بازیگران غایب جشنواره فیلم فجر ۹۶



اخبار,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

همه ساله با نزدیک شدن به برگزاری مهمترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فجر گمانه‌زنی‌ها برای شرکت فیلم‌ها، حضور بازیگران و کارگردانان و اینکه چه آثاری قرار است در این رویداد مهم مورد بررسی و نمایش قرار بگیرند مطرح آغاز می‌شود.

حضور بازیگران هم از جذابیت‌های هر سال جشنواره است و گفت‌و شنودهای زیادی نیز در اینباره پیش از آغاز این فستیوال به گوش می‌رسد. همانطور که در بخش اهدای جوایز هم، سیمرغ بهترین بازیگر زن و مرد برای علاقه‌مندان به سینما و خود سینماگران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است حضور یا عدم حضور برخی از بازیگران نیز مهم جلوه می‌کند و چه بسا که همین نام‌های مطرح و باسابقه است که به اعتبار جشنواره‌ای چون فجر می‌افزاید. البته طبیعی است که باید در این بحث آن تعداد از چهره‌هایی که اساسا جشنواره و سیمرغ گرفتن برایشان بی‌اهمیت است را فاکتور بگیریم.

 

اما امسال پس از اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره، همانطور که نام چند کارگردان به نام و مطرح در لیست نبود، تعداد زیادی از بازیگران هم در فهرست غایبان جشنواره سی و ششم قرار گرفتند. بازیگران مطرحی که حضورشان قطعا شور و حال و اعتبار بیشتری به جشنواره می‌داد. اما نکته جالب غیبت برخی از بازیگرانی است که در دوره گذشته از برندگان سیمرغ بودند و امسال حتما جای خالی‌شان بیشتر از دیگران به چشم خواهد آمد. در این گزارش نگاهی داشتیم به چهره‌های مهم و سرشناسی که جشنواره بدون حضور آنها برگزار می‌شود.

 

برندگان سیمرغ، مهمترین غایبان امسال

همچون کارگردان‌های شناخته شده، بازیگرانی هم هستند که امسال در جشنواره فیلم فجر فیلمی ندارند اما نکته عجیب غیبت بازیگرانی است که در دوره گذشته سیمرغ بهترین بازیگر را چه در نقش اصلی و چه مکمل دریافت کردند و امسال هیچ فیلمی از انها در جشنواره به نمایش در نمی‌آید. برخی از این بازیگران از سال گذشته در اثری جدید جلوی دوربین نرفتند و برخی دیگر نیز فیلمشان به دلایل مختلف نتوانسته است در جشنواره حضور پیدا کند.

اخبار,اخبار فرهنگی,محسن تنابنده

 

محسن تنابنده که سال گذشته برای فیلم «فراری» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و ثریا قاسمی برای بازی در «ویلایی‌ها» سمیرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود کرد دو چهره مهمی هستند که امسال هیچ فیلمی در جشنواره ندارند. همچنین بازیگرانی چون امیر آقایی، مهرداد صدیقیان و علی مصفا که جزو نامزدهای جایزه بهترین بازیگر نقش اول سال گذشته بودند نیز امسال هیچ فیلم از آنها در جشنواره حضور ندارند.

 

از میان بازیگران زن نیز غزل شاکری، هدیه تهرانی، پریناز ایزدیار که سال گذشته نامشان در میان نامزدهای دریافت سیمرغ بازیگر به چشم می خورد از غایبان جشنواره سی و ششم به شمار می‌آیند.

 

پرکارترین‌هایی که امسال نیستند

سال گذشته شقایق فراهانی با چهار فیلم عنوان پرکارترین بازیگر جشنواره سی و پنجم فجر را به خود اختصاص داد، اما در اتفاقی عجیب او امسال هیچ فیلمی در این رویداد سینمایی ندارد.

 

حمیدرضا آذرنگ نیز که سال گذشته در میان بازیگران مرد لقب پرکارترین را از آن خود کرده بود امسال تنها با یک فیلم به نام «تنگه ابوغریب» ساخته بهرام توکلی به جشنواره می‌آید.

