او با تمام وجود در حال تلاش است تا با همه فشارها بتواند قدمي بردارد.


فرهادي در پاسخ به اينکه آثاري چون «ارتفاع پست» و «کنعان» در کتابش قرار نگرفته اند، توضيح داد: اين هفت فيلمنامه آثاري هستند که جرقه و شروع آنها با من بوده است و مي شود گفت تماما متعلق به من بوده اند اما «ارتفاع پست» و «کنعان» فيلمنامه هايي نيستند که با من شروع شده باشند بلکه من به عنوان کسي که ايده کس ديگري را نوشته، وارد شده ام. بنابراين اين دو اثر را در اين مجموعه نگذاشته ام.


اصغر فرهادي در مراسم رونمايي از كتاب خود با حضور روي سن خطاب به حضار گفت: بسياري از اتفاقاتي که در فيلمنامه هايم رخ ميدهد ناخودآگاه است و شايد حُسن کار در اين باشد که بيشتر از ناخودآگاه آدم بيايد. آگاهيها و اطلاعات تنها وسيلهاي براي رسيدن به اين ناخودآگاه است. در فيلمنامه نويسي سماجت و پشتکار بسيار مهم است و آن بانک عاطفي که از کودکي در ذهن پُرشده در ناخودآگاه به کمک نويسنده مي آيد.


فرهادي با بيان اينکه انتظار چنين مراسم پرشوري را نداشته است، افزود: فکر نميکردم اين تعداد آدم اينجا باشد و اين باعث خوشحالي و دلگرمي من است.
اين کارگردان برگزيده اسکار با قرائت مقدمهاي که در اين کتاب نوشته است، گفت: فيلمنامههاي پيش را که مرور ميکنم، آنچه بين همه آنها مشترک است و از «رقص در غبار» تا «گذشته» پررنگتر و آگاهانهتر شده، علائم سؤال است، علائم سؤالي که فيلمنامه به فيلمنامه چند وجهيتر شده است. وي ادامه داد: اگر با اين نوشته ها توانسته باشم جسارت پرسشگري را در تماشاگران تقويت کرده و ترسشان را از کاشتن بذر سؤال در ذهنها بکاهم، از زماني که براي نوشتن صرف کرده ام راضي و خوشنودم که دنياي امروز ما بيش از آنکه نياز به مقام و مسئول پاسخگو داشته باشد محتاج مردمي است پرسشگر. مردمي که از گذاشتن علامت سؤال در برابر هر آنچه برايشان ثابت و قاطع است نهرساند.


فرهادي در بخش ديگري از سخنانش کتاب چاپ شده را چکيده تجاربش دانست که فيلمنامه به فيلمنامه جلو رفته است و گفت: يک فيلمنامه نويس بايد به همه چيز آگاه باشد و بعد شروع به نوشتن بکند. البته اين تعريفي هم که ميشود، فرهادي مثل يک مهندس نشسته و ساختار را نوشته است هم درست نيست و همانطور که گفتم بسياري از اتفاقاتي که در فيلمنامه ها رخ ميدهد ناخودآگاه است.


اين کارگردان با ذکر مثالي اظهار کرد: تا چند وقت پيش سيگار مي کشيدم و خيلي راحت اين سيگار کشيدن هم در فيلمنامه هايم مي آمد اما از زماني که ترک کرده ام، ديدم ناخودآگاه هيچکدام از کاراکترهايم سيگار نميکشند.
فرهادي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه هميشه از اين هراس داشته است تا چيزهايي مانند مصاحبه کردن و يا آماده شدن کتابي از کلاسها و گفت وگوهايش به چيزي غير از شغل اصليش تبديل شود، تصريح کرد: فيلمساز نبايد اين تعريف و تمجيدها را به خود بگيرد. وي خطاب به حاضران در برنامه گفت: اين فيلمنامه ها را با اين نگاه که از پيش به آن فکر شده است نخوانيد و اميدوارم اين کتاب را به عنوان تجربه اي که پيش از اين تجربه شده است، بخوانيد.
اصغر فرهادي در بخش پاياني سخنانش از افرادي که تأثير زيادي بر روند کاريش گذاشته اند، نام برد و گفت: در اين مدتي که کار کردهام و سال 81 که اولين فيلمنامه را نوشتم هيچ صحنهاي را ننوشتم که پريسا بخت آور (کارگردان و همسراصغر فرهادي) نخوانده باشد و تأييد نکرده باشد. حتي گاهي وقتها اين بحثهاي ما به قهرهاي چندروزه هم کشيده است اما در نهايت نتيجه رضايت بخش بوده و باعث شده فيلمنامه اي را تنها ننوشته باشم و حتي به صورت تلفني صحنه را با او چک کرده ام.


