آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

علت توقیف «تانگوی تخم مرغ داغ»چه بود؟



اخبار,اخبار فرهنگی و هنری,تئاتر تانگوی تخم مرغ داغ

اخبار فرهنگی و هنری - علت توقیف «تانگوی تخم مرغ داغ»چه بود؟

نامه سرگشاده عوامل نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ»

پس از اعلام توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» گروه اجرایی این نمایش با ارسال نامه‌ سرگشاده ای به رسانه ها در مورد مسائلی که در مورد نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به وجود امد توضیحاتی را ارائه دادند. متن این نام به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
در سال جهاد اقتصادی و فرهنگی، ما هنرمندان به عنوان سربازان فرهنگ و هنر این سرزمین، در خط مقدم آن هستیم و در سی‌ویکمین اجرای نمایش خود، مفتخریم که بگوییم تا این لحظه جمعیتی بالغ بر پانزده هزار نفر تماشاگرمان بوده‏‌اند؛ آن هم در زمانی که از هر طرف مورد هجمة رو به گسترش شبکه‏‌های ماهواره‏ای هستیم، آن‌ها که نه تنها فرهنگ، بلکه آینده فرهنگی نسل جوان ما را هدف قرار داده‏‌اند و به سادگی فشار دادن دکمه‌‏ای، در دسترس عام و خاص هستند.


در این میان، با وجود بالا بودن هزینه‏‌های زندگی شهری، گرانی بهای بلیط تئاتر نسبت به سینما و سهل‏‌الوصول بودن فیلم‏ها و سریال‏های شبکه‏‌های داخلی، نمایش خانگی و هزاران شبکه ماهواره‌‏ای، مخاطب فرهیخته و علاقه‌مند در شلوغی شب‌های تهران برای رسیدن به سالن و دیدن نمایش ما، از همه این‏ها صرف‏نظر می‏‌کند و به لطف پروردگار، با دیدن این نمایش، راضی و خشنود به خانه برمی‏‌گردد. اگرچه کسانی نیز هستند که...


این یادداشت از طرف کسانی است که سال‏ها با سختی‌‏ها و دشواری‏‌های بسیار اقتصادی در حوزة فرهنگی به هنر تئاتر وفادار مانده و با عشق به این هنر متعالی، کشور اسلامی و نیز مردم این سرزمین، به کار خود ادامه داده‌‏اند، و هیچ‏گاه به طعنه و کنایه، گله‏‌ای ننموده و مخالف‏‌خوانی نکرده‏‌اند. اما، گویی در نگاه بعضی مغرضین، هنوز غریب و ناآشنا جلوه می‏‌کنند.


کسانی تهمت بی‏‌فرهنگی به ما می‏زنند که چون موجی زودگذر، با جریان‏های سیاسی و سیاست‏‌بازی‏‌ها می‏‌آیند و می‏‌روند، و آگاهانه یا ناآگاهانه بر امثال ما که به خاطر داشتن دغدغه فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی، سال‏ها خون جگر خورده‌‏ایم، خرده می‏‌گیرند. لذا، به دلیل همین جوسازی‏های مغرضانه، لازم دانستیم که دلایل خود را برای انتخاب این متن گران‏‌سنگ و اجرای آن برای روشن شدن افکار عمومی برشماریم.»


«تحولات سیاسی هر حکومت و رویکردهای اقتصادی آن، باعث به وجود آمدن اتفاقات اجتماعی در یک جامعه خواهد شد. حکومت پهلوی با اتخاذ روش‏های غلط و تصمیم‏‌های نادرست در اداره حکومت و خودمحوری و دیکتاتوری، با گسترش بی‌‏رویه و بدون دلیل فرهنگ و آداب و رسوم زندگی غربی، جامعه سنتی ایران را با بحران‏‌های بسیاری مواجه کرد؛ بحران‏‌هایی که در نهایت به اعتراض عمومی مردم و انقلاب اسلامی انجامید.


