بهنام بانی: می‌خواهم برای مردم خاطره‌ساز شوم



اخبار,اخبار فرهنگی,بهنام بانی

بهنام بانی چند سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت دارد اما در یک سال اخیر طعم موفقیت را چشیده است. او از سال گذشته همکاری با «حامد برادران» را آغاز کرده و درست یک سال پیش قطعه موفق «علاقه خاص» را منتظر کرد و پس از آن همه قطعاتش با استقبال مخاطبین رو به رو شده است. «بهنام بانی» مردادماه امسال در حالی طی 12 سانس روی استیج رفت که فروش بلیت کنسرت هایش در زمان بسیار کوتاه و تمدیدهای پیاپی باعث شد در کانون توجهات اهالی موسیقی قرار بگیرد. با این خواننده محبوب و «حامد برادران» که مدیریت هنری فعالیت هایش را برعهده دارد گپ زدیم.

 

چه شد که به خوانندگی علاقه مند شدی؟

بهنام: من از کودکی به خواندن علاقه داشتم. از 8 سالگی قرائت قرآن را شروع کردم. پدرم هم نوازنده آکاردئون بود و از همان زمان به موسیقی گرایش پیدا کردم. بعدها نواختن پیانو در حد معمولی را هم یاد گرفتم. خودم خیلی به خواندن علاقه داشتم و از طرفی استقبال و تشویق اطرافیان انرژی و انگیزه بیشتری به من می داد و باعث می شد به شکل جدی تری خوانندگی را دنبال کنم.

 

خوانندگی را به شکل جدی از کی شروع کردی؟

تا برداشتت از جدی چه باشد!

 

این که به صورت حرفه ای کار کنی و اثری منتشر کنی.

از سال 90 با آهنگ «ای کاش» شروع شد. کار را با «بهنام ابطحی» شروع کردم. حدود دو سال با هم کار کردیم اما نتیجه مطلوبی حاصل نشد. موفقیتی کسب نکردیم و این همکاری ادامه پیدا نکرد.

 

به عنوان خواننده ای که در آغاز فصل جدید فعالیت هایش قرار دارد، از مسیری که طی کردی بگو.

راه و مسیر خیلی سختی است و هر کسی میخواهد در این راه قدم بگذارد باید خیلی قوی و خیلی صبور باشد. باید تلاش زیادی کرد و در کنار آن، مسئله هزینه هم هست. چون به هر حال برای رسیدن به هدف باید هزینه کرد. یک سری در این مسیر به من خیلی کمک کردند و یک سری هم من را عقب انداختند. اما من می گویم در همه این اتفاقات حکمتی وجود دارد. به عقیده من تا نوبتت نشود اتفاقی برایت رخ نمی دهد و من این را از بزرگترها یاد گرفته ام.

 

به مرور اتفاقات خیلی خوبی برای من افتاد که بابت آن ها خوشحالم و خدا را شکر می کنم. از حدود سه سال پیش حس خوبی به حامد برادران داشتم و احساس می کردم که می توانیم اتفاقات خوبی را با هم رقم بزنیم. دورادور با هم آشنایی داشتیم. یک روز به واسطه یکی از دوستان به استودیو حامد رفتیم. همان روز یکی از کارهایی که حامد ساخته بود را خواندم و خیلی به دلم نشست. البته در نهایت آن کار با صدای من پخش نشد.

اخبار,اخبار فرهنگی,حامد برادران

  حامد از آشنایی و همکاری با بهنام بگو.

حامد: یکی از دوستان من در عرصه موسیقی، یک بار همراه بهنام به دفترم آمد. بعد از سلام و احوالپرسی، بلافاصله به بهنام گفت بخوان! قصدش این بود که اول صدای خوب بهنام را بشنویم و بعد صحبت کنیم. با صدای بهنام ارتباط برقرار کردم و دیدم که خواننده خوب و درجه یکی است ولی فضای مناسب برای کارش را پیدا نکرده است. از آنجایی که او با چند نفر دیگر صحبت کرده بود و من هم درگیر همکاری با خواننده های دیگری بودم، به او گفتم که در صورت فراهم شدن برخی شرایط می توانیم همکاری کنیم.

 

چرا که می خواستم خواننده ای باشد که انرژی ام را روی او بگذارم و درواقع روی کارش متمرکز شوم. شبیه همکاری ای که با سینا شعبانخانی یا چند نفر دیگر داشتم. اخلاق حرفه ای می گفت باید تکلیف روشن شود تا بتوانیم با هم کار کنیم. چون من با چند خواننده دیگر این مسیر ار رفته بودم و می دانستم اگر همه چیز مشخص نباشد چه مشکلاتی به وجود خواهدآمد. به هر حال آن زمان اتفاقی رخ نداد و یک سال و نیم گذشت. حتی من یک ماکت هم برای بهنام ساختم ولی به نتیجه ای نرسیدیم.

 

حامد تو الان در چه قالبی با بهنام کار می کنی؟

حامد: من «مدیر هنری» هستم ولی ما به عنوان رفیق هر کاری بتوانیم برای هم انجام می دهیم. تهیه کنندگی کنسرت های تهران و مدیریت برنامه های بهنام را به شرکت «آوای فروهر» و برادران حاتم پور سپردیم و امیدواریم اتفاقات خوبی با هم رقم بزنیم.