سپس پريسا بخت آور همسر اصغر فرهادي به روي صحنه دعوت شد و با بيان اينکه به اين شدتي که گفته ميشود نيست، ادامه داد: در تمامي زندگيهاي مشترک چنين چيزهايي هست و خوشحالم امشب اين کتاب را ميبينم.
در ادامه فرهادي با بيان اينکه خيلي خوش شانس بوده است در طول زندگي با همکارهاي خوبي کار کرده است، گفت: آدم خوشبختي هستم که دوستاني دارم در سنين مختلف، مانند محمود کلاري و حسين جعفريان و حميد فرخنژاد که علاوه بر اينکه بازيگر من بوده است از دوران دانشجويي با هم دوست بوده ايم و اين روزها بيشتر قدرش را ميدانم و معتقدم علاوه بر اينکه بازيگر خوبي است، دوست خوبي هم هست. وي افزود: همچنين تشکر ميکنم از نشر «چشمه» که با وجود بي انصافي هايي که اين سالها به آن شد، کارش را ادامه داد و همچنين منتقديني که قبل از ساختن فيلمهايم، فيلمنامه هايم را ميخوانند و نظر ميدهند و آنهايي که بعد نظر ميدهند، اين همه دوست خوب برايم بسيار باارزش و با غنيمت است.
کارگردان «جدايي نادر از سيمين» در بخش پاياني سخنانش مطرح کرد: ما دچار يک بيماري شدهايم و هر چه داريم به چشم تحقير نگاه ميکنيم و فکر ميکنيم بيرون از اينجا بهتر است در حالي که تعجيل در همه جا است. خود من براي هر کاري که وقت بيشتري گذاشتهام نتيجه بهتري گرفته ام و معتقدم حداقل زماني که يک فيلمنامه بايد نوشته شود، هفت تا هشت ماه است.
در ابتداي اين مراسم حسن کيائيان، مدير نشر «چشمه» توضيحات را در خصوص کتاب «هفت فيلمنامه از اصغر فرهادي» ارائه کرد.

چند نكته درحاشيه مراسم رونمايي ازكتاب فيلمنامه هاي فرهادي
اميرشهاب رضويان که مديريت سينمايي پرديس سينمايي «کوروش» را بر عهده دارد هم ديگر سخنران اين مراسم بود که ضمن سابقه آشناييش با اصغر فرهادي درباره اين مجتمع سينمايي گفت: خوشحالم که رنجي که براي نمايش فيلمهايم ميکشيدم، نسل بعد از من براي فيلمهايشان نخواهند کشيد. بهطور مثال فيلم «ماهي و گربه» که درسينماهاي ديگر به صورت تکسانس به نمايش درآمده در اين پرديس، سالني به آن اختصاص پيدا کرده و مورد استقبال هم قرار گرفته است.


علي معلم، منتقد و تهيه کننده سينما هم درباره اصغر فرهادي با قرائت شعري گفت: خوشبختانه ايشان در طول مسيري که طي کرده از جمله سينماگراني شده که از او حکايت ميشود و حکايت نويس نيست. وي افزود: فرهادي نکته اي را به سينماي اجتماعي که معمولاً متکي بر وقايع اتفاقيه است اضافه کرد که آن درام پرتنش است و معتقدم کارهايش در سينماي ايران خواهد ماند.
معلم يکي ديگر از ويژگي کارهاي فرهادي را ريتم در داستان گويي عنوان کرد و ادامه داد: چيزي که بسياري از فيلمسازان شاخص از آن برخوردار نيستند و فرهادي به خوبي بلد است، به خاطر همين هم مخاطبان غير ايراني نيز با کارهايش ارتباط برقرار ميکنند.


امير پوريا، سعيد عقيقي و مهرزاد دانش از منتقدان حاضر در اين مراسم بودند که درباره اهميت فيلمنامه هاي اصغر فرهادي به اظهار نظر پرداختند.


پايانبخش اين مراسم حضور حميد فرخنژاد، بابک کريمي، احمد مهرانفر، حسين جعفريان، ستار اورکي، حميد قرباني و محمود کلاري از عوامل فيلمهاي اصغر فرهادي که در اين مراسم حاضر بودند بر روي صحنه و گرفتن عکس يادگاري بود.


از ديگر حاضران در اين مراسم ميتوان به هوشنگ گلمکاني، احمد طالبينژاد، بهنام بهزادي، سروش صحت، احمد اميني و لادن طاهري (مدير فيلمخانه ) اشاره کرد.


پس از پايان مراسم اصغر فرهادي با حضور در فروشگاه نشر «چشمه» در پرديس کوروش، کتابش را براي خريداران امضاء کرد که صف طولاني تشکيل شده براي خريد اين کتاب و امضاي آن توسط فرهادي بسيار جلب توجه ميکرد.


همچنين در اين مراسم بخشهايي از فيلمهاي اصغر فرهادي که توسط ميثم مولايي آماده شده بود، به نمايش درآمد.


اين مراسم با استقبال بسيار زيادي همراه بود به طوري که بسياري از افراد ايستاده برنامه را دنبال ميکردند و جمعيت تا بيرون از درهاي ورودي تماشاگر مراسم بودند.

اخبارفرهنگی وهنری - بانی فیلم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------