خلاصه قسمت سیزدهم برنامه ماه عسل/ روایت قومیت‌های مختلف از آشتی و میانجیگری



اخبار,اخبار فرهنگی,برنامه ماه عسلد

مهمان امشب برنامه ماه عسل از قومیت‌های مختلف کشور بورند که از آشتی، صلح و سازش و میانجیگری‌ها در مناطق مختلف گفتند.

به گزارش سرپوش، برنامه امشب ماه عسل احسان علیخانی با حضور مهمانانی متفاوت روی آنتن رفت. 

 

برنامه امشب ماه عسل ۹۷ با حضور هفت مهمان شیعه و سنی از بندرترکمن، سنندج، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کردستان و سیستان و بلوچستان با سرآمد صلح و سازش روی آنتن رفت.

 

موسوی از خوزستان  

آخوندمیرزاده از آقلعه استان گرگان 

هرمز قلی پور از کوهرنگ چهارمحال و بختیاری

 

مهدی اسلام... سنندج 

دهقان امام جمعه شهرستان خاش از سیستان و بلوچستان 

حسین زاده از خاش سیستان و بلوچستان 

کدخدا شاهرضا میگوند لرستان  

 

 

مهمان از چهار محال و بختیاری:

بیش از ۹۲۰۰ تا ۹۳۰۰ پرونده به ما ارجاع شد و توانستیم بالای دو هزار فقره قتل را به صلح و سازش رسانده ایم. در عشایر بختیاری طلاق را بد می دانند در ۱۵ سالی که در امر سازش فعالیت می کند فقط دو تا سه مورد طلاق اتفاق افتاده است. در دعواهایی که به ما ارجاع داده می شود به ما فحش و ناسزایی هم می گویند اما ما کار خود برای ایجاد صلح انجام می دهیم. از سال ۸۲ در امر صلح و سازش فعالیت می کنم.

 

مهمان ترکمن گفت خدا رو شکر ما دعوای طایفه ای نداریم و بیش از ۸۰ درصد دعواها حل شده و بسیاری از نزاع ها قبل از اینکه به دادگستری برسد حل و فصل می شود حتی مورد بودهکه برای دعوای قتل پرونده ای تشکیل نشده است.

 

موسوی از خوزستان گفت هر یک از قوم ها مانند یک گل هستند که از کنار هم قرار گرفتن دسته گلی را تشکیل می دهند که تفرقه ای با هم ندارند مردمانی مهمان نواز و صلح دوست هستند. 

 

 شب و روزی برای عشایر که ایجاد صلح می کنند معنا ندارد و ۵۰ پرونده را به صلح و سازش رسانده ایم. چند شب پیش در دعوای دو طایفه که دو تن کشته شدند، سر بزنگاه همراه با شیوخ و سادات به منزل مقتول رفتیم و درخواست آتش بس کردیم. در پیمانی که بین دعواها ایجا می شود دیگر این گره آشتی باز نمی شود.

 

۲۵۰ اختلاف خانوادگی را حل کردیم و همیشه مدافع حق هستیم. یکی از پرونده ها که از سال ۵۳ باز شده دادگستری به ما محول کرد و در این پرونده که ۴ نفر کشته شده بودند؛ باتوجه با گذشت زمان خواهان را خواندیم بدون دیه این پرونده حل شد و آوای آن در دادگستری پیچید.

 

نماینده مردم کردستان گفت حتی یک مورد نزاع در کردستان نداشته ایم مگر دعواهای لفظی مختصری که در حدود ۳۸ توانستیم پرونده را به صلح و سازش برسانیم. در هیچ موردی پیش نیامده که صاحبان حق به ما توهین کنند حتی اگر با صلح مخالف بوده باشند. روحیه گذشت و فداکاری در کردستان مثال زدنی است و البته این روحیه مسبوق به سابقه است.

 

مهمان حضور یافته در ماه عسل از خاش گفت: موضوعات خانوادگی و نزاع های خشونتی از جمله پرونده هایی است مورد صلح و سازش قرار می دهیم؛ در سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه مردم میل به صلح و سازش دارند سعی می کنند پرونده ها دا از جمله های خشونت تند را قبل از ارائه به دادگستری بین بزرگان مطرح کنند و در نهایت بتوانند به صلح و سازش برسانند.

 

دیگر مهمان حضور یافته در برنامه از خاش نیز گفت: خاش نیز ظرفیت صلح و سازش را دارند و بیشتر به علما و سردمداران معتمدین مراجعه می کنند و از ضررهای احتمالی پیشگیری خواهد شد. در یکی از پرونده ها یک زوج که به مدت دو سال از هم جدا بودند لب مرز طلاق بودند و ما در یک هفته توانستیم زوجین و پدر و مادر زوجین با اشک شوق رضابت این دعوا را اعلام کردند و به زندگی مشترک خود ادامه دادند. در اکثر پرونده ها برادران تشیع به ویژه مسئولان بررسی و حل می شود.

 

کدخدای حضوریافته در برنامه از لرستان گفت: مردمان لرستان باگذشت و غیور و نسبت به بزرگترها بسیار ادای احترام می کنند. حتی در دعواهایی پبش آمده که ما را کتک زده اند اما ما تمام تلاش خود را برای سازش کردیم و توانستیم این پرونده را به صلح و خوشی برسانیم.

 

مجری ماه عسل درباره شیوه این صلح و سازش پرسید.

 

مهمان حضور یافته در برنامه ماه عسل از چهار محال و بختیاری ادامه داد:

ما ازدواج ها را آسان کرده ایم و مهریه های هزارتایی را به ۱۱۴ سکه کاهش داده ایم.

 

مهمان خاش گفت: شخص اصلاح کننده در ابتدا خود باید شخص مون ک باخدا و اهل سازشی باشد تا بتواند سازش ایجاد کند. مهمان سنندج گفت: کسانی که گذشت می کنند و دعوا را به صلح ختم می کنند از یک شوق و لطافت روح برخوردار می شوند که قابل وصف نیست.

 

مهمان خاش گفت: در تصادفی که در مازندران پیش آمده بود و در این سانحه که یک مازندرانی باعث مرگ تازه عروس می شود، با خانواده به خوزستان می روند که دیه دهند اما خانواده عرب خوزستان اعلام می کنند که دیگر نیاز به دیه نیست و شما فقط هر خوزستانی به مازندران آمد از او میزبانی کنید.

 

پاسخ: کدخدای لرستانی گفت: در صلح و سازشی که بعد از دعوا رخ می دهد بازوهای طرف های دعوا و کدخدا را به یکدیگر گره می زنند و بعد از آشتی این گره را می کنند و مهمانی دو سه هزار نفری با گوشت بره می دهند.

 

مهمان سیستان: این گردهمایی برای صلح باعث جلب توجه طرف دعوا می شود و دلگرمی لازم را برای صلح و خوشی ایجاد می شود.

 

میزان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------