بدون تردید، رفتن به طرف مدرنیته نیازمند پیش‎‏فرض‏ها و مقدمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری است که خاندان پهلوی به دلیل ناآگاهی، تلاش می‏‌کرد کشور را با رویکرد تجدد آمرانه، به سمت مدرنیزاسیون هدایت کند.
نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» با نگاهی دقیق و درست، در همین بستر شکل می‏‌گیرد و اکبر رادی نویسنده‏ متعهد و هوش‌مند اثر، تلاش کرده است تحلیلی موشکافانه از آن دورة تاریخی ارائه نماید.


نمایشنامه «تانگوی تخم مرغ داغ» روایتی بی‏‌پرده از زندگی خانواده‌ای است که در بستر اجتماعی ناسالمی، فرو می‌پاشد. اکبر رادی با بهره‌‏برداری از الگوی قصه‌‏های بومی و مذهبی و با توجه ویژه به قصة قرآنی حضرت یوسف (ع) و اظهار عشق و تمایل زلیخا به او، نتیجه اقدامات نسنجیده و تقلید کورکورانه رژیم پهلوی را در بنیادی‏‌ترین گروه خانواده، بازتاب می‌دهد.


نشان دادن مصادیق مهم به وجود آورندة خلل و شکاف در استحکام روابط انسانی و قوام خانواده، همچون از بین رفتن حرمت‏ها میان اعضای خانواده، بی‏‌خبری از یک‌دیگر، دروغ، ریا، خیانت و . . . در زمرة همین تلاش صادقانه است.
این نمایشنامه سند و مدرک مستدلی برای مخاطب امروز به‌خصوص نسل جوان است که به خوبی دریابد چطور اقدامات فریبنده و گول‏‌زننده خاندان پهلوی، جامعه ایرانی را از پایه و اساس به سمت فروپاشی می‏‌بُرد.


«تانگوی تخم مرغ داغ» گواهی است بر لزوم به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی از طرف مردمی که احساس می‏‌کردند روش‏های نابخردانه سردمداران رژیم ستم‌شاهی، دارد هم‌چون موریانه، زندگی خصوص و اجتماعی آنها را از درون می‏‌خورد و نابود می‏‌کند.
لذا استفاده معدود از الفاظ تند و بی‏‌پروا، نه به معنای ترویج بدی و گناه، بلکه در راستای نمایش بی‏‌پردة واقعیت‏های اجتماعی آن دورة تاریخی و نهی از منکر است. نویسنده، تلویحاً به مخاطب منتقل می‏‌کند که اگر این خانواده به نشانة کل جامعه، در حال از بین رفتن است، به دلیل گرایش‏ به همین رفتارهای ناپسند است.


اکبر رادی در انتهای نمایش خود، آشکارا روشن می‏‌کند که تنها کسی می‏ تواند در چنین وضعیت بغرنجی رستگار شود که از این بی‌‏اخلاقی‏ها، بی‏‌تربیتی‏‌ها و بددهنی‏‌ها پرهیز کند، نمازش را به‌موقع بخواند، به کسی تهمت نزند، دروغ نگوید و هم‌چون یوسف پیامبر در وسوسه فریبنده زلیخاهای زمانه، پا بر روی حوائج نفسانی خود گذاشته و از این آزمون دشوار الهی سربلند بیرون بیاید.


بر همین اساس، جامعه جوان ایرانی نیازمند آثار ارزش‌مندی همچون «تانگوی تخم مرغ داغ» است تا به خوبی دریابد که چرا امام خمینی (ره) با حمایت قاطبة مردم ایران بر ضد حکومت مفسد پهلوی قیام کرد.»
گفتنی است این نامه را علی نصیریان، هادی مرزبان، قاسم زارع، فردوس کاویانی، فرزانه کابلی، لیلا برخورداری و امین زندگانی امضا کرده اند.
اخبار فرهنگی و هنری - بانی فیلم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------