آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

«ایرانگرد» دشوارترین مجموعه های تولیدی صداوسیماست



اخبار,اخبار فرهنگی,برنامه ایرانگرد

فصل سوم «ایرانگرد» در نوروز روی آنتن رفت و توانست عنوان یکی از پربیننده ترین برنامه های نوروزی را از آن خود کند. مجموعه مستندی که در آن جواد قارایی به روستاهای بکر ایران سفر می کند و تصویری از طبیعت زیبای ایران را به مخاطبان تلویزیون ارائه می دهد. این مجموعه مستند تاکنون توانسته مورد تقدیر سازمان صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار بگیرد.

 

جواد قارایی که کارگردان، تهیه کننده و راوی این مجموعه است، در این باره به بانی فیلم گفت: من به جرات می گویم که «ایرانگرد» دشوار ترین تولید صداوسیماست. به این خاطر که در سخت ترین شرایط ما سعی کردیم که بهترین کیفیت را ارائه بدهیم. به هر حال وقتی تولید یک مجموعه ۲۰ قسمتی سه سال طول می کشد، آن هم در شرایطی که بیننده های این برنامه شاهد بودند، اما من و همه اعضای گروه سعی کردیم تا بهترین کیفیت را به مخاطبان این برنامه ارائه بدهیم.

 

وی همچنین ادامه داد: با این وجود من احساس می کنم که کمبود چنین برنامه هایی از جانب مدیران چندان احساس نمی شود و دغدغه آنها ساخت چنین کارهایی نیست. البته دوست دارند که تولید شود، اما دغدغه شان نیست. آن هم در زمانی که وحدت بین اقوام به شدت احساس می شود و توجه به طبیعت و محیط زیست بسیار لازم است و باید دیده شود. بنابراین من فکر می کنم در این زمینه یک مقدار کم کاری شده است. از این رو عاجزانه از مدیران صداوسیما درخواست می کنم که کمک کنند کارهای بهتری در این زمینه ساخته شود و بیشتر به این موضوعات توجه شود.

 

وی درباره بحث مالی این نوع برنامه ها و حمایت های مالی که باید شود، افزود: برای ما خیلی پیش آمده که به لحاظ مالی به مشکل برخوردیم. البته از مشکلات مالی و کمبود بودجه صداوسیما باخبرم، اما بودجه ای که برای چنین برنامه هایی در نظر گرفته می شود، خیلی ناچیز است. در صورتی که این کار بسیار کار دشوار اما تاثیرگذاری است.

 

وی همچنین با اشاره به کارهایی که پس از «ایرانگرد» در این زمینه ساخته شد، بیان کرد: من افتخار می کنم به اینکه برخی برنامه سازان بعد از این برنامه، برنامه های مشابهی ساختند. هر چند که ناموفق بودند! اما همین که مورد توجه قرار گرفت، برای من خیلی با ارزش است. در صورتی که ایده «ایرانگرد» منحصر به خودش است و ۱۰ سال است که تولید می شود. بدون اینکه از برنامه ای کپی شده باشد و من فکر می کنم یکی از دلایل موفقیت این برنامه هم همین ویژگی است.

 

قارایی درباره فصل چهارم این مجموعه نیز عنوان کرد: هنوز در این زمینه صحبتی نشده و قراردادی هم بسته نشده است. باید منتظر باشیم و ببینیم که مدیران سازمان علاقه مند به ساخت فصل چهارم این مجموعه هستند یا نه. اما پیش از اینکه فصل جدید این مجموعه ساخته شود، آرزوی همیشگی من است که مستند  مردمان طبیعت ایران را بسازیم که یک پروژه بین المللی است و باعث می شود تا نگاه مردم جهان نسبت به ایران تغییر می دهد. البته به خوبی می دانم که هزینه بسیاری باید صرف چنین مجموعه ای شود و زمان زیادی هم لازم است، اما فکر می کنم که ارزش آن را دارد که ما با ساخت چنین مجموعه ای بتوانیم یک کار بزرگ جهانی کنیم و نگاه جهان را نسبت به مردم ایران تغییر بدهیم. البته طرح این برنامه را در زمان دو تن از رووسای مختلف صداوسیما ارائه داده بودم که تغییر کردند، اما هنوز به ریاست و معاونت وقت ارائه نکرده ام. امیدوارم این اتفاق بیفتد و بتوانیم یک کار ماندگار بسازیم.

 

وی درباره تاثیر این برنامه روی مخاطبان گفت: اتفاقا برای من خیلی جالب است که از مناطقی که به آنجا سفر کرده ام، با من تماس می گیرند و می گویند که گردشگران بسیاری به آن مناطق رفته اند و رونق اقتصادی پیدا کرده است و همین توسعه گردشگری که با تولید و پخش این برنامه در این مناطق به وجود آمد، برای من بسیار با ارزش است و بسیار خبر خوبی برای من است. ضمن اینکه به نوعی فرهنگ سازی شده و مردم زباله های کمتری را در طبیعت رها می کنند. من فکر نمی کردم این برنامه بتواند تا این حد تاثیرگذار باشد، اما خوشحالم که این اتفاق افتاد.

 

وی در پایان نیز خاطر نشان کرد: از مدیران صداوسیما تشکر می کنم که به من اعتماد کردند و ساخت این برنامه ادامه پیدا کرد و اینکه باید تشکر کنم از عوامل برنامه که دیده نمی شوند، اما سختی های بسیاری را در این کار کشیدند. این دوستان عاشقانه من را در این کار همراهی کردند. همین طور همسر و پسرم که نبودن ها و دوری من را تحمل کردند تا من بتوانم این برنامه را بسازم.

 

بانی فیلم

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------