 

فرهاد اصلانی نیز که در دوره‌های اخیر این رویداد سینمایی همواره با آثار مختلفی به جشنواره آمده و توانسته با فیلم‌هایش بدرخشد امسال جزو بازیگران کم کاری است که تنها یک فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی را دارد.

اخبار,اخبار فرهنگی,فرهاد اصلانی

 

اصلانی در سال‌های اخیر حضوری پررنگ در جشنواره داشته است، او در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در «آسمان پر ستاره» شد. اصلانی همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم‌های «خرس» و «زندگی خصوصی» از سی امین دوره جشنواره فجر هم شد و در سی و دومین دوره از جشنواره نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در «قصه‌ها» شد. او برای بازی در فیلم «دوران عاشقی» هم در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و در سی و چهارمین دوره نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در «دختر» شد.

 

پرویز پرستویی که رکورددار کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است هم از غایبان بزرگ این جشنواره است. او سال گذشته با «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی در جشنواره حضور داشت اما تنها فیلم او که قرار بود در جشنواره امسال باشد «لس آنجلس-تهران» به جشنواره ارائه نشد.

 

پرستویی برای نقش آفرینی‌های متعدد و درخشان خود تا به حال موفق به دریافت ۴ سیمرغ از دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر شده است و از این منظر در میان بازیگران مرد سینمای ایران رکورددار است. او برای بازی در فیلم‌های «آزانس شیشه‌ای»، «بید مجنون»، «به نام پدر» و «بادیگارد» سیمرغ بلورین و برای فیلم «لیلی با من است» دیپلم افتخار گرفت. پرستویی همچنین برای بازی در فیلم «مارمولک» هم از جشنواره بیست و دوم جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرد.

 

ستاره‌های غایب

از میان سوپراستارهای سینما که شاید هر سال به طور مستمر در جشنواره فیلم فجر حضور ندارند، هستند چهره‌هایی که حتی چند سال یک بار هم علاقه‌مندان و طرفدارانشان را با بازی در فیلمی که در جشنواره به نمایش در می‌آید غافلگیر می‌کنند و نبودشان در این رویداد سینمایی حتما به چشم می‌آید.

اخبار,اخبار فرهنگی,شهاب حسینی

 

برای مثال الناز شاکردوست است که سال گذشته با فیلم «خفه‌گی» فریدون جیرانی به جشنواره پا گذاشت امسال در جشنواره حضور ندارد. البته شاکردوست فیلم سینمایی «سراسر شب» فرزاد موتمن را داشت که به جشنواره راه پیدا نکرد و باعث غیبت این بازیگر در این رویداد سینمایی شد.

 

حامد بهداد، شهاب حسینی هم که هم در دوره‌های گذشته حضوری نسبتا چشمگیر و موفق داشتند و هم همواره به عنوان دو بازیگر پرطرفدار میان مردم نامشان مطرح است از غایبان جشنواره امسال هستند.  پریناز ایزدیار که در جشنواره سی وچهارم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» دریافت کرد و سال گذشته نیز فیلم «تابستان داغ» را در جشنواره داشت امسال در این رویداد حضور ندارد. هدیه تهرانی که سال گذشته «اسرافیل» را داشت،

 

غزل شاکری و پگاه آهنگرانی که در دوره قبل با «سارا و آیدا» در جشنواره بودند، طناز طباطبایی که «ویلایی‌ها» را بازی کرده بود و نگار جواهریان که «نگار» فیلم قبلی او در جشنواره سی و پنجم بود هم از جمله چهره‌های غایب امسال‌اند.

اخبار,اخبار فرهنگی,غزل شاکری

 

همچنین محمدرضا گلزار، محمدرضا فروتن و ترانه علیدوستی نیز سه چهره محبوب سینمای ایران‌اند که سهمی در جشنواره امسال ندارند.

 

 وب سایت سینما سینما

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------