قمه زنانی که از انگلیس دستور گرفتند / هویت معترضان «رستاخیز» خبرساز شد



اخبار ,  اخبار فرهنگی, اکران فیلم رستاخیز

پای هویت معترضان «رستاخیز» نیز به میان آمد. هرچند هنوز بحث بر سر وضعیت اکران فیلم «رستاخیز» باقی است اما اکنون نوبت به معترضانی رسیده که با تجمع در مقابل سینماهای نمایش‌دهنده این اثر، اعتراض خود را نشان دادند.

«روز رستاخیز»، آخرین ساخته احمدرضا درویش و محصول سال ٨٩، در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و درنهایت در هشت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، سیمرغ گرفت. با وجود جوایزی که این اثر سینمایی در جشنواره فیلم کسب کرد، هنوز نتوانسته است مسیر عادی فیلم‌های دیگر را برای اکران طی کند و با وجود آنکه برای چند سئانس هم به نمایش درآمد، مورد اعتراض مخالفان قرار گرفت و از پرده سینماها پایین کشیده شد.

 

قرار بود «روز رستاخیز» به مناسبت عید سعید فطر از چهارشنبه، ٢٤ تیر روی پرده سینماها برود اما نمایش آن تنها به چندساعت محدود شد و وزارت ارشاد با اعلام اطلاعیه‌ای، نمایش آن را به زمان دیگری موکول کرد. سازمان سینمایی عنوان کرد تا تأمین نظر برخی از مراجع تقلید، نمایش این اثر به تعویق می‌افتد. پس از آن هم تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز»، با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، خواستار رسیدگی به وضعیت توقف اکران عمومی این فیلم شد.

 

 معترضان روزه‌خوار
هرچند در این مدت حرف‌های زیادی در مورد وضعیت اکران «رستاخیز» زده شده است اما روز گذشته موضوع دیگری در مورد این فیلم مطرح شد. این‌بار توجه‌ها به سمت مخالفان رستاخیز معطوف شد و ماهیت گروه‌های مخالفی که در مقابل سینـماهای نمایـش‌دهنده «رستاخیز» اقدام به اعتراض کرده بودند، مورد سؤال قرار گرفت.

 

سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه متأسفانه در تعلیق اکران آن وزارت ارشاد قدری عجله کرد، گفت: «برخی اطلاعات حاکی است عده‌ای که جلو یکی از سینماهای تهران تجمع و حتی اقدام به قمه‌زنی کرده بودند، وابسته به جریان معروف «اسلام انگلیسی» بوده‌اند و اسناد و مدارک آن در اختیار نهاد مسئول است».


علی جنتی، وزیر ارشاد، نیز صبح دیروز، ١٨ مرداد در حاشیه دومین اجلاس سراسری مدیران‌کل ارشاد در توصیف معترضان اکران رستاخیز عنوان کرد: «ریشه اعتراض‌ها را در رقابت‌های سینمایی می‌بینم. واقعیت این است که بعضی از کسانی که آمده بودند و اعتراض می‌کردند، خیلی هم انگیزه مذهبی نداشتند، چون ما دیدیم که بعد از همان اعتراضشان که در ماه مبارک رمضان بود، جلو وزارت ارشاد در آن طرف خیابان ساندویچ می‌خوردند».

 

او در مورد رستاخیز گفت: «برای اکران این فیلم ملاحظاتی داشتیم و یکی از آنها موردتوجه قراردادن نظر مراجع بود. کارگردان این فیلم در قم «رستاخیز» را در بیوت برخی از این مراجع تقلید نمایش داده و حتی اصلاحاتی هم که مدنظر آنها بوده انجام شده است، درعین‌حال برخی از مراجع نظرات فقهی خاصی دارند که چون نظر فقهی است، قابل‌مذاکره و اصلاح نیست. درهرحال ما به‌دنبال این هستیم که هم این فیلم در موقعیت مناسبی اکران شود و هم مراجع را قانع کنیم که نظر فقهی‌شان برای خودشان و برای مقلدانشان محترم باشد، اما اجازه بدهند این فیلم برای علاقه‌مندان آن، نمایش داده شود».

 

ماهیت معترضان اکران رستاخیز درحالی مطرح شده است که آنها ٢٤ تیر هم‌زمان با اولین روز نمایش این فیلم در سینماها با تجمع و دادن شعارهایی، مخالفت خود را نسبت به اقدام وزارت ارشاد نشان دادند. معترضان در این روز در مقابل سینما شکوفه و وزارت ارشاد در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان از پخش تصویر حضرت ابوالفضل العباس(ع) و اهانت به اهل بیت(ع) معترض بودند. شعارهایی چون «هر که با آل علی در افتاد ور افتاد»، «درویش حیا کن، اکران را رها کن»، «هیهات من الذله»، «اگر فیلم اکران شود سینما ویران شود»، «حمایت از رستاخیز خیانت است به شیعه» و «هیئتی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

 

تجمع‌کنندگان بعد از سینه‌زنی و عزاداری از وزارت ارشاد به سمت سینما شکوفه در میدان شهدا راهپیمایی و به سمت درِ سینما حمله کرده و پرده فیلم رستاخیز را از سینما شکوفه پایین کشیدند که با ورود ناجا متفرق شدند. اعتراض به این فیلم البته محدود به تهران نشد و مشهد هم شاهد تجمع معترضان اکران رستاخیز بودند.

 

اميدواري به جلب نظر مراجع
اکران رستاخیز در چند سال گذشته با فرازو‌فرودهای زیادی روبه‌رو بوده است. اولین‌بار نیست که این فیلم تا آستانه نمایش در سینماها می‌رود اما نمایش آن به زمان دیگری موکول می‌شود. این فیلم دوم دی ۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۹۲ در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که با تأیید برخی از مراجع قم توانست چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) را با بازی بهادر زمانی نشان دهد اما بعد از نمایش آن در جشنواره بود که حواشی نیز آغاز شد و با اعتراض‌هایی مبنی‌بر اکران‌نشدن آن به‌دلیل نمایش تصویر حضرت‌ ابوالفضل(ع) بدون حجاب چهره، روبه‌رو شد.

 

این موضوع حواشی زیادی را برای فیلم به وجود آورد و معطوف به تأیید مراجع شد؛ تأییدی که باز هم نتوانست باعث اکران فیلم شود و اصرار درویش برای حذف‌نکردن صحنه‌های حضرت ‌ابوالفضل(ع) فیلم را در محاق نگاه داشت تا اینکه در اردیبهشت سال جاری شورای صنفی نمایش از اکران عمومی فیلم هم‌زمان با عید سعید فطر (٢٤ تیر) در سرگروه سینما آزادی خبر داد.

 

به موازات رسمی‌شدن زمان اکران رستاخیز، موج اعتراض‌ها هم سرعت گرفت. همان زمان، «مشرق»، به نقل از حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه، گزارش داد: «وزیر ارشاد قبل از اصلاح و رفع نگرانی مردم و مراجع بزرگوار تقلید از اکران فیلم رستاخیز ممانعت کند». خبرگزاری «نسیم» نیز از قول سیدمجید بنی‌فاطمه، مداح اهل‌بیت (ع)، نظر حضرات آیات علوی‌گرگانی و مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید، درخصوص فیلم «رستاخیز» را منتشر کرد.

 

با تمام اينها، همان‌طور كه وزير ارشاد خبر داده، وزارت ارشاد در پي جلب نظر مراجع و تأمين نظر فقهي آنان، به‌منظور كسب اجازه براي نمايش اين فيلم پرحاشيه و جنجالي است.
اخبار فرهنگی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------