الیکا عبدالرزاقی: هنوز خیلی ها با ما قهر هستند!



الیکا عبدالرزاقی: هنوز خیلی ها با ما قهر هستند!

الیکا عبدالرزاقی، یکی از بازیگران اصلی سریال «قهوه تلخ» بود که همکاری اش را در «ویلای من» هم با مدیری ادامه داد. به این جهت که در هر دو پروژه همراه مدیری بوده و با شیوه کاری او آشنایی کامل دارد، تصمیم گرفتیم تا دلایل جریان ساز نشدن این سریال را با او در میان بگذاریم.

الیکا عبدالرزاقی، یکی از بازیگران اصلی سریال «قهوه تلخ» بود که همکاری اش را در «ویلای من» هم با مدیری ادامه داد. به این جهت که در هر دو پروژه همراه مدیری بوده و با شیوه کاری او آشنایی کامل دارد، تصمیم گرفتیم تا دلایل جریان ساز نشدن این سریال را با او در میان بگذاریم.

 

مصاحبه با الیکا عبدالرزاقی , تصاویر الیکا عبدالرزاقی

 

بعد از نیمه کاره ماندن قهوه تلخ و حواشی که آن دوران برای مهران مدیری به وجود آمد، این انتظار می رفت که برای جبران این اتفاق ها مدیری، دست روی ساخت سریالی بگذارد که به لحاظ قصه و ساختار، حتی چند پله از «قهوه تلخ» همبالاتر باشد و حتی روی دست آن بلند شود. اما به نظر می رسد که «ویلای من» آنطور هم که انتظار می رفت، نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند!


- «قهوه تلخ» سریال عظیمی بود و مخاطبان بسیار زیادی را هم با خودش درگیر کرد اما بدقولی تهیه کنندگان باعث شد که اتفاق های بد قبلی روی فروش و نگاه مردم به «ویلای من» هم اثر بگذارد؛ بدقولی ها و اتفاق هایی که نه تقصیر مهران مدیری بود نه عوامل! همه اش بستگی داشت به اینکه تهیه کننده وظیفه اش را آنطور که باید به اتمام نرساند و روی وعده اش با مردم نماند. علاوه بر آن من معتقدم «ویلای من» اتفاقا سریال شسته و رفته و خوب و بی حاشیه ای است و به نسبت، فروش خوبی هم دارد.

 

 

اما برخلاف سایر کارهای مدیری، در مدتی که از توزیعش می گذرد، موج خاصی میان مردم به وجود نیاورد و خیلی بی سروصدا به قست بیستم رسید.

- من فکر می کنم مطبوعات نقش بسیار مهمی در ارائه یک محصول و فروش آن ایفا می کنند. ما برخلاف «قهوه تلخ» در «ویلای من» هیچ روابط عمومی مستقری در کار نداشتیم و روابط عمومی مان را خود شرکت گلرنگ در اختیار گرفته بود. متاسفانه روابط عمومی گلرنگ هم زیاد فعال عمل نکرد و در زمینه هماهنگی برای مصاحبه با بازیگران و پوشش خبرهای این سریال، ضعیف حرکت کرد.

اینها همه بی تاثیر نیست. در تمام این 20 قسمت، چقدر عکس و مصاحبه با بازیگران سریال را روی جلد روزنامه ها می دیدید؟ مخاطبان وقتی می بینند هیچ خبری از یک سریال روی هیچ کدام از روزنامه های روی باجه روزنامه فروشی نیست، حس می کنند سریال کارش نگرفته. در صورتی که با توجه به آماری که از میزان فروش به دستمان رسیده، اتفاقا «ویلای من» فروش خوبی داشته.«ویلای من» هم مثل بعضی از کارهای مدیری مانند «پاورچین» و «نقطه چین» که در قسمت های اول تا دهم، جذابیت خاصی برای مخاطبان نداشتند و کم کم با ورود بازیگران جدید و تغییر، حال و هوای خوبی پیدا کردند، در قسمت های اول، عملا موفقیتی نداشت. در واقع می شود گفت که سریال، تازه از قسمت دهم به بعد با ورود شما، سیامک انصاری، هادی کاظمی و ... وارد مرحله جدیدی می شود و جذابیت پیدا می کند. شاید یکی از دلایلی که هنوز نتوانسته موج ایجاد کند همین باشد.

- از آن اول بنای مان به کار گروهی بود اما به خاطر شکل قصه، ورود قهرمان ها به داستان یک مقدار به تدریج اتفاق می افتد. در واقع هر هفته دو بازیگر جدید به کار اضافه می شدند و تقریبا وقت زیادی برای شناساندن شخصیت ها به مخاطبان وجود نداشت. تا اینها می خواستند شناسانده شوند دوتا بازیگر دیگر می شوند. اوایل قصه به خاطر کم بودن شخصیت ها یک مقدار این کاستی را داشتیم و خب طبیعتا همه سختی ها می افتاد روی دوش مهران مدیری. مردمبه هر حال یک ذهنیتی دارند و همیشه دلشان می خواهد همزمان از همان اول، گروه مهران مدیری را کنار هم ببینند. می گویند این سریال الان لنگ می زند چون همه نیستند. وقتی کم کم بازیگران وارد می شوند تازه انگار کار برایشان به جریان می افتد.

