توضیحات «احسان علیخانی» در مورد ماجرای موسسه ثامن الحجج



اخبار,اخبار فرهنگی,احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید

احسان علیخانی مجری و تهیه کننده تلویزیون عصر امروز شنبه ۳۰ تیر با حضور در برنامه حالا خورشید درباره اخبار منتشر شده پیرامون ارتباط وی و موسسه ثامن الحجج توضیح داد.

به گزارش سرپوش، احسان علیخانی با اشاره به اینکه حضور اسپانسرها در شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده است گفت: تا اواخر دهه ۸۰ به هیچ عنوان اسپانسرها در تلویزیون حضور نداشتند و از اوایل دهه ۹۰ به دلیل مشکلات مالی که به وجود آمده اسپانسرها وارد تلویزیون شدند زیراصداوسیما بودجه کافی برای تولید برنامه‌ها را نداشت.

 

وی با اشاره به اینکه او یک حثیت به عنوان تهیه کننده و یک حیثیت به عنوان مجری دارد گفت: سال ۹۱ به صداوسیما پیشنهاد همکاری و مشارکت در ساخت برنامه از سوی موسسه ثامن الحجج داده شد و صداوسیما بعد از بررسی مجوزهای موسسه به مااعلام کرد که می‌توانیم برنامه را تولید کنیم و همکاری کنیم.

 

وی ادامه داد: در صداوسیما من مجری و تهیه کننده بدون مجوز حق نداریم حتی یک پشمک را تبلیغ کنیم و طبیعی است که سازمان و صداوسیما نیز برای همکاری با این موسسه به مجوزهای صادر شده از سوی نهادهای دیگر همچون بانک مرکزی استناد کرده است.

 

علیخانی با اشاره به انتشار دریافت رقم سه میلیارد تومان برای تولید برنامه از سوی موسسه ثامن الحجج گفت: مبلغ پرداخت شده از سوی این موسسه به صداوسیما برای شش برنامه بوده که از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۳ ساخته شده است و این برنامه‌ها شامل، برنامه دو نیمه سیب، لحظه تحویل سال ۹۲، ماه عسل در سال ۹۲، برنامه سه ستاره، تحویل سال ۹۳، جشن ۲۰ سالگی شبکه سه، برنامه بهار نارنج بوده است.

 

وی ادامه داد: در هر کدام از این برنامه‌ها بیش از ۱۵۰ نفر به مدت سه الی چهار ماه فعالیت می‌کردند و تمام پرداخت‌ها دارای اسناد مشخص است که توسط نهادهای نظارتی صداوسیما بر آنها نظارت می‌شود.

 

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۴ به ما اعلام شد که سازمان صداوسیما هیچ همکاری با موسسه ثامن الحجج ندارد و دیگر نمی‌توانیم با آنها همکاری کنیم و بعد از چند ماه نیز حکم انحلال این موسسه در تابستان صادر شد.

 

علیخانی با گلایه از اخباری که در برخی از رسانه ها منتشر شده است گفت: من هیچ گلایه ای از روزنامه شرق ندارم اما ای کاش رسانه ها اسم ها را به صورت خوانا و مشخص منتشر کنند و ای کاش قبل از انتشار این مطلب با مدیران تلویزیون و شبکه تماس حاصل می کردند.

 

 وی ادامه داد: من همیشه این فضا را و این مدل نگاه را نقد کردم  که آدم‌ها بعد ازاینکه مورد اتهام قرار می‌گیرند زمین و زمان را بهانه می‌کنند تا پاسخگونباشند هیچ منعی وجود ندارد وقتی پرسشی که می‌شود باید پاسخگو باشیم این یکی از ویژگی‌های رسانه است.

 

علیخانی افزود: بنده تا این لحظه هزار تومان وام از هیچ جایی نگرفته‌ام اصل موضوع چیز دیگری است ما دو مرجع رسیدگی از این حوزه داریم که یکی از آنها تلویزیون است که کارشناسان زیادی داشته و هر کدام از آنها مو را از ماست می‌کشند.