 

هشت قطعه اخیر تو با موسیقی «حامد برادران» و ترانه های «عاطفه حبیبی» منتشر شده اند. آیا در ادامه راه هم قرار است همه کارهایت توسط این دو نفر تولید شود؟

بهنام: یک تیم خوب هیچ وقت دست به ترکیبش نمی زند. البته می تواند به تیمش بازیکن اضافه کند. حامد در زمینه ترانه با «عاطفه حبیبی» کار می کرد و کلامش خیلی خوب روی کارهای او می نشست، این همکاری را ادامه دادیم و خدا را شکر تا به امروز جواب مثبتی گرفته ایم. هر چند بعضی از ما همیشه دوست داریم به یک چیزی گیر بدهیم! شاید در آینده تنوع در همکاری ها هم داشته باشیم که به تشخیص حامد صورت خواهدگرفت.

اخبار,اخبار فرهنگی,بهنام بانی

 از سال گذشته چهره های جدیدی به عرصه موسیقی پاپ وارد شدند که در واقع نسل جدید خواننده های پاپ را تشکیل می دهند. فکر می کنی تو در این میان چه اتفاقی برایت خواهدافتاد؟

بهنام: اول این که از این اتفاق خیلی خوشحال هستم. صداهای خوبی در حال ورود به بازار موسیقی هستند و این تنوع برای شنونده لذت بخش است، چون بازار موسیقی چند وقتی یکنواخت شده بود. کارهای خوبی در حال تولید است و خوشحالم که مردم کارهای خوب گوش می کنند. این رقابت خیلی لذت بخش است. هیچ وقت نمی توانی احساس کنی که بهترین هستی و هر وقت به خودت مغرور شوی با سر به زمین می خوری! همین باعث می شود هر کس به تکاپوی بیفتد که خوب کار کند. اولین حرفی که به حامد گفتم این بود که کاری ندارم دیگران چه می خوانند، ولی ما کار خوب تولید کنیم. خدا را شکر خوشحالم که این اتفاق رخ داد.

 

چه ایده آلی در موسیقی مدنظر داری؟

این که مردم آهنگ هایم را بشنوند و با آن خاطره بسازند و آهنگ هایم برایشان تکراری نشود. خدا را شکر امروز که به این شکل است و خیلی خوشحالم در شرایطی که بسیاری از موزیک ها تاریخ مصرف دارند، هنوز «علاقه خاص» هم شنیده می شود.

 

کدام خواننده ها را دوست داری؟

بهنام: از خواننده های قدیمی، محمد اصفهانی و محمد علیزاده را دوست دارم و تا چند سال پیش قطعات حامی را هم گوش می کردم. مرحوم ناصر عبداللهی هم الگوی من بوده، البته من ژانرم را عوض کردم. در میان خواننده های نسل جدید هم سینا شعبانخانی، مسعود صادقلو و شهاب مظفری را دوست دارم.

 

خیلی از خوانندگانی که این روزها به موفقیت رسیده اند، صداهایی حجیم دارند. بهنام بانی، آرش ای پی، شهاب مظفری و... چه نظری درباره این مسئله دارید؟

حامد: در موفقیت یک آهنگ، صدای خواننده 20 درصد نقش دارد و درواقع صدای خوب، شرط لازم است ولی کافی نیست. همان طور که گفتم، به نظر من موفقیت در موسیقی براساس موج است. مثلا شهاب مظفری یا آرش ای پی چندین سال است که فعالیت می کنند و در همین فضا هم می خواندند. اما امروز موج سلیقه مردم با آن ها منطبق شده و محبوبیتشان بیشتر شده است. معلوم نیست مردم یک سال بعد چه فضایی را دوست خواهندداشت. چند سال قبل خواننده ای به موفقیت رسید و موجی به راه انداخت. او سال بعدش هم همان سبک را خواند، اما دیگر موفق نبود. چون موج سلیقه مردم تغییر کرد.

اخبار,اخبار فرهنگی,بهنام بانی

 

و کلام پایانی...

بهنام: لازم می دانم از دوستانی که کنارم بودهاند قدردانی کنم. ما اتاق فکری داریم که ایمان ابراهیمی، یاسر داوودیان و محمدرضا گلزار در آن حضور دارند و از آن ها بابت همفکری هایشان ممنونم. از خانواده و مخصوصا پدر و مادرم، اعضای گروه موسیقی دانشجویی روژان در شاهرود، راشا تقی پور و همچنین از آقایان حاتم پور و میلاد حسینی تشکر می کنم. بیش از همه قدردان زحمات «حامد برادران» هستم. او از نظر من خواننده بسیار خوبی است که می تواند کارهای خوبش را خودش بخواند، اما این قطعات را در اختیار دیگران قرار می دهد. کمتر کسی چنین کاری می کند. از او به خاطر همه زحماتش ممنونم.

 

حامد: خواننده زمانی می تواند موفق شود که بعد از 5 قطعه هیت، کنسرت برگزار کند. زمانی که شما استیج ندارید، برای بقا می جنگید تا به صحنه برسید و اسمتان بماند. در چنین شرایطی خطرناک است که تغییر سبک داشته باشید. ولی وقتی کنسرت برگزار کنید می توانید سبک های دیگر را هم کم کم بین کارهایتان بیاورید.

 

ماهنامه دیار - آرتین ولی الهی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------