آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

آنچه ده نمکی در "فقر وفحشا" و "رسوایی" گفت !



ده نمکی ,فيلم مستند«فقر و فحشا»

آنچه ده نمکی در "فقر وفحشا" و "رسوایی" گفت !

توجه! توجه ! علامتي كه هم اكنون مي شنويد اعلام خطر يا وضعيت قرمز است. محل كار خود را ترك و به پناهگاه برويد . صداي آژير!

 توجه! توجه ! علامتي كه هم اكنون مي شنويد اعلام خطر يا وضعيت قرمز است. محل كار خود را ترك و به پناهگاه برويد . صداي آژير!اين سرآغاز فيلم مستند داستاني «فقر و فحشا» ست. اثري كه به جرأت مي توان گفت با تمام آثار بعدي كارگردانش متفاوت است. چرا كه حتي بعد از سالها دوباره ديدن ، حرفي براي گفتن دارد و تمام تلاش كارگردانش مبني بر نشان دادن جزيي از واقعيات تلخ جامعه است و نه بر سر بالا رفتن و پايين آمدن فروش بليط گيشه ها!

مسعود ده نمكي از روزنامه نگاري و  نويسندگي و نوشتن نقد شروع كرد و اثري به نام «فقر و فحشا» را به وجود آورد. «فقر و فحشا»يي كه سراسر از فقر مي گويد و فحشايي كه از پس اين فقر مي آيد.

شايد اينطور به نظر برسد كه «رسوايي» كه آخرين كار در حال حاضر اين كارگردان است لايه هايي از همان فقر و فحشاست. اما در باطن چه طور؟!در «فقر و فحشا» ي انتقادي ، ده نمكي به نشان دادن سر و وضع هاي نامناسب زنان و دختراني مي پردازد! افسانه «رسوايي» نيز چنين سر و وضعي دارد! اما آيا در واقعيت مي توان گفت كه جنس هر دوي اين نشان دادن ها يكي است؟!آيا غلظت آرايش و لباس هاي آنچناني و صد البته ايفاي نقش توسط يكي از سوپراستارهاي سينما كه هر چند در مراسم نشست مطبوعاتي اين فيلم به بهانه اي حاضر نشد و نامه اي خطاب به كارگردان نوشت ، از جنس همان دختران و زنان فقير ، خياباني ، گشنه و نيازمند «فقر و فحشا»ست؟!

آيا كارگردان مروري نداشت بر اثر ماندگار «فقر و فحشا»ي خود تا ببيند كه همين سينماها را به دليل نشان دادن سر و وضع هاي نامناسب و نشان  دادن زندگي تجملاتي كه در اخراجيهاي 3 نيز به چشم مي خورد ، متهم دانستند؟! آيا كارگردان نمي توانست از همان  دخترها و زناني كه به قول خودش محتاج نان شب هستند و تن به «خود فروشي» مي دهند براي ايفاي نقش در فيلمهايش استفاده كند؟! تا هم نان شب محتاجي را به او رسانده باشد هم ازين «فقر و فحشا» كاسته باشد. (شايد اين ايده آليست ترين انتظار از يك كارگردان باشد!) «نان به نرخ روز خورديد اي دريغ!»بي سر و صدا پخش شدن فيلم «فقر و فحشا» شايد يكي از عللي بود كه همه به سراغ يك فيلم مستند رفتند اما آيا قيل و قال بازيگر نقش روحاني در فيلم «رسوايي» آن هم در برنامه اي تلويزيوني كه مي گويد :‌همه اين حرف هايي كه منتقدان مي زنند به خاطر اين است كه عقده دارند به سينما بيايند.

منتقد بايد پنبه بزند و ... از جنس جذب مخاطب «فقر و فحشا»ست؟!در «فقر و فحشا» پيرزني كه به قول خودش هم مرد خانه است هم زن خانه ، شكلات مي فروشد تا 4 دخترش تن به «خودفروشي» ندهند ،‌ مادري كليه اش را براي اجاره پيش خانه فروخته است ، مردي براي تهيه پول نان زن و بچه اش در خيابان ها با آكاردئون مي زند و مي خواند : يه دل ميگه برم برم.... ،‌صادرات غير نفتي كه براي شيوخ دبي انجام مي گيرد نشان داده مي شود و تمام اين ها از احتياج نان شب مي گويند اما واقعا اخراجي هاي 2 و 3 از جنس اين نان شب ها هستند؟

آيا اخراجي هاي 1 لزومي به ادامه دار شدن داشت؟ آيا واقعيت ها به نمايش گذاشته شده بود؟! من که دختر مردي هستم كه تمام سال هاي جنگ را در جبهه ها گذرانده و از تمام خاطرات جنگ و جبهه بارها و بارها شنيده ام ، چرا تا به اين حد احساس غريبي مي كنم با آدم هاي «اخراجي ها» ؟!«رسوايي» ده نمكي فيلمي با جذابيت هاي بسيار است. فيلمي جدي و ملودرام كه از خود ما انسان ها مي گويد كه هر كدام با رسوايي هاي شخصي خود روزگار مي گذرانيم اما منتظر فرصتي هستيم كه از ديگري و ديگراني نشانه هايي از رسوايي ببينيم و آنگاه ستارالعيوب بودن خداوند را كه در ذات ما به امانت گذاشته ، فراموش مي كنيم و چه كارها كه نمي كنيم. 

هر چند جنس جانباز شيميايي كه در «فقر و فحشا» از تنهايي خود مي گويد از جنس تنهايي روحاني «رسوايي» ست در زماني كه مگسان دور شيريني او را ترك كرده بودند اما بايد گفت حتي موسيقي متن «فقر و فحشا» كه تنبك و آكاردئون و ني زدن مرداني به خاطر نان شب است ، حرفي براي گفتن دارد.

 افسوس كه «فقر و فحشا» سيري نزولي را طي كرد و به «رسوايي» رسيد! «عليرضا عصار» در تيتراژ پاياني «فقر و فحشا» خواند :با خودم گفتم تو عاشق نيستي   آگه از سرّ شقايق نيستي

سینماخبر

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------