آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

احسان یارشاطر درگذشت (+بیوگرافی احسان یارشاطر)



اخبار,اخبار هنری,احسان یارشاطر

احسان یارشاطر، استاد زبان و ادبیات فارسی، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا، روز گذشته در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، احسان یارشاطر، استاد سابق دانشگاه تهران، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد بازنشسته مرکز مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا (نیویورک) دیروز (شنبه دهم شهریور) درگذشت.

 

این استاد زبان و ادبیات فارسی که متولد سال ۱۲۹۹ در شهر همدان بود، علاوه بر سرویراستاری دانشنامه ایرانیکا، ویراستاری سه مجلد از تاریخ ایران کمبریج را هم به عهده داشت. او همچنین نویسنده چندین جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران است.

 

در کارنامه ادبی یارشاطر، تلاش برای ترجمه آثار معتبر ادبی جهانی به فارسی و برگردان آثار ادبیات کلاسیک فارسی به زبان‌های دیگر به چشم می‌خورد.

 

بیوگرافی احسان یارشاطر

احسان یارشاطر (۱۴ فروردین ۱۲۹۹ – ۱۰ شهریور ۱۳۹۷) بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد بازنشسته مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک بود.

 

وی نخستین ایرانی است که پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا به مرتبه استادی رسید. یارشاطر همچنین بنیان‌گذار و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا بوده‌ است که در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک مستقر بود و از آغاز دههٔ ۱۹۷۰ نزدیک به ۴۰ ویراستار و ۳۰۰ نویسنده از سراسر آمریکا، اروپا و آسیا با آن همکاری داشته‌اند. یارشاطر ویراستاری سه مجلد از تاریخ ایران کمبریج را هم به عهده داشته و نویسنده شانزده جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران بود.

 

احسان یارشاطر دانش‌آموختهٔ دوره دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دوره دکترای زبانشناسی ایرانی در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا دانشگاه لندن بود و از شاگردان ایرانی والتر هنینگ و مری بویس به‌شمار می آمد.

 

یارشاطر در سال ۲۰۱۵ جایزهٔ بیتا را دریافت کرد.

 

احسان یارشاطر در یک خانواده بهائی در همدان متولد شد. به گفته احمد اشرف در وبسایت ایرانیکا, یارشاطر احساس وابستگی به دین بهائی ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------