سال تحویل پر اشک و آه به سبک علیخانی، همچنان سیبل حملات به تلویزیون



اخبار,اخبار فرهنگی,برنامه بهارنارنج

احسان علیخانی مجری کارکشته و باسیاستی است.فارغ از حمایتهای بی شائبه ای که به هر حال از سوی مدیران تلویزیون طی این سالها همراه خود دیده،خودش هم توانایی هایی دارد.حالا می خواهید با شوخیهایی نظیر اینکه «او شبها ناغافل از خواب می پرد و بغضش را چک می کند تا سر جایش باشد!» و یا به شیوه مخالفانش بگویید «اگر احسان علیخانی مو نکاشته بود، بینی عمل نکرده بود، خودش جز مهمانان ماه عسل بود نه مجری آن!» به او بتازید! یا اینکه سطح اطلاعات او را به چالش بکشید و او را دارای عمق کافی برای رسیدن به جایگاه یک مجری درجه یک تلقی نکنید.به هر حال او برای تلویزیون مهره مهم و قابل اتکایی است.

 

ویژگیهای علیخانی موجب شده او بتواند خود را با سیاستگذاریهای پرفراز و نشیب مدیران در هر مقطع و با هر مرامی وفق دهد. رفتاری که از وی در عین برخی شاخصه های اجرایش چهره یک مجری و برنامه ساز مطیع،همراه و بی حاشیه برای تلویزیون ساخته است.علیخانی بر همین اساس اصولا هرگز میانه ای با ممنوع التصویری یا کنارگذاشته شدن نداشته و هر وقت خواسته، برنامه ساخته است. هر چند اشک انگیز و پر از غم و اندوه،انصافا هم «ماه عسل» به عنوان ُگل برنامه هایش همواره در ایام ماه رمضان طرفداران خود را داشته است. او رگ خواب بینندگان اغلب روزه دار «ماه عسل» را سالهاست در دست دارد و از رهگذر این برنامه مسبب کلی هم کار خیر بوده و چقدر هم خوب!

 

علیخانی اما در برنامه تحویل سال ۹۷ با انتخاب نامناسب مهمانان و استودیوگرایی افراطی، آن هم با دکوری که تقلیدی از آب درآمد،عجیب راه را به بیراهه رفت.

 

برای درک این موضوع فقط به این چند مورد توجه کنید:دعوت از رضا رشیدپور که هر سالی تریبون نداشته،امسال با برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» و سکانداری بی ربطش در برنامه «هفت» آنتن را بشدت اشباع کرد و در «بهارنارنج» هم بارها برای خودش رپرتاژ آگهی رفت!

 

دعوت از سیامک انصاری که خیلی ها،سال گذشته فروش پایین تر از حد انتظار فیلم مهران مدیری (ساعت پنج عصر) را به حضور او ربط دادند و همین الان با سریال ویدئویی «گلشیفته» در میان لشکر شکست خوردگان جای گرفته.

 

دعوت از شهرام قائدی که سال گذشته نه در سینما و نه در تلویزیون کار شاخصی نداشت و لزومی به اختصاص زمان زیادی از برنامه به او نبود.

 

دعوت از سه فوتبالیست آن هم در شب اختصاصی پخش «نود» و در غیبت فردوسی پور به بهانه و با ادعای راضی کردن تماشاگران این برنامه! مشابه این بخش ورزشی در آیتم طولانی و تحمیلی مصاحبه با علی پروین در استادیوم والیبال و لوس بازیهای چاشنی اش که مدل جذابش را خود فردوسی پور پیشتر در نود کهنه کرده است نیز حسابی روی اعصاب بینندگان بود!

 

دعوت از سه بازیگر فرعی سریال «دیوار به دیوار» آن هم در بدترین زمان برنامه و فرصت مختصری که به آنان رسید.

 

دعوت از طفل ظاهرا نابغه ای که می تواند بخواند و دقایق زیادی را با والدینش همراهی نمی کرد.

 

مجموع این گزینش های نادرست در کنار اجرای پلی بک ترانه ها از سوی خوانندگانی که در ماه های اخیر بارها روی آنتن دیده شده اند،برنامه چند قسمتی سال تحویل ۹۷ علیخانی را گرفتار لحظات کسالت بار و خسته کننده ای کرد.

 

دریغ از اندکی فانتزی و شادی مطبوع! یعنی آنچه نمونه های ماهواره ای با مهارت در برنامه های سال تحویل خود دُزش را بالا بردند.

 

او در نهایت با دعوت از مهمانانی که اگر صبر می کرد،کمتر از دو ماه دیگر می توانست در «ماه عسل» بهره کافی را در متالم کردن مردم از آنان ببرد(!) و پخش تصاویر گریه خود و مهمانانش شب تحویل سال را به کام بینندگان شبکه سه زهر کرد.

 

اقدامی که تلاش کرد پس از موج گرفتن اعتراضات که گل سرسبدش حمله تند سیروان خسروی بود،این بُعد برنامه را به شب شهادت پیوند دهد،اما خودش هم قطعا می داند که می شد با مدیریت بهتری شان هر دوی این مناسبتها را بخوبی رعایت کرد و مردم را هم راضی نگه داشت. علیخانی و مدیران بالادستی اش اما به اشتباه فکر کردند گریاندن مردم آن هم در شب عید را می توانند با هر توجیهی اجرایی کنند و به سبک «ماه عسل» بازخورد مثبت هم بگیرند.حال آنکه این بار حتی طرفداران علیخانی هم این رفتار را برنتافتند و اغلب به او خرده گرفتند.

 

حامیان علیخانی هم از بهنوش بختیاری که خودش سهمی در برنامه داشت و آزاده نامداری که حاشیه سازیهای سال پیشش هنوز یاد همه ما هست،فراتر نرفتند!

 

مجموع این موارد موجب شد علیخانی بازنده بزرگ برنامه تحویل سال ۹۷ باشد و همچنان پس از چند روز از گذشت نوروز،دامنه نقد و نظرها درباره آن گستره شود.

 

کاش این قضیه برای او و مدیرانش تجربه ای طلایی شود که یک نسخه موفق را برای هم مناسبتی نپیچند و برای توجیه اشتباهشان دست به دامن استدلالهای غیرقابل قبول نشوند.

 

هادی داداشی/ بانی فیلم

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------