ولی خب جمع شدن یک گروه کنار هم، بعد از 13-12 قسمت، آن هم برای یک سریال 44 قسمتی یک مقدار دیر نیست؟

- خب معمولا قسمت های اول سریال های اینچنینی به همین منوال پیش می رود تا کم کم بازیگران بیایندو جمع شوندو شخصیت ها درست و حسابی جا بیفتد، یک مقدار طول می کشد. اوایل سریال مدام داریم سعی می کنیم قصه را جلو ببریم تا روی شخصیت های مان تمرکز داشته باشیم. دو سه قسمت اول قهوه تلخ هم برای مردم خیلی جذاب نبود. بعد کم کم این اتفاق افتاد. وقتی یک کار رئالی را در فضای امروز انجام می دهیم محدودیت هایمان بیشتر می شود تا مثلا کاری مثل قهوه تلخ!

مسئله دیگری که معمولا درباره کارهای مدیری وجود دارد و با استقبال بالایی از سوی مخاطبان روبرو می شود، تیپ سازی و ساختن تکیه کلام های مختلف است. هنوز هم تکیه کلام ها و مدل صحبت کردن تیپ ها در «شب های برره»، «پاورچین» و «قهوه تلخ» در کوچه و بازار میان مخاطبان رایج است. این مسئله اما در «ویلای من» به چشم نمی خورد.

- من فکر می کنم کارهای طنز اینچنینی خیلی به بازخورد مخاطبان بستگی دارد. وقتی بازخوردها را می بینی تازه متوجه می شوی مخاطب از تو چه می خواهد. متاسفانه در «ویلای من» من خیلی دیر به این نکته رسیدم. زمانی که سری نهم با بازی من به بازار آمد، ما مشغول ساخت سری بیستم بودیم و مجال زیادی برای گرفتن بازخوردها نداشتیم برای سریال 44 قسمتی این مسئله خیلی دیر است. مثلا در همان «قهوه تلخ» شما بیایید فخرالتاج قسمت بیستم را با قسمت مثلا پنجاهم مقایسه کنید، قطعا کاراکتر تغییر کرده. حالا این تغییرات هم به دلیل تمرینات بیشتر اتفاق می افتد هم بازخوردی که بازیگر از مخاطب می گیرلد و هم زمان طولانی که برای جا افتادن نقش وجود دارد. شاید به خاطر این است که اصولا ما همگی به طنز 90 شبی عادت داریم و اصلا 44 قسمت برایمان خیلی کم است.

مصاحبه با الیکا عبدالرزاقی , تصاویر الیکا عبدالرزاقی
یعنی نقش هلیا، از اول تعریف خاصی نداشت؟ اینطوری که می گویید، گویا کم کم به مرور زمان به این نقش رسیده اید.

- چرا دقیقا تعریف نقش کاملا مشخص بود. زنی که یک جاهایی صدایش را بلند می کند و فریاد می زند، بعضی جاها سخنرانی می کند، کنسرت برگزار می کند و ... کاملا این نقش برایم توضیح داده شد اما تا وقتی خودم بخواهم نقش را پیدا کنم زمان می برد. مثلا در فیلمنامه نوشته شده که هلیا فریاد می زند یا مثلا لوندی می کند اما اینکه چطور شخصیت را تعریف کنم و این حالت ها را با چه المانی نشان دهم، مختص خودم است و به زمان نیاز دارد. شما اگر قسمت های جدیدتر را ببینید متوجه می شوید که نقش ها بهتر درآمده.

اتفاقا شخصیت هلیا یک جورهایی به لحاظ تغییر ناگهانی صدا و رفتار، شباهت زیادی به فخرالتاج قهوه تلخ دارد!

- راستش نقش ها یک مقدار شبیه هم نوشته شده و از همه مهمتر اینکه از فیلترهای الیکا عبدالرزاقی رد می شود. یک وقت هایی تماشاچی هم آشناپنداری می کند با کاری که انجام می دهی. مثلا یک حرکت خیلی ریز باعث می شود تماشاچی دقیقا یاد همین حرکت تو در کار قبلی می افتد و این دست خود بازیگر نیست، ضمن اینکه من سه سال و نیم با فخرالتاج زندگی کردم و در واقع فخرالتاج بود که برایم محبوبیت آورد. واقعا عادت کرده بودم.

اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه مدیری، «ویلای من» را صرفا برای رفع حاشیه های قبلی ساخته و کار از آنجایی که خیلی با عجله ساخته شده، حساسیت و دقت کارهای قبلی را ندارد. شما که در هر دو کار این کارگردان بازی داشتید، چنین چیزی را قبول دارید؟

- نه. کاملا حساسیت های کارهای قبلی را داشت. اتفاقا مدیری کارگردانی است که واقعا سکانسی را دوست نداشته باشد از آن روی آن نمی گذردو با هیچ کم کاری کنار نمی آید. اینجا هم که اتفاقا خودش تهیه کننده بودو سرمایه گذاشت، قطعا حساسیت بیشتری داشت.

بازتاب مخاطبان بعد از نیمه کاره رها شدن «قهوه تلخ» چطور بود؟ الان بعد از توزیع چندین قسمت از «ویلای من»، هنوز راجع به «قهوه تلخ» از شما سوال پرسیده می شود؟

- آنهایی که «ویلای من» را دنبال می کنند، آ« را دوست دارنداما به هر حال خیلی سوال راجع به قهوه تلخ می پرسند. خیلی ها می گویند ما دیگر نمی خریم چون «قهوه تلخ» را تمام نکردید!

الان چقدر از تصویربرداری «ویلای من» انجام شده؟

- تقریبا تمام کار را انجام داده ایم و قرار است تا آخر اردیبهشت 44 قسمت را کامل کنیم.... / bartarinha.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------