عوامل «شهرزاد» دستمزدشان را پس نمی‌دهند!



اخبار,اخبار فرهنگی,سریال شهرزاد

دور از انتظار نیست که با گذر زمان، بازیگران و عوامل این سریال از عدم بازپس دادن درآمدهایشان از این سریال دفاع نیز کنند و تاکید نمایند بابت بازی در سریال دستمزد دریافت کرده‌اند و به آنها ارتباطی ندارد منشاء تامین دستمزدشان از کدام ناحیه و مشروع یا نامشروع بوده است.

با محکومیت قطعی سرمایه گذاران سریال شهرزاد و تاکید صریح در دادگاه به تامین مالی این سریال از طریق منابع نامشروع، اکنون برخی کاربران در حساب‌های عوامل این سریال در شبکه‌های اجتماعی خواستار بازگرداندن دستمزدهای کلانی شده‌اند که آنها بابت حضور در این سریال دریافت کرده‌اند؛ مطالبه‌ای که البته با سکوت آنها همراه شده و نه کارگردان و نه بازیگران اصلی این سریال که پیش از این معترضین را به پیش‌داوری متهم می‌کردند و حتی در این ارتباط نامه سرگشاده منتشر کرده بودند، سکوت پیشه کرده‌اند و ترجیح دادند با سکوت از کنار این مسئله عبور کنند. پس از برگزاری دادگاه بانک سرمایه، هادی رضوی به بیست سال حبس و احسان دلاویز همدست نیز به 10 سال حبس محکوم شد و هر دو متهم همزمان به ردمال نیز محکوم شدند. این محکومیت قطعی به منزله تایید مواردی است که در دادگاه توسط نماینده داستان تهران در قبال این اشخاص مطرح شده بود و بخشی از آن نیز متوجه فعالیت آنها در حوزه تولید محصولات سینمایی و شبکه نمایش خانگی بود که مطرح‌ترین و پرهزینه‌ترین آنها نیز سریال «شهرزاد» بود. از قضا سیدمحمد امامی تهیه کننده شهرزاد نیز وضعیت بهتری نسبت به دو همکارش ندارد و زیر تیغ است و به همین دلیل دفاع از این سریال گرانقیمت برای حاضران در آن غیرممکن شده است.

 

سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی و. تهیه کنندگی سیدمحمد امامی و نقش آفرینی علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، غزل شاکری، مهدی سلطانی، محمود پاک‌نیت، هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، مینا وحید، جمشید هاشم‌پور، پرویز فلاحی‌پور، ابوالفضل پورعرب، رؤیا نونهالی، رضا کیانیان، امیر جعفری، آتنه فقیه‌نصیری، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، فریبا متخصص، سهیلا رضوی، امیرحسین فتحی، رامین ناصرنصیر و نسیم ادبی، فیلمبرداری افشین احمدی، موسیقی متن امیرتوسلی و خوانندگی محسن چاوشی و سینا سرلک و تدوین مهدی حسینی‌وند ساخته شد و موفق‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی پس از سریال قهوه تلخ بود.

 

همزمان با این اتهامات، ابتدا روابط عمومی شهرزاد با صدور اطلاعیه ای تأکید کرد، منابع مالی این پروژه شفاف است و در ادامه، حسن فتحی در یادداشتی یادآور شد که نباید این سریال این گونه پیش داوری شود. در بخشی از این یادداشت تأکید شده بود: «این سریال از زمان بسته ‌شدن قرارداد ساخت آن در سال ٩٢ تا زمان پایان فیلم‌برداری آن، به دلیل مشکلات مالی و تأخیر طولانی در پرداخت‌ها دست‌کم سه ‌بار تا مرز تعطیلی پیش ‌رفت و آنچه اساسا موجب شد تا پای سرمایه‌گذار دوم به این پروژه باز شود، همین مسأله بود. اکنون این پرسش اساسی و مهم مطرح می‌شود که چرا سریالی را که تهیه‌کننده در تأمین بودجه‌اش ـ که حدود ١٢‌ میلیارد تومان بوده ـ ناگزیر به اضافه‌کردن سرمایه‌گذار دوم شده، برخی افراد تلاش می‌کنند تا به ماجرای یک اختلاس هشت‌‌هزار‌‌میلیاردی و صندوق ذخیره فرهنگیان ربط و پیوند بدهند!؟»

 

در این اوضاع محمد امامی آزاد شد، از شخصی که علیه او و «شهرزاد» به واسطه شفاف نبودم منشاء سرمایه‌اش کمپین تشکیل داده بود شکایت کرد و با سابقه تهیه‌کنندگی «شهرزاد» و «خوب بد جلف» و سرمایه گذاری در اثری چون «ابد و یک روز» همراه حمید فرخ نژاد مهمان دانشگاه تورنتو شد و کارگاه آموزشی تهیه‌کنندگی را برگزار کرد! با این حال مدتی پس از بازگشت به ایران مجدداً بازداشت شد و این بار دیگر ماجرا اینقدر جدی شده بود که به سادگی آزاد نشود و در زندان بماند.در هر مرحله‌ای افکارعمومی دعوت به آرامش و انتظار برای صدور حکم دادگاه صالح می‌شدند اما اکنون که این حکم صادر شده، بخشی از کاربران در فضای مجازی سراغ حساب‌های رسمی این بازیگران و دیگر عوامل سریال شهرزاد رفته‌اند و خواستار بازگرداندن دستمزدهای کلانی شده‌اند که بابت بازی در این سریال دریافت کرده‌اند. تابناک پیش از این در گزارشی به سه نوع مواجهه متفاوت با پول‌های آلوده یا مشکوک در سینما و شبکه نمایش خانگی اشاره گرد و اکنون به نظر می‌رسد راهکار عمده در نظر گرفته شده توسط عوامل این سریال، سکوت در مقابل مطالباتی است که نسبت به آنها در فضای مجازی مطرح شده است.

 

آیا این رویکرد پاسخ مناسبی است و می‌تواند فشارها را از روی آنها بردارد؟ گمان می‌رود به مرور این موضوع مشمول مرور زمان شود و فشار افکارعمومی از روی این سلبریتی‌ها به شکل محسوسی کاهش یابد و صرفاً گاهی همکاری به برخی از آنها کنایه بزند. در عین حال دور از انتظار نیست که با گذر زمان، بازیگران و عوامل این سریال از عدم بازپس دادن درآمدهایشان از این سریال دفاع نیز کنند و تاکید نمایند بابت بازی در سریال دستمزد دریافت کرده‌اند و به آنها ارتباطی ندارد منشاء تامین دستمزدشان از کدام ناحیه و مشروع یا نامشروع بوده است.بنابراین بسیار بعید است حتی یکی از عوامل این سریال حاضر شود دستمزد قابل توجهی که برای این سریال دریافت کرده را به منشاء اصلی تامین سرمایه این سریال بازگرداند و طرح این مطالبه و انتظار تحقق آن صرفاً به فشار افکارعمومی شبیه به شوخی است. البته به نظر می‌رسد با توجه به شدت حواشی که این سریال برای عواملش داشته باشد، سینماگران از این پس با دقت بیشتری به بررسی عقبه سرمایه پروژه‌هایی که در آن حضور می‌یابند، می‌پردازند تا هزینه حیثیتی مشابه را متحمل نشوند.

 

تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------