 

وی با بیان اینکه بخشی از مطالبات مردم پرداخت شده است در پاسخ به این که چرا این مبلغ به صورت هدیه به او داده شده است گفت: بنده چقدر باید ساده لوح باشیم که یک مجموعه مالی به من بگوید شماره کارت بدهید تا به عنوان هدیه به شما مبلغی واریز کنیم.

 

 وی  ادامه داد :این هدیه در واقع توافقی است که اسپانسر آن را به مهمانان برنامه می دهد و اتفاق جلوی دوربین صورت گرفته است. اگر اتفاقی افتاده بنده هم مثل شما هستم چراکه  اگر کسی بخواهد کار خلافی بکند  ان کار را در پستو و تاریکی انجام می دهد و  نه روی انتن زنده تلویزیون نمی آید .

 

 علیخانی افزود: مجوزهای این موسسه را بنده نداده ام پس بنده هم مثل شما هستم همه هزینه های برنامه های تلویزیون مثل ۲۰۱۸ ، دورهمی و ... توسط اسپانسر و با نامه ای که از سوی سازمان به ما ابلاغ شده تامین می شود  نفع این موضوع از برنامه تلویزیونی برای من چیست ما فقط می خواهیم برنامه ساخته شود و چون صداوسیما پول ندارد  با اسپانسر توافق می کنیم دوسال است هیات منصفه برای این موضوع تشکیل شده و در حال پرداخت پول های مردم هستند و مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

 

علیخانی در ادامه گفت: وقتی یک شبهه در فضای مجازی منتشر می شود انگار پاسخ ها دیگر پخش نمی شود اگر به این صورت باشد به عنوان مثال بانک های خصوصی و دولتی ما در سال چقدر تبلیغ می کنند بانک دولتی است و به نوعی بیت المال به حساب می آید ولی برای تبلیغ مبالغ زیادی را هزینه می کند البته  از نظر من این موضوع بد نیست بانک مذکور در حال تبلیغ و انجام کار خود است  نمی توان یقه آن را گرفت در این مساله نیز اگر جرم محرز شود اعلام می کند و این موضوع به من برنامه ساز چه ربطی دارد .

 

علیخانی ادامه داد: امروز برنامه حالا خورشید اسپانسر دارد و اگر دو سال دیگر برای این اسپانسر مشکلی بوجود بیاید ایا باید رضا رشیدپور مجری او را مورد مواخذه قرار بدهند.

 

وی ادامه داد: واقعیت این است که امروز صداوسیما برای تولید برنامه ها با مشکل بودجه مواجه است و اگر هدف دولت این است اسپانسرها در تلویزیون حضور نداشته باشند یک بخشنامه ای صادر کند و حضور اسپانسرها را ممنوع کند.

 

مجری برنامه ماه عسل ادامه داد: امسال یک بانک دولتی نامه نگاری بسیار کرد تا حامی برنامه ماه عسل باشد اما من مخالفت کردم و گفتم دیگر پشت دست خود را داغ کردم تا یک نهاد مالی را به عنوان اسپانسر در برنامه دخیل کنم.

 

وی افزود: تا زمانی که موسسه ثامن الحجج در برنامه های صداوسیما حضور داشت و اسپانسر بود هیچ اعتراضی نبود اما به محض آن که مشخص شد این موسسه منحل شده اعتراضات به وجود آمد.

 

در ادامه برنامه علی خضریان عضو شورای مرکزی جبهه پایداری که به عنوان یک فعال رسانه ای معرفی شد به توضیحاتی پرداخت وچند سند از بانک مرکزی ارایه کرد که در آن این مجوز از سوی بانک مرکزی به صداوسیما و  نیروی انتظامی برای تبلیغ موسسه ثامن الحجج داده شده بود.

 

 رضا رشیدپور نیز در پاسخ به این سوال که چرا این فرصت به احسان علیخانی داده شده و به بقیه داده نشده گفت: همین جا اعلام می کنیم هر کسی که مورد اتهام قرار گرفته اگر نیاز به توضیح دارد تلویزیون این فرصت را در اختیار او قرار می دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------